Nyt medlem med spørgsmål

hej, jeg har nu fundet vej ind til dette forum og har et par spørgsmål, jeg har ikke de store katteerfaringer og derfor søger jeg råd hos jer, i 2000 kom en vilkat til med killinger, vi fik hende neutraliseret og ungerne kom på inges kattehjem, da ikke alle vores naboer på det tidspunkt var lige gode mod katte,de vurderede hendes alder til 3 år dengang, så i dag er hun 13, for 5-6 år siden flyttede en af vejens abyssinere ind til os ifølge aftale med ejeren, i dag er han 9 år, i de næsten 6 år han har boet her har han kun være ude et par timer om dagen (begge har adgang til at gå ud), og aldrig strejfet, altid kommet hjem og sove, det skal siges han er kastreret, d. 1. oktober om middagen forsvandt han fra vores bopæl, ¨jeg har efterlyst ham på 75 plakater, dyrenes beskyttelse, kattens værn, katteregistret, det danske katteregister osv. han er chippet, falck tager beskadige dyr de har ikke fundet en rød kat i området der var ham og kommunen fjerner de døde og kører dem til dyrlæge i taastrup for af aflæse evt. chip, men nu er der gået en måned og vi har ikke set skyggen af ham, jeg har så fået tilbudt en killing og læser trådene her i forummet hvor mange katte i andre har og undrer mig hvordan får i dem til at enes, nogle har jo 10-20 katte er det indekatte alle sammen ? vi kontaktede inges kattehjem med for at forhøre os med en killing til vores ældre dame, de sagde at det måske var bedst at lade hende være alene når hun var så gammel ? har også overvejet at bygge kattevoliere, er bange for hun stikker af hvis jeg anskaffer mig en killing ? håber der er nogen der kan vejlede her, undrer mig virkelig hvordan i får alle de katte til at enes, min gamle hun havde ikke særligt meget med abyssineren at gøre faktisk havde abyssinieren mere med vores hunde at gøre end med den gamle hunkat ???

Hilsen ny bruger af “de kattegale”

susanne Lynge

Hej Susanne :slight_smile:

  1. det er en super ide med voliere… det har RIGTIG mange brugere herinde!!
  2. hvis din gamle kat ikke interagerer med de nye katte ret meget - så vil jeg anbefale dig at få 2 killinger - så kan de lege og tosse sammen når den gamle ikke gider

mht at enes… når det er killinger går det som regel af sig selv…
voksne der sammenføres er en lidt anden sag… der kommer en ny kat på den gamles territorie… det er ikke altid det er velkomment, men som regel går det fint på mellem 1 uge og 2 md.

jeg har 7 coons… og har fået dem af 4 omgange…

2 brødre kom til mig som killinger…
da de 2 første var ungdyr kom de 2 næste killinger - de 2 gamle var godt sure, men efter 2 dage besluttede de at killinger ikke æder store coons og så blev de gode venner…

5 md senere kom der 2 piger fra et katteri der lukkede. De var præcis lige gamle med hold 2 der nu var 9 md

der var hvæsen og lidt sprutten, men pigerne var syge/svækkede og udgjorde ikke nogen trussel, så min alfa lagde sig imellem og sørgede for at ingen af de 2 andre kom i nærheden… han passede på dem så at sige… det er ikke typisk men heller ikke uset med den adfærd…

og for 6 md siden kom den sidste dreng… han var 1½ da vi fik ham - han er 2 nu - og han blev introduceret til 6 voksne…

min alfa var tosset… hvad skulle den dume dreng i HANS flok… men i vanlig stil kølede han ret hurtig ned og fordi min mand og jeg overhovedet ikke blandede os - så var det overstået på ganske få dage…

kunsten er at blande sig HELT uden om… ikke så meget pjat og pylren… hvis de skal finde ud af det skal vi holde os væk!!!

Så kast dig ud i det… de finder ud af det :slight_smile: det er gennemgående sociale dyr der når de får muligheden nok selv skal finde melodien… naturligvis er der undtagelser - men der er flere gode sammenføringer end der er dårlige… især når det er killinger :slight_smile:

Det er altid svært, når ens kat bare forsvinder. Man skal leve evigt med uvidenhed om, hvad der er hændt :ked:

Jeg ville enten lade din hunkat være alene - eller også ville jeg anskaffe 2 killinger, der kan underholde hinanden.

Om din nuværende hunkat kan acceptere, at blive lukket i voliere er svært at sige, men i hvert fald ville jeg sørge for at dine næste katte bliver indekatte - evt med adgang til voliere.

Det er ALTID forfærdelig at gå i uvisheden og jeg håber inderligt din kat pludselig står på din trappesten og vil ind…gerne at det allerede ER sket.
Hvor længe du skal vente med at anskaffe dig nyt/nye mis/misser, er noget du skal føle selv, men to er altid en god idè, både af hensyn til den kat du HAR, men også hensynet til de nye.
Det er en RIGTIG god idè at anskaffe en kat fra et internat, for der er ALT ALT for mange svigtede katte.
Du kan også kigge i omplaceringstråden herinde.
P.t. sidder der to fine færdiglavede misser på et dyrehospital (de er godt nok med en at vet. hjemme)…men de skal have et hjem og dèt meget snart. De ER neutraliseret (kastreret), øremærket, vaccineret to gange (incl. leukæmivaccinen), har fået ormekur og er søde og kælne katte.
At anskaffe sig sådan en mis eller to er nemt for den nye ejer for alt er gjort OG så gør man oven i købet en god gerning.
Tænk over det…og mail mig hvis du bestemmer dig for en af dem
[email protected]

det syntes jeg er et godt råd :slight_smile:

en 13 år gammel kat fortjener at blive gammel i fred - og ikke have nye mislinger om ørerne

  • nyd din gamle kat og giv hende nogle gode sidste år :slight_smile:

når du ikke har hende mere så anskaf 2 nye mislinger og byg en god løbegård til dem…det kan du jo også gøre til din gamle mis - se om hun kan lide det.

nogle ældre misser kan faktisk godt lide tryghed ved hegn/løbegård - så de ikke skal forsvare territorium overfor andre katte

[quote=Battlestar;481145]Hej Susanne :slight_smile:

  1. det er en super ide med voliere… det har RIGTIG mange brugere herinde!!
  2. hvis din gamle kat ikke interagerer med de nye katte ret meget - så vil jeg anbefale dig at få 2 killinger - så kan de lege og tosse sammen når den gamle ikke gider

mht at enes… når det er killinger går det som regel af sig selv…
voksne der sammenføres er en lidt anden sag… der kommer en ny kat på den gamles territorie… det er ikke altid det er velkomment, men som regel går det fint på mellem 1 uge og 2 md.

jeg har 7 coons… og har fået dem af 4 omgange…

2 brødre kom til mig som killinger…
da de 2 første var ungdyr kom de 2 næste killinger - de 2 gamle var godt sure, men efter 2 dage besluttede de at killinger ikke æder store coons og så blev de gode venner…

5 md senere kom der 2 piger fra et katteri der lukkede. De var præcis lige gamle med hold 2 der nu var 9 md

der var hvæsen og lidt sprutten, men pigerne var syge/svækkede og udgjorde ikke nogen trussel, så min alfa lagde sig imellem og sørgede for at ingen af de 2 andre kom i nærheden… han passede på dem så at sige… det er ikke typisk men heller ikke uset med den adfærd…

og for 6 md siden kom den sidste dreng… han var 1½ da vi fik ham - han er 2 nu - og han blev introduceret til 6 voksne…

min alfa var tosset… hvad skulle den dume dreng i HANS flok… men i vanlig stil kølede han ret hurtig ned og fordi min mand og jeg overhovedet ikke blandede os - så var det overstået på ganske få dage…

kunsten er at blande sig HELT uden om… ikke så meget pjat og pylren… hvis de skal finde ud af det skal vi holde os væk!!!

Så kast dig ud i det… de finder ud af det :slight_smile: det er gennemgående sociale dyr der når de får muligheden nok selv skal finde melodien… naturligvis er der undtagelser - men der er flere gode sammenføringer end der er dårlige… især når det er killinger :)[/quote]

der er altså meget stor forskel på at introducere nye katte/killinger til katte der er ungdyr - og så til gamle katte (10+)

rigtig stor forskel…

og vil man udsætte sin gamle kat for stress med at få nye katte syntes jeg bestemt ikke man skal blande sig uden om hvis det ikke går godt…det er meget synd for det gamle og et dårligt råd…

katte er territoriale dyr - ikke sociale dyr - og gamle katte vil altid stå svagere når der kommer nye unge katte til…hvis de helt overlades til sig selv vil de unge i værste fald jage den gamle væk, forhindre dens adgang til mad, bakke, senge…det er ikke i orden og jeg syntes det er så synd

hvorfor kan gamle katte ikke få lov til at være gamle i fred ?

[quote=Musashi;481226]der er altså meget stor forskel på at introducere nye katte/killinger til katte der er ungdyr - og så til gamle katte (10+)

rigtig stor forskel…[/quote]

var det ikke også det jeg skrev ?

voksne der sammenføres er en lidt anden sag… der kommer en ny kat på den gamles territorie… det er ikke altid det er velkomment

det var ubetinget ikke det jeg mente… at an ikke skal blande sig hvis det går dårligt… jeg skrev at langt de fleste sammenføringer går bedre hvis man blander sig uden om…

naturligvis skal man ikke lade stå til hvis det går forfærdeligt… det siger sig selv…

jeg må have formuleret mig usædvanligt ringe for vi er enige i det meste!!

  1. Jeg ville ikke få nye katte, når din kat er så gammel og oven i købet går frit - så kan hun selv opsøge andre katte i nabolaget, hvis hun har et behov.
  2. Jeg er fortaler for en indhegnet have eller løbegård, men med en ældre kat, der er vant til at gå frit ville jeg nok lade hende nyde de sidste år uden de store forandringer.
  3. Hvis jeg skulle anskaffe nye katte ville jeg få to killinger og jeg ville købe killinger, der er vant til at gå inde/med adgang til løbegård eller indhegnet have. Det kan godt lade sig gøre at have en fritløber og nogle indekatte. Men jeg ville nok vente med dette til den gamle kat har sagt farvel og er gået over på den anden side af regnbuen. Killinger og 13-årige katte har almindeligvis forskellige sociale behov, så derfor er det ikke optimalt kun at få en killing.
    Grunden til jeg synes bedst om indhegnet have/løbegård er at man kan beskytte kattene og ikke pludselig oplever at katten bare forsvinder -for det er helt forfærdeligt.
  4. Din anden kat KAN stadig vende hjem medmindre han er død. Det er set før, så opgiv ikke håbet endnu.

Mht. dit andet spørgsmål, så behøver det heller ikke at være problemfrit at have mange katte. Jeg har erfaret, at det som regel er nemmest med katte af samme race/søskenderacer.