Er der nogen af jer der har haft en kat med en nyresygdom/nyresvigt?
Hvis ja, hvad er så jeres erfaringer med det? Hvad var symptomerne? Hvad sagde dyrlægen? Hvad var behandlingen? Hvor længe levede katten med det?
Er der nogen af jer der har haft en kat med en nyresygdom/nyresvigt?
Hvis ja, hvad er så jeres erfaringer med det? Hvad var symptomerne? Hvad sagde dyrlægen? Hvad var behandlingen? Hvor længe levede katten med det?
Som regel opdages dårlig nyrefunktion/nyresvigt, først når katten udviser kraftige symptomer på der er noget galt…altså, at den får kraftige smerter eller der lukkes helt af for urinafgang, og det er når ca 85 % af nyrernes kapacitet er ude af drift, og derfor er det ofte for sent at gøre ret meget for en kat med dårlige nyrer, og mange aflives da også når diagnosen stilles, fordi det for mange katte ikke vil være optimalt at skulle leve forsøgsvis (det kan kun blive forsøg) på diætfoder (findes ikke anden behandling) og hvor nyrerne stadig ikke, og aldrig kommer til at virke igen.
Mine dyrlæger mener ikke det er hensigtsmæssigt at lade en kat med stærkt nedsat nyrefunktion leve.
Du kan læse mere på:
http://www.netdyredoktor.dk/sw27084.asp
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=437/sprog=1/grp=2/menu=9/
Felis - Jeg har været på google, det jeg efterlyser med tråden her, er folk der har oplevet det selv og ikke hvad man kan finde på google. Og i hvert fald netdyredoktor har ofte meget mangelfulde informationer om diverse sygdomme, nogle gange direkte misvisende, så hvor meget jeg lige får af god viden derfra…
Men hvis du ved noget om det hvordan er symptomerne så på de kraftige smerter? og lukket af for urinafgang: Opdages det ikke snarer ved nogle af de andre symptomer? Vægttab, øget drikketrang etc.?
Tages det i opløbet skal der væsketerapi til hos dyrlægen, og ikke kun en injection under huden - drop.
Mange katte kan få flere gode år herefter på nyrediæt.
Her i huset aflives ikke - med mindre der ingen bedring påvises ved behandling.
Er det cystenyrer eller Renal Amyloidosis - så er der nok ikke meget at gøre.
Symptomerne er øget drikkelyst og urinering som er tynd, altså lys - manglende appetit, ofte rigtig dårlig ildelugtende tandkød, kattens pels kan lugte af urin fra urinstoffer der er gået i blodet.
En simpel blodprøve kan fortælle hvordan det står til - især måling af urea og creatinin. Den vil jeg tro alle dyrlæger selv kan køre
Lis - Tak for svaret. Hvornår er opløbet? Altså hvor sygt er dyret der?
Cysternyre - er det pkd eller kan det også være andet? Og er det så akut eller kronisk med de to? Den information jeg lige kan finde skelner mellem de to former, men nævner ikke navne.
Er behandling kun væsketerapi eller er det andet? (altså udover en evt. diæt hvis katten overlever så lang tid)
Hej Eva…
Jeg opdaget det hos min hankat, da han var blevet mere stille, jeg kikkede ham i munden,og han havde tandkødsbetændelse, jeg fik ham til dyrlæge, hun gav ham en omgang Antirobe, men det hjalpikke, så sporgte jeg om hans tandkødsbetændelse ikke kunne være en følgesygdom, hun kikkede på mig og svaret åh jo… Derblev taget en fiv/flev, der var ikke noget, så bak ede jeg i bordet, og sagde så må du tage det store blodbillede for der er noget galdt med min kat…
Svaret påprøven viste han havde nyrebækkenbetændelse, det er en følgesygdom, på urinvejbetændelse…
mange sagde at han aldrig vil blive rask,men jeg ville ikke give op, for min kat havde livslyst…
han ville ikke rigtig spise, tissede kun små tåre, nogen gange med blod i…
Men jeg fik ham til at spise ved at hælde tunvand i hans K/D vådmad
Jeg kæmpede med ham i en ca 2 mrd… før han spiste helt selv uden jeg skulle vise ham skålen og tilbyde ham mad
efter et halvt år, var hans tal næsten normale…
Han fik flere forskellige penciliner…hvor vi gav ham en slags i 14dage og holdt en lille pause og gav ham så noget andet…
i dag to år efter er han helt rask
det kan være væsketrapi og antibiotika.
Cystenyrer mener jeg PKD
Jeg har ingen forstand på cystenyrer - bortfra jeg tro de overlever de ikke trods ihrdige anstrengelser
En blodprøve fortæller hvordan nyrevævet arbejder.
Oftest er det en længerevarende low grade infektion i nyrererne der udløser tilstanden. Kattesygevaccinen i kraftigt mistænkt for at være synderen
Tak fordi du ville fortælle det Hanne. Hvor syg nåede han at blive? Var det kun besvær med at spise? Eller blev han også dehydreret?
Jeg gav 5-10ml væske hveranden time i de første 14 dage
[quote=Eva K;241765]Tak fordi du ville fortælle det Hanne. Hvor syg nåede han at blive? Var det kun besvær med at spise? Eller blev han også dehydreret?[/quote]
Han var ikke dehydreret… men det var han jo nok blevet hvis ikke jeg havde tvunget ham til at drikke
Han var ret syg… han lå bare, og han fik osse smertestillene via indsprøjtninger
Hanne . Okay, tak for svaret.
Velbekommen…
Min datter Conny mistede sidste år sin kat Micka til en nyresygdom, som udartede sig som Lis Dahlstrøm beskriver.
Micka var så dårlig, så Conny valgte at lade hende sove efter ca et halvt år på medicin og indsprøjtninger hver måned.
Knus Elin
Min gamle perser blev aflivet grundet akut nyresvigt … han blev sløv, drak meget vand, som der så nærmest løb lige igennem ham
Min store dejlige Tarzan lever nu på 4. år med forhøjede nyretal … jeg opdagede det ved at han begyndte at opføre sig underligt, rendte i hælene på mig og kiggede meget bedende op på mig :S
I første omgang blev han behandlet for forstoppelse og det så ud til at hjælpe i et par dage, men jeg blev klar over at der var noget andet galt og så blev han tjekket for alt muligt … og det gav så svaret.
Han lever udelukkende af nyrediet og sidste gang han var til tjek, lå han rigtig fint … stadigvæk med høje nyretal, men indenfor normalfeltet
Han er stærkt overvægtig efterhånden, men han kan jo ikke sættes på skrump og dyrlægen siger at sålænge han har det godt, så skal jeg ikke bekymre mig så meget om vægten … men jeg er godt klar over, at det bliver nok ikke ham der bliver over 20 år gammel :S
Elin og Skattekat - mange tak for at I ville dele jeres erfaring omkring emnet.
[quote=Eva K;241748]Felis - Jeg har været på google, det jeg efterlyser med tråden her, er folk der har oplevet det selv og ikke hvad man kan finde på google. Og i hvert fald netdyredoktor har ofte meget mangelfulde informationer om diverse sygdomme, nogle gange direkte misvisende, så hvor meget jeg lige får af god viden derfra…
Men hvis du ved noget om det hvordan er symptomerne så på de kraftige smerter? og lukket af for urinafgang: Opdages det ikke snarer ved nogle af de andre symptomer? Vægttab, øget drikketrang etc.?[/quote]
Jeg har set en kat med nyresvigt, da det var for sent at gøre noget for den.
Den havde tabt sig en smule , havde haltet i nogen dage, havde virket sløj et par dage hvor den gemte sig.
Så var den kommet farende frem og havde krummet sig sammen samtidig med den klagede sig meget voldsomt…og den gik efterfølgende helt amok hos dyrlægen da den blev følt på hvor nyrerne er placeret.
Ofte kan folk fejlagtigt tro, at det er ryggen eller bagben katten har ondt i.
Mange forbinder ikke, eller bemærker ikke, de andre symptomer, som i meget lang tid kan være svage, med nyreproblemer…og dyrlægerne er såmænd heller ikke alle for flinke til at tænke på nyreproblemer i de situationer hvor folk kommer med en kat der måske blot har tabt sig…
Den jeg omtaler blev diagnosticeret til at ha’ en infektion i det ene lår, indtil dagen efter, da en anden dyrlæge kom til, og af kollegaen fik at vide, at kattens ejer havde tvivlet på det med benet og ment problemet sad i ryggen på katten…så først blev der koblet tanke om nyreproblemer på og prøver blev taget.
Folk har så travlt med, hvor vigtigt det er at vaccinere katte.
Efter min mening ville det være langt vigtigere at få tjekket nyretallene på kattene ca en gang om året, i hvert fald når katten når en vis alder (fra 7-8 år)
Jeg havde engang en kat hvor nyrene svigtede.
Desværre kan jeg ikke dele ud af anden erfaring end at da symptomerne begynte at vise sig og jeg tog til dyrlæge med hende så var det for sent at gøre noget. Min dejlige mis blev aflivet samme dag som hun fik diagnosen -ked
savner dig stadig søde lille Pusser
[quote=Felis;241791]Folk har så travlt med, hvor vigtigt det er at vaccinere katte.
Efter min mening ville det være langt vigtigere at få tjekket nyretallene på kattene ca en gang om året, i hvert fald når katten når en vis alder (fra 7-8 år)[/quote]
Det er vigtigt at kattene vaccineres - men ligeså vigtigt de ikke overvaccineres, netop fordi kattesygvaccinen har de bivirkninger de har som går ud over nyrerne.
Det er intet mere simpelt end at chekke nyretal - en simpel blodprøve.
Og snakker vi om at forebygge - jamen så er det ligeså vigtigt med en komplet blodprofil på katten - mens den er sund og rask. Tages den jævnligt kan man tage mange ting i opløbet.