Øje og hals

Jeg har to stk katte… Den ene er snart et halvt år gammel, og er bacis vacineret… Den anden er en killing på 15 uger, og som kun har fået den ene… Spørgsmålet er… Jeg synes, at efter jeg hjalp en gammel kat med at finde dens hjem, den var enorm mager og savlede… Så først begyndte Lucky at få noget hvor det lød som om han skulle hoste noget op/knække noget op, og hans øje begyndte at rende i vand og så småbetændt ud… det er gået væk, men nu har den lille fået samme symptomer… Kan øjenbetændelse godt smitte?? Og det hoste/brække lyde de sommetider kommer med, hvad er det?? Vil gerne have dem undersøgt, men hvad kan en blodprøve f.eks. vise? og er der ellers andet??..

Hilsen en bekymret missemor:(

Det lyder som virus - måske fra en rask smittebærer …

Ingen vaccine før killingen er ovenpå igen

Det kunne lyde som en gang herpes eller calici - det der populært kaldes “katteinfluenza”.

Det kan påvises i en svabertest, der laves hos dyrlægen og sendes til laboratorie.

Okaay mange tak … Bestiller jeg tid til så, så de begge kan blive tjekket … Den ældre af dem synes jeg også sover meget, gider ikke rigtig lege så meget… Men nu ved jeg ikke hvor normalt det kan være :?

Det er meget normalt - sidste foredrag jeg var til, skød dyrlægen på op mod 80% af kattene (inkl fritgående) er inficeret.
Personligt tror jeg dog det er noget højt sat, men i hvert fald må det gå under betegnelsen “almindelig”.

Dyrlægen kan ikke gøre noget, da det er som hos os mennesker med influenza - det er en virus.
Bliver kattene meget syge, kan man forebygge sekundære infektioner ved at give dem antibiotika.

Er måske bare en anelse for meget hønemor overfor de små … Men intet er godt nok, og de skal bare have det godt :slight_smile: … Er bare nervøs for han sover så meget som han gør… I hvert fald mere end den lille gør om natten :tihi:

Men du sover jo også meget, hvis du har influenza :slight_smile:

Du skal holde øje med om katten spiser og drikker - resten klarer den sig nok igennem.

Jah spiser og drikke kan de nu sagtens … man skal passe på med hvad man har i sine fingre :tihi: … Men hvor meget sover en kat normalt? altså dens aktivitets niveau…? Måske han bare er blevet en kælemis, som elsker at putte hos mor :wehuu: