Når en kat er syg, så er det fuldstændig ligemeget hvad den spise bare den spiser
Dejlig opdatering
Håber det bliver ved med at gå fremad
Når en kat er syg, så er det fuldstændig ligemeget hvad den spise bare den spiser
Dejlig opdatering
Håber det bliver ved med at gå fremad
[QUOTE=Sim-Sim;874677]Pu ha, det var en ordentlig omgang med den stakkels kat, håber at hun bliver bedre.
Jeg plejer at give mine katte Paraghurt hvis de er i antibiotikabehandling. Jeg ved af egen erfaring, hvor ondt det kan gøre i maven, det bider, svier og er meget smertefuldt.
Hvis Mijv har haft helt sort afføring, har hun haft en blødning i maven og DET gør nas.
Men Paraghurt hjælper. Jeg giver kattene 2 stk 2x dagligt og fortsætter nogle dage efter antibiotikabehandlingen er afsluttet.
Paraghurt kan også gives til katte der er i langvarig behandling med Metacam, fx gigtkatte.
Paraghurt købes på apoteket eller supermarkeder. Det er billigst i Føtex…[/QUOTE]
tusind tak for rådet med Paraghurt. Det vil jeg prøve, for hun skal godt nok have nogle piller nu her, nemlig antibiotika til at slå parasitten ihjel (hæmabartonella)
Vi har fået noget vådkost som vi kan give og tvangsfodre hende med, hvis Mijv slet ikke vil spise noget selv. Foderet er noget af det med mest næring i, og som fås i tuber, som skal sprøjtes ind i munden på hende. Derudover har vi fået noget “Pro-kolin+” som skulle være med til at lindre smerter i maven.
[QUOTE=PivC;874678]Når en kat er syg, så er det fuldstændig ligemeget hvad den spise bare den spiser
Dejlig opdatering
Håber det bliver ved med at gå fremad [/QUOTE]
det beder vi alle til. Mange i min omgangskreds har udtrykt deres mening med, at hvis det var deres kat, havde de allerede valgt at aflive hende. Det gør lidt ondt at høre, at de har den holdning, men jeg forstår dem skam godt, når de kun kan se tingene “udefra” og ikke kender Mijv.
Jeg kan virkelig mærke på min dyrlære Pia, hvor knyttet hun efterhånden selv er blevet til Mijv, og hun ligeså brændene ønsker, at vi kan hjælpe hende på rette vej igen.
Da Mijv kom hjem idag var gensynsglæden også stor, for Silke og Mijv begyndte straks at slikke på hinanden. Det var rart at se og viser også klart for mig, at Mijv har fået det bedre, da hun førhen knurrerede af Silke
LIGE præcis!
Vi har haft en kat der det sidste par dage levede af lun dåseleverpostej, det var det eneste han ville røre. Når bare de får noget igennem systemet er det mindre vigtigt hvad det er, i al fald i starten
Skønt at det lader til at gå fremad
(og katte har “overlevet” på Whiskas i masser af år - mange gør det den dag i dag Der findes bedre fodertyper, men SÅ slemt er Whiskas heller ikke :))
Det går ikke fremad. i dag har hun slet ikke rørt sin mad på trods af at vi har stilt både whiskas våd og tørkost i hele huset. Hun kastede igen op i dag . Denne gang indeholdt opkastningen ingen galde, men var primært slim med græs i. Men hvad fanden brækker hun sig over. Vi kan simpelthen ikke finde ud af det. Da vi lige nu her skulle give hende hendes medicin begyndte hun at oversavle. Jeg har fået noget pro-kolin + med hjem, men dette produkt er vel til at lindre dårlig mave (mijv havde kort diarré)
Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op…
Jeg krydser SÅ meget fingre for Mijv, og jeg tror hun nok skal blive fit igen :-). Og ved du hvad, Whiskas er såmæn ikke værrer end meget andet. Især Whiskas Mmm er særdeles udmærket og fuld på højde med de fleste andre produkter - Masser af kød og ingen sukker, det kan du trygt lade hende spise sig mæt i - Pøj pøj med den skønne missepige, og kram til dig, jeg tror du trænger
[QUOTE=Mijv;875270]Det går ikke fremad. i dag har hun slet ikke rørt sin mad på trods af at vi har stilt både whiskas våd og tørkost i hele huset. Hun kastede igen op i dag . Denne gang indeholdt opkastningen ingen galde, men var primært slim med græs i. Men hvad fanden brækker hun sig over. Vi kan simpelthen ikke finde ud af det. Da vi lige nu her skulle give hende hendes medicin begyndte hun at oversavle. Jeg har fået noget pro-kolin + med hjem, men dette produkt er vel til at lindre dårlig mave (mijv havde kort diarré)
Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op…[/QUOTE]
Jeg bruger meget ProKolin til mine hvis jeg kan mærke på dem at de har lidt gener med maven.
Det er sikkert fordi, det smager grimt. Jeg går ud fra, hun får piller? Du kan evt. camouflere smagen ved at pakke pillen ind i lidt smør og lægge den på køl/frys, inden hun skal have den Desuden kan piller være meget længe om at glide igennem spiserøret og nå at genere en del undervejs. Det er altid en god idé at give lidt vand i en engangssprøjte lige efter, pillen er slugt.
Rigtig god bedring med hende
Vores dyrlæge mener bare at har Mijv ikke fået det bedre i løbet af weekenden og ikke er begyndt at spise selv, må vi overveje at tage afsked med hende. For noget må hun da fejle når hun kaster sådan op, på trods af at tallene ser fine ud.
Jeg har lige tjekket hendes afføring. Altid noget, at der er røget noget igennem. Afføringen er ikke tynd, dog heller ikke helt fast endnu. Sådan en mellemting og meget mørkt, nærmest sort.
Hun rendte ind og ud ad bakken en 5-6 gange uden at gøre det mindste med stort og småt. Nu har hun fået 2 ml pro kolin
Åh nej jeg håber virkelig hun får det bedre!!
Får hun både Ronaxan eller Baytril og prednisolon?
Det er ikke unormalt at katte kan få kvalme hvis de ikke har spist gennem nogle dage og tilmed medicineres rimeligt. Jeg ville helt sikkert snakke med dyrlægen om noget kvalmestillende for at se om det kan sætte hende igang med at spise igen. Det har hjulpet mere end en misling.
Og når hun stadig har afføring må hun også spise lidt. Katte har et relativt kort tarmsystem, og hvis der gentagne gange kommer afføring må hun spise lidt her og der. Er du sikker på hun ikke har spist lidt uden du har opdaget det?
God bedring med hende
Jeg er ikke helt sikker på at jeg ved hvad Ronaxan og prednisolon er. Men hun får Baytril, 3/4 pille om dagen. Derudover kan vi give hende pro kolin til hende, hvis hendes mave stadig er i uorden, og vi har fået Aptus Reconvalecent med hjem, som er et kosttilskud der inderholder ALT hvad Mijv har behov for, som vi kan give hende, hvis hun ikke selv vil spise. Det skal så fungerer som “tvangsfoderet.” Hun har som sagt ikke spist hele dagen idag, men leveret i bakken. Hvis hun ikke spiser inden i morgen middag overvejer jeg at give hende noget af dette.
[QUOTE=Panthera;875457]Det er ikke unormalt at katte kan få kvalme hvis de ikke har spist gennem nogle dage og tilmed medicineres rimeligt. Jeg ville helt sikkert snakke med dyrlægen om noget kvalmestillende for at se om det kan sætte hende igang med at spise igen. Det har hjulpet mere end en misling.
Og når hun stadig har afføring må hun også spise lidt. Katte har et relativt kort tarmsystem, og hvis der gentagne gange kommer afføring må hun spise lidt her og der. Er du sikker på hun ikke har spist lidt uden du har opdaget det?
God bedring med hende [/QUOTE]
Jeg kan aldrig være 100 % sikker på om hun har indtaget noget foder idag, men vi har virkelig holdt ekstra øje med hende og stilt både våd og tørfoder flere steder i huset. Vi har prøvet at sætte maden helt op til snuden af hende, hvor hun nøjes med at dufte til det eller vende hovedet helt væk og gå.
At hun har brugt bakken kan jo både betyde at hun rent faktisk for første gang igennem lang tid fik spist lidt igår, eller også at hun netop er blevet tvangsfodret på dyrklinikken tidligere.
Hun får allerede kvalmestillende… Så vidt jeg ved er pro-kolin også lindrene den vej, eller er jeg helt forkert på den?
Baytril er ok til Hæmabartonella - men der kommer ikke kontrol over det hvis der ikke samtidig gives prednisolon = binyrebarkhormon. Langvarig behandling - omkring 4 uger
okay, det vidste jeg ikke. Det mener jeg ikke at jeg har fået. Men jeg aner ikke om det er med vilje at jeg ikke har fået det, for Pia (dyrlægen) er jo alvorlig bekymret for at vi på mandag eller tirsdag står til en aflivning, hvis Mijv ikke har spist og stadig kaster op. Så jeg har ikke fået alle pillerne/baytril til de 4 uger. Hvis Mijv har det godt på mandag/tirsdag ringer vi til dyrlægen også og får en tid, så vil hun udskrive mere medicin til os. Måske er det derfor vi ikke har fået det. Jeg kan kun gætte mig til det.
[QUOTE=Mijv;866065]I de sidste to uger har Mijv desværre døjet med opkastninger, hvor hun i gennemsnit kastede op en gang om dagen. Hun virkede dog langt fra som om hun havde det dårligt, og opførte sig som hun altid har gjort, med undtagelse af, at hun var begyndt at hvæse af Silke, når Silke nærmede sig hende. Foderindtagelsen var faldet, men jeg har slået det hen med at det sikkert bare skyldes de varme dage som vi havde i pinsen.
I morges da jeg klokken halv syv stod op, for at gøre mig klar til at tage til eksamen, lå Mijv pludselig der med hovedet udmattende nede i vandskålen. Hun var meget dvask, hendes øjne var slet ikke kontaktbar. Hun lignede ganske enkelt en som var klar til at forlade livet. Hun så så syg ud!
Jeg fik straks ringet til dyrlægen og vi fik en tid 14.15. Jeg kunne næsten ikke få mig selv til at tage til den eksamen. Henrik troede også oprigtig talt at Mijv ville dø, mens jeg var afsted, men sagde intet til mig, da det ikke skulle bekymre mig mere end det allerede gjorde. Jeg selv var sikker på, at hendes sygdom med opkastninger skyldes brokken som desværre er kommet tilbage endnu engang selv om hun er oppereret for det hele to gange tidligere. Havde hun fået det dårligt pga. blokken havde både Henrik og jeg besluttet, at hun måtte aflives. Jeg troede virkelig at jeg skulle miste hende idag ! Jeg jeg har ikke lavet andet end grædt og grædt samtidig med at jeg skulle holde hovedet koldt under min skriftlig eksamen. Det var næsten ikke til at klare.
Heldigvis fik Mijv det bedre i løbet af dagen, dog var hun stadig dvask og ikke sit normale jeg.
Vi tog til dyrlægen og dyrlægen kunne sagtens se at den var helt gal med hende. Hun fik målt hendes temperatur til 39,7 (normal for en kat er på 38,5 grader) Dvs. at når hun fra morgenen af, havde det ENDNU dårligere, kan hun kun have haft en temperatur på de 40 grader eller derover!
Mijv var dehydreret og det gjorde ondt på hende, når man rørte hendes mave.
Dyrlægen mener heldigvis ikke at brokken er skyld i hendes dårlige tilstand, men hun har problemer med “noget” i maven. Om det er lever, nyrer eller tarmen, kan hun ikke svarer på. Hun er på dyrhospitalet nu, hvor hun får drop, får antibiotika, får taget urin og afføringsprøver mm. Dyrlægen ringer senere i aften for at komme med status til hvad hun tror der er i vejen med Mijv. De beholder hende natten over.[/QUOTE]
Åhh stakkels dig, det er forfærdeligt når der sker noget med ens dyr. Håber virkelig at dyrelægen finder ud af hvad der er galt. Nu kan du ihvertfald trøste dig med at den er i gode hænder.
Hvor er det skrækkeligt for dig, at stå magtesløs når ens katte er syge er så svært.
Jeg synes ikke, at jeg umiddelbart kan se i dine indlæg hvad katten egentlig fejler? Er dyrlægen helt sikker på, at det er Hæmabartonella?
Du skriver også om galdegangsbetændelse…det kræver jo galdedrivende foder, bl.a. kogte rødspættefiletter og diætfoder til galde- og leverpatienter.
men det er korrekt, at med en syg kat er det næsten ligemeget hvad den spiser, bare den spiser…men et skift som jeg skriver om, gjorde jeg med en kat der pludselig fik…leverbetændelse og galdebesvær, helt ud af det blå…men stakkels Mijv er nok hårdere ramt og måske også af noget andet…
Har du aldrig overvejet en second opinion, hos en anden dyrlæge du evt får anbefalet herinde?
Imens
[QUOTE=Sim-Sim;875565]Hvor er det skrækkeligt for dig, at stå magtesløs når ens katte er syge er så svært.
Jeg synes ikke, at jeg umiddelbart kan se i dine indlæg hvad katten egentlig fejler? Er dyrlægen helt sikker på, at det er Hæmabartonella?
Du skriver også om galdegangsbetændelse…det kræver jo galdedrivende foder, bl.a. kogte rødspættefiletter og diætfoder til galde- og leverpatienter.
men det er korrekt, at med en syg kat er det næsten ligemeget hvad den spiser, bare den spiser…men et skift som jeg skriver om, gjorde jeg med en kat der pludselig fik…leverbetændelse og galdebesvær, helt ud af det blå…men stakkels Mijv er nok hårdere ramt og måske også af noget andet…
Har du aldrig overvejet en second opinion, hos en anden dyrlæge du evt får anbefalet herinde?
Imens [/QUOTE]
Dyrlægen er helt sikker på at det er Hæmabartonella hun har. Det viser resultaterne for blodprøverne jo også. De sygdomstegn som der har været, er bare ikke lige kommet i den rækkefølge, hvor man tænkte hæmabartonella som det første, idet blodprøverne første gang de blev taget viste en stabil blodprocent hos Mijv.
Mijv havde jo i forvejen gulsot, og det gjorde ondt når man løftede på hende. Gulsot er meget normalt at få, hvis man har galdegangsbetændelse og/eller blærebetændelse, og blodprøverne viste jo netop et forhøjet niveau af galde, ligesom i urinen. Da de fik hende ind havde hun desuden feber, hvilket hun er kommet sig helt over nu.
Men da medicinkuren imod overstående ikke var nok, og jeg stadig havde en rastløs kat der ikke virkede som sit normale jeg, var det at jeg igen tog til dyrlægen, og blodprøverne viste et fald i blodprocenten.
Dyrlægen er helt sikker på at Mijv har hæmabartonella og så noget andet. Jeg er selv lidt forvirret, om hun stadig hælder til galdegangsbetændeslse og blærebetændelse, umildbart tror jeg at hun her er lidt på vildspor, da hun jo i starten troede at gulsoten kom fra disse diagnoser, men senere fandt ud af at det kom fra diagnosen hæmabartonella.
Der er taget røngen af både lever, bugspytkirtel osv. og der er der intet at se som skulle være unormalt. Dyrlægen mener at der må være en infektion et eller andet sted og hun har fejlet/fejler op til flere diagnoser. Men dyrlægen kan ikke gøre så meget mere, for ud for den tredie blodprøve viser fremgang og faktisk en rask kat. Så tallene giver inden mening i forhold til hvorfor Mijv ikke vil spise.
Jeg har overvejet en anden dyrlæge, men jeg har fuldstændig tiltro til hende jeg har nu. Hun er en af de bedste og er meget meget dygtig. Jeg ønsker dog ikke at benytte en anden dyrlæge, og der lægger tre ting i det, hvor de to af dem fylder mest.
1. Jeg har brugt rigtig mange penge som jeg foruden ikke har (måtte låne i banken og få hjælp fra min kæreste + kattekontoen) Jeg har ikke flere at give af.
2. Vi kan blive ved i en uendelighed for at finde ud af hvad Mijv fejler. Tallene taler jo sit tydelige sprog. Mijv skal ikke blive ved med at gå igennem flere prøver. Jeg ender ud med en meget stresset kat, og det vil ende med at vi gør det for min skyld og ikke for kattens.
3. Jeg har meget tiltro til min dyrlæge, og jeg har svært ved at tro, at en anden dyrlæge kan gøre mere. Pia (dyrlægen) kender Mijvs personlighed og hendes sygdomsforløb. Jeg ønsker ikke at skulle til at starte “forfra” og gå igennem det hele med Mijv en gang til.