Nyresygdom hos kat

[FONT=arial]Sidder og kigger foder til katte m. kronisk nyresygdom og falder så over dette postulat fra fodermærket Specific:[/FONT]
[FONT=arial]
[/FONT]Factors [FONT=arial]increasing the risk of renal failure: There is an inherited predisposition in some breeds for juvenile renal disorders. Predisposed cat breeds are the Abyssinian, Balinese, Burmese, Maine Coon, Russian Blue, and Siamese.(Ref: http://www.dechra.co.uk/files/dechra/Downloads/Specific/Kidney_Liver_Heart.pdf)

I og med postulatet kommer fra et foderfirma er jeg lidt skeptisk. Jeg synes det jeg selv har læst om kronisk nyresygdom indtil videre giver mig det indtryk at mange katte dør af nyresygdomme og at det ikke er specielt racerelateret. Men jeg kan jo tage fejl, da der endnu er meget litteratur jeg ikke har tygget mig igennem :slight_smile:

Jeg vil gerne høre jeres mening om dette.
[/FONT]

jeg har ikke selv katte med dårlige nyrer, men vores race har ry for ofte at få nyre problemer

Nu har jeg ikke synderlig stor respekt for netop den producent i forvejen så… men jeg er da blevet klogere for jeg anede ikke det var et racespecifikt problem hos Maine Coon´en… men hvorfor ikke endnu en ting som de skal døje med? Nu vil jeg se om der er nogle af mine katte, der er friske nok og har kræfter nok til at komme ud i snevejret eller om jeg hellere skal kigge mig om efter nogle urner… suk!

ja eller også må du løbe ned og købe deres foder… suk… det er i mine øjne en måde at sælge mere

[QUOTE=Vipstøsen;1152089][FONT=arial]Sidder og kigger foder til katte m. kronisk nyresygdom og falder så over dette postulat fra fodermærket Specific:[/FONT]
[FONT=arial]
[/FONT]Factors [FONT=arial]increasing the risk of renal failure: There is an inherited predisposition in some breeds for juvenile renal disorders. Predisposed cat breeds are the Abyssinian, Balinese, Burmese, Maine Coon, Russian Blue, and Siamese.(Ref: http://www.dechra.co.uk/files/dechra/Downloads/Specific/Kidney_Liver_Heart.pdf)

I og med postulatet kommer fra et foderfirma er jeg lidt skeptisk. Jeg synes det jeg selv har læst om kronisk nyresygdom indtil videre giver mig det indtryk at mange katte dør af nyresygdomme og at det ikke er specielt racerelateret. Men jeg kan jo tage fejl, da der endnu er meget litteratur jeg ikke har tygget mig igennem :slight_smile:

Jeg vil gerne høre jeres mening om dette.
[/FONT][/QUOTE]

Prøv evt at kontakte dem og hør hvilken undersøgelse der bekræfter dette - hvis nogen. De må have noget kilde-materiale.

Men det kan sagtens være der er (mere eller mindre videnskabelige) studier, der påviser denne predisposition.

:slight_smile:

Jeg vil også sige, at uanset jeg kender til en del sygdomme/defekter hos burmeseren kan jeg ikke huske at have hørt, at de skulle være specielt disponeret for nyresygdomme (og en hurtig googlesøgning har da heller ikke fundet noget).

juvenile renal disorders (hvad det så end står for) har jeg aldrig set eller hørt om på aby’en - de KAN så have Renal Amyloidosis, i hele mit opdræt har jeg fået det konstateret på to indkøbte katte ved congo rød test - begge har været brugt i avl og INGEN af deres afkom har haft problemer. Det er gamle katte i dag 10+

I øvrigt ser vi meget, meget sjældent nyrelidelser på racen i dag

Jeg tror, det dækker over enhver nyrelidelse, der opstår af andet end alderdomssvækkelse :slight_smile:

[QUOTE=danpia;1152107]Prøv evt at kontakte dem og hør hvilken undersøgelse der bekræfter dette - hvis nogen. De må have noget kilde-materiale.

Men det kan sagtens være der er (mere eller mindre videnskabelige) studier, der påviser denne predisposition.

:)[/QUOTE]

Jeg tror jeg starter med en søgning på PubMed. Men jeg synes godt nok det er noget af et postulat at komme med uden at henvise til nogen kilder. Især set i lyset af det Lis og Mette skriver om aby og burmeser.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1152113] juvenile renal disorders (hvad det så end står for) har jeg aldrig set eller hørt om på aby’en - de KAN så have Renal Amyloidosis, i hele mit opdræt har jeg fået det konstateret på to indkøbte katte ved congo rød test - begge har været brugt i avl og INGEN af deres afkom har haft problemer. Det er gamle katte i dag 10+

I øvrigt ser vi meget, meget sjældent nyrelidelser på racen i dag[/QUOTE]

Ja, det kunne jeg selvfølgelig godt lige have uddybet, men jeg er enig med Mette.
Juvenile betyder ung el. ungdommelig

Det interessante er jo faktisk at der er nogen der mener at den store brug af tørfoder som alenefoder kan være en årsag til at der generelt ses mere nyreproblemer hos katte end tidligere.

Som jeg har forstået det så er nyrerne kattens “achilleshæl” - i.e. svage punkt. Og et af problemerne er, at katte IKKE kan tåle at faste - allerede omkring 48 timer uden mad kan give nyresvigt. Og det betyder at en kat - ung eller gammel - som ikke kommer i behandling i tide kan gå i nyresvigt - som i mange tilfælde ikke står til at stoppe med mindre man dels er utrolig hurtig og effektiv, og dels har en MEGET god dyrlæge. Det betyder i praksis at en hvilken som helst infektion eller manglende spiselyst kan give nyresvigt hvis ejeren ikke griber ind i tide. Ingen tvivl om at der desværre mistes katte på den konto.
Da dyrlæger så ofte fejlbehandler og ikke mindst insisterer på at katten SKAL spise deres elendige dyrlæge nyrediet ( som mange katte hader) så ryger der endnu flere katte pga det. Jeg har selv oplevet at katte der gik i nyresvigt ( ikke unge katte) kun blev reddet fordi vi dels virkelig BLEV VED med at væske dem op - dels gav dem den mad de ville spise og ikke en nyrediet. Vores sidste nyrekat blev 16 år gammel - de sidste 6 år var han nyrekat - og han spiste alt muligt mærkeligt - i.e. hvad han nu ville spise. Det eneste han ikke fik var en nyrediet.

[QUOTE=Teresa Guldager;1153285]
Som jeg har forstået det så er nyrerne kattens “achilleshæl” - i.e. svage punkt. Og et af problemerne er, at katte IKKE kan tåle at faste - allerede omkring 48 timer uden mad kan give nyresvigt. [/QUOTE]

Blander du nu ikke nyresvigt og leversvigt sammen? Jeg har da aldrig hørt om det med nyresvigt pga faste/manglende spiselyst før, men derimod ofte om leversvigt?

Nej - jeg blander det ikke sammen. Både leveren og nyren tager meget hurtig skade hos kat hvis den ikke spiser. Jeg synes at leversvigt er utroligt sjældent hos katte - men nyresvigt er jo desværre ret almindeligt. Og faste er helt sikkert et problem her.

Okay, har du noget dokumentation på det? For jeg ledte da du skrev det, og kan ved en hurtigt google-søgning ikke finde noget?

Jeg må erkende at jeg også først tænkte på om det ikke var leversvigt du mente Theresa :slight_smile: