Øjenfarve efter humør

Hvormange af jeres katte skifter øjenfarve efter humør/sindstilstand. Hvis de gør hvad farve skifter de imellem og hvilken ved hvilket humør.

Blev på udstillingen igår gjort bekendt med at filur skifter imellem gule og grønne øjne. Han startede med gule øjne og skiftede til grønne hen af dagen hvor han hyggede sig. Så virker som om gul er utryk/stress og grøn er afslappet/veltilpas.

Så blev jeg nysgerrig efter hvormange der har katteøjne der gør det samme.

Min Bamse gør præcis det samme! Når han har ondt har han gule øjne, når han ikke har ondt og har det godt har han flotte grønne øjne.

Nu har alle mine jo blå øjne, men Mikki’s øjne er normalt ret mørke og intense, men hvis han er nervøs eller stresset bliver de sådan helt lyseblå og uklare/grumset. Det er svært at forklare, men det er faktisk en ret vild forskel :slight_smile:

Det fænomen har jeg aldrig hørt om :uha:
Har det mon noget at gøre med, hvor store kattens pupiller er?
Jeg tænker lidt … er det mon et synsbedrag (for os mennesker altså), eller kan katte skifte øjenfarve?
Ej, det lyder altså meget underligt i mine ører :? men følger spændt med.
Måske lærer jeg noget nyt :slight_smile:

øget blodgennemstrømning grundet stress ?

Jeg tvivler på det er synsbedrag, eftersom nogen mennesker også skifter øjenfarve efter humør.

Jeg er en af dem, dog er mine øjne er ret specielle efter som de er et mix af blå, grøn og brun til hverdag. Er jeg rigtig glad (grineflip ect) fortrænger den blå øjenfarve de andre, er jeg afslappet og positiv er det den grønne der træder igennem. Hvorimod jo mere nedtrykt sur jeg bliver jo mørkere bliver mine øjne, fra brun hvis bare gnarven til kulsort hvis jeg er virkelig arrig. Et eksempel på hvor hurtigt jeg kan skifte er fra min ungdom hvor jeg skulle have lavet mit første pas. Betjenten står og kigger mig ind i øjnene for at bedømme min øjenfarve og siger “du har brune… nej vent… grønne … er der også lidt blåt ?” hvorefter jeg knækker sammen af grin. Da jeg retter mig op igen ligner betjenten et spørgsmåltegn og siger “Hvad i alverden, nu er de klart blå. Det har jeg ligegodt aldrig set før” Hvorefter han satte streg under alle tre farver i passet. Det skal så siges at mine øjne ikke skifter så meget mere, det var værst i mine teenage år. De kan dog stadig godt, men der skal mere til end dengang. Så der må ligge noget hormon i det der forstærker følelser hos teenagers.

Jeg vil gætte på at når det kan ske for mennesker, kan det også for dyr. Dog er det ikke almindeligt.

tja jeg gik faktisk længe og undrede mig over Yashas øjne og har da også før spurgt nogle “russer folk”, om de godt kan skifte øjenfarve - men fik det afkræftet hver gang…

men ikke desto mindre, så oplever jeg faktisk ret ofte, at Yasha skfiter i nuancen af grøn over mod det gullige i forskellige situationer. Lige nu hvor han er småskidt, har han meget fesne lysegrønne/gule øjne, men når han er tilfreds, mæt, glad og frisk - så er de fint grønne :slight_smile:

så tror helt sikkert sindsstemning og helbred har noget at sige :slight_smile:

Det er da ikke utænkeligt. Synes værtfalde det er lidt sjovt hvad der gør det. Håber flere byder ind :slight_smile:

[QUOTE=kitiradk;620706]Jeg tvivler på det er synsbedrag, eftersom nogen mennesker også skifter øjenfarve efter humør.

Et eksempel på hvor hurtigt jeg kan skifte er fra min ungdom hvor jeg skulle have lavet mit første pas. Betjenten står og kigger mig ind i øjnene for at bedømme min øjenfarve og siger “du har brune… nej vent… grønne … er der også lidt blåt ?” hvorefter jeg knækker sammen af grin. Da jeg retter mig op igen ligner betjenten et spørgsmåltegn og siger "Hvad i alverden, nu er de klart blå.[/QUOTE]

Eiiiijj hvor spookey :yikes: og ret så morsomt :klapper:

Kan du også skifte hudfarve :?:høhø:

PS. spændende tråd denne her - håber også at flere byder ind mht. skift af øjenfarve.

Silkes øjne skifter også fra meget gule til næsten grønlige. Jeg troede det havde noget at gøre med hvordan lyset faldt og har egentlig aldrig tænkt over om det kunne have noget med hendes sindstilstand at gøre. Men nu bliver jeg næsten nød til at studere det nærmere…

Hahaha tæller solbrændthed ? :lol:

Korater er kendt for at skifte fra den typiske gulgrønne til mere intens grøn eller mere gul efter humær og sindsstemning - det finder vi ganske charmerende.