Hvornår får de den blivende farve ??
Quinci har pt, en meget dyb blå farve…
Hvor Sika, har en lys grøn ud og siderne, og ind mod midsten har han en meget lys blå…
Er det deres faste øjnefarve nu, eller kan den ændre sig igen ??
De er 14 og 15 uger …
Hvornår får de den blivende farve ??
Quinci har pt, en meget dyb blå farve…
Hvor Sika, har en lys grøn ud og siderne, og ind mod midsten har han en meget lys blå…
Er det deres faste øjnefarve nu, eller kan den ændre sig igen ??
De er 14 og 15 uger …
Det ændrer sig hele tiden - hos min race siger man den blivende øjenfarve er udviklet, når katten er 2-3 år gammel, men jeg har set den udvikle sig, til katten er 5 år gammel.
Jeg har tidligere beskrevet udviklingen af øjenfarven således:
Koraters ideelle øjenfarve er grøn - den starter blå (som hos alle killinger), bliver grå-grøn-grumset-Limpopoflodsfarvet eller dyb kobber/orange eller gul, hvorefter den udvikler sig til grøn - nogle gange er øjenfarven først færdigudviklet, når katten er 3-4 år gammel. Efterhånden som katten bliver ældre, kan øjenfarven miste intensitet. Dvs øjenfarven faktisk er i mere eller mindre konstant udvikling gennem hele kattens liv.
Jeg vil formode, at Quincis øjne bliver blå, som Birmaer gør flest ![]()
Sikas bliver sandsynligvis også blå, men det er ikke sikkert, farven bliver ligeså intens som hos Quinci.
Min Katinka har også en lys grønblå farve ude i kanterne der så bliver flot blå i midten - Det ændrer sig. Hun er 7 måneder og er blevet mere blå. Min hankat på 1½ år har dog ikke ændret sig det mindste i øjenfarven - De er stadig lige så smukke lyseblå som de altid har været. (Han har også de største øjne jeg nogensinde har set på en kat)
Du skal bare se det som en del af charmen
De har jo fantastiske øjne sådan nogle bimser ![]()
![]()
Tak I to ![]()
Jeg klager heller ikke over det
- Jeg elsker deres øjne ![]()
Skulle bare lige høre ![]()
Quinci vil få en meget dyb blå øjenfarve - Sikas vil når der er en smule grønt i kanten ikke blive dyb blå - heller ikke som voksen. Øjenfarve på birmaen er snart ligeså svært som aftegninger ![]()
Ja, det vil jeg gerne tro Camilla …
Godt jeg har købt bogen om birma, selvom det er bedre med jeres erfaringer ![]()
Bamses øjenfarve rangerer fra helt gule (når han er syg og dårlig) til flotte grønne (som de skal) når han er frisk og ikke har ondt.
Nu har du jo fået nogle rigtig gode svar fra birma folk. ![]()
Men jeg vil nu gerne give mit besyv med, jeg er nemlig også interesseret,
jeg har haft to maskede katte, og der har været nogle i familie og venne kredsen.
Ærlig talt synes jeg ikke nogen af dem har haft ‘ens’ øjne.
Jeg kan ikke huske, hvornår Arthurs øjne blev helt blå, de var noget lysere,
da han flyttede ind 11 uger og tre dage gammel.
Men de havde i hvert fald deres fantastiske blå farve, før han fyldte et år.
Nu synes jeg så, at de er begyndt at miste noget af deres intense blå farve en gang imellem…
Gad vist, om øjnene virkelig kan ‘miste’ noget af deres farve med alderen. ![]()
Min Mikki (ragdoll) har til dagligt en rigtig god blå øjenfarve, men bliver han nervøs eller stresset bliver den helt lyseblå