[quote=lenschow;183399]Så længe katten har et alternativ dvs et andet sted at kradse, som står et sted, hvor det fordrer den til at søge hen og gøre det - så er det i orden at straffe adfærden. Det kan du gøre ved at smøre noget ildelugtende på, som katte ikke kan lide, men som du godt kan tåle at lugte til - som mega skriver fx.
Samtidig skal du huske at rose katten for at bruge kradsetræet og ikke sofaen. Leg med hende op af det - med tålmodighed, så vil katten til sidst søge derhen. Hver gang hun kradser på sofaen så løfter du hende blidt men bestemt ned og hen til kradsetræet. Ros hende for at kradse her. Tving ikke hendes poter op på kradsetræet - tag en drillepind og leg dem derop i stedet - ros ros ros.
Men det er en stor opgave som vil tage dig tid.
Skåneærmer eller at leve med det og få ny sofa med mellemrum er det, som mange vælger - herunder mig selv. Jeg har simpelthen ikke tid til at lære mine ikke at kradse der:-) Og så er min sofa en gammel genbrugsbørge alligevel - indkøbt helt bevidst fordi jeg har så mange katte her.
De kradser faktisk ret sjældent i den. Når de gør, så ignorerer jeg det, for jeg ser det ikke hver gang alligevel. Men hver gang jeg ser en kat på et kradsetræ kradse der, så ROSER jeg til gengæld.
Nemo pillede tapet ned - lige nu har jeg kun Eddie, som når han bliver rigtig sej giver sofaen en tur - men her er jeg heldig stillet, for de andre bruger kradsetræ og så lærer han af dem.
Hvis man har en anden kat til at lære en ny at kradse det rette sted, så er det altid nemmere:-) Men har man en kat, der kradser et forbudt sted, så er der naturligvis også risiko for, at en ny lærer det…
Jeg har valgt at leve med det. herhjemme er det ikke en problemadfærd - men af den grund mener jeg ikke, at alle andre behøver dele den holdning:-) Hvad der er et problem varierer jo heldigvis fra ejer til ejer.
Håber du løser det hos jer:-)
MVH
PS hun er ellers grundig må man sige ud fra dine fotos…[/quote]
hun har et kradsetræ, med flere steeder at kradse, men det kan være det er kvaliteten der irritere prinsessen:muhaha: har prøvet at flytte hende over på kradsetræet, har også prøvet at sætte legetøj osv på træet. men hun kan gå direkte fra at lege på kradsetræet og over og kradse på sofaen:doh: har overvejet at købe nye kradsetræer, nettop fordi det er et skod træ, og ved ikke om det så kunne hjælpe.
hvis jeg ikke var på su betød det heller ikke noget at jeg skulle købe nye sofaer en gang imellem, men selv 5000 kr tager flere måneder at skaffe sammen, så jeg vil helst gerne have at de kan holde lidt længere . og Minis kunstværk ser altså ikke alt for pænt ud . men det er nu ikke kun det der gør jeg vil have nye sofaer, for jeg købte dem nemlig brugt, og den ene pude der er stoffet revenet, armlænet i den lille bukker sammen når man bruger det, og den store sofa piver og knirker. 

håber jeg har svaret på det hele, ellers må du skrive igen:rock:
og jeg skulle sige fra Mini, at hun ikke gør noget halvt, (mht hendes kunstværk) :klapper::klapper::klapper::klapper: