Ødelagte sofaer (af katteklør)

[quote=Bølle-missen;183288]Skulle liiige til at sige at Bølle også har sat kløer i vores lædersofaer, lige ind til jeg så billederne -what

Så er det der er sket med vores vand ved siden af… :tihi:[/quote]

haha, og det er faktisk værre i virkeligheden:besvimer::besvimer::besvimer:

Hvis det er lædermøbler, så gnid dem godt med citronolie - eller kamfercreme, hvis I selv kan lide lugten. Katte kan i hvert fald ikke!

Så længe katten har et alternativ dvs et andet sted at kradse, som står et sted, hvor det fordrer den til at søge hen og gøre det - så er det i orden at straffe adfærden. Det kan du gøre ved at smøre noget ildelugtende på, som katte ikke kan lide, men som du godt kan tåle at lugte til - som mega skriver fx.

Samtidig skal du huske at rose katten for at bruge kradsetræet og ikke sofaen. Leg med hende op af det - med tålmodighed, så vil katten til sidst søge derhen. Hver gang hun kradser på sofaen så løfter du hende blidt men bestemt ned og hen til kradsetræet. Ros hende for at kradse her. Tving ikke hendes poter op på kradsetræet - tag en drillepind og leg dem derop i stedet - ros ros ros.

Men det er en stor opgave som vil tage dig tid.

Skåneærmer eller at leve med det og få ny sofa med mellemrum er det, som mange vælger - herunder mig selv. Jeg har simpelthen ikke tid til at lære mine ikke at kradse der:-) Og så er min sofa en gammel genbrugsbørge alligevel - indkøbt helt bevidst fordi jeg har så mange katte her.

De kradser faktisk ret sjældent i den. Når de gør, så ignorerer jeg det, for jeg ser det ikke hver gang alligevel. Men hver gang jeg ser en kat på et kradsetræ kradse der, så ROSER jeg til gengæld.

Nemo pillede tapet ned - lige nu har jeg kun Eddie, som når han bliver rigtig sej giver sofaen en tur - men her er jeg heldig stillet, for de andre bruger kradsetræ og så lærer han af dem.

Hvis man har en anden kat til at lære en ny at kradse det rette sted, så er det altid nemmere:-) Men har man en kat, der kradser et forbudt sted, så er der naturligvis også risiko for, at en ny lærer det…

Jeg har valgt at leve med det. herhjemme er det ikke en problemadfærd - men af den grund mener jeg ikke, at alle andre behøver dele den holdning:-) Hvad der er et problem varierer jo heldigvis fra ejer til ejer.

Håber du løser det hos jer:-)

MVH

PS hun er ellers grundig må man sige ud fra dine fotos…

[quote=lenschow;183399]Så længe katten har et alternativ dvs et andet sted at kradse, som står et sted, hvor det fordrer den til at søge hen og gøre det - så er det i orden at straffe adfærden. Det kan du gøre ved at smøre noget ildelugtende på, som katte ikke kan lide, men som du godt kan tåle at lugte til - som mega skriver fx.

Samtidig skal du huske at rose katten for at bruge kradsetræet og ikke sofaen. Leg med hende op af det - med tålmodighed, så vil katten til sidst søge derhen. Hver gang hun kradser på sofaen så løfter du hende blidt men bestemt ned og hen til kradsetræet. Ros hende for at kradse her. Tving ikke hendes poter op på kradsetræet - tag en drillepind og leg dem derop i stedet - ros ros ros.

Men det er en stor opgave som vil tage dig tid.

Skåneærmer eller at leve med det og få ny sofa med mellemrum er det, som mange vælger - herunder mig selv. Jeg har simpelthen ikke tid til at lære mine ikke at kradse der:-) Og så er min sofa en gammel genbrugsbørge alligevel - indkøbt helt bevidst fordi jeg har så mange katte her.

De kradser faktisk ret sjældent i den. Når de gør, så ignorerer jeg det, for jeg ser det ikke hver gang alligevel. Men hver gang jeg ser en kat på et kradsetræ kradse der, så ROSER jeg til gengæld.

Nemo pillede tapet ned - lige nu har jeg kun Eddie, som når han bliver rigtig sej giver sofaen en tur - men her er jeg heldig stillet, for de andre bruger kradsetræ og så lærer han af dem.

Hvis man har en anden kat til at lære en ny at kradse det rette sted, så er det altid nemmere:-) Men har man en kat, der kradser et forbudt sted, så er der naturligvis også risiko for, at en ny lærer det…

Jeg har valgt at leve med det. herhjemme er det ikke en problemadfærd - men af den grund mener jeg ikke, at alle andre behøver dele den holdning:-) Hvad der er et problem varierer jo heldigvis fra ejer til ejer.

Håber du løser det hos jer:-)

MVH

PS hun er ellers grundig må man sige ud fra dine fotos…[/quote]

hun har et kradsetræ, med flere steeder at kradse, men det kan være det er kvaliteten der irritere prinsessen:muhaha: har prøvet at flytte hende over på kradsetræet, har også prøvet at sætte legetøj osv på træet. men hun kan gå direkte fra at lege på kradsetræet og over og kradse på sofaen:doh: har overvejet at købe nye kradsetræer, nettop fordi det er et skod træ, og ved ikke om det så kunne hjælpe.

hvis jeg ikke var på su betød det heller ikke noget at jeg skulle købe nye sofaer en gang imellem, men selv 5000 kr tager flere måneder at skaffe sammen, så jeg vil helst gerne have at de kan holde lidt længere . og Minis kunstværk ser altså ikke alt for pænt ud . men det er nu ikke kun det der gør jeg vil have nye sofaer, for jeg købte dem nemlig brugt, og den ene pude der er stoffet revenet, armlænet i den lille bukker sammen når man bruger det, og den store sofa piver og knirker. :doh::doh:

håber jeg har svaret på det hele, ellers må du skrive igen:rock:

og jeg skulle sige fra Mini, at hun ikke gør noget halvt, (mht hendes kunstværk) :klapper::klapper::klapper::klapper:

Min mor købte en gammel (ulden ) lænestol til dem som krasebræt , det virkede . De brugte aldrig andet … Kønt er det ikke at have sådan en stående , men hun heller ville havde den , end at alle møblerne blev brugt …

Mine katte har også Filosoffens stol som den hedder. Uh den er grim… men de elsker den og indmaden hænger ud:-)

[quote=Lis Dahlstrøm;183242]altså, min uldsofa gik fra
uld til
heluld til
heluld opskåret
og så kom “indmaden” ud

• det gjorde sofaen også, kattene blev:-)

Købte to brugte lædersofaer - der virker perfekt, dem kommer der ikke noget ud af:-)[/quote]

-LOL DÈT er fisme humor :rock:

Mette…jeg har et foreslag.:wehuu:
Kan du ikke få fat i en hydeblomst-gren??

Gerne en tyk.
Som du sætter fast et eller andet sted i huset.
Den er flot - og kattene elsker at kradse på den.

Før vi fik slottet, havde vi altid sådan en gren - og vi skiftede den ud
ca. hvert andet år.
Dengang havde vi kun 2 katte.

Jeg ved også fra andre, som har haft dit problem, at det virker.
Når de ville kradse i møblerne sagde vi: Neej og flyttede dem hurtigt
hen til kradse-træet/grenen og de begyndte straks at kradse.

Det fik det hurtigt lært :slight_smile:

[QUOTE=Mona Jensen;183827]Gerne en tyk.
Som du sætter fast et eller andet sted i huset.
Den er flot - og kattene elsker at kradse på den.

[/QUOTE]

Bagsiden ved hyldegrenen/stammen er de kradser barken af - det ligner nærmest et savværk efter en dag på arbejde

De møbler vi kasserede i jan. da vi renoverede køkkenallrummet så enten helt sådan ud eller værre. Det er Findus der ikke kunne lade være…og lidt hans mor-Nana. Men her i huset er det bare ærgeligt så nu står der nye. Men jeg kan se på billedet armlænene er helt som de Findus lavede til Ryatæpper d.v.s. læder der er på en hård overflade altså at sofaen er stram og hård…og DÈT er godt at kradse i.
De nye sofaer i købte er armlænene mere bløde og dalrede…svært at beskrive, men faktum er de ikke kradses i HELLER IKKE af Nana og sønnemand Findus :rock:
Så måske handler det også OM hvordan armlænene er…OM de er hårde eller bløde

hej

Ved det er en gammel tråd som jeg fandt nok i arkivet. Jeg ledte nemlig efter et godt råd mod. at en kat kradser tapet af, virkelig helt ind til den rå mur.

Til møbler og katte der graver i urtepotter har jeg rådet min svigerdatter at bruge staniol. Deres kat kradsede også på deres soveværelsesdør om natten. De monterede staniol på døren og staniol ved potteplanterne og så sluttede det pjat.

Måske det også kan bruges til at sætte på væg hjørner, hvor min elskede Malte-mus kradser helt ind til den bare mur. Måske i har flere gode ideer?

Med hensyn til urtepotterne så ville jeg lægge pæne strandsten i dem og på yndlingskradsestederne på væggen sætte kradsebrædder, beklædt med sisal. De koster ikke en herregård og kan fås i mange udformninger (nogle med kattehoveder foroven).

hej

Ja jeg har haft de kradsetræer som er specielt til hjørner, hvor det er mest slemt, men tro mig, mine skøre katte kradser bare ved siden af.
Der er ikke noget så godt som tapet. basta :rock: så jeg er på herrens mark?

Har du prøvet at sprøjte feliway på de steder, hvor de kradser, og du ikke vil have det? En del af kradse-adfærden går ud på at duftafmærke, og feliway kan give katten indtryk af, at “her har jeg været”. Hvis feliway altså virker… her i huset har jeg indtryk af, at sprayen virker lidt på hunkatten Nugga (som er tapetkradseren) og ikke på hankatten Billy. Den i stikkontakten mærker jeg ingen effekt af overhovedet. Men altså… på nogle katte virker det.

mvh. tina

hej

Mange tak. Anede ikke at feliway kunne fåes som spray. Køber du den i dyrebutikker eller hos dyrlægen? Det må afprøves.

Først købte jeg hos dyrlægen, sidste gang købte jeg hos en af de dersens online udenlandske medicin-firmaer. Jeg mente helt bestemt, at jeg havde gemt siden under foretrukne, men den er desværre pist væk.

mvh. tina

Er der nogen sofaer som er mere kattevenlige end andre? I den forstand at de ikke gider kradse i:?

Tror egentlig snarere, at det er et spørgsmål om sofavenlige katte. :høhø:
Et eller andet sted oppe i tråden blev mikrofiber-stof anbefalet. :slight_smile:

Kære Taina

Mange tak for svaret