Nyresygdomme - erfaring/viden?

Min Victoria har nu levet på nyrerdiæt i 1 1/2 år. Samtidig har hun fået Fortecor 2,5.

Ifølge min dyrlæge er det ikke cystenyrer men for god living der er årsag.

Felis - mange tak for svaret…
Ja, men hvad så når nyreproblemerne viser sig når katten er 5-6 år? Burde man måske ikke snare tage den fra katten er 1-2 år? Nu har jeg jo læst lidt på de forskellige og nogle nyresygdomme får katten allerede som ung til midaldrende står der (ikke def. i år dog). Men ellers en god ting at få tjekket.

Lis - Enig og det er min ene dyrlæge forresten også.

Birthe - Hvorfor har hun det? Altså har hun været på nyrediæt uden at have haft nyreproblemer? Eller har hun nogle nyreproblemer der ikke er cysternyrer? :slight_smile:
Håber du får hende mange år endnu på det.

[quote=Eva K;241930]
Birthe - Hvorfor har hun det? Altså har hun været på nyrediæt uden at have haft nyreproblemer? Eller har hun nogle nyreproblemer der ikke er cysternyrer? :slight_smile:
Håber du får hende mange år endnu på det.[/quote]

Hun blev for 1 1/2 år siden pludselig syg og de fandt ud af at hun havde alt for høje nyrertal, dvs nedsat nyrerfunktion af anden årsag end cystenyrer.

Birthe - Okay. Hvad var hendes symptomer der? Ved du hvor meget forhøjet hendes nyretal var? (Urea og crea(tin))

Hun har altid være en pige der spiste lidt og pludselig begyndte hun at spise meget for derefter at stoppe helt med at spise samtidig med at hun kastede op hele tiden.

Jeg kan ikke huske hendes tal men har et stykke papir på det i Frankrig så når vi kommer hjem igen kan jeg finde det frem til dig.

Det er ikke fordi jeg normalt er glemsom, men i forbindelse med Finns sygdom har jeg kigget så mange Urea og creatin tal så jeg tør ikke bare slynge et tal ud. Tænk om det er en af hans jeg lige husker :høhø:

[quote=birtheras;242008]Jeg kan ikke huske hendes tal men har et stykke papir på det i Frankrig så når vi kommer hjem igen kan jeg finde det frem til dig.

[/quote]

Hvis “tallene” er fra Frankrig kan de sikkert ikke umiddelbart sammenlignes med de danske - det område kunne også godt trænge til en standardisering.

Men er der ved siden af værdierne angivet normalværdier - så kan man procentvis regne det ud den vej.

Hvad er normal værdien i DK?

jeg mener urea skal være under 13,5. creatininen, den er højere, men jeg husker det ikke lige

creatin er mellem 71-212 mikromol/liter
urea 6,7-12,9 milimol/l

(husk at se forskellen på mikro og mili i angivelserne)

Mvh Eva på Kiras computer

Min 9-årige hankat Gizmo har fået konstateret dårlige nyre for et halvt års tid siden. Både han og hans søster har været på nyrekost siden. Hun er ligeglad. Hun spiser alt. Han er ikke begejstret, men spiser det fordi der ikke vanker andet. Men … seneste eftersyn konstaterer så at hans nyrtal er relativt pæne (lidt forhøjded, men ikke noget der ikke kan håndteres). Men dyrlægen mente der var en infektion i hans nyre, så han har været på penicilin i 10 dage og er nu hos dyrlægen for at blive checket igen-igen. De forhøjede nyretal blev opdaget fordi han skulle have renset tænder og en kat i hans alder skal jo helst checkes en gang imellem. Så, til dels er jeg super lettet at det blev fanget i tide, men samtidig kan jeg ikke lade være med at være super stresset over hvad resultatet er idag. Jeg har helt ondt i maven. Jeg vil jo helst ikke af med ham, men det er en selvfølge for mig at min dyr ikke lider, så hvis det er helt galt, så er der jo igen anden vej at tage end den tungeste.

Gizmo har på intet tidspunkt vist symtomer på de dårlige nyrer. Han spiser pænt, drikker moderat som han altid har gjort, og har generelt ikke givet udtryk for nogen som helst form for dårligdomme. Han er halvt main coon, så hans pels skaber problemer både forår og efterår (knuder og så lidt flere knuder), men ellers har der ikke været noget.

Så det jo er blevet sagt før, så viser katte jo generelt ikke tegn på dårlige nyrer før det næsten er for sent, så det er jo nok en god ide at få den blodprøve lavet een gang om året fra de er 6+.

Nu venter jeg på at dyrlægen ringer og forhåbentlig fortæller mig at jeg kan hente min lille kat hjem igen.

PCR - Krydser fingre for at du får din kat hjem igen snart :slight_smile:

Min exotic Paulus fik nyresvigt. Det startede med at hans rygrad kunne mærkes tydeligt og jeg kunne se at han havde tabt sig da han blev vejet. Han blev kedelig i pelsen og han blev mere inaktiv (han havde dog aldrig været en særlig aktiv kat…) Han havde nedsat appetit.
Jeg tog ham til dyrlægen og fik hans nyrer scannet, da jeg var bange for det var PKD - der var intet at se. Dyrlægen kunne dog se han havde væske i bughulen og udtog en prøve for FIP - den var negativ. Der blev også taget blodprøver og de viste at hans nyretal var meget forhøjede, kan ikke huske hvad de var, men for høje til at dyrlægen troede det kunne behandles. Hans nyrefunktion var sat helt ud af spil.

Han tabte sig fra 4,1 kg til 3 kg på en måneds tid. Det gik meget stærkt. Han blev aflivet, kun 3 år gammel :ked: Vi ved ikke hvilken nyrelidelse det var.

Her kan du se ham som sund og rask kat (billede 1), og som syg kat (billede 2 og 3 - nok et par dage inden han blev aflivet…)

Hvis creatinin over 440, er nyrerne sat helt ud af funktion, dvs omkring 80-85 % af nyrevævet fungerer ikke.

Normalt skal den ligge under 150…

Min tidligere kat Flemming havde forhøjet nyretal. Det tog tid før man fandt frem til det, da man i starten satte det ind under spændinger i ryggen. En blodprøve viste forhøjet nyretal, og han kom på piller, mener det var Fortecor, og han blev sat på nyrediæt. I et års tid havde han det meget godt, og tallet gik ned igen, men så begyndte han at drikke mer og mer, og tallet var steget. Han fik én slags piller mere, men så begyndte han at miste appetitten, og ville helst ligge for sig selv og slappe af. Til sidst valgte jeg at aflive ham, efter at have prøvet at tvangsfodre ham i flere dage. Han blev 13 år.

Nu har jeg fået Gizmo hjem igen. Hans nyretal er faldet siden sidste han blev checket. De er ikke 100% gode, men ligger indenfor hvad dyrlægen kan godkende. Han har dog en blærebetændelse, som er et udslag af den dårligere nyrefunktion og det lader til at de bakterier der forårsager denne infektion er resistente over for det penicilin han har fået. Så nu får han noget nyt i 10 dage og hjerte piller som skal hjælpe med at aflaste nyrerne. Han skal så til dyrlæge igen om en måneds tid og checkes igen. Det er så både godt og skidt nyt, kan man vel sige. Men han har det det afgjort bedre og det er hovedsagen. :slight_smile:

Tak for de krydsede finger, Eva. Det hjalp. :slight_smile:

[quote=pcr1967;345781]Nu har jeg fået Gizmo hjem igen. Hans nyretal er faldet siden sidste han blev checket. De er ikke 100% gode, men ligger indenfor hvad dyrlægen kan godkende. Han har dog en blærebetændelse, som er et udslag af den dårligere nyrefunktion og det lader til at de bakterier der forårsager denne infektion er resistente over for det penicilin han har fået. Så nu får han noget nyt i 10 dage og hjerte piller som skal hjælpe med at aflaste nyrerne. Han skal så til dyrlæge igen om en måneds tid og checkes igen. Det er så både godt og skidt nyt, kan man vel sige. Men han har det det afgjort bedre og det er hovedsagen. :slight_smile:

Tak for de krydsede finger, Eva. Det hjalp. :)[/quote]

Er du sikker på, der er fundet bakterier i urinen? Blærebetændelsestilstande kan også opstå pga irritation og hvis hans nyrefunktion ikke er god, kan hele systemet godt “bare” være irriteret og det er skam alvorligt nok - men kureres ikke med penicillin…

Hvis ikke du allerede nu fodrer med vådfoder, vil jeg anbefale dig at give ham en stor mængde af det, i hvert fald indtil han bliver frisk igen og gerne også bagefter. Det kan gøre en stor forskel :slight_smile:

[quote=Temple Bar;345788]Er du sikker på, der er fundet bakterier i urinen? Blærebetændelsestilstande kan også opstå pga irritation og hvis hans nyrefunktion ikke er god, kan hele systemet godt “bare” være irriteret og det er skam alvorligt nok - men kureres ikke med penicillin…

Hvis ikke du allerede nu fodrer med vådfoder, vil jeg anbefale dig at give ham en stor mængde af det, i hvert fald indtil han bliver frisk igen og gerne også bagefter. Det kan gøre en stor forskel :)[/quote]

Nu stoler jeg meget på mine dyrlæger, så jeg formoder ikke de kommer med sådan en påstand uden at der er noget om det. De er i øjeblikket ved at køre en dyrkning af de bakterier, så de kan være helt sikre.

Det med vådfoder er nok en ide. Han er på tørkost, men det er nyrekost han får så det ikke belaster hans nyrer for meget. Men kender jeg ham ret, så ville han foretrække vådkost. :slight_smile:

Forresten så bruger jeg Københavns Dyrehospital og de har sparet mig for mange tårer i årenes løb ved at behandle mine dyr professionelt og venligt. Alle dyrlægerne og dyreplejerskerne derude er utroligt søde og forstående. Og tro mig, jeg har meget dårlige erfaringer med generelle dyrlæger. Bl.a. en rigitg satan som anså min første kat som en prøveklud og overdængende hende med dyr medicin som ikke gjorde bare en lille bitte smule forskel. Tværtimod. Han var lige ved at slå hende ihjel. Heldigvis fik jeg anbefalet dyrehospitalet i Valby og jeg har alrdig fortrudt det valg.

Vådfoder er en god ide til blære og nyrekatte - og alle de andre:-) Der fås også nyrekost som vådmad.

Kig på den her side, meget billigere end herhjemme:

Sjovt så forskelligt man kan se på - det ALLERSIDSTE sted jeg (og jeg ved mange deler min mening) ville tage hen med mine dyr var Københavns Dyrehospital, hvis der var andre muligheder - og det er der heldigvis.

Og nyrekatte er også mere disponerede for at få den typer blærebetændelse der stammer fra bakterier end katte med velfungerende nyrer.

PCR - Det var godt, det er jeg glad for at høre. Håber også du fik noget ud af min gamle tråd her mht. viden :slight_smile:

Jeg har vist prøvet lidt af hvert med nyre-katte.

Dejlig, dejlig, dejlig huskat, som desværre havde PKD, ham måtte vi sige farvel til i en alder af kun ca 6 år.

Et par lige så dejlige norske skovkatte med nyreproblemer, et par uden symptomer, som blev ‘behandlet’ med diæt og levede både godt og i mange år, trods nyre-problemer.

En enkelt (også dejlig ;))norsk skovkat, som fik akutte nyreproblemer, men som ved I/V vædske-terapi hver anden dag i en uges tid + diæt foder kom helt oven på igen og som også levede et godt liv flere år efter. Hun fik det oppe i årene og blev 19½ år præcis på dato.