Nytilflyttet killing taber sig?

Ja, jeg har en bette pige der flyttede herhjem i fredags.
Problemet er at hun ikke rigtig gider spise tørkost (har prøvet 3 forskellige mærker af killingefoder, samt de voksnes mix, Hills gider hun spise en smule af), og vådkost får hun dårlig mave af.
I søndags vejede hun 950 gram ca, og vejede hende så lige i dag. Nu står vægten på 870 gram -what :frowning:
Hun er meget småtspisende, men det synes jeg altså ikke er så godt.
Jeg ved det er en hård omvæltning for sådan en lille en at flytte, men men men, har I nogen gode råd?
Ved ikke helt hvad jeg skal stille op…

Mon hun er sund og rask? Jeg ville nok få dyrlægen til at tjekke hende… Hun var da heller ikke særligt stor i søndags… Hvordan var hendes spisevaner, hvor hun kom fra?

Prøv med noget lækkert så som tun i makrel osv. Og se om det gør det bedre?
Hvis hun drikker godt, så evt, blød hendes tør foder HELT op, og mos det sammen og se om hun vil drikke næringen i sig.

Det gjorde jeg med sparta hun nægtede at spise i næsten 2 dage. Men til sidst fik jeg lokket væske i hende, hvor jeg havde opblødt maden

Blunky - Tun i makrel (du mener vel tun i tomat, eller?) tror jeg ikke lige er det bedste til en der har haft tynd mave. Opblødt tørfoder vil hun ikke have.

Camilla - Umiddelbart vil jeg sige ja? Hun virker ikke til at fejle noget, men vi skal til dyrlægen i morgen, så får hende tjekket der. Kuldet er generelt i den størrelse og det samme er et tilsvarende kuld hos en anden opdrætter (mormisserne vejer også kun 2-3 kg), og opdrætter har fortalt at de altså ikke var ret meget for tørkost.

Hakket lunt oksekød

Kogt kylling

Dampet laks

Kogt sejfilet

RC killingepate

Felina Porta dåsemad

Sådan fodres killinger her i huset. Jeg syntes også hun lyder i underkanten af fornuftig vægt allerede inden hun tabte sig. Tjek hende lige godt i munden.

Nej undskyld, den missede jeg.
Heller ikke hvis det er HELT flydende som vand?
Drikker hun slet ikke ?
Evt, prøv og tilsæt et eller andet i vandet som smager lækkert, så det ikke smager af tørfoder, hvis det nu er smagen hun ikke kan lide

Hvad har hun været vant til at spise hos opdrætteren, inden hun flyttede hjem til dig?

Umiddelbart synes jeg også, at hun lyder lidt klein i det i forvejen, men jeg ved ikke, hvordan din race normalt er vægtmæssigt i den alder.

Hvis ikke hun fortsat vil spise, så tror jeg også, at du skal få hende tjekket.

Mariann

P.S. Prøv evt. at kog nogle kyllingelår, pil kødet af i strimler. Det fik mine i går, og det synes jeg plejet at gøre stor lykke.

Men hvad har hun spist hos opdrætter?

Det er jo svært, hvis hun ikke vil spise tørfoder og får dårlig mave af vådfoder.

Hvad med fx Feline Porta kylling i Aloe Vera? Det er jo nærmest fersk kylling.

Synes også under 1 kg er meget småt for en killing, der er over 12 uger. Mine abykillinger runder som regel 1 kg, når de er omkring 10 uger. Og jeg formoder næsten der er tale om en Europe?

Det lyder altså sært, at et helt kuld skulle veje under 1kg ved 12 ugers alderen, og at et helt kuld skulle vægre sig ved at spise tørkost:øhmm: Har de haft sygdom (fx virus, øjenbetændelse, dårlig mave, lopper, orm eller andet) under opvæksten:? :sorry:

Chicabee - Tjekkede mund som noget af det første, og kan ikke se nogen pletter/sår på tungen eller andre steder i mundhulen.

Men du ville altså give kød/vådkost uagtet at hun får tynd mave? Bare for at hun får noget i sig?

Du kunne jo bløde tørkosten op, kom lidt Husk på …

12 uger er for tidligt for nogen - lyder som hun er stresset - med der kan jo også være noget galt med maven …

[quote=Eife;457013]
Men du ville altså give kød/vådkost uagtet at hun får tynd mave? Bare for at hun får noget i sig?[/quote]

Der er jo meget forskel på vådfoder.
Hvad har du forsøgt, der gav dårlig mave?

dkkorat - en killing i kuldet har været slemt angrebet af calici (og var mindre end de andre), de andre ikke vist nogen tegn. Mormis havde slem diarré da de var små dog, og har måske haft lidt svært ved at have mælk til dem alle, men de har ikke været særligt interesseret i supplement.

Vivi - Ja, det er jo det jeg også synes at det er. Svært altså. Og ja, det er en europé.

Gugs - Eukanuba tørkost, diverse vådfoder, bla. bonzita.

Da jeg fik frygtløs, (4 uger) der fodrede jeg ham med mælke erstatning, også blødte jeg fodret op så det nærmest var vand og gav ham det i en sprøjte, så slikkede han det selv i ham.

Hvis du ikke får andre muligheder, er det vel også en mulighed at "tvangs"fodre hende lidt?..

[quote=Vivi_Fletcher;457017]Der er jo meget forskel på vådfoder.
Hvad har du forsøgt, der gav dårlig mave?[/quote]

Enig - noget vådmad giver splatmave feks Hill´s dåsemad til killinger. Prøv dyrlægevarianten I/D…den smager godt og har godt med fibre.

Prøv at blød killingefoderet op med varmt vand og rør A38 eller kaffefløde i…det plejer også at virke.

Ligenu SKAL du have hende igang med at spise.

prøv kun at give råt kød…lidt kyllingfilet eller fisk først.

kun råt kan hurtigt få en kattemave iorden (hvis der ikke er andre ting naturligvis)

her kan købes god mad også - og Margith som har butik ved en masse om fodring også…så hun er god at få en snak med

http://prof-pet.dk/

Jeg synes nu osse hun er en bette pus …

Jeg er jo en af dem, som ikke kan se nogen ulykke i, at katte ikke spiser tørfoder - Tværtimod :slight_smile:

Jeg ville straks begynde at kræse lidt for hende med noget råt oksefars / kogt kylling og kogt fisk …Og lad hende drikke lidt lun kaffefløde.

Hendes løse mave betyder nødvendigvis ikke at hun ikke tåler vådmad, det kan meget vel være lidt ‘stress-mave’ i forbindelse med flytningen, og måske er hun tidlig ude med tandskift, det kan osse give lidt løs mave.

RC’s BabyCat mousse er jeg ret begejstret for til killinger, det brugte jeg selv til mit sidste kuld, og de var VILDE med det, især hvis det var rørt lidt op med modermælkserstatning eller kaffefløde :slight_smile:

Jeg vil næsten vove den påstand, at hvis den ene killing i kuldet har haft calici, så har resten af kuldet også - det er ikke altid, calici viser sig ved blæner på tungen…
Slem diarré hos mormis kan sagtens påvirke killingernes vækst - bl.a. ved dårlig mælketilførsel (som du selv er inde på) men også ved bakterieoverførsel fra mor til killingerne…
Husk at nævne disse ting ved dyrlægen i morgen.

En mormis med diarre? Og hele kuldet?
Har de fået tjekket afføringen?

Chicabee - Altså hun spiser, bare ikke ret meget. Hun har lige fået lidt vådfoder, det spiste hun lidt af, og så her mens vi skrev var hun vældigt interesseret min leverpostejsmad, så det fik hun, netop for at hvis det var det hun ville have så fik hun det.

Jeg har lige tjekket munden igen, og der er ikke noget at se.

Hun havde tynd mave fredag aften, lørdag var det fint, så fik hun vådkost søndag, tynd mave mandag, så fik hun ikke mere vådkost, og så har maven været fin siden, så umiddelbart tror jeg det er stress ved flytningen, og så vådkosten.

Vivi - Enig. Hun har fået noget LUX i søndags da det lige var det jeg havde herhjemme.

Mushasi - Tak, men altså hendes mave har jo rettet sig to gange mens jeg har haft hende, som skrevet lidt ovenover. Vil du så stadig mene at råt er det hun skal have?

Blunky - Jo, hun drikker da fint?