Ojos Azules

…er der nogen der ved mere om den race end hvad jeg lige kan google mig til?
Jeg er dybt fascineret af kombinationen siameserblå øjne og ingen maske :lovelove:

Jeg roe ikke rigtig de findes i praksis længere. Det viste sig, at der var sundhedsproblemer forbundet med de blå øjne, omend jeg overhovedet ikke kan huske hvilke.

Messybeast siger:

A new mutation named for its blue eyes which are not linked to coat color. Normally only white, mostly white or colorpoint cats have blue eyes; the blue eyes of the Ojos Azules are due to a newly identified dominant gene. Occur in most colors (white not encouraged). Development of this breed was delayed due to a potential lethal gene causing cranial deformities. Ojos Azules also have flattened white tail tips, a sprinkling of white hairs and white extremities. In the heterozygous form it causes blue eyes and white splashes. In the homozygous form it appears to cause dead albino kittens. Similar mutations have occurred in New Zealand and several such cats have been found in Essex, UK in recent years.

Hm… jeg så at den farvekombination skyldes en mutation, så jeg spekulerede jo også på, om der mon var andre problemer, siden de jo åbenbart er så få at det næsten er løgn. Jeg mener, der må være andre end mig der synes farvesammensætningen er flot - så der er måske andre grunde til at de ikke rigtig opdrættes. :gruble:
En skam. Det dér er seriøst flot!

SÅ lige dit andet indlæg. Tak Pil, det forklarer det jo desværre.
Dødfødte albinokillinger? Er det mon så alligevel en afart af albino-serien, ligesom maskekattene?

[QUOTE=Ann R;911055]SÅ lige dit andet indlæg. Tak Pil, det forklarer det jo desværre.
Dødfødte albinokillinger? Er det mon så alligevel en afart af albino-serien, ligesom maskekattene?[/QUOTE]
Godt spørgsmål - jeg fik lige den strøtanke, at sokoke opdrætterne jo løb ind i et lignende problem i sin tid med et letalgen i forbindelse med nogle hvide killinger…
VH
Susanne