Øjenbetændelse?

Ved ikke lige om jeg skriver det rigtige sted, men…Ja ellers må I bære over med mig.

Her i huset har vi et kuld på 3 killinger. De liver 3 uger på torsdag (de er stadig kun i kassen). Den ene hunkilling er meget kontaktsøgende overfor os og hun har været den hurtigste til at begynde at rense sig selv, smålege osv. Hankillingen virker lidt som tøsernes rolige beskytter og så er der den sidste hunkilling. Hun har heletiden været lidt stille, sidst til at gå rundt, tættest på mor, nederst i bunken osv.

Denne lille snut havde et tillukket øje igår, så jeg badede øjet - Der var ikke egentligt pus. Her til morgen var det lukket igen, stadig uden pus og “flager” Der er ingen hævelse i slimhinden.

Jeg synes så idag at den mere frembusende hunkilling så ud til at være mere våd (klar væske) i det ene øje.

Er det normalt og skal jeg bare fortsætte med saltvand (og selvfølgelig ringe til dyrlægen, hvis det udvikler sig) eller er det IKKE normalt og skal behandles?

Håber at nogen kan og vil svare

hvis der ikke er hævelse og ikke er rødt men kun kommer klar væske - så er det ikke meget kritisk sådan lige nu og her…

når du bader øjet - så skal det være de der små pipetter man kan købe på apoteket - dem med 20 ml i. Det må ikke komme fra en stor flaske… ej heller er det optimalt at koge vandet selv da det er svært at undgå urenheder. Du kan slå bakterierne ihjel men det er svært at undgå mikroskopiske partikler der kan genere øjet

Hvis det har været der mere end 24 timer eller ikke er væk inden for 24 timer ville jeg konsultere dr.dyr - det er super vigtigt at killingernes øjne ikke fejler noget da de ellers (nu maler jeg lige fanden på væggen) kan udvikle arvæv i tårekanaler og tåresø og dermed få permanente løbeøjne :S

-kramer til dig og lillemis

Tak for svaret :slight_smile:

Typisk Herpes er et vådt øje -jeg ville gå til dyrlæge IDAG - er det Herpes skal det tages inden der kommer hornhindeskader.

Tak for svar :slight_smile: Jeg har lige været væk i nogle timer og jeg tror at jeg har set spøgelser med den anden hunkilling, Jeg rensede ikke hendes øje i morges og der er intet at se nu. Det ligner ikke længere at det er vådt. Den killing med det lukkede øje havde ikke lukket øje da jeg kom hjem og der var intet pus eller andet, så jeg skyllede bare hendes øje og ser i løbet af dagen om det lukker igen - Skyller under alle omstændigheder øjet de næste 3 dage.

Så jeg ser i første omgang tiden an, for som det ser ud nu, så tror jeg kun at det er den ene, der har haft problemer og jeg tror saktens bare at hun kan have fået et eller andet i øjet, da hun nærmest altid ligger nederst

Hvad er vaccinestatus på morkatten?

Jeg synes nu ikke det lader til at være herpes - i så fald vil killinger i den alder blive meget syge samtidig med øjenproblemerne.

Det kan sagtens lyde som en øjenbetændelse under opstart, så skyl med sterilt saltvand i første omgang og hold skarpt øje med dem. Kig på slimhinderne om de er røde.

Nej måske ikke en græl Herpes - men måske en begyndende!

Killinger bliver jo ikke nødvendigvis dødsyge på én dag, men øjenflåd kán være en stille opstart.
Og nej, ikke alt øjn-snask behøver at være herpes eller Chlamydia, men det er ikke dumt at være opmærksom på at det kán være noget der er under opsejling.

Men se det an og bliver det værrere ville jeg tage fat i Dr. Dyr.

/Mette

Jeg holder øje alt hvad jeg kan og skyller den ene (3 gange indtil nu idag) Der er ingen påvirkning af slimhinderne og det er ikke at se på pelsen omkring øjet. Hvis det udvikler sig (eller bliver ved) kommer de selvfølgelig til dyrlægen. Det er der slet ingen tvivl om - og havde det været et problem i går eftermiddags, hvor jeg alligevel var ved dyrlægen med en kanin, så var de kommet med.

Bonnie kommer ud, men hun er selvfølgelig vaccineret, så risikoen for clamydia eller herpes, burde være lille og ingen af dem har andre symptomer.

Jeg er glad for at blive gjort opmærksom på hvad det kan skyldes, så tak for jeres svar:thumbup:

OBS. Vaccination er ingen garanti for at din kat ikke kan få Herpes el. Clamydia - jeg har/har haft begge dele inde i mit katteri og alle mine katte ér vaccineret!

/Mette

Jeg skriver heller ikke at der ingen risiko er, men at den burde være lille :slight_smile:

Ingen vaccine dækker 100%. Er vaccinen gammel overfører morkatten ikke så mange antistoffer til killingerne - hun kan også være dårlig til at overføre dem - eller killingerne til at modtage dem. Mulighederne er mange.

Eftersom herpes og calici er typiske “katterisygdomme” (mange katte på lidt plads), mener jeg ikke sandsynligheden for disse sygdomme hos dig, er særlig stor :slight_smile:

Killingerne har da en mor (som kan være rask bærer) - men det kan selvfølgelig være den ikke er fra et katteri -så er det rigtigt muligheden er mindre.

Clamydia eller Mycoplasma Felis er også en mulighed

Men kan jeg ikke antage at, det ville udvikle sig, hvis der var noget alvorligt galt? Allerede nu er det faktisk ikke at se og hun kun er vasket med saltvand.

Iøvrigt kommer hun fra et katteri, men har boet hos os de sidste 14 måneder.

Ja, så kan morkat jo sagtens være rask bærer :slight_smile:
Men jeg håber da bare at det var ingenting alligevel :slight_smile:

[QUOTE=En forhenværende bruger-badut;179193]Men kan jeg ikke antage at, det ville udvikle sig, hvis der var noget alvorligt galt? Allerede nu er det faktisk ikke at se og hun kun er vasket med saltvand.

Iøvrigt kommer hun fra et katteri, men har boet hos os de sidste 14 måneder.[/QUOTE]

jo det er en rimelig antagelse - og især nu efter 48 timer…

Nu hedder LisD ikke “helbredsentusiasten” for ingenting for der er uendeligt med krinkelkroge i missernes sygdoms-muligheder men som Vivi skriver - der er ikke den store chance for at lige Herpes skulle dukke op hos dig lige nu sådan som du beskriver situationen…

Min ene kat Sethi får et gedigent udbrud efter vaccinationer - den er 100% sikker hver gang… men ellers aldrig. Og de 3 andre har intet…

Stress kan provokere katte til at gå i udbrud, men med få katte på god plads ect - så er det ikke så sandsynligt.

Hvis det ikke er noget nu kan du med al sandsynlighed tage det helt roligt og nøjes med at holde et vågent øje for alle tilfældes skyld :slight_smile:

-kramer