Nyt spejlrefleks (hvilket?)

Jeg er også til Cannon Big time og elskede mine 3 før dette 1300D :joy: og var mit spejl ikke flækket i 12 ville jeg stadig have det og være helt tilfreds - så her kigger jeg også kun efter Cannon igen men tænkte at hvis nu et andet passede bedre til mit foto behov måtte jeg bøje mig og kigge andre mærker. :laughing:

Jeg fik det, synes jeg, rigtig gode råd, at gå ned i en butik og prøve at holde nogle forskellige mærker og finde ud af hvilke der føltes mest naturlig i hånden, om knapperne sad så det virker ligetil for en. Og der vandt Canon over Nikon for mig.

Sådan gjorde jeg også :stuck_out_tongue_winking_eye: det sagde formanden for den lokale fotoklub nemlig også til mig. At gå efter det som passer i ens hænder og er behageligt at skyde med i henhold til hvor knapper ect sidder.

Syntes Nikon virker så klodset :woman_shrugging:t3: Men andre syntes det er bedre. Jeg vil blot undgå grums :joy: og ikke punge ud til et mindre studio

1 Synes om

Jo jeg bruger Canon, men stiller aldrig på ISO og lign. Jeg sørger for godt lys.

Jeg ville nok købe mig nogen flash og lamper før jeg overvejede nyt kamera.
At have godt lys er alfa omega for mig når jeg skal tage billeder af dyr. De flytter sig så hurtigt at min lukkertid skal lynhurtig, uden at iso gryner et billede til.

Så ja det er mit råd, kig på om du mangler lys og prøv der først. Jeg kører seriøst bare på standard indstillinger på mit 750D. Men jeg foretrækker billeder i dagslys (gerne lidt skyet som en naturlig diffuser) og ellers har jeg en ekstern flash (den er ikke så god, så jeg skal ind i photoshop bagefter og justere tonerne i billedet)

Naturligt dagslys, overskyet:

Med ekstern flash om aftenen:

3 Synes om

Jeg ved lyset har noget at sige for jeg ser klart en bedre kvalitet i godt lys med lampe bagfra frem for nu hvor vejret er gråt og uden lys hvor jeg er nød til at gå maks iso :see_no_evil:

Jeg går i tænke boks jeg tror nu forsat en bedre model vil have noget at sige men tror 80% af det er jeg må finde bedre rum med mere lysindfald end nu :laughing:

Flash er prøvet og syntes overhoved ikke jeg blev dus med den derfor lampen.

Og dejligt billede det er netop noget som det jeg ville være fint tilfreds med i henhold til kvaliteten. :heart_eyes:

At have katte med både lys og mørk i pelsen er heller ikke nemt at fotografere.

Naturligt lys:

Lille speedlite flash monteret på kameraet og peget opad mod lyst loft så der bliver kastet lys ned ovenfra:

2 Synes om

For 3år siden købte jeg denne
https://www.elgiganten.dk/product/foto-video/kameratilbehor/blitz/SP430EXIII/canon-speedlite-430ex-iii-rt-blitz?gclid=EAIaIQobChMIrYDy7_zv6QIVzIKyCh1x3wUaEAQYASABEgITxvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Men med hvide lofter blev alt bare overbelyst så den rød tilbage nogle dage efter.

Hvilken flash har du?

Find et rum i huset med store vinduer og tag billederne tæt på vinduet en overskyet dag. Se hvor dit lys kommer fra og hav evt lys på fra siderne eksternt.

Mange gange kan man nærme sig noget af det man ønsker ved at rykke sig en halv meter, flytte lyset i en anden retning eller lidt længere fra men højere lysstyrke.
Jo mere lys du har på dit motiv, jo hurtigere kan lukkeren lukke. Og sæt kameraet til automatik, så udregner den selv iso og blænde der passer til lyset. Og prøv dig frem med lys, afstand og vinkler.
Hvis du er klar til at kaste under 10.000 for et nyt hus, selvom dit kamera intet fejler, så ville jeg hellere bruge de penge på et nyt objektiv og noget flash. :+1:

1 Synes om

Så har din flash måske været lidt for tæt på loftet da den røg af, hvis alt blev overbelyst. Lidt afstand tager noget af lyset. Ellers skal du måske have en diffuser på, så den skærmer lidt, ligesom en overskyet dag er en naturlig diffuser ift en dag med klar blå himmel.

Jeg købte den her brugt. Er ret glad for den.

1 Synes om

Takker det er noteret at huset er Ok så heller op size med objektiv og andet udstyr :pray:t3: Og rykke rundt med fotobordet :joy:

Jeg blev klogere og har da noget nu at prøve af - tror blot gamle vaner skal brydes lidt.

1 Synes om

Ja, det kan tit gøre en forskel hvis man lige prøver noget nyt en gang i mellem. Hvad end det er en vinkel eller et andet rum, dreje lyset på en lille måde. Flytte sig selv en meter tættere på eller længere væk. Og vær obs på hvor din flash peger hen.

Nogen foretrækker at bygge alt lys op selv, som i studio, andre som mig, foretrækker at arbejde med hvad der er tilgængeligt med få midler. :sweat_smile:
Mit kamera er 3,5 år gammelt, under 8000 kr inklusiv objektiv, og det kører med original ‘kit’ objektiv og en billig brugt ekstern flash. Og jeg kører med auto indstillinger.
Altså er jeg absolut ikke fotonørd og har styr på hvad man skal indstille. Men jeg kigger sindssygt meget på hvilket lys jeg har til rådighed og hvordan jeg bedst udnytter det.

1 Synes om

Vi har en canon 600D efter et kursus i studiekredsen, hvor jeg lærte at indstille efter lys, har jeg kunne tage bedre billeder :slight_smile: men det bedst blev da standard objektivet røg sig en tur. Da købte jeg et brugt EFS 17-85mm f/4-5.6 IS USM opjektiv, (ved godt der fået nogle som er endnu bedre) men hold da op en forskel, den er noget tungere end standarden, men vi får nu meget bedre billeder. ham jeg købte den af viste mig også hvordan jeg indstillede kameraet til den enkelte objektiv.
Jeg købte samtidig et EFS 18-135mm f/3.5-5.6 IS og flas speedlite 430EX II flashen har jeg dog ikke fået brugt så meget, da jeg har lamper herhjemme og indstiller kameraet til lyset, så jeg tager billeder uden flash.

1 Synes om

Tak for tippet!
Jeg må have gjort mig i det objektiv - jeg bygger nemlig selv mit lys og har altid gjort da jeg bare ikke har fundet kemi med flash :see_no_evil:

2 Synes om

MIn gamle foto lære gentog gerne sætningen køb et billig kamera og et dyrt objektiv, jeg har igennem de sidste år haft canon EOS 350, 1000, 1200, 600 og det vi har nu er privat er D77 og et D1300 på jobs, købte for et par år siden et 24-105 objektiv og jeg har ikke fortrudt, og så er der alt med lys og blitz der er jeg kun amatør og må prøve mig frem

God fornøjelse, og vi ser frem til at se resultaterne :wink:

7 Synes om

Hvilket mærke er dit objektiv? :grin:

Og hvis du overvejer Nikon, så tag ned og få det i hænderne.
For deres “aftrækker”/udløser er markant anderledes i følelse og placering end Canon - og det var årsagen til at jeg aldrig blev glad for Nikon.
Det var et fint kamera - det passede bare slet ikke i min hånd :slight_smile:
Mine hænder kan helt klart bedst med Canon :slight_smile:

Jeg går selv og lurer på at spare op til d77/d80 eller købe et brugt 7d for at få fulm frame. Men det afhænger nok lidt af, hvad der er til salg, når jeg får skrabet mønter nok sammen :slight_smile:

1 Synes om

Yep havde det på helt samme måde dengang jeg skulle kigge første gang. Men kan godt mærke i div. fotoklubber er folk mere til Nikon da de fortæller de får lidt mere for pengene :woman_shrugging:t3: nu må vi se. Jeg skal prøve et Nikon her på søndag hvor en sød bekendt kommer forbi og nusser misser og har hendes Nikon med. :rolleyes: så må vi se om jeg også skal ned og mærke på Nikon i fotoforretningen.

Kan mærke jeg vist skal have prøvet lidt forskelligt / andet sted, mere lys, evt objektiv, se på 77D eller evt noget Nikon . Inden jeg beslutter om der skal købes udstyr eller nyt og udstyr :joy::see_no_evil:

Og tak for alle jeres input

2 Synes om

du kunne jo prøve med et lysstærkere objektiv…evt fast brændvidde (prime) …35 eller 50 mm f:1.4 eller 1.8 hvis de er til at købe for penge til Canon …låne et sted måske

Hvis jeg ikke husker helt galt fra da jeg købte mit kamera, så kan man i nogle fotobutikker leje div. udstyr. På den måde kan du jo prøve om bedre udstyr giver dig det du søger, uden først at bruge en masse penge. :slight_smile: