Øje, som løber i vand

Mit kat har et venstre øje, som løber i vand. Han har haft det før men så er det gået over igen efter et par dage. Når jeg eller min kæreste tørre det, så kommer der kun klar væske på papiret.

Han virker ikke til at være besværet af det og har heller ikke porten op til det hele tiden. Men hvad skyldes det og kan han bare have fået noget i øjet?.

Træk måske? Hvis han tit ligger det samme sted, f. eks. ved et åbent vindue?

Prøv at bade det med noget øjenskyllevæske (eller kogt, afkølet saltvand)

Jeg skyl det med sådan nogle øjebads-pipetter. De købes på apoteket. Bare skyl det og lad det være. Ikke tørre det; det risikerer at føre urenheder ind i øjet, som man lige har skyllet ud.
Bliver katten det mindste generet, misser med øjet eller bliver lidt rød eller lign., ville jeg tage til dyrlæge og få kigget på det. Det kan være, at det skal behandles, og her skal en dyrlæge til at vurdere, om det kan være betændelse eller skade (behandles forskelligt, og især ved skade, må man ikke bruge medikamenter mod noget betændelse!). Og i øvrigt ville jeg ved næstkommende besøg hos dyrlægen, bede om lige at få kigget på øjet, selvom det måske ikke løber på det tidspunkt. Det kan være, at der er en umiddelbar forklaring på, at det ind imellem løber, og så er det da rart at vide, hvis det vitterligt ingenting er/ikke noget, der kan gøres noget ved.

Jeg vil prøve at bade det. Er det bare de saltvandsdråber til øjne man køber på apoteket.

Jeg vil holde øje med det og nu skal han først til dyrlægen i slutningen af oktober, hvor han skal vaccineres.