Oh min kære Mijv

[QUOTE=Sim-Sim;876883]Nej, det er ikke sjovt at tvinge medicin eller foder i en kat. Det er med katte som med helt små børn, man kan ikke forklare dem vigtigheden af at de skal have medicin/spise og der må vi som “de voksne” bare gøre det. For det er jo til kattens bedste, at den får sin medicin og at den spiser.
Jeg ville tvangsfodre hende med vådkost, hun skal spise. Sæt hende på køkkenbordet og prop maden ned i munden på hende. Du gør hende en tjeneste ved at gøre det…omend hun ikke synes det er sjovt. :-)[/QUOTE]

Vi (kæresten og jeg) prøvede igår med en stor sprøjte med vådkost, at tvangsfodre hende. Lidt kom der ned, men det var slet ikke nok i forhold til hvad jeg følte jeg gerne ville have givet. Vi prøver med den tube vi har fået med hjem fra dyrlægen idag. Det hedder Reconvalecent, og du får ikke noget mere nærende foder end hvad dette kan give. Problemet er bare ved Reconvalecent, at det fås i nolge tuber, som minder om creme tuber, og altså ikke som engangssprøjte.

Jeg har fået ringet til dyrlægen idag for at forklare dem situationen og spørge ind til kvalmestillende. Jeg tror på at det er en ond cirkel. Skal Mijv have det godt er hun nødt til at spise. Mangel på mad kan give kvalmen, men så længe hun har kvalmen vil hun ikke spise. Ak, jeg håber smertestillende kan være løsningen indtil hun har overvindt hæmabartonellaen.

[QUOTE=Panthera;876914]Det lyder som om hun generelt er en kat der er på vej i bedring, men som er langsom om at starte op igen. Det er ikke unormalt at en kat kan ha ondt i maven og kvalme ind til de kommer igang igen efter sådan en omgang.

Har du overvejet at få fat i a/d og så tvangsfodre hende nogle gange om dagen, så du får ordentligt gang i hendes system igen? Du kan nemt blande det med noget vand og hælde det i en engangssprøjte. Og så måske snakke kvalmestillende med dyrlægen igen. Den sprøjte hun har fået inden weekenden virker ikke mere, hvilket kan være årsagen til hunkun spiser når hun virkeligt fristes. At slikke sig om munden når en kat præsenteres for mad er et typisk tegn på kvalme.
Hvis du kan give hende piller mener jeg faktisk primperan er godkendt til kat, og det er ikke særligt dyrt at få fat i. Så jeg ville helt sikkert give det chancen.[/QUOTE]

Jeg troede også at hun var i bedring. Det mente dyrlægen også igår at hun var, da hun var oppe til tjek. Dyrlæge ville ikke endnu kunne kigge mig ind i øjnene og sige, at nu er vi på vej fremad for Mijv, men indtil igår virkede hun i bedring. Jeg blev spurgt ind til hendes afføring, som sidst jeg tjekkede var sort og nogenlunde fast.
Men ironisk nok skete der det, at vi efter dyrlægebesøget og kom hjem, begyndt Mijv at få diarre ! Det har næsten den samme farve som galdefarve: mørkegul /gulbrun, og stakkes Mijv kastede også op idag (slimet uden farve med lidt græstot i)

Jeg har lige da dyrlægen åbnede klokken 08.00 ringet derind og beskrevet hvad jeg nu har set samt nævnt kvalmestillende for receptionissen jeg snakkede med i telefonen. Hun ville lige vende den med Pia (dyrlægen), og få hende til at ringe tilbage til mig. Så må vi se hvad hun siger, men jeg frygter hendes opringning :S

Stakkels Mijv - og stakkels dig.
Krydser fingre for at det snart må gå rigtigt fremad.

Flere krydsede fingre for lille Mijv (og dig)

:kryds: :kryds: :kryds: :kryds: :kryds: :kryds: :kryds: :kryds: :kryds: :kryds: :kryds: :kryds:

:kryds::kryds:

Håber dyrlægen kan hjælpe med at få sparket lidt gang i hendes system igen :kryds:

Er der noget nyt om Mijv? Godt nyt :kryds::kryds::kryds::kryds:

Ja, jeg håber også på godt nyt :kryds::kryds::kryds::kryds:

Jamen efter at dyrlægen ringede tilbage er det begrænset hvad der er sket. De prøver selvfølgelig at gøre hvad de kan, men har også måtte skære helt ind til benet og derved været meget målrettet, da de jo havde en streng økonomi som lidt spinder ben. Så er der selvfølgelig også mine moralske og etiske grunde,hvor jeg tænker, hvor længe kan vi tillade os at blive ved. Dyrlægen kunne derfor ikke gøre så meget for Mijv længere, andet end konstatere at det gik i den gale retning med hende, men at hendes diarré selvfølgelig kan hænge sammen med den medicin hun får. Dyrlægen mente at vi skulle give hende en dag mere på at komme på højkant igen og give/fortsætte med at give hende pro kalin. Hvis ikke det blev bedre i dag eller i morgen måtte vi lade hende sove stille ind.

Men Mijv har fået det bedre :slight_smile: hendes diarré er væk. Vi har tvangfoderet hende, da hun stadig ikke indtager føde og for første gang i lang tid kan man igen nusse hende på maven.

At hun ikke vil spise selv er stadig bekymrende, men hendes tilstand er igen stabil.

Min oplevelse er de skal kickstartes med tvangsfodring -. er blodprocenten stigende? for så kommer det af sig selv, langsomt men sikkert …

Pednisolon er stadig en mulighed -. i din situation ville jeg ikke betænke mig - og de koster tæt på ingenting …

Ja blodprocenten er i bedring. Jeg har haft samme tanke omkring at maven bare skal vende sig til foder igen. Du nævnte på et tidspunkt noget medicin til hæmabartonella. Ka ikke huske hvad det hed, evt noget men rox… ?det kunne mijv ikke tåle, og hun endte med på daværende tidspunkt at få blod i hendes afføring.

Angående binyrebarkhormon , jeg nævnte det for min dyrlæge, men hun mente ikke at det var en god idé at give hende det, da immunforsvaret vil påvirkes ved medicinen, og det mente hun ikke mijv havde godt af.

Nu håber jeg ikke at det sidste er noget værre sludder jeg bilder dig ind , men det er sådan jeg mindes at hun sagde det til mig

[QUOTE=Mijv;878268] Angående binyrebarkhormon , jeg nævnte det for min dyrlæge, men hun mente ikke at det var en god idé at give hende det, da immunforsvaret vil påvirkes ved medicinen, og det mente hun ikke mijv havde godt af.

Nu håber jeg ikke at det sidste er noget værre sludder jeg bilder dig ind , men det er sådan jeg mindes at hun sagde det til mig[/QUOTE]

Det er rigtig nok at binyrebarkhormon undertrykker immunforsvaret :slight_smile:

Hvis du har problemer med at få foderet ind i sprøjten, så giv det en tur i blenderen, så bliver det helt blødt og får en anden konsistens.

Jeg kan ikke lige forstå, hvad du mener med at hun ikke fik så meget som hun skulle have?
Du må bare give hende det mange gange om dagen…hun skal have mad.

Jeg vil gerne give hende foder mange gange om dagen, det kan bare være svært at gøre det alene. Der skal man næsten være to til. Har selvfølgelig min kæreste, men han tager afsted på arbejde klokken seks om morgenen og har de sidste dage først været hjemme ved fem tiden igen.
Jeg har derfor stået op sammen med ham i disse dage for at kunne få hjælp til at få foder i hende, inden han tager på arbejde.

Det var et godt råd med blenderen. Jeg havde selv tænkt tanken. Vil jeg forsøge mig med i dag

Det er så træls med en syg kat, der ikke vil spise. Håber du får noget i hende.

Og fortsat :kryds::kryds::kryds::kryds::kryds: herfra.

Hvad med de ting, hun godt selv ville spise den anden dag - tun og skinke eller hvad var det? Vil hun ikke spise det længere? For jo mere hun selv tager indenbords, jo bedre er det jo - også selv om det ikke lige er det næringsmæssigt mest korrekte. Det kan godt gå an i en kort periode, hvis det kan være med til at kickstarte hende igen.

Havde hun ville have det stadig var det slet ikke nødvendigt med tvangfodring. Jeg har ligeså lige hældt noget tun i olie op på en tallerken uden hun har vist interesse for det.

[QUOTE=Mijv;876718]hun er blevet rentgen fotograferet. Med kontrast, hvad er dette?
Hun har ikke fået foretaget en kikkertundersøgelse. De har intet nævnt om kikkertundersøgelse. Men jeg tror nu heller ikke min økonomi tillader det/kan blive ved med forskellige undersøgelser[/QUOTE]

Sorry for det sene svar
Kontrast er noget flydende som er røntgen-tæt (dvs det kan tydeligt ses på røntgen billeder) man giver katten, hvorefter man tager røntgen indtil det kommer ud af den anden ende.
Hvis der sidder noget og ‘spærrer’ (helt eller delvist, som det vil være i dette tilfælde) vil man kunne se ophobning af kontrastvæsken.
Man kan selvfølgelig også se hvor hurtigt det kommer igennem systemet.

Kikkertundersøgelse har jeg fået foretaget 2 gange (altzå ikke mig men den ene kat), jeg mener det kostede omkring 2000 måske + narkose.
Det er altså træls, HÅBER Mijv stille og roligt får det bedre og bedre.

Der er bare allerede undersøgt med diverse ting for omkring 4500 kr

Ja, det er dyrt :frowning:
Jeg har haft et halvt år der kostede små 20.000 :blegne:
SÅ tegnede jeg forsikring og har heldigvis ikke haft brug for den :thumbup:

Hvordan har Mijv det i dag?
:kryds::kryds::kryds:

[QUOTE=danpia;878809]Ja, det er dyrt :frowning:
Jeg har haft et halvt år der kostede små 20.000 :blegne:
SÅ tegnede jeg forsikring og har heldigvis ikke haft brug for den :thumbup:

Hvordan har Mijv det i dag?
:kryds::kryds::kryds:[/QUOTE]
Hun har det fint bortset selvfølgelig at jeg tror efterhånden at hun har fået anorexi, ej spørg til side. Jeg håber bare snart at hun begynder at spise af sig selv.

Hmm, er hun blevet tjekket for FIP igen? De kan jo godt udvikle det netop som følge af noget andet der har stresset immunforsvaret hos katten :frowning: