Nytårsmenu med dyrekølle

Flemming har skaffet en dyrekølle til vores nytårsmenu via hans chef, der er jæger.

Hvor stor er sådan en dyrekølle normalt? Hvad er den bedste måde at tilberede den på? Jeg tænker selv noget med enebær, svampe, ribsgele, rødvin og waldorfsalat :savle: - men da jeg aldrig har prøvet at lave sådan en før, så må I gerne komme med specifikke, gerne afprøvede, opskrifter.

Jeg er også lidt blank på resten af menuen, for når det nu er nytårsaften, så skal vi da have både forret og dessert, men det er normalt ikke noget, jeg gør så meget i. Vi bliver kun os 2, og Flemming er ikke til fisk, så det skal det ikke være, men forretten må gerne være italiensk inspireret.

Jeg venter spændt på alle jeres forslag :fin:

Ja det kommer an på str. hvis lille så ville jeg gryde stege den. Starrt med en 1/2 pakke bacon og svits det samen med lidt smør. Kom løg, porre, lidt selleri , lidt gulerød i , timian kviste og et lille kvis vin (helst rød ). Lad den simre nogen timer.

Hvis stor så brun den stadig (med bacon) og i et fad med de samme grønsager i bunden og husk vand/vin i bund.
Du må ikke tage for høj tempratur, for så biver den tør. max 160-165 med varm luft.

Du kan bruge et stegetermometer for at se tempratur på den du skal tage efter det der står lammekød på,

Om det ene eller anden måde du gør det på så skal du lade den stå og trække når den er færdig. Du skal pakke den i staniol og for at holde varmen tager jeg et håndklæde og pakker om stegen . i ca 15-20 min.

God ide med waldorf salat.

God tips til sovsen er ribs eller æblegele. For at det skal blive vildt sovs, så kom en lille smule blåskimmel ost i ( det smager ikke af osten )
brug en god øko fløde til at smage sovsen til med.

Server aspargs kartofler til og årstiden grønt evt.

Velbekomme

Prøv at google “dyrekølle opskrifter”… du får utallige variationer at vælge imellem og i nogle tilfælde også hele menuer med dyrekølle som hovedret.
Jeg vil ikke anbefale en bestemt… mest fordi jeg stadig eksperimenter mig frem til den bedste opskrift - altså bruger forskellige opskrifter hver gang indtil jeg finder lige nøæjagtig den som er bedst for os herhjemme :slight_smile:
Rigtig mange af opskrifterne angiver desuden ca vægt, så der får du et fingerpeg ang tilberedningstiden…

Rigtig god fornøjelse…
Dyrekølle er en af mine absolut favoritspiser :slight_smile:

Tak skal I have begge 2 :slight_smile: Jeg kan forstå, at man skal passe på med ikke at få den for tør, så det må jeg prøve.

Nu ved jeg ikke om du har stegt fasaner, men lige som med den skal du være forsigtig med dyrkølle.

Du kan hos slagteren bede om et spæk-net… eller lægge baconskiver henover køllen,mens den steger. Det sikrer som regel at kødet ikke bliver tørt.

Ja det er rigtig godt tip det har jeg også gjort nogen gange

Jeg ville passe MEGET på med at bruge varmluft,bruger det aldrig selv,men det er jo en smagssag :slight_smile:
Jeg ville pakke den ind i bacon og stege den i alm. ovnvarme,ca.180-200 gr. i et par timer,alt efter vægt.

Du siger at forretten ikke må være fisk. Hvordan med skaldyr?

Med hensyn til dyrekøllen så ville jeg nok få fat på noget røget spæk også.

Spækken ville jeg lave nogle lommer til i dyrekøllen på samme måde som man kan putte hvidløg i lommer i en lammekølle.

Det burde holde den fra at blive tør. Når spækken er på plads så vil jeg brune dyrekøllen godt på en pande for at lukke alle pore (holde saften inde) og derefter dække den med bacon og så i ovnen.

Hvor længe den skal have kommer an på størrelse.

Som Skeem nævner så bliver en rigtig god vildt sauce lavet med lidt Danablue og lidt ribs gele, samt fløde :slight_smile:

En let og lækker forret :slight_smile:

To tomater som du fjerner kernerne fra. Skær resten i små tern.

En Mozzarella rund dims :høhø:

Skær den i små tern.

Bland og læg på filodej.

Sprinkle med lidt nedkogt balsamiko (den som er rigtig tyk og sød)

Fold filodejen op så det ligner små poser/sække

Sættes i ovnen til de har fået nok (ses på farven på dejen) 200 grader

Server dem varme med lidt salat

Saxet fra en opskrift om filodej

FREMGANGSMÅDE:
Filodej fås på frost i de fleste indvandrerbutikker og føres faktisk nu også i Føtex! Når pladerne er optøede, bør du opbevare dem under et fugtigt viskestykke til de skal bruges, det er vigtigt at de ikke tørrer ind. Hvis du absolut ikke kan skaffe filodej, kan du bruge frossen butterdej til pakkerne, men resultatet bliver ikke så sprødt og dekorativt som med filodej. Optø fire plader filodej og læg dem ovenpå hinanden to og to.

Jeg tror heller ikke, at han gider skaldyr. Men forretten og desserten er vist på plads. Forretten bliver noget carpaccio og desserten bliver chokoladefondue med masser af frisk frugt :slight_smile: