Nytårsmaden?

Hvad skal I have at spise nytårsaften?

Vi skal sandsynligvis kun være os 2 nytårsaften - jeg tager af princip ikke nogen steder den aften, men Flemming må selvfølgelig gerne, hvis han får nogle interessante invitationer.

Sidste år fik vi:
Carpaccio med olivenolie, parmesan, hindbærglace og friske hindbær.
Dyrekølle med kartofler, vildtsauce og vist også waldorfsalat
Frugtsalat

I år har jeg tænkt på noget chokolademousse til dessert - gerne både lyst og mørkt chokolade. Hovedretten skal nok være noget oksefilet eller culotte eller måske endda mørbrad - det er ikke besluttet endnu. Ligeledes er tilbehør heller ikke besluttet.
Mht. forret så havde jeg vist et eller andet i tankerne, men det er helt væk lige nu :gruble:

Hmm…
Jan er ikke hjemme hele aftenen - det er en af årets allebedste indtjeninger han mister ved ikke at køre ud, så han nøjes med at komme hjem til middag…
Men vi har gæster, så noget lækkert skal der på bordet…

For nogle år siden lavede jeg nogle lækre små tærter med cheddar og tomat, som blev serveret til Dronningens nytårstale sammen med et glas hvidvin… det kunne jeg nok godt finde på igen i år, så er forretten overstået…
Hovedretten… en god, mør og saftig oksebøf??? med hele svineriet til :slight_smile: Det tror jeg at Jan ville elske… det er godt nok længe siden han har fået en sådan!
Dessert… der blev på et tidspunkt postet opskriften nogle halvflydende chokoladekager herinde - sammen med hjemmelavet vanillieis og lidt friske frugter kunne det blive en fabelagtig dessert…

Lidt hjemmebag i form af muffins, lidt lækkert konfekt og andet guf til senere på aftenen… og naturligvis jordbær dyppet i chokolade til champussen kl midnat (så slipper vi igen på bedste vis for vammel kransekage :smiley: )…

Jo… det tor jeg det bliver i år…

Sidste år lavede jeg en kanon hjemmelavet tomatsuppe til forret, og den tror jeg at jeg vil gentage.

De sidste år har der været tradition for at jeg laver en fyldt oksemørbrad til hovedret. Den proppes simpelthen med hakket hvidløg, persille og chili :savle: Dertil skal vi have en slags kartofler og sovs. Sovsen bliver nok bearnaise, kartoflerne har jeg ikke styr på endnu… Overvejer Hasselbach.

Vi skal selvfølgelig have kransekage til midnat men desserten bliver muligvis frugtsalat.

Glæder mig :slight_smile:

Ja vi er også hjemme hele dagen . Jeg bryder mig ikke om nytår og al det skyderi .
Kun når børnene kommer for at skyder nytår ind sidste år havde jeg 39 børn.

Vi bliver 3 evt. 5 personer
Svorger Samson har bestemt at vi skal have min fiske tallerken til forret

Lakse tatar på en kartoffel rösti - ørred mousse på baby spinat og en tiger reje sommerfugl med kammuslling på mango salat (i mini udgaver ellers så er vi jo mætte inden hovedretten)

Sejr har bestemt okse kød
Så det bliver nok en okse mørbrad med en svampe el. peberfrugt skorpe. Rosmarin kartofler og grønne bønner , har ikke lige bestemt saucen endnu, [COLOR=darkgreen]bearnaise eller om jeg skal lave en cognac sauce eller noget helt 3. [/COLOR]

Jeg har så bestemt desserten
Rom formassage med friske frugte evt med chili chokolade sauce

Vi springer champagne , vin og sprut over da ingen af os drikker .
Så jeg laver en alkofri drink til at springe ind i det nye år med, og så giver det stykke reje mad som skrub af mad eller i seng mad :tihi:

Det er ikke sådan når man lever med en sjællander , for besøg af svorger og venner fra udlandet , så bliver jeg snydt for min mors sønderjyske grønlangkål med kogt flæsk hamburg ryg og kål pølser . Den eneste gang om året jeg for det :thumbdown::ked:

jeg regner med at være alene hjemme til nytår… så jeg tror jeg får rester fra ugen der gik…

og så sidder jeg i vinduet med et tæppe sammen med alle misserne og ser på nytårskrudt :slight_smile:

Vi bliver også hjemme, men får besøg af min svigerinde (Stinepigen) og hendes kæreste.

Forret: Tunmousse med rejer, flute og salat.
Hovedret: Raclette. Det har vi allesammen fået som børn, så den hiver vi op igen :tihi:
Dessert: Chokoladeskål med frugtsalat.

Jeg bryder mig som regel ikke om nytår, men i år glæææææder jeg mig :wehu:

Jeg er kommet til at insistere på at lave desserten.
Ellers stod den på Banana Split!!

Nårh ja, jeg tænkte på bruschetta til forret - det er både nemt og lækkert jo :slight_smile:

Det er lidt et dilemma, for jeg gider ikke stå i køkkenet hele dagen med madlavning og opvask, men vi vil jo godt have noget lækkert at spise!

Vi bliver 9 mand, i et sommerhus hvor jeg ikke ved hvad køkken indeholder af kogegrej, og hvor jeg og Casper nok kommer til at stå for det meste. De tre af dem har i hvert fald ikke de store evner eller interesse udi kogekunsten, og de fire andre ved jeg ikke med -tihi

Jeg overvejer om ikke vi skal have svinemørbrad, “brun sauce” lavet derpå (svinemørbrad viklet med bacon, nogle tørrede enebær tilsat, og simret i fløde) med danablue og ribsgelé tilsat :slight_smile: og ovenstegte rodfrugter.
Men hvad ellers til 9 mand :?

Vi skal være hjemme og ha et par venner på besøg. Vi har aftalt at de tager dessert og kransekage med så står jeg for det andet.

Tror måske at det bliver nok noget med rejer eller laks til forret og så skal vi ha en lækker engelskbøf.

[quote=Eife;516962]Vi bliver 9 mand, i et sommerhus hvor jeg ikke ved hvad køkken indeholder af kogegrej, og hvor jeg og Casper nok kommer til at stå for det meste. De tre af dem har i hvert fald ikke de store evner eller interesse udi kogekunsten, og de fire andre ved jeg ikke med -tihi

Jeg overvejer om ikke vi skal have svinemørbrad, “brun sauce” lavet derpå (svinemørbrad viklet med bacon, nogle tørrede enebær tilsat, og simret i fløde) med danablue og ribsgelé tilsat :slight_smile: og ovenstegte rodfrugter.
Men hvad ellers til 9 mand :?[/quote]

Rejecocktail til forret - nemt og ikke tidskrævende… salat/melon/rejer og så tomat til pynt og 1000 øer dressing :slight_smile:

chokolademousse til dessert… tager 20 min at lave og passer sig selv indtil servering

Sidste år lavede brormand og jeg kalvesteg stegt som vildt med vildtsauce, med kartofler og grønne bønner til og til dessert banana cream pie.

I år overvejer vi at være dovne og bestille 4 kuverter komplet nytårsmenu her: http://hosannemarie.dk/nytaar_2010.html

Så skal vi kun ud og finde kransekage + boblevand og chips/dip/slik. Og skal være i køkkenet et minimum af tid så vi rigtigt kan fordybe os i Trivial Pursuit, hygge i den varme stue og 90-års fødselsdagen når vi når dertil :rock:

Jeg skal være hjemme ved min far og mor igen i år, men mor skal arbejde så mormor og morfar kommer over.

De “voksne” Skal have kogt torsk, med kartofler og sennepssauce :slight_smile:
Da jeg ikke kan lide kogt torsk, får jeg nok en slags anden fisk jeg kan lide

Forret og dessert ved jeg ikke hvad bliver :slight_smile:

Mens jeg stadig kunne spise fisk, brød jeg mig heller ikke om kogt torsk… Men prøv at få det stegt - det er næstens en helt anden slags fisk og meget lækker, ikke spor tør og kedelig :slight_smile: