Kære allesammen,
Jeg føler at tiden de sidste tre dage har været sat på “fast forward” - det føles som om, det hele er gået meget hurtigt.
For at gøre en meget lang historie kort(ere):
For tre dage siden noterede mig, at Ebony ikke havde spist så meget som hun plejer. Som nogle af jer ved, har Ebony tidligere haft problemer med hårboller og jeg tænkte rent instinktivt “åh nej!”.
Og rigtigt nok, i forgårs om eftermiddagen begyndte hun at kaste væske op - akkurat som sidst: som om der var en hårbolle der skulle op. Hun kastede op igen om aftenen og igen i løbet af natten. Morgenen efter tog min kæreste og jeg derfor til vores lokale dyrlæge, hvor hun fik kontrastvæske (vi har tidligere haft held til at opløse en hårbolle sådan) og kvalmestillende. Vi fik besked på at indlægge hende næste morgen, hvis hun ikke fik det bedre - og som I nok kan gætte, gjorde hun ikke det.
Efter at have talt med opdrætter, der igen talte med andre opdrættere (og jeg kan slet ikke sige med ord, hvor skønt det er, at man sådan hjælper hinanden!) fik jeg anbefalet Fasanvejens Dyreklinik, hvor Anne Sørensen (der skulle være lidt af en kendis-dyrlæge i birma-verdenen?) kunne operere på hende, hvis uheldet var ude. Jeg var fast besluttet på at hun skulle være, hvor hun var i de bedste hænder - og derude endte Ebony og altså også på operationsbordet.
-
Og nu skulle jeg til at fortælle jer allesammen om, hvor død nervøs jeg er for hvordan det er gået, hvordan min mave slår knuder og hvor helt og aldeles klamme mine hænder er af sved, men det bliver heldigvis slet ikke nødvendigt! Midt i min nervøsitet ringer dyrlægen og operationen er gået som den skulle! Det var en hårbolle og den sad fast - det var med andre ord rigtig godt at vi fik hende opereret i dag (staklen har jo heller ikke spist i hele tre dage)! Og jeg kan slet ikke beskrive hvor lettet jeg er. Lige netop i dag er min kæreste selvfølgelig på arbejde og jeg har gruet for at sidde helt alene i lejligheden og risikere en hjerteskærende tilbagemelding fra dyrlægen.
Forhåbentligt klarer vi også tiden efter operationen til UG (7-9-13 og bank under bordet). -
Det har været en frustrerende omgang. Sidste gang vi havde hårbolle problemer og fik en regning, der slår bunden ud af økonomien, når man er på SU besluttede jeg at Ebony skulle forsikres. Ebony er jo en del af familien og både min kæreste og jeg elsker hende utroligt højt - og når et medlem af familien er sygt, er det sidste man har lyst til at tænke på, hvor mange mønter der lægger på SU-kistebunden og hvordan det hele skal hænge sammen.
For vores skyld, for Ebonys skyld og for økonomiens skyld tegnede jeg derfor en forsikring på Ebony hos Dyrekassen d. 1/05. - Behøver jeg at fortælle jer, at der er en karenstid på 30 dage og at vi derfor ikke kan få denne dyrlæge-regning dækket?
Man bliver klog af skade - og vi troede jo ellers også, at vi havde lært lektien … men nu fik vi det lige slået fast igen, en gang for alle: Katteforsikring er en rigtig god ide - specielt hvis man får den tegnet med det samme, så den også rent faktisk virker, når uheldet er ude.
Og så til sidst om kattemalt og slappe tarme: Jeg har haft en anden tråd vedrørende Ebonys vægt, katteforsikring og hårboller og i den forbindelse oplyste jeg, at jeg gav hende malt hveranden dag.
Jeg fik her af vide af en velmenende bruger, der slf kun havde min kats bedste i sigte, at det er for ofte at give malt og at man ikke må give det så ofte i længere perioder, da det kan give slap tarm.
Jeg gik derfor ned i dosis til 2 gange om ugen - for jeg ville jo ikke være skyld i, at min kat fik en slap tarm og jeg tænkte ikke på at stille spørgsmålstegn ved, om det var en kvalificeret udtalelse. Jeg vil lige understrege at jeg på ingen måde vil forsøge at fraflytte ansvaret - jeg mener, bortset fra at være gået ned i dosis af malt, at have gjort alt hvad jeg kan for at Ebony ikke skulle få det her problem igen (børstning, foder rettet mod hårboller, malt to gange om ugen, etc.). Men hvis nogen har ansvaret er det mig og kun mig (nå ja, og så måske min kæreste, selvom det er mig der er katte-boss).
Jeg vil bare sige - for der kan jo være andre på forummet, der har samme gentagne problemer med hårboller - at min lokale dyrlæge aldrig havde hørt om, at det skulle kunne give slap tarm, da spurgte hende i går. Hun sagde endog bagefter, at hun synes jeg skal give det hver dag. Ude på dyreklinikken på Fasanvej fik jeg et lidt andet svar - her fortalte de, at der var diskussion om hvorvidt der kunne være en sammenhæng, men at hun ikke havde set nogle eksempler på det, og at jeg sagtens kan give hveranden dag, som jeg gjorde før jeg blev bange for slappe-tarme. Jeg skal derfor ikke endegyldigt kunne sige, at der ikke kan være en risici ved at give kattemalt ofte, men det lyder ud fra de to dyrlæger til, at det i hvert fald ikke er sikkert og at når man, som mig, har en kat med speciel tendens til hårboller, burde givet kattemalt ofte.
Jeg siger det kun, hvis nu nogen af jer derude, måske har en kat med samme problemer som min Ebony og som er bange for at give malt hver dag, for at katten skulle få slappe tarme.
For fremtiden står den derfor på kattemalt hveranden dag igen, hårbolle-venligt foder, daglig børstning (om ikke andet når hun fælder) og ikke mindst: vask! Jeg har hørt at jævnlig vask skulle kunne fjerne døde hår og mindske hårboller (selvfølgelig først efter at problemet er opstået igen - det skulle jo ikke være for let!) … jeg skal igen ikke kunne sige om det er 100% dokumenteret, men her i husstanden vil det blive afprøvet - for hold k*** det gør ondt, når katten bliver syg. Og det er simpelthen bare en helt forkert følelse, når man kommer hjem til et tomt hjem (for hvor er den kat, der skulle løbe én i møde?).
Med andre ord: et stort ØV herfra, men også et endnu, endnu større JUBIIIIII - for min kat har det godt og det er det vigtigste. Og jeg glæder mig som et lille barn til at få hende hjem, hvor jeg kan pusle om hende!
- Og forresten: Skal jeg være særlig opmærksom på noget, når jeg får sådan en post-operationskat hjem? Jeg får selvfølgelig sikkert en masse at vide når vi henter, men det kan heller aldrig skade at få det samme at vide to gange.
Mange hilsner en meget glad og meget lettet katteejer!
PS: Jeg ved I har skrevet en masse gode indlæg til min udstillingstråd, men af gode grunde har jeg ikke lige fået kigget på det… og nå ja - hun skal vist heller ikke udstilles lige foreløbig, men det siger vist lidt sig selv.