Øv, så fik Bailey vidst øjenbetændelse - har lige haft fat i vagtdyrlægen, vi skal prøve at rense det med kogt vand, og hvis han begynder at virke generet af det, såsom at lukke øjet meget, ikke kunne åbne det osv., så må vi afsted til vagtlægen. Men indtil videre virker han ikke irriteret, udover at han det hvidt/lyst gulligt udflåd ved øjnene…
Så vil prøve at vaske det i kogt vand - og holde øje. Så må vi en tur forbi dr. dyr på mandag og have øjnedråber til den lille Bailey. :trøste:
Jo, det er det, så hold godt øje med ham også. I kan ikke rigtig gøre mere end det, medmindre I vælger at holde dem fra hinanden og det ville da være synd
Det kogte vand skal være tilsat salt for at være rigtig godt. Hvis én jer bruger kontaktlinser eller kender nogen, der gør, så er det den slags væske, I skal bruge. Alternativt er der måske et døgnapotek i nærheden? I skal bruge det, der hedder sterilt saltvand 0,9% og hvis det kun er en irritation pga støv eller lignende, kan I sagtens tage det i opløbet på den måde
Har haft fat i to vagtdyrlæger nu - den ene siger at jeg gerne må komme med ham, det er op til mig selv, for hun siger at det jo også kan skade øjet endnu mere… den anden siger at voksne katte ikke kan smitte hinanden :øhmm: og ved heller ikke om vand fra kontaktlinser kan bruges… og så ville han vente til i morgen med at kigge på det hvis det er…
Hvad er mest optimalt? Skal vi tage afsted til dyrlægen nu, eller?
Han begynder at sidde mere og mere med øjet lukket…
Jeg har skyllet hans øje i kogt vand (som naturligvis ER kølet af igen! :p) - og det har fået ham til at åbne øjet. Både min kæreste og jeg har kontaktlinser, så kan prøve at bruge det vand til at rense med også?
Men vakler stadig mellem at tage til dyrlæge - eller afvente og se… bliver det værre skal han 100% sikkert afsted, også selvom det er weekend… men vagtdyrlægen er 30 km. ca herfra, og har lidt svært ved at få kørelejlighed lige nu har jeg fundet ud af… :S
Det til kontaktlinser er sterilt saltvand, så brug det endelig. Fidusen er, at det imiterer tårevæske, både hos dyr og mennesker, mens “rent” vand - selv i kogt form - mangler saltindholdet for at være godt nok
Øjenbetændelse smitter lige godt hos dyr som hos mennesker, nemlig ved nærkontakt og gode burmeservenner som dine kan ikke undgå at have nærkontakt. Men lad være med at gøre noget ved Charlie, før I eventuelt kan se noget, og Bailey synes jeg bare, I skal holde øje med og bade hans øjne jævnligt. Det behøver ikke være betændelse, bare fordi det snasker lidt - det kan lige så godt være støv eller lignende, der irriterer øjet og derfor skal ud
[quote=Garfield.;439903]Jeg har skyllet hans øje i kogt vand (som naturligvis ER kølet af igen! :p) - og det har fået ham til at åbne øjet. Både min kæreste og jeg har kontaktlinser, så kan prøve at bruge det vand til at rense med også?
[/quote]
Du må ikke bruge alm. postevand - det svider i øjnene. Prøv engang på dig selv.
Til gengæld er det i bruger til linser ikke ubehageligt at få i øjnene, så skyl med det.
Min erfaring er, at hvis der først er flåd fra øjet, er det med sikkerhed betændelse.
Støv eller lign., vil kun være meget kortvarigt, at der kan sidde lidt.
Du kender ikke en, der har små børn, vel?
De har ofte øjenbetændelse og de kan muligvis have lidt øjensalve liggende hjemme.
[quote=Temple Bar;439913]Det til kontaktlinser er sterilt saltvand, så brug det endelig. Fidusen er, at det imiterer tårevæske, både hos dyr og mennesker, mens “rent” vand - selv i kogt form - mangler saltindholdet for at være godt nok
Øjenbetændelse smitter lige godt hos dyr som hos mennesker, nemlig ved nærkontakt og gode burmeservenner som dine kan ikke undgå at have nærkontakt. Men lad være med at gøre noget ved Charlie, før I eventuelt kan se noget, og Bailey synes jeg bare, I skal holde øje med og bade hans øjne jævnligt. Det behøver ikke være betændelse, bare fordi det snasker lidt - det kan lige så godt være støv eller lignende, der irriterer øjet og derfor skal ud :)[/quote]
Tak, jeg prøver at rense det i væsken til linserne - og så afventer vi og ser.
Men man bliver jo bekymret for det bette pus… men har nu snakket med vagtdyrlægen igen, hende som er vagtdyrlæge for min egen dyrlæge (og hende som var mest fornuftig af de to jeg har haft fat i!), og hun sagde også at vi kan prøve at rense i det til linserne og ellers afvente og se, bliver det værre kan jeg bare ringe og komme ned med ham.
Ham den anden jeg havde fat i ville ikke engang se på ham i dag, selvom jeg nærmest var klar til at tage afsted - lød som om han syntes jeg var ret pivet… muligvis, men hellere være på den sikre side, selv i weekenden til dobbelttakst!
Så jeg vil holde øje - og bliver det forværret i løbet af i aften/nat, så tager vi afsted til vagtdyrlægen i morgen hvor vi helt sikkert kan få kørelejlighed! Men du har ret, det kan jo være han har fået støv i øje, et lille korn fra kattegruset osv., det er jo ikke til at vide. Men lidt pylremor er man vel overfor sine elskede to drenge… :rødme:
[quote=Vivi_Fletcher;439917]Du må ikke bruge alm. postevand - det svider i øjnene. Prøv engang på dig selv.
Til gengæld er det i bruger til linser ikke ubehageligt at få i øjnene, så skyl med det.
Min erfaring er, at hvis der først er flåd fra øjet, er det med sikkerhed betændelse.
Støv eller lign., vil kun være meget kortvarigt, at der kan sidde lidt.
Du kender ikke en, der har små børn, vel?
De har ofte øjenbetændelse og de kan muligvis have lidt øjensalve liggende hjemme.[/quote]
Jo, kender flere med små børn - må lige prøve at forhøre mig.
Min svigermor er dagplejemor, vi skal derom i aften, så må lige høre hende.
Bailey har efter øjet er blevet renset åbnet sit øje igen - og pt. er der ingen udflåd at se. Men der bliver holdt øje med ham! Men prøver lige om lidt tid at rense det igen i væsken til linser.
Hvad skulle man gøre uden Kattegale? :øhmm:
Synes dog det er lidt foruroligende at dyrlæge nr. 2 jeg snakkede med ikke mente at det overhovedet kunne smitte fra voksen til voksen, kun killing til voksen - det eneste tidspunkt hvor det kunne smitte fra voksen til voksen, var ved Persere… :øhmm:
[quote=Garfield.;439920]
Synes dog det er lidt foruroligende at dyrlæge nr. 2 jeg snakkede med ikke mente at det overhovedet kunne smitte fra voksen til voksen, kun killing til voksen - det eneste tidspunkt hvor det kunne smitte fra voksen til voksen, var ved Persere… :øhmm:[/quote]
Det må da være en ko-dyrlæge
Enten smitter det eller også gør det ikke!
At killinger så kan være mere modtagelig for smitte, er en helt anden snak.
Det er ligesom hos mennesker. Oftest er det børnene, der får øjenbetændelse og har den ene, bliver andre børn ofte smittet. Derfor børn ikke må komme i institution, hvis de ikke er i behandling for øjenbetændelse.
Men jeg har da prøvet selv at få øjenbetændelse engang en af børnene havde det
Jeg rensede hans øje inden jeg tog hjemmefra kl. 17.30 - og da jeg kom hjem igen var der ikke noget at se, og heller ikke nu, men han sover nu - så jeg renser det lige en gang til inden vi går i seng.
Morgenfrueblomst te er nok noget af det vi synes har fungeret bedst når det gælder et øje der skal renses. Morgenfrueblomst både decinficerer, heler og beroliger - og så er det jo naturligt
I Sverige og Tyskland bruges det også i helende cremer ( ringblomst).
Vi har købt det på apoteket ( nogen skal bestille det hjem fordi de ikke har det liggende) eller i helsebutikker.
Det tilberedes som almindelig te - evt. tilsættes et par korn salt - men det er faktisk ikke nødvendigt.
Det irriterer ikke øjet.
Jeg har fået det anbefalet af en dyrlæge for mange år siden. Det er bedre en kamillete hvis man kan få fat i det.
Selvfølgelig skal det ikke erstatte et dyrlægebesøg hvis dette er nødvendigt. Men det kan være rigtig godt til at afhjælpe mindre problemer, til at kombineres med antibiotikasalve ved større problemer og så virker det godt hvis man har en kat der bare har en tendens til lidt løbeøje eller til at samle urenheder i øjet.
[quote=Garfield.;439920]J
Bailey har efter øjet er blevet renset åbnet sit øje igen - og pt. er der ingen udflåd at se. Men der bliver holdt øje med ham! Men prøver lige om lidt tid at rense det igen i væsken til linser.
Hvad skulle man gøre uden Kattegale? :øhmm:
Synes dog det er lidt foruroligende at dyrlæge nr. 2 jeg snakkede med ikke mente at det overhovedet kunne smitte fra voksen til voksen, kun killing til voksen - det eneste tidspunkt hvor det kunne smitte fra voksen til voksen, var ved Persere… :øhmm:[/quote]
Det er ikke al kontaktlinsevæske, som bør komme i en kats øje - jeg var for en lille uge siden til en tema-aften i Bicolouren, hvor en læge og en sygeplejerske (begge erfarne perser-opdrættere) fortalte om, hvad de gennem årene havde fundet frem til.
Da jeg hev 2 forskellige slags linsevæske (Visyn saltvand fra apoteket, og Polyflex Eyecare fra optikeren) op af tasken, blev den første godkendt og anbefalet, men den anden indeholder en smule citronsyre… Ikke godt for katte-øjne, selvom det er godt at opbevare og rense linser i.
Og den der med “kun hos persere” fortæller mig, at han er et fordomsfuldt fjols. Samme melding fik jeg hos et par meget unge dyrlæge-studiner på KVL, mens erfarne folk som Lone Riberholdt (Jagtvejens Dyreklinik) stanger en recept ud, hvis katten har betændte eller meget flydende øjne.
Ja, persere har store, runde øjne, og naturligt nok kan der derfor lettere lande noget skidt i dem. Men derfra og til at sige, at det er “naturligt/normalt” for persere at have løbeøjne Nah!
Sterilt saltvand på en ikke-fnuggende vatcirkel er bedre end alverdens kamillete og mirakeldråber
God bedring til Bailey
[quote=MiSi;440180]Det er ikke al kontaktlinsevæske, som bør komme i en kats øje - jeg var for en lille uge siden til en tema-aften i Bicolouren, hvor en læge og en sygeplejerske (begge erfarne perser-opdrættere) fortalte om, hvad de gennem årene havde fundet frem til.
Da jeg hev 2 forskellige slags linsevæske (Visyn saltvand fra apoteket, og Polyflex Eyecare fra optikeren) op af tasken, blev den første godkendt og anbefalet, men den anden indeholder en smule citronsyre… Ikke godt for katte-øjne, selvom det er godt at opbevare og rense linser i.
[/quote]
Jeg er helt enig.
Det er egentlig forkert at sige, det er kontaktlinsevæske man skal bruge, for det er det ikke. Det er de små ampuller med sterilt saltvand, som ofte bruges af kontaktlinsebrugere. Altså det, der er beregnet til at dryppe direkte i øjnene.
[quote=Vivi_Fletcher;440198]Jeg er helt enig.
Det er egentlig forkert at sige, det er kontaktlinsevæske man skal bruge, for det er det ikke. Det er de små ampuller med sterilt saltvand, som ofte bruges af kontaktlinsebrugere. Altså det, der er beregnet til at dryppe direkte i øjnene.[/quote]
Det væske vi har kan sagtens bruges til at hælde direkte i øjet, det har vi gjort på os selv flere gange - og det er på ingen måde generende, tværtimod hjælper det rigtig godt hvis man har noget som genere. :)
Så det er også det jeg rensede hans øje i et par gange i går - og da vi vågnede her til morgen var hans øje åbent og næsten ingen udflåd. Så vi prøver lige at rense det igen i dag.
Det tror jeg også, for tvivler på at kontaktlinse væske kan fjerne betændelse på under 24 timer!
Men det var nemlig ikke sådan helt gulligt, det var mere hvidt / meget lyst gulligt udflåd. Det var jo bare ikke til at se om det var irritation eller betændelse - og man bliver jo lidt nervøs… :rødme:
Så så var det måske meget godt at vi ikke brugte en eftermiddag og en formue hos dyrlægen igår…
Det ville nok have været lige så dyrt for ingenting som da vi var afsted med Sitto - hun var dagen forinden blev neutraliseret samt fjernet sine analkirtler. Lørdag formiddag virkede hun rigtig sløv og sad bare og pev… hendes sår så rigtig fine ud, men hun virkede godt nok noget sløv. Så vi fik dyrlægevagten på arbejde lørdag formiddag, da vi kom derover var der ingenting at se - hun havde det helt fint. Så hun fik bare lige en sprøjte med noget beroligende/smertestillende, vi var der nok ikke mere end 5 minutter. Da vi kom hjem var hun stadig lidt sløv/pivet, smurte så en halv leverpostegsmad - og så blev hun mere frisk… staklen har da bare været sulten! :trøste: Hun ville bare ikke spise sit tørfoder… så det blev ca. 1500 kr. for en halv leverpostegsmad… -engel:tihi:
Tror vidst godt jeg med sikkerhed kan slå øjenbetændelse væk igen - hans øje er fint igen, efter daglig rensning med væske til kontaktlinser! Så det har vidst bare været en irritation. Men den kat er også OVERALT, så overhovedet ikke umuligt at han har fået et eller andet i øjet…
Dejligt at han er ovre det. Min lille Basil får også med jævne mellemrum noget som minder om øjn betændelse, men så har jeg små saltvands ampulter, som kun koswter omkring 1 kr stykket på apoteket, og simpelthen skyller øjet med dem. Jeg holder ham forsigtigt og åbner øjet på ham. (inden da har jeg sat med saltvands ampulten i hånden så den er lunken. Og så begynder jeg ellers at sprøjte vand i øjenkrogen på ham, og tørre det overskydende vand væk med en vat rondel. Efter to til tre gange med dette, er øjet helt fint igen. Der er kun 2 gange det ikke har virket hvor vi har måtte tage til dyrlæge.
Jeg plejer at gøre det, at jeg drypper et par dråber i øjet, gerne i den yderste øjenkrog. Og så slækker jeg lige lidt på katten, så den blinker med øjet. Derved løber vandet ned over øjet og ud af inderste øjenkrog.
Jeg gentager denne procedure, til der ikke er mere i ampullen (vel ca. 10 gange) - der er godt nok meget i de små dimser, man bliver jo decideret våd selv
Men det er min teori, at man ikke skal røre for meget, så jeg tørrer aldrig med noget. Øjet er skabt til selv at fjerne fremmedlegemer og skal bare hjælpes med ekstra tårevæske.
Deena fik et fremmedlegeme i øjet her for ikke så længe siden. Lige pludselig væltede hun bare rundt og kradsede sig på det ene øje. Jeg fandt aldrig ud af hvad det var, men vi blev da lidt chokerede og gik straks i gang med ovennævnte metode. Da det så ud til at lindre med een ampul gav vi en ekstra for en sikkerheds skyld. Derefter gik det fuldstændig over, og der var overhoved intet at bemærke kort efter. Havde da ellers også lige set vagtdyrlæge for mig, for det så godt nok voldsomt ud, da hun kastede sig rundt.
Efter den oplevelse er man glad for at have saltvandsampuller liggende!