Nyretal (for høje) og foder

Kære alle
I forbindelse med at min kat Aline (Birma 11 år) var til tandrens, fik jeg lavet en stor blodprofil på hende. Dyrlægen fortalte, at hende nyretal var let forhøjet og han anbefalede derfor, at jeg straks gik over til nyrediæt. Han fortalte, at det var vigtigt, for ellers ville det bare blive værre og pludselig ville det være for sent at gøre noget ved det. Det var ikke min sædvanelige dyrlæge, så ham kontaktede jeg dagen efter, for at høre hans anbefaling. Han mente ikke, at tallene var alarmerende. Da blodprøven blev taget inden narkosen (og derfor fastende) mente han, at værdierne muligvis var højere end normalt. Han var bekymret for, om Alinea på nyrediæt ville tage for meget på. Han anbefalede derfor, at hun ikke skulle skifte foder.
Siden da har Alinea derfor fået sit normale foder (kvalitetstørfoder og vådfoder nogle gange om dagen. Hun er kræsen, - spiser kun 2 varianter fra Sheba ) men nu er jeg blevet i tvivl. Vil jo nødigt risikere, at hendes nyrer pludselig bliver dårligere.
Hvad vil I råde mig til…?
På forhånd tak.

At snakke videre med din faste dyrlæge!

Præsenter ham for dine bekymringer. Og spørg, hvor sikker han er i sin anbefaling.


Mine egne erfaringer er anekdotiske og handler om enkelte katte:

Hvis/når nyrerne begynder at sætte ud, så er det ved at være slut for katten.
Men en overvægtig kat har kraftigt forøget risiko for blodpropper.

Lige netop overvægten er noget, du selv kan observere og styre på.

vh

Andreas

[QUOTE=cutie;1250840]Kære alle
I forbindelse med at min kat Aline (Birma 11 år) var til tandrens, fik jeg lavet en stor blodprofil på hende. Dyrlægen fortalte, at hende nyretal var let forhøjet[/QUOTE]
Det er ikke nødvendigvis et problem - en del birmaer har bare højere nyretal end gennemsnitskatten, uden at man behøver bekymre sig: http://www.namib-sunrise.de/Unterordner/Artikel/ELEVATED%20RENAL%20ENZYMES%20IN%20BIRMAN%20CATS.pdf
VH
Susanne

Tak for jeres svar.
Andreas, - vil snakke med dyrlægen igen. Han virkede nu ret skråsikker og er en del mere erfaren end den anden dyrlæge. Kan jo evt aftale ny blodprøve for at få tjekket igen. Omkring overvægt, - så vejer hun ikke for meget nu. Men det er noget med, at der er mere fedt i nyrediæten ikke…? Susanne, - dyrlægen sammenlignede med en tidligere blodprøve fra Alinea, hvor tallene var normale. Godt nok en prøve taget for 5 år siden, - men det kan vel udelukke at hendes tal er ‘kronisk’ forhøjet eller er det noget der kan vise sig når birmaer bliver ældre?

5 år gamle blodprøver synes jeg ikke kan bruges til meget i dag. Nogle katte udvikler nyreproblemer med alderen; de behøver ikke være født med det, eller få tendensen tidligt i livet.
Men omvendt, så er spørgsmålet også, hvor meget der skal gøres akut lige nu her.
Jeg ville nok prøve at lokke lidt mere vådfoder i mis. Ligegyldigt at det kun er et par varianter, den vil spise. Men væsken fortynder, og det er bedre for urinvejene. (De færreste dyrlæger er rigtig med på det her med, at tørfoder måske ikke lige er verdens vidunder alene, så du skal ikke regne med opbakning til ekstra vådfoder fra den kant!) Køb evt. en vandfontæne til at lokke mere vand i mis. I kan også bare først og fremmest prøve at stille vandskåle 1-2 ekstra steder i huset. Gerne nogle steder mis kommer forbi i løbet af dagen. Mine er helt vilde med at have vandskål på badeværelset. Nogle katte gider ikke drikke så meget af den vandskål, der står lige ved siden af foderet.
Jeg ville helt sikkert fremover følge op med nye blodprøver, når mis alligevel er hos dyrlægen. Din dyrlæge kan forhåbentlig analysere en mindre blodprøve selv, så den ikke er så dyr, men kan give en god indikation af, om der skal undersøges nærmere. For jeg vil give anden dyrlæge ret i, at det altså er bedst at tage evt. nyreproblemer i opløbet. Det kan jo også være, at blodprøven næste gang er så fin uden faste, at I slet ikke behøver at bekymre jer i denne omgang, men kan vente et par år til næste tjek.
Og så kan I jo evt. stille og roligt begynde at kigge på nyrediæter, uden at et skifte nødvendigvis behøver at være her og nu. De laves af flere forskellige producenter, og de er ikke nødvendigvis lige fedt-holdige alle sammen.

Tak for rådene:)

Vores 11 år gammel mis er på Renal nyrediæt fra RC.

Han tabte sig lidt i løbet af nogen måneder og det viste sig at være gal med både nyrer og hjerte.
Han er også på hjertemedicin og lever lidt på lånt tid, men iflg. vores dyrlæge var nyrediæten meget vigtig, så altså det samme du har fået af vide.

Prøv at spørg din dyrlæge om hun/han kender til IRIS (International Renal Interest Society)?

Den ene af mine katte, også en birma, har kronisk nyreinsufficiens, IRIS stadie 2. Det vil sige at hans nyrer stille og roligt er ved at stå af, men det er så tidligt endnu at tegnene på dårlige nyrer godt kan overses af en dyrlæge der måske ikke er helt skarp her (hvis det er begyndende dårlige nyrer). Alle hans nyretal var indenfor normalen hvis der blev kigget på dem enkeltvis, men i den høje ende. Men i det samlede billede er han altså på et tidligt stadie af kronisk dårlige nyrer.

kronisk nyresygdom slår så mange katte ihjel, så det er da en mulighed at det er det der er ved at ske. Det kan også være som SusanneW foreslår. Den eneste måde du kan finde ud af det på er at holde din kat under skarp observation det næste lange stykke tid, notere dens opførsel i det daglige ned og få dette suppleret op med et nyretjek igen indenfor en kortere periode.

Hvis det er ved at gå galt kan du give din kat nogle ekstra gode år hvis du har muligheden for at sætte tidligt ind med forebyggende foder. Hvis jeg husker rigtigt, så er katten som sådan først rigtig mærket af sine dårlige nyrer når den har mistet 80 % af funktionen (SusanneW, Eva (Eife) eller andre - er det rigtig husket?), men så er det altså for sent.

Vil høre dyrlægen omkring IRIS. Uanset hvad min egen dyrlæge har sagt, så har jeg besluttet ikke at ville risikere noget omkring Alineas nyrer. Har købt Hills k/d og og også forskelligt nyrevådfoder, som jeg er begyndt at fodre med (hun kan godt lide tørfodret, spiser modvilligt vådfodret og kaster så det meste op igen) Får taget en ny blodprøve om 3 mdr og så må vi se. Hvad skal jeg holde øje med i det daglige? Øget vandladning, opkast eller hvordan…?
Tak for hjælpen.

Øget tørst og ja dermed øget vandladning. Trist og tjavset pels og evt. vægttab.

Filur

Fra en af vores dyrlæger:

Hej
Var det min kat ville jeg starte på nyrediæt. Og få taget en kontrol prøve allerede efter 1- 1,5 måned.

Jeg har i sin tid (da jeg stadig arbejdede som veterinærsygeplejerske) set rigtig gode resultater på Hills K/D.
Jeg har også selv haft nogle katte på det, som ‘holdt’ i mange år, trods ‘slidte’ nyrer.

Jeg har også modsat set hurtig forværring hos katte der blev på deres normale foder, men det kommer jo nok også an på kvaliteten af dette.

Jeg havde ikke hørt om noget specielt om birmaer tidligere, tak for den info Susanne

God bedring

:slight_smile:

Og også opkast udover de nævnte, da katte med nyreproblemer godt tit kan få kvalme :slight_smile: Men kaster din kat normalt vådfoder op, Cutie? :slight_smile:

[QUOTE=danpia;1251068]Hej
Var det min kat ville jeg starte på nyrediæt. Og få taget en kontrol prøve allerede efter 1- 1,5 måned.

Jeg har i sin tid (da jeg stadig arbejdede som veterinærsygeplejerske) set rigtig gode resultater på Hills K/D.
Jeg har også selv haft nogle katte på det, som ‘holdt’ i mange år, trods ‘slidte’ nyrer.

Jeg har også modsat set hurtig forværring hos katte der blev på deres normale foder, men det kommer jo nok også an på kvaliteten af dette.

God bedring

:)[/QUOTE]

Jeg er helt enig - Hill’s K/D er rigtig god nyrediæt.

Tilbage i 80’erne, da Hill’s K/D lige var ankommet på det danske marked, havde jeg en gammel Colorpoint, hvor K/D rettede nyreværdierne i løbet af en måned. Nyreværdierne forblev gode de næste 3 år og katten havde det fint - indtil…men det er ingen skam at blive aflivet i en alder af 17 år. Nyrerne crashede en søndag aften og hun blev aflivet mandag morgen.

Tak for jeres svar og input. Angående opkast, - så kan hun godt kaste op nogle gange om ugen. Nogle gange er det bare en hårbold, andre gange er det maden. Det sker vel i snit 2-4 gange om ugen. Da hun kastede op i går var det lige efter, hun havde spist det nye vådfoder fra Royal Canin. I dag har hun fået vådfoder k/d fra Hills ligesom tørkosten. Det er gået ok uden opkast, - men hun er ikke vildt begejstret for smagen. Tænker hvis det er det der er, - mon så ikke hun vænner sig til det og ikke savner det sædvanlige fra Sheba. Vil få taget en blodprøve om 6 uger. Problemet er lidt,- at dyrlægen er nødt til at lægge hende i narkose for at få blodprøven, - hun vil absolut ikke stikkes i :frowning:

Du kan evt. prøve andre mærker hvis det er? Både Hill’s, Kattovit og Ingegra laver nyrediæt foder :slight_smile:

Tak for link. Kan se det er der jeg skal købe fremover, - meget billigere end hos dyrlægen:D

I denne bog er godt kapitel om nyre - forfatter har i øvrigt arbejdet for Hills (og stiller nogle interessante spm. om diverse special diæter)

Min gamle kat havde let forhøjede nyreværdier ved en blodprøve som 14 årig (UREA 12,1 mmol/L) - jeg forsatte med hendes normale foder (råt & dåse) for det var det kun kunne lide og trives på.
Når man har en gammel kat syntes jeg også det er faktor - og hun havde ikke symptomer på problemer - og jeg tænker en gammel kat, så fungerer nyrer ikke nødvendigvis 100%.

Hun hvade i øvrigt også i mange år regelmæssigt kastet op da hun fik tørfoder - da jeg gik over til råt/vådt stoppede det helt. Så jeg skiftede ikke foder.

Min gamle misling hadede i øvrigt også blod prøver - så jeg vejede hende regelmæssigt og holdt øje med trivsel (vægt, mad/vand indtag, bakke, leg, humør, søvn, kontaktsøgende, pels).
Når man begynder at få en senior kat - så kan det være en god ide at tage nogle overordnede beslutninger omkring hvordan/hvor meget man vil lave om på kattens hverdag pga. evt behandlinger og hvor meget man skal frem og tilbage til dyrlæge.
Min gamle kat blev så stresset af det - så derfor mere ‘tilbageholdende’ tilgang for hende - så fokuserede jeg på at nyde hende mens jeg havde hende. Jeg havde rigtig god succes med god kvalitets mad (råt/vådt, ingen tørfoder).

Også en bog om det med senior katte: