Nysgerrig

:confused:Nu har jeg kigget på flere annoncer her og der omkring…

Hvordan starter man egentlig avl af racekatte (hvis nu jeg en dag ikke kan lade være længere ;P) når jeg har bemærket at langt de fleste små race missere er neutraliseret ved overtagelse?
Man skal jo ha’ sig nogle fertile misser før det kan lad sig gøre at avle… så, hvor finder man dem mon? :øhmm:

Man køber en kat, der ikke er neutraliseret :wink:

Først skal du gøre dig tanker om race m.v. Så skal du sætte dig ind i racen, finde ud af, hvad der er godt og skidt, arvelige sygdomme osv.
Besøg nogle udstillinger, kig på katte, snak med opdrættere - besøg nogle opdrættere til en kop kaffe og en hyggesnak.

Når du har været alt det igennem, vil du være rustet til at vide, hvor din kommende avlskat skal komme fra.

Missemor - Den typiske (og i min verden en rigtig god) måde at starte opdræt på er ved at få sig en kastrat af den ønskede race, ofte udstille kastraten for at lære om racen. Derudover går man ofte til fordrag og seminarer om sygdomme, arvelige sygdomme, genetik, opdræt, lovgivning etc… Gennem den opdrætter man har købt katten af og disse arrangementer lærer man andre opdrættere og kattefolk at kende og de lærer hvad man selv står for.
Når man så har gjort det i et års tid eller mere så ved man selv hvad man ønsker med ens opdræt og kan begynde at kontakte de opdrættere man kender med henblik på at få en kat til avl.

Der er nemlig forskel på om opdrætteren sælger en kat til kæl (og evt udstilling) for da er den nemlig neutraliseret, eller om den er til avl (og evt. udstilling) da den så er fertil. Prisen er ofte også forskellige :slight_smile:

ahaa alright… Jeg var et kort øjeblik ved at blive overbevist om at killinger blive neutraliseret konsekvent… tænkt ikke på andre muligheder :wink:

Okay jeg takker på svaret - jeg skal ikke i gang i år ihvertfald, men suger en smule visdom når jeg nu er her alligevel… De er nu ikke til at stå for de lækre uldtotter :wehuu:

Du starter med at finde ud af hvilken race, du synes bedst om… hvolken race du ganske enkelt ikek kan forestilel dig at leve uden… hvilken race, du vil gære alt for at andre også skal have et eller fler epragteksemplarer af.
Det gør du bla ved deltagelse på fora som dette… ved at høre efter, hvad der fortælles om de forskellige racer både af opdrætterne men også af os kælekatteejere, der bare har racerne fordi vi kan lide dem…
Dernæst begynder du at skabe dig et netværk indenfr den etablerede katteverden… gå PÅ UDSTILLINGER (UNDSKYLD CAPS LOCK - sådan er det bla at leve med abyssiniere!) og lær udstillere/opdrættere af racen at kende… lav evt aftaler med personer fra et fora som dette om at mødes og at du kan få lov at gå føl hos dem en dag… lav aftaler om hjembesøg hos opdrættere… kig utallige hjemmesider igennem for at finde lige netop de linier/typer indenfor en given race, som du foretrækker - og tag venligt kontakt med de opdrætterre, som har de katte du foretrækker… forklar at du påtænker måske engang at opdrætte, men at du lige for nu bare kigger hjemmesider for at se på katte og tjekke stamtavler…
Meld dig ind i en af de fire hovedklubber under Felis Danica eller i TICAklubben Viking Cats og deltag i klubbens arrangementer. med den nye bekendtgørelse omkring katteopdræt vil der komme et krav om uddannelse af opdrættere med et vist antal katte, så det skal du have… og selv om du ikke har tænkt dig at få et større opdræt, så er uddannelse altid en god ide!
Anskaf dig en eller flere kastrater af din udvalgte race… og udstil i hvert fald en af dem sådan at du får en ide om hvordan den slags foregår. Desuden får du udvidet dit netværk helt utroligt ved at udstille…

Når du engang beslutter at du gerne vil opdrætte har du alle de væsentligste ting på plads… Og kan blive en “Opdrætter” og ikke kun killingeproducent med stamtavler…

Nå, ja… og så sørger du for at have en mindre formue stående på en godt forrentet schweitzisk bankkonto… bare sådan lige for at kunne dække underskuddet :smiley:

Vi købte Missebarnet sidste år i november, da hun var 5 måneder gammel. Hun skal være starten på vores opdræt af NFO.

Planen var at suge mest mulig visdom og erfaring til os i løbet af i år via kursus, foredrag, udstillinger mm.
Og så få første kuld i efteråret/vinter 2010.

Desværre kom der så en livmoderbetændelse i vejen for vores planer, så nu er Missebarnet gravid og har forventet nedkomst omkring 1. maj.
Dvs vi er noget mere uforbedte end vi havde regnet med. Men vi har læst et hav af bøger, artikler mm og føler os nogenlunde klar. Heldigvis har vi jo også www.kattegale.dk til at støtte os til - og vores opdrættere og hankattejer i baghånden til back up.

Jamen jeg er helt enig - det er jo lige det der med viden og ikke mindst økonomien - vores første kuld på 4 fik næsten spist os ud af huset hehe :tihi:

Det føles som om jeg er kommet til det rette sted at suge viden til mig ihvertfald - her er massere af mennesker og hey, i er alle så venlige :slight_smile:

Jeg skal ikke i gang med avl nu. Som sagt så har Nelly-tøsen lige fået sin første kuld. Overraskede over hvor god en mor hun viste sig at være :yatta: så jeg tror at fokus ´på nuværende tidspunkt vil være omkring hende, evt. lege lidt med hvem hun parrer sig med og se hvad der kommer ud af det.

Som leder mig til endnu et spørgsmål… de sidste killinger fik hjem i aftes, og hun nyder nu tiden hvor hun er i limelight :wink: Og det skal hun også ha’ lov til of course. Hun født i november… hvor ofte anses det for at være ‘rimeligt’ at hun går drægtigt? Jeg tænker at en eller to gange om året er mere end rimeligt? Eller er to gange for meget?

Og ville det være en skidt idé at lade hende parre sig med vores hankat som vi også har? Han har været til sted ved første fødsel og har været ‘legeonkel’ for de små - selv der blev holdt skarpt øje med ham sef…

Hvad er det for katte du har? Huskatte?

For opdrættere i FIFe gælder den regel, at en hunkat højst må have 3 kuld på 2 år.

[quote=Vivi_Fletcher;349470]Hvad er det for katte du har? Huskatte?

For opdrættere i FIFe gælder den regel, at en hunkat højst må have 3 kuld på 2 år.[/quote]

Ja, hun er ‘bare en huskat’ - men den skønneste af slagsen :slight_smile:
Med vildt store øjne, poteaftryk i pelsen og temperament og kærlighed blandet sammen i en stor hårbold :muhaha:

For mit vedkommende, vil jeg helst der går ca. et år mellem kuldene.

Hvis du vil lave huskattekuld, så håber jeg, at de små er neutraliserede før de sælges ud.

Det er ikke kun for at beskytte linjerne, at opdrættere gør det - det er også for at beskytte den nye ejer mod problemadfærd med en fertil kat samt for at beskytte mod sygdomme og tidlig død. Hertil kommer, at en neutraliseret kat ikke går ud og bidrager til den i forvejen store mængde uønskede katte, der sidder på internaterne eller går rundt på gaderne uden at nogle vil kendes ved dem.

Så det kræver stor omtanke - uanset om katten har en stamtavle eller ej

Jeg har pt 3 uønskede katte i min lade - og det skærer i hjertet at se det liv de har.

MVH

Det var faktisk hensigten at få mor her steriliseret - men jeg følte at hun skulle ha’ lov til at være mor bare en gang inden da - naturens gang og alt det der… Og selvom det var skønt med killinger nu her, må jeg indrømme at jeg blot to dage efter de små er afsat kan jeg mærk at hun nyder at være ene dronning igen. Så jeg tror faktisk vi holder her. Hvor avl kommer på tale tror jeg at jeg hellere ville lære mere, find netop den race som tiltaler mig mest og langsomt gå frem på den måde - MEN det ligger meget langt ud i fremtiden.
Men jeg vil da stadig stikke hovedet indenfor her og lure, og spørge - for der er så meget viden imellem jer all sammen - det er dejligt :slight_smile: (og jeg har allerede henvist én hertil med deres katteproblemer/spørgsmål) :slight_smile:

[quote=missemor;349623]Hvor avl kommer på tale tror jeg at jeg hellere ville lære mere, find netop den race som tiltaler mig mest og langsomt gå frem på den måde - MEN det ligger meget langt ud i fremtiden.
[/quote]

Tja… jeg fik min første racekat for ca 13 år siden… med åben stamtavle og en klar opfordring til evt at bruge ham i avl og lige få en pige til ham osv osv…
Jeg tænker stadig over tilbuddet :smiley:

[quote=Ann K;349629]Tja… jeg fik min første racekat for ca 13 år siden… med åben stamtavle og en klar opfordring til evt at bruge ham i avl og lige få en pige til ham osv osv…
Jeg tænker stadig over tilbuddet :D[/quote]

-LOL-LOL-LOL

Du er sq skøn Ann