Nyrekat

Hej alle katte elskere … Jeg står desværre og har en nyresyg kat. Og jeg ved godt det er begrænset tid jeg har ham. Jeg har snakket med 2 forskellige dyrelæger da jeg følte den første var meget hurtig til og give døds dommen. Der blev ikke taget ordentlige prøver og måtte banke i bordet for medicin. Sagen er at det svinger. Han vil rigtig gerne spise og drikke, men spiser kun lidt ad gangen. Dog kan jeg se han stadig gerne vil spise. Nogle dage er lidt mere øv, hvor andre dage blomstre han op. Han har selvfølgelig tabt sig men holder lige pt vægten. Her et et par billeder af hans blod profil. Nogle som kan se om det virkelig er så slemt?





1 Synes om

Jeg har en nyrekat der i 2016 blev diagnosticeret med stadie 3-4 stykker. Det var også op og ned i starten, da han døjede med kvalme og deraf madlede, og hyppige opkastninger. Takket være denne helt fantastiske og meget informative side Feline CRF og en dygtig og lydhør dyrlæge så fik vi fundet lige den type af medicinering der passer her. Og her 7 år efter er han still going strong - og kom op på sin kampvægt kort tid efter vi fandt den rigtige kombo :grin:
(Hans opkast, kvalme og madlede var pga for meget mavesyre og omeprazol har gjort underværker der) :smil:

1 Synes om

Ps - kan du ikke vende billederne på din pc/mobil og redigere dit indlæg og lægge dem op igen? :smil:

1 Synes om

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at billederne blev lagt ordentlig ind, det er svært at se på en lille skærm og det bliver meget pixeleret når jeg forstørrer min skærm op.

Hvis det kun er nyrerne den er gal med er jeg fuldstændig enig med @Eva_K at det kan behandles i mange tilfælde hvis ikke katten er opdaget meget sent. Baseret på creatinin værdierne er katten “kun” i stadie 2 (ud af 4) - det kan man sagtens behandle hvis det holder med stadie 2. BUN er også en nyreværdi - den er også for høj. Begge værdier kan være høje pga. dårlige nyrer, men de kan også være forhøjede pga. dehydrering og udfra noget af det jeg kan læse på de udleverede papirer fra dyrlægen så spiser katten nærmest ikke… drikker den? For så er spørgsmålet om det er dårlige nyrer eller dehydrering der er i spil. Det kunne have været rart med en SDMA, det er i mine øjne en bedre nyremarkør end creatinin, der er alt for mange ting der kan påvirke creatinin billedet end kun dårlige nyrer.

Men jeg kan også læse at dyrlægen skriver der er flere comorbiditeter i spil… og hvad er “apeika”? Skulle der have stået Apelka = stofskiftemedicin?

Så hvad er det helt nøjagtige sygdomsbilleder - hvad fejler den? Der står også noget om mislyd på hjertet? Forhøjet stofskifte kan påvirke hjertet, så hvis den har forhøjet stofskifte kan det forklare lyden på hjertet. Ofte kan forhøjet stofskifte føre til at hjerte vokser på en forkert måde, dett kan bla. føre til hjertesygdom, det kan også føre til forhøjet blodtryk og det kan skade nyrerne. Stofskiftet kan også forklare at den har tabt sig så meget

Hvad får den af medicin?

Hvor gammel er den?

Er den gået fuldstændig fra foderet og vand? For hvis den skal have en chance (afhængig af svaret på nogle af ovenstående spørgsmål) så skal den igang med at spise og drikke. Hvis ikke den gør det så er løbet kørt. Men hvis den får stofskiftemedicin så kan den have tabt sig pga. det høje stofskifte. Og når den så ikke kan udskille affaldsstoffer (BUN-værdien på dine sedler fra dyrlægen), så kan disse give katten kvalme også spiser den heller ikke også bliver det hele selvforstærkende.

Jeg kan ikke se på dine billeder hvad den normale værdi af T4 skal være - står det nogen steder? … hvad med levertal, har den fået taget det? Synes også der står noget om amylase på et af papirerne, men igen - det er svært at se hvad der står på dine dyrlægesedler

Som sagt… kunne godt bruge nogle flere oplysninger (se spørgsmålene herover). Der er mange af de ting der kan hænge sammen, således at det ikke “kun” er dårlige nyrer det handler om

2 Synes om

Nu vender de rigtig for mig, håber de også vender rigtig for jer andre. :smil:

7 Synes om

Kan se en har været rigtig flink og smide billederne op ordenligt tusind tak! Han virker sulten og vil gerne spise hvis det er vådfoder så spiser han ok. Og han drikker vidst ok men ikke nok tror jeg. Ja men han får i pilleform nu fordi han bryder sig ikke om det andet. Plus de lå pludselig alt for lav. Minimum er 15 og de lå på 9. Nu er jeg så begyndt på piller igen. Han får mod stofskifte og rr begyndt og give ham tilslud mod nyre. Ellers intet. Hjertet var i fase 3 ud og af 6. Han blev scannet og det tog ham snart en time om at finde fejlen. Og den har ellers lagt stabil. Hvad er en SDMA? Han bliver 11 nu her. Og det gør ondt for han virker egenligt ok frisk og vil gerne leve. Han tigger også efter mad

5 Synes om

Disclaimer: Udtaler mig helt uden at ha’ erfaring med nyresyge katte - men er det så ikke oplagt at fodre udelukkende, eller i det mindste primært, med netop vådfoder…?

1 Synes om

Jo, vådfoder er 1. prioritet. Det har også været udtalt på alle de seminarer jeg har været til om seniorkatte de sidste par år :smil:

1 Synes om

Udfra det dyrlægen skriver i papirerne virker det bare som om han ikke vil spise? Men er det fordi han ikke vil spise det mad som dyrlægen ordinerer? … hvis ja, er det så nyremad eller forhøjet-stofskiftemad der er ordineret?

Jeg vil gerne påpege at jeg kun har teoretisk viden om forhøjet stofskifte hos kat - jeg ved ikke om der er nogen ting de ikke må få at spise, jeg vil tro at for meget jod vil være et issue. Det er bare vigtigt at han spiser - han er voldsomt afpillet, og jeg vil tror det hænger sammen med stofskiftesygdommen. Hvis ikke han får næring og væske, så vil hans krop spise sig selv (sat på spidsen) - det er derfor han taber sig. Uanset om de dårlige nyrer er pga. sygdom opstået i nyrerne selv, eller om det er foranlediget af stofskiftesygdommen så skal han have væske og hvis han gerne vil spise vådfoder så lad ham for guds skyld spise vådfoder og giv ham alt det han vil have. Ift. væske kan du spørge dyrlægen om der er noget til hinder for at han får oralade hvis han vil have det. Der er også elektrolytter i.

Der er flere ting i hans blodprøver der kan indikere dårlige nyrer. 1) Kreatinin er forhøjet, det er ofte et tegn på dårlige nyrer, men den kan også være forhøjet pga. muskelnedbrydning, vægtab og dehydrering. 2) BUN = blood urea nitrogen = urinstof, det udskilles fra blodet via nyrerne. Det kan også være en indikator på nyresygdom, men den kan også være forhøjet pga. af de samme 3 nævnte ting der kan påvirke kreatinin. Så Crea og BUN er ikke specifikke for om det man kalder nyrernes filtreringsmekanisme rent faktisk virker som den skal - den funktion kan måles via SDMA som er en markør for nyresygdom.

Men din kats amylase er muligvis også for høj - muligvis fordi jeg kan ikke se på papirerne hvad det normale referenceinterval er i det lab-instrument din dyrlæge bruger? Hvis den er for høj kan det også være en indikator på nyresygdom. Men en forhøjet amylase kan også komme hvis ikke din kats hjerte slår som det skal - og derfor er vi tilbage til stofskiftesygdommen som kan være årsag til hjerteproblem og derved også nyreproblemerne. Så tager man SDMA’blodprøven, får en værdi og tager stilling til hvad man gør på baggrund af den. En høj SDMA kan godt falde, og vil gøre det hvis en evt nyresygdom er forårsaget af stofskiftesygdommen og der kommer styr på den. Så tager man en ny prøve et stykke tid efter man har iværksat behandling for at se om SDMA’en er faldet.

Ift. om hans nyrer er dårlige og om de kan behandles er det afgørende hvilke stadie af nyresygdom han er i, om det er 2, 3 eller 4 (4 er det sidste)

Hvad viste hjertescanningen… at hans hjerte er vokset? Har du måske en diagnose på hjertet og hvad sagde dyrlægen om ift. at det kunne være stofskiftet? … har de målt hans blodtryk, om det måske er forhøjet pga. stofskiftesygdommen og kan være medvirkende til de dårlige nyrer?

Din kat har også anæmi, det ses af de blege slimhinder som dyrlægen nævner, og det kan ses på nogle af værdier af blodcellerne i blodprøven. Anæmi kan også komme i kølvandet på dårlige nyrer, men det kan også være en bivirkning af stofskiftemedicinen hvis katten har fået stofskiftemedicin længe og/eller i høje doser.

Kattens natrium værdier er også lige nøjagtig kravlet ned under referencegrænsen, det kan også være tegn på nyresygdom, men det kan også hænge sammen med at den måske ikke spiser og drikker som den skal.

Jeg synes det er meget svært at give råd her når jeg ikke kender katten. Baseret på laboratorieværdier kan din kat være alvorligt syg og løbet er måske kørt. Det kan også være at hele balladen skyldes det forhøjede stofskifte, og afhængig hvor lang tid den har haft det, så kan meget af det andet rettes hvis der kommer styr på stofskiftesygdommen og denne ikke har lavet for meget rod i de resterende organsystemer. Så det kan godt være din kat kan behandles, det kan risikere at blive dyrt og det er måske ikke alle der råd til det eller vil betale de penge det kommer til at koste med test og medicin for at se om der er kommet styr på sygdommen.

Den næste ting er værdigheden i det liv katten kommer til at få det næste stykke tid - det er kun dig der kender katten og kan vurdere om det vil være værdigt for den. Du skrev at han gerne ville spise - og det skal han. Så meget han vil have og helst vådfoder så han kan blive hydreret også.

Det blev et langt svar… ved ikke om du synes du er blevet klogere. HÅber det giver mening alt det ovenstående, ellers spørg løs igen

5 Synes om