[QUOTE=Ann K;1056332]Uh, nej! Lad være med det! så bliver bordpladen da først sart! :s
Massive træbordplader er bare sådan noget, som ser hamrende pænt ud, men er generelt totalt ubrugelige i et køkken, hvor man laver en masse… desværre.[/QUOTE]
Jeg tillader mig at være uenig i at massive træborde ikke kan bruges OG være pæne!
Nogle af de få ting man skal kigge på for at holde den pæn:
giv den olie hver 3. måned. Det tager kun lige en lille time en aften - set i lyset af hvor meget pænere det er, så er en time givet godt ud hvert kvartal!?
Hav altid et stykke køkkenrulle eller tør klud under spækbræt og lignende. ting der kan "glide"laver ridser - undgå det nemt og simpelt med et stykke køkkenrulle/en tør klud. Det er en vane, og efter blot få uger så sidder den der! jeg gør det faktisk selv herhjemme nu, selvom jeg kun har laminat, fordi det giver et mere stabilt spækbræt
alle skåle skal enten have gummiring under bunden (a la magretheskåle) - eller også så skal de stå på en klud eller et stykke køkkenrulle, hvis der skal piskes/røres kraftigt i den.
LØFT tingene - slæb dem ikke. Det er en uvane at slæbe ting hen over bordpladen (og ift. arbejdsstillinger også helt forkert!). Løft tingene i stedet for at træk dem hen over = en pæn bordplade i lang tid Tunge salatskåle osv. kan man sagtens stille på bordet uden at noget under - bare man husker at sætte den ned og løfte den op
Fjern vandet. Der må ikke ligge vand på bordet i timer! Men det er OGSÅ bare en vane, at man tørrer bordet af, når man er færdig med at bruge det
og husk så at giv den olie og en lille let slibetur hver 3. måned Det er virkelig vigtigt, hvis man vil holde den pæn - men den kan altså også bare holdes pæn i MANGE år
Min mor har massiv træbordplade (kirsebær) og har haft det nu i gennem mange år, og det kræver altså ikke sååå mange tilvænninger at kunne holde den pæn, selvom man laver MEGET mad, HELE tiden…
det køkken min mor har er i hvert fald lavet til at kunne blive brugt (big time), og tænker man sig bare LIDT om, så holder den sig altså pæn!
Vi står og hakker AL den kød vi får ind via jagt med noget, der minder om industri hakker oven på bordet - flere gange om året, der laves jeg ved ikke hvor mange store middage osv. i det køkken, der laves brød på røremaskine hver-hver tredje dag (hun bager al brød selv) - Det bord bliver VIRKELIG brugt! alle tunge maskiner får en simpel billig gul klud under sig, spækbræt et stykke køkkenrulle ligeså med skåle der skal røres i og som ikke har gummi ring under bunden og vupti så er bordet faktisk ganske fint beskyttet
Min mor har en aften hver 3. måned krydset af i kalenderen - det sliber og giver hun bordet olie, afkalker kaffemaskiner og opvaskemaskine - bum det hele gjort på en time hvert kvartal længere tid tager det ikke, når man bare husker at gøre det jævnligt og man tænker sig bare lidt om i køkkenet! selvfølgelig kommer der små ridser med tiden, brugsspor, men mange små ridser fjernes når det slibes og olieres - eller hvis man efterlader en våd klud en time på den
en træbordplade kan holdes ganske pæn i MANGE år, hvis man gider og hvis man vælger den rette træsort (og der har mine forældre fortrudt kirsebær-træet! for det er mere sart end gennemsnittet )
Jeg er slet ikke tvivl om, at skulle jeg selv bestemme mit køkken en gang - så bliver det træbordplade! for det ER bare så meget pænere og så meget større arbejde kræver den ikke at holde pæn
Vi har også kirsebærtræ, og vores køkken er efterhånden 10 år gammelt, uden
at bordpladerne af den grund er grimme. Vi er på ingen måder så strukturerede
omkring vedligeholdelsen, at der er krydset i kalenderen, men når bordpladerne
se lidt trætte eller tørstige ud, så får de en omgang olie - og vi sliber altså kun
sjældent først.
Selvfølgelig skal man tænke sig om med træ, men jeg synes på den anden side
også, at træ ligesom reparerer sig lidt over tid, hvis det har fået nogle hak.
[QUOTE=Charlotte Oeh.;1056377]Jeg tillader mig at være enig med dig
Vi har også kirsebærtræ, og vores køkken er efterhånden 10 år gammelt, uden
at bordpladerne af den grund er grimme. Vi er på ingen måder så strukturerede
omkring vedligeholdelsen, at der er krydset i kalenderen, men når bordpladerne
se lidt trætte eller tørstige ud, så får de en omgang olie - og vi sliber altså kun
sjældent først.
Selvfølgelig skal man tænke sig om med træ, men jeg synes på den anden side
også, at træ ligesom reparerer sig lidt over tid, hvis det har fået nogle hak.
Så træ - ja tak [/QUOTE]
Jeg ved ikke om der er nogen der kan huske det link til mit barndomhjem - der er stadig den bordplade som mine forældre købte i start 90’erne og den er stadig pæn.
. o 0 jeg vil bare helst mætte det med sæbespåner eller hvid Probat træsæbe - den duft er sååååååååååå god og ren…
. o 0 og siden jeg nu engang elsker at skure og skrubbe - så bliver det jo en win-win med en træbordplade…[/QUOTE]
Hvis der er niget jeg fik dunket ind i knolden i min tid i farevafdelingen i bauhaus, så er det at du ikke må mætte træ med sæbespåner! Det skulle ødelægge træet så det ikke er modtageligt overfor den gode olie… Brug hellere den type olie du vil give fremover (man kan også få hvidpigmenteret køkkenbordsolie, hvis det er :))
Så tja… Måske de har ret i du kan mætte i sæbespåner - men andre steder ville folk råbe neeeej
[QUOTE=Lykke;1056389]Hvis der er niget jeg fik dunket ind i knolden i min tid i farevafdelingen i bauhaus, så er det at du ikke må mætte træ med sæbespåner! Det skulle ødelægge træet så det ikke er modtageligt overfor den gode olie… Brug hellere den type olie du vil give fremover (man kan også få hvidpigmenteret køkkenbordsolie, hvis det er :))
Så tja… Måske de har ret i du kan mætte i sæbespåner - men andre steder ville folk råbe neeeej :)[/QUOTE]
Nu siger min møbelsnedker mand at du netop giver sæbespåner for at mætte træet mod indtrængende vædsker. Og han vil til enhver tid bruge sæbespåner fremfor olie, da olie med tiden bliver harsk. Sæbespåner skal gives af 4-5 omgange med en slibning imellem, og er det mættet ordenligt, så kan du spilde rødbedesaft og tørre det af lige bagefter, uden at der kommer mærker. Og så skal det selvfølgelig have en tur igen med jævne mellemrum.
Du skal røre en tyk grød af rene sæbespåner (ikke brun sæbe) og så er det ellers bare igang. 1dl spåner til 1dl varmt vand, og så skal det have lov til at køle af, så det bliver en tyk grød inden brug.
[QUOTE=Lykke;1056389]Hvis der er niget jeg fik dunket ind i knolden i min tid i farevafdelingen i bauhaus, så er det at du ikke må mætte træ med sæbespåner! Det skulle ødelægge træet så det ikke er modtageligt overfor den gode olie… Brug hellere den type olie du vil give fremover (man kan også få hvidpigmenteret køkkenbordsolie, hvis det er :))
Så tja… Måske de har ret i du kan mætte i sæbespåner - men andre steder ville folk råbe neeeej :)[/QUOTE]
Jamen, er det ikke fordi, at man bliver nødt til at vælge ENTEN at sæbebehandle
ELLER at oliebehandle, fordi de to fremgangsmåder virker på basal forskellig vis,
hvor sæben så at sige virker indefra ved at mætte, og hvor olien lægger sig som
et beskyttende lag udenpå og hærder?
[QUOTE=Charlotte Oeh.;1056392]Jamen, er det ikke fordi, at man bliver nødt til at vælge ENTEN at sæbebehandle
ELLER at oliebehandle, fordi de to fremgangsmåder virker på basal forskellig vis,
hvor sæben så at sige virker indefra ved at mætte, og hvor olien lægger sig som
et beskyttende lag udenpå og hærder?[/QUOTE]
Lige nøjagtig bliver der sagt i min ørechokoladebolle
Møg det er som om nogen har kommet blæk i mit højre øje og det gør ondt. Gad vide om der sprunget et blodkar jeg kan bare ikke se noget i selve øjet
Men hvor er det irriterende og se ud et sort sløret øje.
[QUOTE=KKH;1056391]Nu siger min møbelsnedker mand at du netop giver sæbespåner for at mætte træet mod indtrængende vædsker. Og han vil til enhver tid bruge sæbespåner fremfor olie, da olie med tiden bliver harsk. Sæbespåner skal gives af 4-5 omgange med en slibning imellem, og er det mættet ordenligt, så kan du spilde rødbedesaft og tørre det af lige bagefter, uden at der kommer mærker. Og så skal det selvfølgelig have en tur igen med jævne mellemrum.
Du skal røre en tyk grød af rene sæbespåner (ikke brun sæbe) og så er det ellers bare igang. 1dl spåner til 1dl varmt vand, og så skal det have lov til at køle af, så det bliver en tyk grød inden brug.[/QUOTE]
. o 0 tusind tak…
. o 0 jeg printer lige det her guld ud…
.
.
.
.
.
.
. o 0 mine køkkenskabe og min fine, hvide porcelænsvask er lige kommet !!!
. o 0 så hvis jeg ikke giver lyd de næste…ehm… par timer, så er det fordi jeg er ved at samle dem…
[QUOTE=KKH;1056391]Nu siger min møbelsnedker mand at du netop giver sæbespåner for at mætte træet mod indtrængende vædsker. Og han vil til enhver tid bruge sæbespåner fremfor olie, da olie med tiden bliver harsk. Sæbespåner skal gives af 4-5 omgange med en slibning imellem, og er det mættet ordenligt, så kan du spilde rødbedesaft og tørre det af lige bagefter, uden at der kommer mærker. Og så skal det selvfølgelig have en tur igen med jævne mellemrum.
Du skal røre en tyk grød af rene sæbespåner (ikke brun sæbe) og så er det ellers bare igang. 1dl spåner til 1dl varmt vand, og så skal det have lov til at køle af, så det bliver en tyk grød inden brug.[/QUOTE]
Men det er jo meningen, det skal gøres på begge sider? Jeg har altid forestillet mig, det har noget at gøre med, at træet ikke skal slå sig? Det kan man jo ikke så godt med en køkkenbordsplade. Hvad siger Brian?
Jeg har i øvrigt endelig fået købt noget sandpapir, som skal afprøves på mine mishandlede døre (Magic ). Var det ikke godt nok 80, han sagde til mig? Jeg kom helt i tvivl, da jeg stod i Silvan.
[QUOTE=galath;1056398] Men det er jo meningen, det skal gøres på begge sider? Jeg har altid forestillet mig, det har noget at gøre med, at træet ikke skal slå sig? Det kan man jo ikke så godt med en køkkenbordsplade. Hvad siger Brian?
Jeg har i øvrigt endelig fået købt noget sandpapir, som skal afprøves på mine mishandlede døre (Magic ). Var det ikke godt nok 80, han sagde til mig? Jeg kom helt i tvivl, da jeg stod i Silvan.[/QUOTE]
. o 0 jeg hedder godt nok ikke Brian, men :
. o 0 jow, det skal have på begge sider FØR bordpladen lægges på…
. o 0 og en træbordplade skal skrues fast sagde manden i butikken - ellers slår den sig…
. o 0 jeg tænker, at hvis den er godt mættet på undersiden, behøver den ikke at få mere sæbe ??
. o 0 jow, det skal have på begge sider FØR bordpladen lægges på…
. o 0 og en træbordplade skal skrues fast sagde manden i butikken - ellers slår den sig…
. o 0 jeg tænker, at hvis den er godt mættet på undersiden, behøver den ikke at få mere sæbe ??[/QUOTE]
Nej man behøver ikke behandle mere end i starten på undersiden - det er ikke så tit man vasker af på undersiden af pladen og dermed tørrer sæbe eller olie af eller får det slidt.
[QUOTE=galath;1056398]Men det er jo meningen, det skal gøres på begge sider? Jeg har altid forestillet mig, det har noget at gøre med, at træet ikke skal slå sig? Det kan man jo ikke så godt med en køkkenbordsplade. Hvad siger Brian?
Jeg har i øvrigt endelig fået købt noget sandpapir, som skal afprøves på mine mishandlede døre (Magic ). Var det ikke godt nok 80, han sagde til mig? Jeg kom helt i tvivl, da jeg stod i Silvan.[/QUOTE]
Jo det var en korn 80 eller 100 til dørene, og derefter korn 180, hvilket du alligevel skal bruge til dit bord.
Og jo det skal have et ordenligt skud af sæbespåner på bagsiden inden den sættes op, Træ er jo et levende materiale, og vil med tiden give sig hvis den kan suge fugt fra undersiden.
.oO( Jeg burde så meget lære, at når jeg vasket sengetøj skal jeg ligge det rene på med det samme! Så jeg ikke som i nat, for gang nummer 117, kommer træt ind i soveværelset & bare skal sove, for så at opdage at jeg da først liiige skal lægge sengetøj på… Hmmm det slår mig lige, at det er en uvane jeg er begyndt på efter jeg har fået soveværelse, for så ser jeg jo kun sengen når jeg er i soveværelset Nå men afkode den uvane, jeg har trods alt kun gjort det i syv år )Oo.
. o 0 nu er jeg godt klædt på til den træbordplade jeg sådan har ønsket mig…
. o 0 nu skal jeg bare vælge træsort…
. o 0 tusind tak til jer alle for de gode råd…[/QUOTE]
Min forældre har et køkkenbord i massivt træ, der er oliebehandlet. Hvis man husker at passe det med olie, så forbliver det pænt. Dog skal man nok slibe overfladen ned og give ny olie hvert 8-10. år. Deres er ca. 18 år gammelt og rigtigt dejligt.
Super der var andre der vidste en masse om bordplader Jeg ville bare gøre opmærksom på det jeg hat fået at vide så Tut ik lige fik smadret en bordplade, hvis det hun havde fået at vide var forkert
Ka høre det jeg fik at vide i Bauhaus var forkert - deeejligt når nu de rådgiver kunder :S