Hvem af dem var det der var pra positiv, for noget siger mig en af dem var positiv for det… men hvis jeg husker rigtig vil jeg gerne sige at deres reaktion er meget spændende
Altså intet negativ, men jeg mente bare at hun var en rasmus baby eller han var…
Det er Alba der, der har PRA og vel burde være mere eller mindre blind … men hun ved det ikke selv.
Jeg var meget spændt på hvordan hun fx ville tage flytningen - og det tog da noget tid før jeg ikke længere havde møbler på højkant, stablet ovenpå hinanden og tårne af flyttekasser. Men hun sprang rundt i dem dem, og manøvrede op og ned uden problemer.
Og det var uagtet at layoutet jo ændrede sig fra dag til dag.
Jeg siger IKKE at hun ikke har PRA eller synsnedsættelse, men blind er hun bestemt ikke (hendes pupiller reagerer også på lys).
Og godt husket!
Jep, forsøgte også med den største model jeg kunne finde og satte den helt løst, bare så hun kunne vænne sig til den inde (den ville have været endnu mindre sikker end halsbånd) - men hun væltede straks om på siden, og lå bare. Det skete flere gange over flere dage.
Den stakkels dame bliver simpelthen lam.
Det imponere mig virkelig meget, men jeg har hørt om at ikke alle mister hele synet, men at hun ikke er nervøs ved ude livet eller nye ting er så imponerende for det viser jo tydeligt at hele hendes syn nok ikke er væk…
Kender udenlandske opdrætter der stak af fra fife for ikke at miste værdifulde linjer men parre sig ud af det, og deres erfaring var også at alle ikke blev blind…
Albas far boede ved mig til hans død og jeg elskede ham, så jeg har været nysgerrig nok til at undersøge hvor enkelte af hans killinger er havnet og jeg vidste godt du fik en af hans børn.
Men jeg ved også godt at kuldet alba er fra nok er meget skyld i pra reglen, men det er ret simpelt nu, men ikke der… for mange var bange for at miste linjer til noget man ikke havde erfaring med var et reel problem (som i at se en kat der ikke fungerede, da det udviklede sig over tid og de lærte at leve med begrænsningen så man ikke opdagede de var blinde)
Tænker albas syn måske er sløret (læste noget om det engang for lang tid siden i forhold til abysiner som også har pra men ingen regel… )
Og nej jeg er ikke sur over reglen nu, men jeg synes det var problemagisk da racens genpuljen kan blive nem snæver og give racen f.eks. fødsels problemer, mindre kuld mm. Men synes ikke det var det der skete… racen virker mere sund nu end der
Hun tager alt i stiv arm (undtaget sele åbenbart ) og da vi var i haven, ignorerede hun pænt naboens datter der dansede rundt og sang, hunde der blev luftet i snor på stien, folk der cyklede forbi og fyrværkeri i det fjerne.
Min største frygt ved at hun skulle slippe fri, er at jeg bor tæt på parkeringsplads og dermed også vej - og at hun simpelthen kunne finde på at smide sig på parkingsplads/vej og forvente mavenus.
Uden at skulle gå ind i en større debat om sundhed i opdræt, er jeg helt med på at man ikke bør avle på syge katte(/dyr) - men det var nu heller ikke mit indtryk at folk parrede PRA-bærere med hinanden hele tiden. Nogle gange skal der måske bare regler til, for at folk tænker nyt.
Så enig…
Og det var egentlig ikke for at debatere (synes jo reglen er ret ligegyldig nu, da man vel ikke kan lade vær med at være nysgerig på ens kats pra status)
Men skrev det mest for at sige at det fascinere mig, at ord jeg har hørt andre sige passer ret godt på det du beskriver om alba. I bund og grund skal man jo tage valg for opdræt som sikre ens killinger er sunde.
Men din erfaring forklare mig også hvorfor nogle stak af fra fife, hvis de havde samme erfaringer som dig…
Så det er virkelig interessant. For hun er så sej og en af de få katte jeg ved er født med en dna test der sagde pra positiv og derfor eneste kat jeg kan være fræk at spørge ind til om hvordan hendes dna resultat kommer til udtryk. Då du skal altså også havde mange tak for at beskrive hende.
(Og det gør da også at jeg har mindre ondt i maven over at tilbyde mette at bruge rasmus som vi begge vidste var bærer… for lige der handlede det om at holde mettes kat fertil. )
Du (og andre, for den sags skyld) er altid velkommen til at spørge!
Selvom jeg ved at hun er PRA-positiv, skal jeg virkelig lede efter tegn på at hun har nedsat syn … og jeg finder ikke rigtig nogle. Og hun er en fantastisk missepige, med et skønt sind. Ikke så klæbende og opsøgende overfor gæster som Einstein - lidt diva er man vel. Men hun er virkelig mors pige, og sover gerne i ske om natten.
Jeg er havnet blandt gode naboer; af de nærmeste 6 hjem, er vi 4 kattedamer. Og de har alle rost misserne (som meget af tiden kan ses gennem ruderne), og hilst på Alba og været meget imponeret over hvor tillidsfuld og kærlig hun er.