Økonomisk kompromis kattemad. Når kæresten er uenig

Kære alle
Jeg er ny i dette forum og har forsøgt selv at søge mig frem i andre tråde, uden helt at lykkes med det. Så nu opretter jeg selv et spørgsmål.

Min kæreste og jeg har fornylig valgt at få en killing, og fandt den helt perfekte hos kattens værn i Brøndby.

Ret hurtigt blev vi enig om at både han og vi ville nyde en til i huset.
Det endte selvfølgelig med at vi besøgte en som havde en søster han er tæt knyttet til, og som også var helt fantastisk.

Så nu er der pludselig 3 skønne killinger.

Men når det kommer til ernæring er vi lidt forskellige.
Jeg vil give dem det bedste uanset pris, og han mener det er noget pjat, og at det billigste er fint nok.
Det har hans tidligere katte levet fint på.

Fordi vi nu har 3, så er vi landet i et kompromis hvor jeg får lov at undersøge hvad det billigste foder med en ok kvalitet er.

Men det synes jeg virkeligt er svært at gennemskue!

Indtil videre får de canin, og jeg er med på at evt nyt foder skal introduceres gradvist så vi passer på deres små sårbare maver.

Jeg håber på et par gode konkrete råd herfra, selvom jeg godt er klar over at det er et emne der for mange katteelskere, nærmest er en religion.
For sådan er jeg nemlig også lidt selv :see_no_evil::heart_eyes::rofl:

Men nu SKAL jeg jo finde et godt kompromis :crossed_fingers::muscle::heart:

5 Synes om

I kan bruge penge på foder - eller penge på dyrlæge. Sådan lidt sort/hvidt sat op.

Med billigt foder/tørfoder - øger I risiko for ‘livsstils sygdomme’ - fedme, diabetes, urinveje, nyre.

Plus der naturligvis er velfærdaspekt i at få god mad - det tænker jeg I også selv sætter pris på. :slight_smile:

Råt & vådfoder er min anbefaling - der findes billige muligheder for begge. Eks MUSH (fuldfolder råt) - og daggamle kyllinger. Bozita er billigt og godt vådfoder.

Når man anskaffer sig dyr følger jo også ansvar med at foder dem ordenligt :heart:

4 Synes om

Ja men vi er fuldstændigt enige :pray::heart: Og det kan jeg love dig for jeg også har forklaret kæresten :rofl:

Hvis det læses som om at vi søger det billgste mad, så har jeg formuleret mig forkert.

Vi søger info om hvilket kvalitetsfoder der prismæssigt er billigst.

Han kommer aldrig igennem med det hans tidligere katte har fået. Bare rolig. Så havde vi aldrig fået katte sammen :heart:

3 Synes om

En daggammel kylling om dagen er nok noget af det billigste kvalitets foder I kan give - hvis I har fryser plads/bor i nærheden af en af dem der sælger.
10 kg kasse koster ca. 200 kr - dog mere med fragt. Og el til fryser koster naturligvis også.
Kyller kan ikke stå alene - men det er godt som et af dagens måltider.

1 Synes om

Det giver meget god mening. Dog har vi også kælehøns og indimellem kyllinger. Selvom de naturligvis er sikret ønsker jeg alligevel ikke at de skal opfatte dem som hovedmåltider :see_no_evil::rofl:

1 Synes om

Du kan kikke her om der er andet I har mere mod på. Jeg har lige prøvet perlehøns

Kattene her kan de godt lide det - selvom det var et værre hyr at få delt det op i mindre poser - det kom som en frossen klump. Løsfrossent havde været at foretrække … :roll_eyes:

1 Synes om

Først og fremmest velkommen til og tillykke med de små :slight_smile:

Ja, at vælge foder er en jungle og nærmest en religion som du skriver. Jeg kan fortælle hvad jeg før og hvorfor, så kan du se om det giver mening. Når jeg i det følgende skriver procent er det ift. de analytiske bestanddele, og ikke ift. de % angivelser der står i ingredienslisten.

Jeg kigger efter indholdet af animalsk protein, fedt, kulhydrat, magnesium og fosfor når vi snakker tørfoder.

PROTEIN: jeg vil gerne have mindst 40% protein. Jeg kigger både på hvad der står i det analytiske indhold og på ingredienslisten. Det analytiske indhold er et udtryk for al det protein der er i foderet uanset om det er af animalsk eller planteophav. For at få en ide om hvor meget af det der er animalsk kigger jeg på ingredienslisten, det der står først er det der er mest af. Der er en del fodertyper hvor der i starten af ingredienslisten står noget der tydeligvis er fra planteriget, dvs at du så med rimelighed kan antage at en del af proteinerne vil være af planteophav. Det betyder sandsynligvis ikke så meget i et tørfoder, fordi proteinerne allerede er smadret så meget til ukendelighed at katten godt kan optage det pga. foderet forabejdning. Nogle foderfirmaer er også begyndt at skrive hvor meget protein der er af animalsk oprindelse så man ikke skal sjusse sig frem til det. Årsagen til at jeg gerne vil have det høje protein indhold er at katten er en obligat carnivore, dvs. den spiser kød og hele dens stofskifte er bygget op omkring at den bruger aminosyrer (= protein) til at få sin energi.

FEDT: jeg vil gerne op omkring de 20, dvs lidt over/under. Årsagen til dette er at rigtig mange katte får kedelig, trist og skællet pels at kigge på hvis de får for lidt fedt i kosten. Det er dog ikke alle neutraliserede katte der kan håndtere at få foder med så højt indhold af fedt fordi de så kan blive for tykke. Deres stofskifte ændrer sig en del når de bliver neutraliserede vs. de er fertile, så derfor er der nogen katte hvor man kan blive nødt til at kigge på fedtindholdet i deres tørfoder hvis man står med en overvægtig kat.

KULHYDRAT: katten har ikke behov for et ret stort indhold af kulhydrat i sin kost. De kan fint hente energi fra det stivelse der er i mange tørfodertyper fordi stivelsen her er så forabejdet at de godt kan nedbryde stivelsen i den form den er i tørfoderet. Det kan så diskuteres hvor godt de har af det. Derudover er det forholdsvise høje stivelsesindhold i mange tørfodertyper sandsynligvis en medvirkende årsag til at nogen katte udvikler sukkersyge. Kulhydrat indholdet kan du ikke altid se på analyselisten - det skal du selv regne ud ved at bruge tallene fra det analytiske indhold. Regnestykket ser således ud Kulhydrat% = 100% - protein% - fedt% - fibre% - råaske% - fugt%. Fugtindholdet er heller ikke altid opgivet, men det ligger gerne på en 5-7% i tørfoder.

Magnesium og fosfor: disse to salte er egentlig først relevante i det øjeblik du får en kat der har problemer med krystaldannelse i urinen eller en kat med dårlige nyrer. Men hovedårsagen til at disse to salte kan lave ballade er at alt for mange katte får alt for lidt væske, og hvis man sørger for at give katten nok væske, dvs. supplerer dens tørfoder op med dagligt vådfoder så det sjældent at de giver problemer. Når du begynder at kigge på foderanalyser vil du opleve at de ikke altid er opgivet på analysen.

Katten er også meget afhængig af at få den rigtige mængde taurin, men det er ikke et problem ift. tørfoder, der er de rette mængder i. Det kan være et problem ift. noget vådfoder som måske ikke indeholder nok.

Sidst men ikke mindst kig på katten, hvordan ser den ud og trives den på det foder du giver den?
En ting er alt det ovenstående, men det er ikke sikker din kat vil trives på et foder der indeholder det som du synes det skal indeholde.

  • mange katte får splatmave af foder med et meget højt protein indhold, så her må man prøve sig frem.

  • det er ikke alle katte der kan håndtere en høj fedt% (de bliver fede), og hvis de får for lidt fedt (en del foder til neutraliserede katte er helt nede på ca 11%), så bliver deres pels kedelig

  • Så kig på katten er dens pels lækker fin og blød uden at se fedtet ud, har den en god vægt og ser det fint ud det den afleverer i bakken. Hvis ikke disse parametre helt spiller så kan du være nødt til at justere på indholdet af protein og fedt i foderet for at få den til at trives.

Som du allerede har skrevet er det alfa og omega at et foderskift foregår langsomt. Der er desværre rigtig mange der uforvarende smadrer maven på deres kat fordi de skifter foder for hurtigt.

Det blev en lang smøre, spørg løs hvis der er noget du ikke forstår eller skal uddybes.

Alt ovenstående er baseret på tørfoder, fodr endelig også med råt og/eller vådt - deres nyrer har godt af det, alt for mange katte får for lidt væske når de kun lever af tørfoder.

Jeg kigger lige på zooplus og laver at nyt svar herunder med eks. på tørfoder og pris

7 Synes om

Wow! Tusind tak for et så grundigt svar! Det er jeg virkelig taknemmelig og vil gemme det.

Jeg køber tit kød på dato eller togoodtogo poser hvor der også er rent kød, og har faktisk tænkt at supplere med det. Fordi jeg synes det må være noget af det mest naturlige.

Men ja. Det er afgørende at holde øje med dem og lærer deres behov individuelt at kende :heart:

1 Synes om

Du behøver selfølgelig ikke købe foder på zooplus, men de har meget ofte meget udførlige beskrivelser af hvad de forsk. tørfodertyper indeholder. Kg pris kan variere afhængig af hvor stor pose du køber.

Purizon har mange fodertyper som ligger på plus 40% i protein og 20% i fedt. Kg pris ca. 58 kr.

Porta21 finest sensible, plus 40% i protein og 20% i fedt. Kg pris ca. 65 kr.

Taste of the wild, Rocky Mountain, plus 40% protein, fedt 18%. Kg pris 61 kr. Kødindholdet i denne kan dog være væsentlig bedre.

Applaws adult kylling og laks protein 37%, fedt 20%, kg pris 61 kr.

Nutrivet Inne Cat adult kylling, plus 40 protein%, fedt 20%, kg. pris 54 kr.

Der findes en masse andre som ligger højere i pris. Nu ved du hvad du kan kigge efter. :slight_smile:

4 Synes om

Det er helt perfekt for vi handler der i forvejen og har automatisk 5 %.

Sikke et dejligt overblik! Endnu engang tusind tak!
Selvom vi med tiden selv skal erfare og blive klogere, så er det virkelig rart med input til et sted at starte :pray::pray::heart::heart::heart:

1 Synes om

Tillykke med de små - må vi ikke se et billede af dem?
Vi ELSKER billeder her på KG! :heart_eyes:

4 Synes om

Jo det kan du tro! Men de to af dem får vi først når det sidste ifht adoption er gået igennem, så der går et par dage. Det blev bare besværligt at skrive når nu de er her lige om lidt. Men lille sociale Leo er på mit profilbillede, og så følger der bestemt billeder når de to sidste kommer hjem :heart_eyes:

5 Synes om

Husk at hvis du bruger rent muskelkød skal du tilsætte nødvendige vitaminer, mineraler etc.
Jeg bruger Felini Complete - kan købes på zooplus.

Jeg køber kun frosent kød til kattene - og ville ikke bruge datokød/fersk. Fordi der er for meget bakterie udvikling - det er ok at sælge når det varmetilberedes. Men ikke til råt. Du risikerer også at kattene ikke gider det af samme grund.

Et godt sted at starte er MUSH fordi det er fuld foder så her behøver man ikke tilsætte noget selv.

edit: der er også forskel på kød typer - varieret er godt. Jeg køber også kød til kattene på das tierhotel.

5 Synes om

Hvis det gives som eneste foder - men er det som supplement af og til, får de formentlig dækket behovet i basisfoderet.

Enig - Manse er ekstremt kræsen med vådfoder (ud over det han selv fanger… :mouse2: :mouse2: :mouse2:), men æder diverse former for råt kød, så han får typisk lidt af det vi selv spiser, og af og til tager jeg noget fra, så der er til næste dag.
Men der er det ofte blevet uinteressant - og det er vel at mærke længe før jeg selv vurderer det er for gammelt…
Rester af tilberedt kød spiser han derimod gerne flere dage i træk.

2 Synes om

Rigtig god info, så tusind tak!
Jeg ville nu ikke give dem det råt, men tilberedt og kun som suplement. Men jeg vil også meget gerne købe råt som et supplement og variation også. Og så med tiden finde ud af hvad der fungere bedst for dem. Så jeg gemmer dine tip, og har også gemt det link du sendte tidligere :pray::heart:

1 Synes om

Vores katte vil have RC og Hill’s blandet efter en særlig recept, eller rettere den enes mave vil, han er virkelig sart. Så selvom min kæreste synes det er ualmindelig dyrt og besværligt og åndssvagt og så videre og brokker over det, er det det de får. Vi forsøgt på et tidspunkt at skifte hvor den ene fik eksplosiv, fuldstændigt absurd stinkende diarré.
Det var på ingen måde hverken sundere eller nogen som helst besparelse, den stakkels fyr måtte både indenom Dr. Dyr, plus det tog adskillige tilskud og flere typer specialfoder før hans mave var normal igen, det rykkede simpelthen ved mavebalancen at skifte foder.
Og ja, jeg opfrisker gerne minderne hvis spareiveren bliver luftet.

Her har jeg i øvrigt også hørt på “Tænk skriver at det de har i Bilka eller lign er lige så godt”. Ja! De skriver også at Lidl’s ansigtscreme er bedre end dyrere mærker. (Er hudterapeut, så det er for mig svært at tage seriøst).

3 Synes om

Nu faldt jeg lige over tråden :slight_smile:

Vil lige slå et slag for at bruge den info, du har fået her, og så tage et kig på Sammenligning af tørfoder - DK ChiCha

Den side er god til at få en idé om, hvad I vil bruge af tørfoder :slight_smile:

3 Synes om