Nyopereret Birma Pige

Hej Kattegale.
Jeg er ny her i forum, men har læst med et stykke tid. Jeg har brug for hjælp og er sikker på at i kan hjælpe.
Jeg har to stk. Birma, (med tavle) en af hvert køn, de er søskende fra samme kuld og bliver 6 år i næste måned.
Lørdag morgen havde pigen det rigtig skidt, hun kastede op, var sløv og havde kvalme. jeg gav hende væske med sprøjte men det kom bare retur. Jeg kontaktede lægevagten og jeg kom derud om eftermiddagen. Hun blev scannet da dyrlægen kunne mærke en fast genstand som ikke kunne rokkes, den sad i tyndtarmen meget tæt på blindtarmen. Jeg blev sendt hjem da hun skulle opereres og blive natten over.
Det hele gik fint, dyrlægen ringede om aftenen og fortalte at hun slap for at skære i tyndtarmen, hun kunne massere genstanden hele vejen ned gennem tyktarmen og få fat i den i anus, det viste sig at være en fast rund hårbolle. Senere på aftenen sendte dyrlægen en video hvor pigen spiste mad og det beroliger jo en kattemors hjerte.
Jeg hentede hende i går søndag, hun havde fået en rød bodystocking på som er for stor (xs) men det var den mindste de havde. Hun er en fin lille pige på 2,7 kg.
Hun kan ikke lide at have den på, hun kan ikke tisse uden den bliver våd og hun kan ikke vaske sig. Hendes bror tror, at det er et farligt uhyre der er kommet og løber panisk ind i et andet rum når hun bevæger sig. Hun har haft den af to gange i dag (under opsyn), hun kunne vaske sig og han synes heller ikke hun er spor farlig lige indtil den er på igen. Jeg har prøvet selv at lave en bodystocking men det duer ikke.
Hun skal have den på 7-10 dage. Jeg har det rigtig skidt over at se mine dejlige bimser have det så dårligt med den røde “frakke”. Hvad kan jeg ellers bruge til hende ?
Langt indlæg med en masse omsvøb, men håber det går alligevel :slightly_smiling_face:
Gitte

Lav en hjemmelavet body til hende. Der er en i denne tråd, men der findes også en variant lavet af et par leggings/strømpebuks/strømpe alt efter kattens størrelse.

Og god bedring med hende. Med henhold til broren lugter hun nok grimt at dyrlæge og så ser hun jo lidt farlig ud også, giv ham tid.

Jeg ville hive den af hende og se om hun piller. Har haft birma siden 1988, og jeg har aldrig haft en eneste, der har pillet i sting. De plejer at være ret artige på de fleste områder.
Og brormand skal nok falde til ro, når hun ikke længere lugter af dyreklinik MEN når ikke hun kan komme til at vaske sig ordentligt pga. “indpakningen”, så tager det længere tid end ellers.
VH
Susanne

2 Synes om

Tak til jer begge :slightly_smiling_face: kan godt være jeg skal være lidt mere tålmodig med at lave en body til hende så prøver igen med et andet materiale.
Jeg kan godt se og mærke på hende at det gør hende tilpas de to gange i dag hvor den ikke har været på, men jeg mangler is i maven når hun nærmer sig såret. Hun er syet med indvendige sting og jeg synes det ser fint ud, men ved jo ikke rigtig hvor fint det skal være :thinking: jeg prøver om jeg kan sætte et billede ind fra i eftermiddags.

1 Synes om

Jeg ville helt sikkert ikke give hende body på når hun er syet med indvendige sting og det iøvrigt ser så fint ud.

:ice_cube::ice_cube::ice_cube::ice_cube::ice_cube::ice_cube::ice_cube: En hel bunke is til dig.

Hvis hun så viser ikke at kunne lade være med at pille, så må body på, men lad hende prøve uden

1 Synes om

Tak for isen, det får jeg brug for hvis jeg tør at tage den af for natten. De har aldrig fejlet noget siden jeg købte dem for 5 1/2 år siden så må indrømme jeg kom ud af min komfort Zone da hun blev så dårlig i lørdags.

5 Synes om

Det ser rigtigt fint ud - rent. tørt og uden at være hævet. Jeg kunne simpelthen ikke drømme om at sætte en body på noget så fint, for der er ingen grund til at hun skulle pille i det. Hvis du er nervøs, så hold øje med om hun piller - men jeg tvivler. Kraver har fanden skabt, og bodystocking kommer lige efter. Skal kun bruges, hvis det er absolut nødvendigt :slight_smile:
VH
Susanne

7 Synes om

Jeg tog bodystockingen af hende i går da det var sengetid, det befandt hun sig godt ved og ser ikke ud til at pille i det. Hun spiser og går på bakken med stort og småt :slightly_smiling_face:. Hun har i eftermiddags gået lidt hvileløst rundt og opgav at komme op i kradsetræet, hun kunne godt i går. Hun får smertestillende (Loxicom) 1 gang om dagen (om morgenen). Kan hun have smerter ? Kan de godt have sådan en lidt dum dag et par dage efter operation ? Billederne af maven er fra i formiddags, jeg synes det ser fint ud når man tænker på hun blev opereret lørdag aften.

Det ser stadig rigtigt flot ud! Rent, tørt og uden rødmen eller hævelser. Helt perfekt :slight_smile: Og ja, hun kan godt have en træls dag, det kan alle der har været i narkose.
VH
Susanne

Det er jeg glad for at høre :slightly_smiling_face: tror du hun er nok smertedækket ? jeg vil have det skidt hvis hun render rundt og har ondt.
Hilsen
Gitte

Hun har ikke ondt af det der, men det strammer selvfølgelig lidt - det er bare ikke nødvendigt at smertebehandle.
VH
Susanne

Yugi har næsten været sit gamle jeg i dag, hun springer rundt og brormand har lagt op til leg som han ellers ikke har gjort mens hun havde det skidt.
Hun er begyndt at være meget interesseret i sin mave. Når hun er vågen går min tid med at holde øje med hende :blush: og det kan der bruges meget tid på.
Jeg synes at arret har virket lidt fugtigt i dag, men om det er fordi hun har slikket på det eller hvad det ved jeg ikke :roll_eyes: Jeg tænker om det er værd at dyrlægen skal se på det inden det er weekend, gid jeg dog havde lidt forstand på det.


Dagens mavebilleder taget i eftermiddag.

1 Synes om

Vet er ikke nødvendig der :slightly_smiling_face: Hun har formentlig fået slikket en lille sårskorpe af. Det ser stadig fint ud :slightly_smiling_face:

Tak skal du have, det er jeg glad for at høre :slightly_smiling_face: Jeg må prøve at slå koldt vand i blodet :blush:
VH
Gitte

Umiddelbart enig.

Det du skal holde øje med er om det bliver varmt, rødt og hævet. De 3 ting vil næsten altid følges af og betyder at der så er gået infektion i det. Der ser ikke ud til at være infektion i det du viser her. Tror det er fordi hun har slikket i det at det er fugtigt.

Tak skal du have, jeg holder øje med de nævnte ting. Hun går uden bodystocking, jeg kan ikke få mig selv til at give hende den på, men vil selvfølgelig gøre det hvis det bliver nødvendigt :slightly_smiling_face:
Gitte

2 Synes om