Nyser på skift

Arnold har lige været igennem behandling af øjenbetændelse- det gik fint væk.
Men nu er det kommet igen (tror jeg)
Oveni det er både Arnold og Hannibal begyndt at nyse på skift. Nogen gange med “snot”.

Men de virker ikke dårlige eller anderledes. Det er to drenge med en masse krudt i måsen og en god appetit.
Og de begge er vaccineret.

Skal vi være bekymret?

Jeg syntes det kan lyde som om de måske har herpes. Prøv og søg på det - det kan også være andre virus. Men der kan testes for herpes hvis det kommer igen og de kan komme i behandling, men vil altid være bære.

hvilket kattegrus bruger i ? nogle varianter støver så meget at kattene nyser kontinuerligt.

Jeg startede med at bruge de parfumerede med babypudder… jeg levede i en verden af nys og snot… så skiftede jeg til aml uden babypudder og vupti… markant forbering.

Væg til væg tæpper kan også gøre deres for snotnæser hos nogen katte…

jeg ville ikke være dediceret bekymret sålænge det ikke er hele tiden og endeløst… vi mennesker nyser også ofte alt efter omgivelserne så blot hold øje med at de har det godt og hvis der ikke er tegn på andet, så kig på støvende faktorer i omgivelserne… svaret skal formodentlig findes der hvis de i øvrigt er clearet for de luftvejsinfektioner og betændelser hvor nys er symptomatiske

Det er ikke usædvanligt, at kattene bliver småsløje, når der kommer en ny kat i huset. Det er en stresssituation (også selv om de har det godt sammen), og de kan hver især bære rundt på noget, der kommer i udbrud og smitter den anden, fordi deres immunforsvar er nedsat - samtidig med at killingers immunforsvar som udgangspunkt ikke er så stærkt som en voksen kats.

Så længe de er upåvirkede af det og spiser og leger, som de plejer, er der ingen grund til bekymring. Hvis det bliver ved i lang tid eller udvikler sig voldsomt, så deres almentilstand bliver påvirket, skal du tænke på at få dem tjekket. Ellers hvis det slår sig på øjnene. De er følsomme, så de har bedst af at blive behandlet.

[QUOTE=Battlestar;1202413]hvilket kattegrus bruger i ? nogle varianter støver så meget at kattene nyser kontinuerligt.

Jeg startede med at bruge de parfumerede med babypudder… jeg levede i en verden af nys og snot… så skiftede jeg til aml uden babypudder og vupti… markant forbering.

Væg til væg tæpper kan også gøre deres for snotnæser hos nogen katte…

jeg ville ikke være dediceret bekymret sålænge det ikke er hele tiden og endeløst… vi mennesker nyser også ofte alt efter omgivelserne så blot hold øje med at de har det godt og hvis der ikke er tegn på andet, så kig på støvende faktorer i omgivelserne… svaret skal formodentlig findes der hvis de i øvrigt er clearet for de luftvejsinfektioner og betændelser hvor nys er symptomatiske[/QUOTE]

Tak for svar. Vi bruger faktisk extreme classic med babypuder. Men vil prøve at tage ud og købe den anden variant imorgen og se om det ændre det.
Vi har væg-til-væg tæppe i stue og soveværelse. Det må vi desværre bare ikke fjerne. :frowning:

[QUOTE=galath;1202415]Det er ikke usædvanligt, at kattene bliver småsløje, når der kommer en ny kat i huset. Det er en stresssituation (også selv om de har det godt sammen), og de kan hver især bære rundt på noget, der kommer i udbrud og smitter den anden, fordi deres immunforsvar er nedsat - samtidig med at killingers immunforsvar som udgangspunkt ikke er så stærkt som en voksen kats.

Så længe de er upåvirkede af det og spiser og leger, som de plejer, er der ingen grund til bekymring. Hvis det bliver ved i lang tid eller udvikler sig voldsomt, så deres almentilstand bliver påvirket, skal du tænke på at få dem tjekket. Ellers hvis det slår sig på øjnene. De er følsomme, så de har bedst af at blive behandlet.[/QUOTE]

Mange tak for svar. Det kom også i “udbrud” et par dage efter at Hannibal (nr. 2 kat) kom herhjem. Men som sagt, så både leger de og spiser med god appetit.
Så de virker ikke sløje eller skidtmas på nogen måde udover nys. Men selvfølgelig så holder vi øje med dem, og hvis det bliver ved - kommer de til dyrlægen med det samme.

Min ene kat nøs fordi han havde et græsstrå i næsen - og jeg har set herpes og calici tit - ofte sker der ikke mere, nogle gange skal de have smertestillende og antibiotika - en gang gik det over i lungebetændelse ved den ene plus han savlede som en sct berhardhund - sker den slags tror jeg slet ikke du vil være i tvivl. Jeg plejer at se det lidt an fordi mine er voksne kræ som har haft lidt af hvert

Tak for svar. Jeg tror også at vi ser tiden lidt an, for de virker som sagt ikke skidtmas. Men vi holder godt øje, så det ikke udvikler sig. For så skal de selvfølgelig til dyrlægen og i behandling.

Det er stadig ganske unge katte, ikke? Det er ikke anderledes end hos børn - de rager af og til lidt småinfektion til sig, som ikke betyder noget. Så længe de er upåvirkede og tonser rundt og leger, så sker der normalt ikke noget ved at deres eget immunforsvar løser problemet lige så stille. Ligesom børn vokser de sig sig fra det med alderen - kattes immunfforsvar er “færdiguddannet” omkring ved 2-årsalderen :slight_smile:
VH
Susanne

Der er muligvis tale om en helt banal forkølelse :slight_smile:

Kan de have fået lidt træk?

God bedring :slight_smile:

Det har også på et tidspunkt være snak om nysen og for tørt indeklima kan hænge sammen.

Så det kan der også tænkes over. :slight_smile:

[QUOTE=Susanne W;1202440]Det er stadig ganske unge katte, ikke? Det er ikke anderledes end hos børn - de rager af og til lidt småinfektion til sig, som ikke betyder noget. Så længe de er upåvirkede og tonser rundt og leger, så sker der normalt ikke noget ved at deres eget immunforsvar løser problemet lige så stille. Ligesom børn vokser de sig sig fra det med alderen - kattes immunfforsvar er “færdiguddannet” omkring ved 2-årsalderen :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Mange tak for dit svar :slight_smile:
Jo det er unge banditter på 16 og 17 uger. Men de er upåvirket. De vågnede kl. 6 til morges, også skulle der bare leges :tihi: Så det er som det hele tiden har været + de har en god appetit :slight_smile:

[QUOTE=Theomilou;1202446]Der er muligvis tale om en helt banal forkølelse :slight_smile:

Kan de have fået lidt træk?

God bedring :-)[/QUOTE]

Tak :slight_smile: Altså, vi har da vinduerne åbne når vi lufter ud, men det er de øverste vinduer der er åbne, så tror ikke at det kan give træk, men skal ikke kunne sige det :frowning:

Det er heller ikke min erfaring at katte er særligt følsomme overfor træk. Mht øvre luftvejsinfektione er det stress, der typisk er en faktor, og som Susanne har beskrevet, så er det ikke ualmindeligt at de får et udbrud af et eller andet i forbindelse med flytning osv. :slight_smile:

Det er godt at høre :slight_smile: Jeg håber bare på at de snart er ovenpå igen med det nyseri og arnold’s øjenbetændelse. Men det er i behandling og de er stadig lige friske, og jeg tror også at at det kan være stress, for det kom i udbrud et par dage efter indflytning af Arnold + et par dage efter at Hannibal flyttede ind.

Jeg ringede dog alligevel til dyrlægen til morges. Hun sagde det samme som jer, og så længe at de spiste godt og legede, så var der ingen grund til bekymring og hun synes ikke at det var nødvendigt at se dem. :slight_smile:

Fornuftig dyrlæge, hold fast ved hende :ok: Du kunne lige så let være løbet ind i en der havde villet teste bunden ud af din økonomi for at få specificeret en eller anden infektion; men forløbet og behandlingen ville ikke være spor anderledes af den grund. Det er en klassiker at deres immunforsvar lige “afstemmes” når de lige er flyttet sammen og får byttet bakterieflora med hinanden. Det skal nok lægge sig lige så stille igen i løbet af nogle dage. (Kender I den med forkølelse hos mennesker: Ubehandlet forkølelse varer en uge. Behandlet forkølelse varer 7 dage :wink: Ting tager simpelthen lidt tid, nogle ting tager den samme tid uanset om man gør noget eller ej)
VH
Susanne

da Pigsy flyttede ind fik hun lidt øjen “betændelse” og hendes øjne løb lidt mere end normalt. Jeg tørrede hendes øjne et par gange om dagen og holdt ellers øje med hende. Nu er hun helt fin igen og ja hun har da mere snask end drengene men nu er hun jo også exo :slight_smile:

[QUOTE=Susanne W;1202569]Fornuftig dyrlæge, hold fast ved hende :ok: Du kunne lige så let være løbet ind i en der havde villet teste bunden ud af din økonomi for at få specificeret en eller anden infektion; men forløbet og behandlingen ville ikke være spor anderledes af den grund. Det er en klassiker at deres immunforsvar lige “afstemmes” når de lige er flyttet sammen og får byttet bakterieflora med hinanden. Det skal nok lægge sig lige så stille igen i løbet af nogle dage. (Kender I den med forkølelse hos mennesker: Ubehandlet forkølelse varer en uge. Behandlet forkølelse varer 7 dage :wink: Ting tager simpelthen lidt tid, nogle ting tager den samme tid uanset om man gør noget eller ej)

Jeg tænkte faktisk også inden jeg ringede, at hun garanteret ville se dem, for egentlig at sige det samme. :slight_smile:
Men, det var dejligt at hun sagde, at så længe de legede og spiste godt, så skulle det nok gå over af sig selv. Men at vi selvfølgelig skulle ringe igen, hvis vi synes at det blev værre med dem.
Men ja, vi ser tiden an - så længe at det “bare” er en forkølelse, så skal det nok gå over ligesom ved os mennesker, men vi holde øje med dem :slight_smile: