Mine killinger er nu 10 dage gammel, og er ved at få øjne. Den ene har allerede fået øjenbetændelse. Men hvor finder jeg lige noget creme til den her i helligdagene. Bor ved Viborg. Og hvordan kan det være de får øjenbetændelse. Mit sidste kuld fik det også. Men det var efter deres første vaccination, hvor imunforsvaret var lidt nede. De her er kun 10 dage gamle.
Dyrlægebesøg på helligdage er næsten en gylden regel, når man har opdræt Kejsersnit er næsten også altid kun i weekender eller efter lukketid
Det er ikke ualmindeligt med øjenbetændelse på selv ret små killinger. Kan meget let være noget så simpelt som en lille coli bakterieinfektion.
VH
Susanne
Ok. Jeg må lige finde en dyrlæge. Heldigvis har jeg en dyrlæge konto Jeg har 7-9-13 aldrig haft brug for dyrlæge i weekenden eller i ferier før… Hvad koster det at få sådan en creme i en ferie`?
En dyrlæge, der ikke kender dig, vil højst sandsynligt bede dig komme til en konsultation. Det koster ca 1000 kr på en helligdag.
Selve cremen koster nok ikke meget.
Selve cremen koster cremens pris (som sandsynligvis ikke er specielt høj, men det kommer jo an på, hvad dyrlægen ordinerer) + et vagttillæg på nærmeste døgnapotek. Men hvis dyrlægen vil se killingen først (hvad h*n sikkert vil, da øjne kan være noget drilsk noget og man ikke “bare” kan komme hvad som helst i dem), koster det konsultation + vagttillæg, som hos de fleste er dobbelt op.
God bedring med killingen
Hold da op. Sikke nogle priser…
Ja, det er absolut ikke billigt at besøge en vagtdyrlæge.
Måske du skulle overveje at tage en snak med din egen dyrlæge om at have lidt “nødmedicin” liggende hjemme, så du kan påbegynde behandling i weekender?
Det vil jeg helt klart gøre. For jeg kan se de får øjenbetændelse hver gang. Jeg har lige forsøgt med lidt saltvand. Og så giver jeg det til imorgen. Den har det kun i det ene øje. Kan jeg se det begynder at komme i det andet øje, og saltvandet ikke virker, så må jeg kontakte dyrlægen.
Hvis de har øjenbetændelse, ville jeg klart få noget mod øjenbetændelse.
Der skal ikke meget til, før de får sammenvoksninger - og de forsvinder ikke igen.
Jeg havde det på mit allerførste kuld, hvor jeg blev rådet til at smøre med kamillete, da de fik øjenbetændelse. Det kunne stadig ses på min beholder, da hun var voksen, at den korrekte behandling ikke var startet med det samme.
Kamille the er også det værste man kan give. Det udtørrer deres øjne. Saltvand er det bedste. Det kan jo være en irretation af øjet. Er det en virus, så smitter det utrolig hurtigt. Så vil der ikke gå længe før det andet øje også får det. Men jeg ved nu heller ikke om jeg tør vente. For det går så hurtigt…
Ofte er det på de helt små Mycoplasma - som også kan gå på luftvejene
Hvad det er finder du kun ud af ved at teste. Altid en god ide at vide hvad man har i katteriet - så er man også bedre til at supportere killingekøbere.
Er slimhinderne hævede om mere røde end normalt?
Nej den er ikke hævet. Der sidder bare lidt gult der holder øjet lukket. Og det er selvfølgelig lige her hvor de er ved at få øjne.
Som nævnt er det ofte Mycoplasma der er årsagen, både før øjnene er åbnet og i åbningsfasen.
Det smitter naturligvis … men kan behandles, der skal en dyrlæge indover uanset hvad det er. Det er vigtigt der behandles korrekt for at komme problemet til livs.
Min mor har almindelig huskat. Og hver gang killingerne har haft øjenbetændelse, har hun vasket med kamillete. Det virkede super, tror nærmest den virker lige så godt som cremen. OG det er stort set gratis
Jeg kan så ikke anbefale kamillethe - det kan være fyldt med urenheder som et betændt øje ikke har gavn af. Da er kogt afkølet vand langt bedre, men kun for en stund. Jeg ville tage fat i en dyrlæge.
Knus Gitte
Køb noget øjnbadevand og hav’ det altid…så får du nemlig ikke brug for det.
Jeg har ALTID øjnbadevand stående når her er mislinger og jeg har brugt af det, men dèt inden der har været betændelse. Blot det mindste og jeg vasker øjne på mislingerne og jeg har faktisk “til gode” at have blot èn misling med øjnbetændelse i 22 kuld.
Den eneste gang jeg har brugt det hvor jeg syntes det var nødvendigt, var en misling der havde laft en hård pølle at skulle af med og fik en revne i nummen. Så kom øjnbadevandet frem og misling fik badet nummen så der ikke gik infektion i