[QUOTE=Teresa Guldager;550510]En ting vi har lært af dårlig erfaring her er, at det allervigtigste for en nyresvag kat er AT DEN SPISER !
Desværre er det nærmest umuligt at finde en nyrediet de fleste katte vil spise - i hvert fald er det aldrig lykkedes for os.
Når vi har haft katte med nyreproblemer så har vi fodret dem liberalt med en stor variation af foder for netop at lokke dem til at spise mere.
Men som sagt - det allervigtigste er at katten SPISER - og her siger vi - at hvis det betyder junk-food i starten så giver vi det. Det hjælper jo ikke at holde strengt på en nyrediet som katten ikke vil spise for netop nyrekatte dør utrolig hurtigt hvis de ikke spiser hver eneste dag.
Teresa[/QUOTE]
[QUOTE=Noël;550530]Her hjemme har vi Noël han fik kvæstet nyrene ved mishandling som killing , Dyrlægen mente ikke han ville blive 1 år . I starten fodere vi med hills nyrediæt , men vi var ved at slå ham ihjel, da han sultet ved det foder og inden for kort tid tabte han sig meget .
Vi kan ikke får ham til at spise diæt foder . Og det vigtigste for os er at hans spiser .[/QUOTE]
[QUOTE=Ayoe;550666]- hun TABTE sig da hun startede på KD tørfoderet.
Mht. vådfoder har vi prøvet RC pouches - dem gider hun ikke. Hun kan godt lide Kattovit Low protein fra Zooplus - specielt Seafood varianten. Og i efteråret opdagde vi Hills KD nye dåser med en slags ‘lækker’ ragout
Jeg har også læst en masse om det med nyrerne og er også blevet i tvivl mht. om det egentig er proteinen der betyder så meget. Men jeg er også totalt autoritetstro og når dyrlægen siger at hun skal have reduceret protein TØR jeg ikke gøre andet - selv om det gør ondt når hun taber sig (men det hjælper fedtegreverne jo på :)). Jeg glæder mig til at se hvad fremtidens forskning om emnet viser!
Masser af hilsner!
Ayoe[/QUOTE]
Kære alle.
Tusinde tak for jeres bidrag, - det er super dejligt, at I vil viderebringe jeres erfaringer til glæde for andre.
Jeg kommer naturligvis også selv med nogle input. I øjeblikket går meget af min fritid med at indsamle viden, ligesom jeg har tilmeldt mig et internationalt forum for ejere af nyrekatte.
I skriver samstemmende, at det helt essentielle er at få katten til at spise.
Jeg kan fortælle, at der har været udført et studium, hvor man obducerede afdøde nyrekatte (og -hunde), med det særdeles nedslående resultat, at dyrene ofte døde på baggrund af manglende indtag af føde eller konsekvenser heraf - dvs. ikke af selve nyresygdommen. :græde:
Jeg skal nok komme med et link til undersøgelsen om 1-2 uger.
Jeg forventer også at bidrage med en formel til udregning af tørstofsanalyser, så det bliver nemt at udregne, hvilket tør- eller vådfoder man kan vælge fremfor regelrette medicinske nyrediæter, ligesom jeg også vil give nogle bud på mulige tørfoder- og vådfodertyper.
Da der er tale om en noget lumsk sygdom, der desværre optræder hos mange katte, håber jeg, at mange flere vil bidrage til tråden, så vi ender med at have en samlet tråd både til glæde for dem, der er bekendt med sygdommen, men også til dem, der fremover får diagnosticeret deres kat med en nyresygdom.
Og hvor er det positivt med jeres fortællinger om, at I har katte, der lever godt og længe trods sygdommen, det er en vigtig pointe at have med i baghovedet, da jeg tror, at de fleste bliver slået lidt omkuld i begyndelsen af beskeden.