Nyrekost – hvad virker i dit hjem?

Kære alle.

Jeg har brugt de sidste 2 dage på at læse om nyresygdomme og –kost inkl. alt, hvad jeg har kunnet finde her på Kattegale.
Det fremgår, at kattene generelt ikke er så meget for de medicinske nyrediæter evt. med baggrund i det reducerede proteinindhold. Der er rejst tvivl om betydningen af et formindsket proteinindtag, og flere påpeger, at fokus særligt bør rettes mod et formindsket fosforindhold.

Jeg vil spørge jer og håber, I vil bidrage med oplysninger om hvilke produkter, der i jeres husholdning har været en succes og endeligt hvilke produkter, der så absolut ikke har været en succes indenfor nedennævnte områder – meget gerne med en begrundelse, men alle bidrag vil blive modtaget med stor taknemmelighed.

[ol]
[li]Tørkost, regelret nyrediæt[/li][li]Tørkost, reduceret fosforindhold[/li][li]Tørkost reduceret fosfor- og proteinindhold[/li][li]Vådkost, regelret nyrediæt[/li][li]Vådkost, reduceret fosforindhold[/li][li]Vådkost, reduceret fosfor- og proteindhold - evt. mature- eller seniorfoder[/li][li]Succes med proteinholdig kost, men med reduceret fosforindhold (hvorfor?)[/li][li]Medicin og naturprodukter[/li][li]Hvordan tackler I at have flere katte med forskelligt fordringsbehov - spiser de hver for sig, får de mad på faste tidspunkter overvåget, eller?[/li][li]Alle øvrige bidrag udover ovennævnte er særdeles velkomne[/li][/ol]Intentionen med denne tråd er at få samlet en oversigt til glæde for os mange med nyrekatte.

På forhånd tusinde tak fra en bekymret mor til skattepigen her

Herhjemme har løsningen været:
Tørkost nyrediæt (skiftevis Hills eller RCs udgave)
LUX vådkost. Den gule og den orange variant er det eneste vådkost hun vil spise overhovedet (og gud hvor har vi prøvet mange andre). I en periode kunne jeg lokke hende til at spise det med ipaktine påå, men det stoppede ret hurtigt.

Kære Eva.

Tak for dit bidrag.
Er Mea og Diego lige glade for RC og Hills, eller glider noget af det lettere ned?
Fodrer du dine nyrekatte og raske katte adskilt, eller hvad gør du?
Jeg undrer mig meget over, at min dyrlæge sagde, at der ikke skete noget ved at fodre både nyrekatten og min raske pige med samme nyrediæt, jeg tænker efter læsning, at Aimee (den raske) i så fald vil få alt for få proteiner?
Omvendt er det et problem at skulle skille dem ad, for det vil de ikke finde sig i. Er de i hvert sit rum, begynder de ellers særdeles velopdragne prinsesser at kradse på døren.
Og 4 dage om ugen er jeg afsted små 12 timer ad gangen, så jeg ser heller ikke en løsning med fodring på faste tidspunker som en løsning.

What to do?

Hej Jane

Diego spiser hvad som helst, han har en glubende appetit. Han får i øvrigt ikke længere nyrediæt som tørfoder, men i stedet masser af vådkost (og råt) udover den normale tørfoder, så hans nyrer forhåbentligt ikke overbelastes yderligere end den episode. Hans tal var nemlig fine igen, da han først var kommet på ret køl, men tilgengæld manglede han en enorm mængde muskler, som han havde tabt både via den brækkede hofte, og så senere rigtig meget på den uges indlæggelse pga. den stoppede blære, så det er sådan en afvejning af at der skal være en masse til at opbygge muskler af, og ikke bare fedt, og så at hans nyre blev slemt overbelastet kortvarigt.

Mea som er kræsen og jo nok påvirket af at hun har kronisk nyresvigt spiser lige gerne Hills og RC, men det er som om den vekslen mellem de to mærker, gør at det nye mærke lige er ekstra spændende i starten, og det er så uanset hvilket af de to der er det nye :slight_smile:

Jeg fodrer Mea adskilt fra de andre, så hun har nyretørkost stående konstant, og får vådfoder flere gange om dagen. Der er ikke noget problem her med at hun ikke er sammen med de andre, men hun er ikke den mest sociale kat heller. Hun kommer så med ind til de andre, når hun engang imellem vil det. Mea kommer i øvrigt også ud en stor del af tiden, og sover så en god del af tiden når hun er inde. :slight_smile: I modsætning til de andre der er indekatte m. adgang til vores indhegnede have kun :slight_smile:

Jeg har haft success med RC Renal tørkost og vådkost, dog kun den med tun, hun nægter at spise den med kylling.

Specific Renal tørkost er absolut ikke en success her.

Hun får fortekor 2,5mg to gange om dagen.

Derudover får hun en lille smule råt kød hver dag - for det meste oksekød, men rå kylling, kalkun og lam har da også fundet vej til hendes tallerken.

Om det er godt for hende, det ved jeg ikke men det er med til at gøre hendes livskvalitet bedre og det tæller hos mig.

Jeg har ikke gjort noget for at holde hende fra drengenes mad, hun røre den bare ikke. Jeg har set dem spise lidt af hendes tørkost, men det er åbenbart ikke noget der er særlig interessant. Hendes vådkost røre de ikke da hverken Nunuu eller Charlie er interesseret i nogen form for vådfodder.

En ting vi har lært af dårlig erfaring her er, at det allervigtigste for en nyresvag kat er AT DEN SPISER !
Desværre er det nærmest umuligt at finde en nyrediet de fleste katte vil spise - i hvert fald er det aldrig lykkedes for os.

Når vi har haft katte med nyreproblemer så har vi fodret dem liberalt med en stor variation af foder for netop at lokke dem til at spise mere.
Denne kost har altid inkluderet tørfoder frit fremme, dåsemad ( Lux fra Aldi) opblandet med godt med vand ( og opvarmet så smagen og lugten udløses), samt i perioder rådt kyllingekød. Når det gælder tørfoder prøver vi at skifte simpelthen fordi vi oplever at katten så hellere spiser det end hvis vi bruger det samme hele tiden. Det betyder også at vi ind imellem kan være heldige at vi kan smugle lidt nyrefoder ind i dieten :tihi:

Der findes faktisk også rå / BARF fodring for nyrekatte - og har man tid til at lave den så er den nok et rigtigt godt valg.

Men som sagt - det allervigtigste er at katten SPISER - og her siger vi - at hvis det betyder junk-food i starten så giver vi det. Det hjælper jo ikke at holde strengt på en nyrediet som katten ikke vil spise for netop nyrekatte dør utrolig hurtigt hvis de ikke spiser hver eneste dag.
Kan man bare få katten til at gå i gang med at spise kan man nemmere lokke den til at spise ANDRE ting også ( i.e. blande m. f.eks. nyredieter).
Nyrekatte har godt af at få mange små måltider dagligt - så kan man give f.eks. dåsemad 3 - 4 gange dagligt er det en god ting. Ønsker du at fodre nyrekatten seperat er det også nemmere med dåsemad - det kan gives med katten i et seperat rum blot mens den spiser.

Når det er sagt så kan jeg sige, at jeg har hidtil haft 2 katte der havde kronisk nyresvaghed og som levede i temmelig mange år på vores absolut ikke “nyrerigtige” diet. Memory blev 14 ( hun fik nyresvigt da hun var ca. 6 år) og
Genetix har vi stadig - han er nu 13 år og har haft nyreproblemer de sidste 4 år eller så. Genetix får Iams Hairball, Royal Canin Fit, Royal Canin Kitten, diverse småprøver af tørfoder, Lux dåsemad og ind imellem lidt rådt kød.
Han går sammen med vores andre katte som spiser samme diet som han gør.

Teresa

Her hjemme har vi Noël han fik kvæstet nyrene ved mishandling som killing , Dyrlægen mente ikke han ville blive 1 år . I starten fodere vi med hills nyrediæt , men vi var ved at slå ham ihjel, da han sultet ved det foder og inden for kort tid tabte han sig meget . Nu har vi fodret ham med råt i 4½ år og det er også det han spiser mest , han har så mulighed hed for at spise det samme som de andre en blanding af diacat - orijen og hills eller Imas hairball. Vi kan ikke får ham til at spise diæt foder . Og det vigtigste for os er at hans spiser, Men han har de sidste 4½ nu haft rigtig gode nyre værdier. Han er 6 år nu , så blevet noget ældre en 1 år . Og vores nuværende dyrlæge mener at han nok skal blive gammel , hvis han bliver ved med at have så gode værdier hver ½ år vi for det tjecket.

Emma får Hills KD tørfoder, som jeg blander med fedtegrever fra slagteren. Det sidste gør både maden mere indbydende (det er noget kedeligt stads) og har desuden haft den effekt at stabilisere hendes vægt - hun TABTE sig da hun startede på KD tørfoderet.

Mht. vådfoder har vi prøvet RC pouches - dem gider hun ikke. Hun kan godt lide Kattovit Low protein fra Zooplus - specielt Seafood varianten. Og i efteråret opdagde vi Hills KD nye dåser med en slags ‘lækker’ ragout (der står på dåsen det er kyllingesmag) der bare er HELT anderledes i konsistensen end de gamle KD dåser - så dem kan jeg anbefale. Det er ikke altid hun gider det - så blander jeg lidt Sheba kylling op i det - kylling er ikke så slemt.

Det er svært at fodre da hendes bror Emil er en ægte ‘støvsuger’ - så der er ikke mad fremme når jeg ikke er hjemme. Når jeg er hjemme holder jeg et øje på hendes mad hele tiden og har den kun fremme når jeg ved hvor alle katte er. Til gengæld er Emma rigtig god til at be om sin mad og så spise lidt når hun får den. Og jeg har altid en skål mad med når vi sidder i stuen om aftenen - så spiser hun også lidt - og faktisk - rødme rødme :tihi: - har jeg en skål mad (tørfoder) til hende i natbordsskuffen som hun så ber om et par gange om natten - jeg er blevet mester i NÆSTEN ikke at vågne når jeg hiver den ud til hende og hun lige spiser lidt og den bliver sat væk igen :smiley: Hvad man ikke gør!!!

Emma har levet på denne måde i 2-3 år nu - og er indtil videre stadig frisk og rørig.

Jeg har også læst en masse om det med nyrerne og er også blevet i tvivl mht. om det egentig er proteinen der betyder så meget. Men jeg er også totalt autoritetstro og når dyrlægen siger at hun skal have reduceret protein TØR jeg ikke gøre andet - selv om det gør ondt når hun taber sig (men det hjælper fedtegreverne jo på :)). Jeg glæder mig til at se hvad fremtidens forskning om emnet viser!

Masser af hilsner!

Ayoe

[QUOTE=Teresa Guldager;550510]En ting vi har lært af dårlig erfaring her er, at det allervigtigste for en nyresvag kat er AT DEN SPISER !
Desværre er det nærmest umuligt at finde en nyrediet de fleste katte vil spise - i hvert fald er det aldrig lykkedes for os.

Når vi har haft katte med nyreproblemer så har vi fodret dem liberalt med en stor variation af foder for netop at lokke dem til at spise mere.

Men som sagt - det allervigtigste er at katten SPISER - og her siger vi - at hvis det betyder junk-food i starten så giver vi det. Det hjælper jo ikke at holde strengt på en nyrediet som katten ikke vil spise for netop nyrekatte dør utrolig hurtigt hvis de ikke spiser hver eneste dag.

Teresa[/QUOTE]

[QUOTE=Noël;550530]Her hjemme har vi Noël han fik kvæstet nyrene ved mishandling som killing , Dyrlægen mente ikke han ville blive 1 år . I starten fodere vi med hills nyrediæt , men vi var ved at slå ham ihjel, da han sultet ved det foder og inden for kort tid tabte han sig meget .

Vi kan ikke får ham til at spise diæt foder . Og det vigtigste for os er at hans spiser .[/QUOTE]

[QUOTE=Ayoe;550666]- hun TABTE sig da hun startede på KD tørfoderet.

Mht. vådfoder har vi prøvet RC pouches - dem gider hun ikke. Hun kan godt lide Kattovit Low protein fra Zooplus - specielt Seafood varianten. Og i efteråret opdagde vi Hills KD nye dåser med en slags ‘lækker’ ragout

Jeg har også læst en masse om det med nyrerne og er også blevet i tvivl mht. om det egentig er proteinen der betyder så meget. Men jeg er også totalt autoritetstro og når dyrlægen siger at hun skal have reduceret protein TØR jeg ikke gøre andet - selv om det gør ondt når hun taber sig (men det hjælper fedtegreverne jo på :)). Jeg glæder mig til at se hvad fremtidens forskning om emnet viser!

Masser af hilsner!

Ayoe[/QUOTE]

Kære alle.

Tusinde tak for jeres bidrag, - det er super dejligt, at I vil viderebringe jeres erfaringer til glæde for andre.

Jeg kommer naturligvis også selv med nogle input. I øjeblikket går meget af min fritid med at indsamle viden, ligesom jeg har tilmeldt mig et internationalt forum for ejere af nyrekatte.

I skriver samstemmende, at det helt essentielle er at få katten til at spise.
Jeg kan fortælle, at der har været udført et studium, hvor man obducerede afdøde nyrekatte (og -hunde), med det særdeles nedslående resultat, at dyrene ofte døde på baggrund af manglende indtag af føde eller konsekvenser heraf - dvs. ikke af selve nyresygdommen. :græde:
Jeg skal nok komme med et link til undersøgelsen om 1-2 uger.

Jeg forventer også at bidrage med en formel til udregning af tørstofsanalyser, så det bliver nemt at udregne, hvilket tør- eller vådfoder man kan vælge fremfor regelrette medicinske nyrediæter, ligesom jeg også vil give nogle bud på mulige tørfoder- og vådfodertyper.

Da der er tale om en noget lumsk sygdom, der desværre optræder hos mange katte, håber jeg, at mange flere vil bidrage til tråden, så vi ender med at have en samlet tråd både til glæde for dem, der er bekendt med sygdommen, men også til dem, der fremover får diagnosticeret deres kat med en nyresygdom.
Og hvor er det positivt med jeres fortællinger om, at I har katte, der lever godt og længe trods sygdommen, det er en vigtig pointe at have med i baghovedet, da jeg tror, at de fleste bliver slået lidt omkuld i begyndelsen af beskeden.

Det vil da være spændene se hvad du kan få samlet sammen.

Jeg vil også gerne i den sammenhæng sige, at da katte generelt har svage nyrer ( man kan kalde deres nyrer deres “achilleshæl”) så må man tænke på dette også på katte der ikke har fået konstateret nyresvigt.
Det er en af årsagerne til at vi ikke er så vilde med tørkost som alenefoder.
Jeg anbefaler dem der får kat fra os at man en gang dagligt giver et mindre måltid af dåsemad med vand blandet op i. Dels fordi det sikrer at katten får vædske, men også fordi det kan bruges til at sikre at katten nu også spiser. Ikke mindst når man har flere katte kan det være svært at se om de nu alle sammen spiser HVER DAG. Og katte KAN altså ikke tåle at faste særlig længe ( mere end 24 timer). Det kan faktisk være katastrofalt hvis en kat faster længe. Hvilket i praksis betyder at en kat, der er sund og rask, FORDI den af en eller anden grund ikke spiser i to dage - pludselig kan stå på randen af akut nyresvigt. Den bliver så kvalm og vil slet ikke spise - får konstateret nyresvigt - sat på nyrediet som den slet ikke vil spise - resultat - død kat. Alt dette kan ske på under en uge - altså en sund kat der af en eller anden grund ( f.eks. en gang maveinfektion eller “blot” at den ikke vil spise tørfoderet fordi det ikke er helt frisk eller…) holder op med at spise i et par dage - dør - af sult ( i.e. nyresvigt).

Derfor er det også vigtigt at minde folk om, at katte IKKE må faste ( mere end 24 timer) og at en kat der ikke spiser hver dag er en kat man skal holde øje med og hvis den heller ikke spiser dagen efter så SKAL den til dyrlæge og igang med at spise.

Og så ville det jo være rart hvis dyrlæger ikke havde mere travlt med at sælge deres elendige foder end med at hjælpe dyrene.:doh:

Teresa

Link til debat om fosfor, calcium, fosfor:calcium ratio og magnesium. Begynder ved indlæg nr. 6.

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?27624-korn-i-foder&p=552848#post552848

Jeg har lige prøvekøbt 6 bakker animonda special nyrer-diæt vådkost fra zooplus med gris. Jeg er overrasket over reaktionen, det er simpelthen en succes

Det er næsten som at give et barn slik - nøj hvor hun guffer - hun får det så en 1/4 bakke af gangen suppleret med hendes normale vådfodder :slight_smile:

Grunden til at jeg holder lidt tilbage med det er at jeg er bange for at hun ender op med kun at vil spise det og så længe vi kun har få bakker af det så er det vigtigt at hun også spiser sit normale vådfodder

Tilgengæld har tørkosten ingen interesse overhovedet :frowning:

Kan jeg blande det i drengenes foder uden at det berøre deres sundhed eller skal jeg bare smide det ud

jeg har haft en kat med nyre problemer. Hun leverede de sidste år på Hills nyrediæt og trives helt udemærket på det foder. Intet at bemærke på hende overhovedet efter hun kom på det foder.