Nyresvigt og tandudtrækning

Hej alle sammen,

Min kat på 16 år fik det dårligt for omkring 2 uger siden, vi hastede til dyrlægen hvor de først troede det var noget i hjernen da hun ikke rigtigt kunne styre sine bagben og gik i cirkler, hun blev indlagt natten over til observation, men da hun dagen efter havde fået det bedre af at ligge med drop hele natten mente de at det var noget andet, hun blev scannet og dyrlægen konstaterede at det var kronisk nyresvigt. De sagde at hun skulle have en ny slags mad osv. som vi købte.

Lisa (min kat) er meget tynd men har haft det fint indtil nu. Pga. hendes vægt tjekkede de hendes tænder som viste sig at være meget dårlige, og de mente at dette kunne være grunden til at hun måske ikke spiste nok (skal lige siges at hun sidst var til tandlæge for omrking et år siden hvor hun fik fjernet en enkelt tand)

Vi fik af vide at vi enten skulle få ordnet hendes tænder eller at det var tid til at lade hende sove ind. Vi valgte selvfølgelig at de tænder da bare skulle fixes da dyrlægen mente at hun nok havde et par gode år endnu hvis det blev ordnet.

Vi ringede rundt og blev først afvist af en dyrlæge der ikke ville ordne hendes tænder da der er støre risiko pga. hendes nyre mht narkosen. dyrelæge nr. 2 mente at det var fint.

I morges kl 10:00 tog vi så til tandlægen og alt gik fint (heldigvis) hun fik trukket de dårlige tænder ud.
Da vi fik hende hjem var hun selvfølgelig meget træt og havde det skidt. De gav hende ikke smertestillende pga. hendes nyresvigt så vidt jeg kunne forstå. så hun havde/har selvfølgelig meget ondt virker det som om.

Nu til mit sprøgsmål:

hun er MEGET hævet omrking munden og i ansigtet og helt om i nakken, jeg aede hende på hovedet og det var som om det var fyldt med væske eller små luftbobler (svært at forklare) - Er det normalt ? sidste år da hun fik fjernet en enkelt tand var det slet ikke så slemt, faktisk havde hun det fint et par timer efter, men nu har hun bare ligget i sengen siden vi kom hjem.

Ville sætte stor pris på at høre om jeres erfaringer omrking dette :slight_smile:

Mvh.
Karoline

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt alt er, som det skal være, så tage hende med til dyrlægen igen. Når der er så mange faktorer, inklusive alder, involveret, kan der hurtigt være noget, der spiller sammen på en uheldig måde.

Og så håber jeg, du har misforstået dyrlægen mht. smertedækning. Det kan næsten ikke passe, at man foretager en operation og så ikke giver smertestillende bagefter.

Håber du har fået fat i en dyrlæge. Min gamle hankat fik også nyreproblemer, han reagerede voldsomt, da jeg gav ham smertestillende, så det tror jeg godt dyrlægen kan have sagt. Jeg håber for dig, at det ikke bliver et træls forløb nu. Mærk godt efter hvor langt både katten og du skal gå. En god afsked er bedre end et langt dårligt forløb. Held og lykke med hende. :hjerte::hjerte:

Ingrid - Det er nu muligt. Nyrekatte vælter tit i dagene til månederne efter en operation, og de har absolut ikke godt af smertestillende. Så skal det være tradolan, og det bliver de som regel helt blæst af, så smerte kan måske have været det mindste onde i dyrlægens optik.

Karoline - Jeg synes du skal ringe til dyrlægen med det samme, og også se om de ikke vil se hende, hvis ikke de har en god forklaring på det. Husk at give hende meget væske - har hun fået væske behandling undervejs? Det er ekstra vigtig ved nyrekatte og narkose. Vær meget opmærksom på hende over de næste måneder. Får hun noget appetitstimulerende ift evt. manglende spiselyst? Det er alm. at nyrekatte ikke spiser ret meget. Hvad får hun af nyrediæt foder? Husker I også at give vådkost? :slight_smile:

Tak for jeres svar,

Jeg har nu talt med dyrlægen som på nuværende tidspunkt ikke mener det ville hjælpe noget at jeg kommer ind med hende igen, det er på baggrund af at Lisa er begyndt at spise og drikke lidt igen siden i går og hævelsen er faldet en smule, hun virker også mere frisk i det hele taget, dog stadig lidt nede.

Mht. smertestillende så har hun fået noget lige efter tandudtrækningen åbenbart, men skal ikke have mere da det kan skade hende, hvis hævelsen fortsætter ville de give hende noget vanddrivende da det lader til det meste af det er væske, hvilken måske kunne tyde på at hjertet ikke får pumpet ordenligt rundt. Hvis det skyldes noget med hjertet der ikke kan klare presset er det selvfølgelig meget alvorligt, og vi er hele tiden meget opmærksomme på hvor langt vi skal gå, det er jo trods alt vigtigst at hun har det godt og kommer godt afsted hvis det nu skal være (men vi håber på det bedste)

Ang. fodder: giver hende vådt fodder lige pt. noget der hedder SPECIFIC som er specielt til katte med nyre problemer og af tørfodder får hun Renal select som også er til katte med nyresvigt, jeg bor i sverige så måske er mærkerne ikke så kendte i Danmark? men var det dyrlægen anbefalede mig.
Jeg varmer det våde fodder op til omkring 30-35 grader så det stimulere hendes apetitit lidt mere og det virker.

hun har fået væske behandling undervejs ja, og jeg giver hende lidt vand i en sprøjte en gang i mellem for at være sikker på at hun får noget væske ind.

Du lyder som en total go og ansvarlig katteejer. Når jeg nævnte det med at mærke efter, så var det bare lige en lille reminder.

Jeg gav også min hankat specifik nyremad og hills nyremad på dåse. Zooplus har meget forskelligt. Kattefoder mod nyre- og urinvejsproblemer | zooplus.dk

Min kat gad ikke spise rigtig spise hils og specifik nyremad på dåse, men han kunne godt lokkes til disse: beaphar nyrediæt vådfoder | zooplus.dk

Jeg håber hun snart har det meget bedre igen. God bedring med hende. :hjerte:

Frida - Tak for det (: og du har helt ret, det er vigtigt at mærke efter at det er for dyrets skyld og ikke ens egen, selvom det kan være vanvittigt svært noget gange.

Lader til at hun godt kan lide specific, så længe det bliver varmet lidt op så det dufter.

Tak, vi er optimistiske i hvert fald.

Lille update:

Hævelsen forsætter med at falde og det går bedre for hver dag (: hun både spiser og drikker lidt.
Tak for jeres svar.

Det er godt at høre, jeg håber hun holder sig stabil over de næste måneder, og ikke vælter! (altså i overført betydning)

Hej Mazza.

Har læst tråden, og hvor er det godt der er en forbedring med hende.
Med nyrekatte er det meget vigtig med masser af væske. Jeg har selv en kat (Micky) på snart 16 år, som har nedsat nyrefunktion. Men han har det rigtig godt på Royal Canin Renal tørfoder.
Jeg køber nogle gange dåser fra zooplus i pateform og det er faktisk guf for ham. Mere end dem i poser. Det kunne du evt. prøve og så tilsætte lidt ekstra vand i.

Med hensyn til det med lyden af små luftbobler under huden. Det har jeg faktisk også oplevet med ham her.
Han skulle under narcose for at få fjernet en byld på haleroden. Efter denne tur hørte jeg også lyden af disse luftbobler og kunne mærke det som væske under huden, i nakke og ned langs siderne.
Jeg ringede til dyrlægen og en veterinærsygeplejerske sagde, at det kunne godt ske på det sted hvor de fik indsprøjtninger. Mærkeligt, det havde jeg ellers aldrig oplevet før.
Tog ham så med ned til dyrlægen og hun sagde, at under narcose, når ‘‘slangen’’ skal ned, kan den godt komme til at rive hul, hvor der så vil sive lidt væske ud i huden.
Hvis det ikke gik væk, skulle jeg komme ned med ham igen. Det gjorde det, heldigvis.

Det er selvfølgelig ikke sikkert, at det er det samme med din kat. Men det lyder hen ad det.