Øjenfarve

Måske er der nogle af jer, der kan afklare et spørgsmål for mig :slight_smile: Jeg vil gerne vide, hvor dominant orange øjenfarve er. Jeg kan læse flere steder, at mørke øjenfarver er dominante, men ville egentlig gerne høre om jeres erfaringer. Hvis man har to katte, hvor den ene er med orange øjne og den anden med grønne, vil der så komme killinger efter dem kun med orange øjne? Når nu mørke farver er dominerende? :?

Det kommer helt an på om forældredyrene er bærer af andet end deres viste farve :slight_smile: Hvis begge bærer en anden farve er der jo ingen garanti for afkommet eks får orange øjne :slight_smile:
Om orange er dominerende, ved jeg faktisk ikke, da jeg udelukkende arbejder med blå :slight_smile: Men princippet er det samme :slight_smile:

Når du skriver at mørk øjenfarve er dominant, gætter jeg på det er nedarvning af øjenfarve hos mennesket du hentyder til. Hos kat styres dybden i øjenfarven polygenetisk, den “mørkere” orange/kobberfarvede øjenfarve er ikke dominant over den lysere gule eller grønlige tone, man må selektere efter dybde/mørkere tone for at stabilisere den. En parring mellem orange og grønøjet vil give et spektrum, alt efter hvor stabil farven er hos den mørke øjenfarve.

Marina

Tak for jeres svar.

Marina, tak for forklaringen. Det lyder meget teknisk :ups: I hvert fald synes jeg, det er lidt svært at forstå. Ja, jeg tænker på det med nedarvningen hos mennesker og hvad jeg har læst om kattes øjenfarve andetsteds på nettet. Mener du, at det kan give øjenfarver fra grøn til orange/kobber, hvis sådan to katte fik killinger?

Desværre er det meget mere besværligt i katteverdenen med øjenfarve. Ikke bare er det svært at finde ud af hvordan øjenfarve nedarves ( bortset fra blå som er bundet til et pelsfarve gen) men der er også mange øjenfarver der ikke er stabile. Dvs. at gule øjne kan blive til grønne og grønne øjne kan blive til gule. Øjenfarven er også ofte meget længe om at udvikle sig - så det gør det endnu mere vanskeligt at avle efter. Jeg har selv delt f.eks. grønne øjne op i tidlige og sene - men kan også dele dem i mørke og lyse…

Et problem jeg oplever er når købere gerne vil have en kat med grønne øjne. For øjenfarven er slet ikke klar når killingen er flytteklar. Så det kan kun blive et gæt. Og desværre betyder parring af to katte med grønne øjne ikke at alle killingerne får grønne øjne. Eller at nogen af dem får det.

Her er da endelig et punkt, hvor vores er “nemme” :slight_smile: Spændende at læse om

Theresa, ligger du evt. inde med nogle links til noget litteratur?

Tak for svaret, Terese. Det er overraskende, hvor meget katteøjne kan udvikle sig over tid. Vores Phoebe havde orange øjne, da vi fik hende, altså sådan en mørk farve, men i dag er de mere gule i det med en grøn ring om pupillen. Vores Ozzy har også med tiden fået grønt omkring pupillen. Jeg tænkte bare, om det var som med mennesker, at mørke øjenfarver er dominerende (brune hos mennesker), så kattene nødvendigvis får mørke øjne, hvis den ene forælder har det. Men det kan jeg forstå, at det ikke er (hvis jeg forstår, hvad I skriver, korrekt).

Lige til det med mennesker (ved nada om katteøjne), så får børn ikke nødvendigvis brune øjne, fordi forældrene har det :slight_smile: Begge forældre kan bære blå, så den farve kan sagtens dukke op alligevel…

Okay ja :slight_smile:

Og der er mindst 12 forskellige gener, der styrer menneskers øjenfarve (det var det der var sidst jeg læste op på det, for en håndfuld år siden), og ikke blot det vi lærte i skolen som “børn” med brune vs. blå øjne :slight_smile:

Det forklarer noget bedre mit spørgsmål til læreren om hvordan nogen så får grønne øjne og svaret var noget a la ‘det er der bare nogen der gør’ :tihi: