Øjenkontakt

Hvordan har jeres katte med øjenkontakt?
Det fordi jeg har lagt mærke til at Missy hun ELSKER øjenkontakt…
hun vil meget gerne have det… Så slapper hun mere af…
Det bare så dejligt at kigge inde i hendes store øjne…og se hende slappe helt af…

De andre katte kan også sagtens have øjenkontakt, men de elsker det ikke ligesom Missy gør…
Det er bare dejligt…:hjerte:

Øjenkontakt mellem katte er sjlædent af det gode.
Øjenkontakt kat og menneske i mellem er et tegn på tillid.

Jeg synes faktisk mine katte har meget øjenkontakt - hvor de kigger venligt på hinanden.

Kattene har også meget øjenkontakt til os mennesker. Fie kan kigge utrolig insisterende på mig, indtil jeg tager hende op :tihi:
Glitter hyyyyyler og kigger på mig indtil hun får opmærksomhed. Så går hylen over i spinden, men hun bevarer øjenkontakten. :inlove:

det bare så dejligt at se katten bare kigger en dybt ind i øjnene… og så den spinder…

Man bliver helt fortryllet næsten…

mine bryder sig ikke om det hvis jeg ikke blinker… men elsker også at se ind i katteøjne!!

Amidale især føler man nemt og konstant øjenkontakt med. Har en idé om hun rigtig godt kan lide det. Og så blinker vi lidt til hinanden, og hun får nus. :slight_smile:
Gismo har det også dejligt med det. Han går i selvsving hvis man bare kigger på ham og snakker, så ved han slet ikke hvor hans kal gøre af sig selv, mens han holder øje med en.
Diamond derimod. Hun er ikke tilhænger af at synes om det. Dog jo, hvis det er kæresten, så er hun solgt. Gs

Mine Fie Mie elsker at ligge og nusser og har øjenkontak hele tiden . Og hun elsker også at har øjen kontak med de andre misser. Og det har de andre katte det også okey med.
Undtagen Spike han føler sig provokeret af hende og så går den vilde jagt. Men jeg tror nu også kun hun gør det ved Spike for at provokere. For ellers er de meget glade for hinanden.Men hun ved lige hvordan hun tricker ham.

Jamen her så nyder Delle og Primula øjenkontakten, Delle mest. Mens det er sjældent ved Pyrus og nærmest no go ved Xanthos

mvh
Gitte

Min killing (14 uger) elsker også øjenkontakt og så snakker han ellers derud af, mens han sidder og kigger med de der store blå øjne, enden bliver altid han hopper op i skødet på mig og så snakker vi videre.
Jeg har lagt mærke til, at hvis jeg kigger på andet end ham, fx TV, så kommer poten lige, det betyder at jeg KUN skal kigge på ham. Hvis jeg ignorerer poten (og ham) men bare sidder og kæler derud af, så smutter han.
Så min kat går åbenbart meget ind for kvalitetstid:tihi:

Basil kan holde øjenkontakten i laaang tid. På et tidspunkt kommer han med et lille miauw og så kommer han ellers og vil nusses.
Bamse kigger også tit i øjnene og begynder at spinde af det. Han er så dejlig!!

Jeg ved faktisk ikke hvordan det er dem imellem, det har jeg faktisk ikke lagt mærke til…

Jeg troede faktisk at man skulle prøve at undgå direkte længervarende øjenkontakt med katte :S

Bine opsøger konstant øjenkontakt, og ser nuser ud når hun bare sidder og glor mig ind i øjnene om aftenen eller om morgenen når jeg stadigvæk ligger i sengen.

Men jeg har altid troet at jeg ikke måtte gengælde øjenkontakten :confused:

Nå men tak fordi i gjorde mig klogere, nu vil jeg nyde hendes blik meget mere :hjertehop:

Jeg træner det aktivt. Ved at klikke og belønne for kontakt. Faktisk laver jeg akkurat de samme kontakt øvelser med katte som med hunde - Tjek ind, spontan kontakt, vælg mig fremfor godbid osv.

Grundlaget for al træning er kontakt. Jeg tror ikke det får dem til at se mere på mig uden for træningssessioner dog. De skelner ganske godt efterhånden mellem arbejde og fri

[quote=Simon;516240]Jeg troede faktisk at man skulle prøve at undgå direkte længervarende øjenkontakt med katte :S

På sin vis har du ret Simon, hvis direkte længerevarende øjenkontakt = at stirre.

Bine opsøger konstant øjenkontakt, og ser nuser ud når hun bare sidder og glor mig ind i øjnene om aftenen eller om morgenen når jeg stadigvæk ligger i sengen.

Men jeg har altid troet at jeg ikke måtte gengælde øjenkontakten :confused:

Nå men tak fordi i gjorde mig klogere, nu vil jeg nyde hendes blik meget mere :hjertehop:[/quote]

Man kan iagttage katte, der har stille “magtkampe/demonstrationer”.
De sidder og stirrer på hinanden.
De tester på den måde hinanden af, hvor “taberen” (i dén situation) er den, der først slår blikket ned, kigger væk eller går væk.

Jeg stirrer ikke på mine katte … kun hvis jeg skælder ud.
Derimod har jeg ofte øjenkontakt med dem. Jeg kigger på dem med et blidt blik og blinker laaaaangsomt.
Dét kan katte godt lide - det signalerer venlighed.

Ja og det gør det også ved mennesker:-) Jeg har brugt lidt tid på at nørde i de dæmpende signaler - jeg tror nemlig de virker, og det tror jeg de gør fordi de tildels er universelle.

At gabe er en anden en, der er go:-) Så gaber katten også:-)

[quote=Lindvig;516473]Man kan iagttage katte, der har stille “magtkampe/demonstrationer”.
De sidder og stirrer på hinanden.
De tester på den måde hinanden af, hvor “taberen” (i dén situation) er den, der først slår blikket ned, kigger væk eller går væk.

Jeg stirrer ikke på mine katte … kun hvis jeg skælder ud.
Derimod har jeg ofte øjenkontakt med dem. Jeg kigger på dem med et blidt blik og blinker laaaaangsomt.
Dét kan katte godt lide - det signalerer venlighed.[/quote]

Ja det der med at man skulle blinke, vidste jeg godt.
Og jeg stirrer nu heller ikke på mine katte. Kom engang til at stirre på Victor, og der blev han sur og sprang lige i fjæset på mig :doh:

Så det gør jeg ikke mere hehe.

Men Bine kommer nu tit op og står og kigger mig i øjnene med sit mystiske blik. Jeg ved ikke hvad det blik betyder. Men det ser nysgerrigt og lidt spørgende ud.
Tror bare godt hun kan lide at betragte mig. Nogen gange ved jeg dog at det betyder: “Løfter du ikke lige dynen så jeg kan komme ned i varmen?”

Begge mine er også vilde med øjenkontakt… De skal helst kigge mig dybt i øjnene, når de skal nusses :wehuu:

Oliver elsker øjnkontakt… Vi kigger hinanden meget i øjnene og blinker til hinanden -love

Især når der skal nusses… Så skal jeg kigge på ham hele tiden, ellers så bliver han fornærmet og går sin vej :tihi: Og selvfølgelig kommer han altid når det i tv´et er allermest spændende… :klapper:

Bianca kan godt li øjenkontakt, man skal bare passe på med at give hende det hvis man ikke har tid til at hygge med hende for jeg tror hun ser på det som en indbydelse til nus :høhø:

Mine 3 holder gerne øjenkontakt, og hvis man kigger væk ligger de gerne en pote på låret sådan “Jeg er her stadig” :wehuu:
Men jeg mistænker dem altså lidt for at prøve på at hypnotisere mig til evt. at uddele lidt vådmad :tihi: