Først og fremmest velkommen til og tillykke med de små 
Ja, at vælge foder er en jungle og nærmest en religion som du skriver. Jeg kan fortælle hvad jeg før og hvorfor, så kan du se om det giver mening. Når jeg i det følgende skriver procent er det ift. de analytiske bestanddele, og ikke ift. de % angivelser der står i ingredienslisten.
Jeg kigger efter indholdet af animalsk protein, fedt, kulhydrat, magnesium og fosfor når vi snakker tørfoder.
PROTEIN: jeg vil gerne have mindst 40% protein. Jeg kigger både på hvad der står i det analytiske indhold og på ingredienslisten. Det analytiske indhold er et udtryk for al det protein der er i foderet uanset om det er af animalsk eller planteophav. For at få en ide om hvor meget af det der er animalsk kigger jeg på ingredienslisten, det der står først er det der er mest af. Der er en del fodertyper hvor der i starten af ingredienslisten står noget der tydeligvis er fra planteriget, dvs at du så med rimelighed kan antage at en del af proteinerne vil være af planteophav. Det betyder sandsynligvis ikke så meget i et tørfoder, fordi proteinerne allerede er smadret så meget til ukendelighed at katten godt kan optage det pga. foderet forabejdning. Nogle foderfirmaer er også begyndt at skrive hvor meget protein der er af animalsk oprindelse så man ikke skal sjusse sig frem til det. Årsagen til at jeg gerne vil have det høje protein indhold er at katten er en obligat carnivore, dvs. den spiser kød og hele dens stofskifte er bygget op omkring at den bruger aminosyrer (= protein) til at få sin energi.
FEDT: jeg vil gerne op omkring de 20, dvs lidt over/under. Årsagen til dette er at rigtig mange katte får kedelig, trist og skællet pels at kigge på hvis de får for lidt fedt i kosten. Det er dog ikke alle neutraliserede katte der kan håndtere at få foder med så højt indhold af fedt fordi de så kan blive for tykke. Deres stofskifte ændrer sig en del når de bliver neutraliserede vs. de er fertile, så derfor er der nogen katte hvor man kan blive nødt til at kigge på fedtindholdet i deres tørfoder hvis man står med en overvægtig kat.
KULHYDRAT: katten har ikke behov for et ret stort indhold af kulhydrat i sin kost. De kan fint hente energi fra det stivelse der er i mange tørfodertyper fordi stivelsen her er så forabejdet at de godt kan nedbryde stivelsen i den form den er i tørfoderet. Det kan så diskuteres hvor godt de har af det. Derudover er det forholdsvise høje stivelsesindhold i mange tørfodertyper sandsynligvis en medvirkende årsag til at nogen katte udvikler sukkersyge. Kulhydrat indholdet kan du ikke altid se på analyselisten - det skal du selv regne ud ved at bruge tallene fra det analytiske indhold. Regnestykket ser således ud Kulhydrat% = 100% - protein% - fedt% - fibre% - råaske% - fugt%. Fugtindholdet er heller ikke altid opgivet, men det ligger gerne på en 5-7% i tørfoder.
Magnesium og fosfor: disse to salte er egentlig først relevante i det øjeblik du får en kat der har problemer med krystaldannelse i urinen eller en kat med dårlige nyrer. Men hovedårsagen til at disse to salte kan lave ballade er at alt for mange katte får alt for lidt væske, og hvis man sørger for at give katten nok væske, dvs. supplerer dens tørfoder op med dagligt vådfoder så det sjældent at de giver problemer. Når du begynder at kigge på foderanalyser vil du opleve at de ikke altid er opgivet på analysen.
Katten er også meget afhængig af at få den rigtige mængde taurin, men det er ikke et problem ift. tørfoder, der er de rette mængder i. Det kan være et problem ift. noget vådfoder som måske ikke indeholder nok.
Sidst men ikke mindst kig på katten, hvordan ser den ud og trives den på det foder du giver den?
En ting er alt det ovenstående, men det er ikke sikker din kat vil trives på et foder der indeholder det som du synes det skal indeholde.
-
mange katte får splatmave af foder med et meget højt protein indhold, så her må man prøve sig frem.
-
det er ikke alle katte der kan håndtere en høj fedt% (de bliver fede), og hvis de får for lidt fedt (en del foder til neutraliserede katte er helt nede på ca 11%), så bliver deres pels kedelig
-
Så kig på katten er dens pels lækker fin og blød uden at se fedtet ud, har den en god vægt og ser det fint ud det den afleverer i bakken. Hvis ikke disse parametre helt spiller så kan du være nødt til at justere på indholdet af protein og fedt i foderet for at få den til at trives.
Som du allerede har skrevet er det alfa og omega at et foderskift foregår langsomt. Der er desværre rigtig mange der uforvarende smadrer maven på deres kat fordi de skifter foder for hurtigt.
Det blev en lang smøre, spørg løs hvis der er noget du ikke forstår eller skal uddybes.
Alt ovenstående er baseret på tørfoder, fodr endelig også med råt og/eller vådt - deres nyrer har godt af det, alt for mange katte får for lidt væske når de kun lever af tørfoder.
Jeg kigger lige på zooplus og laver at nyt svar herunder med eks. på tørfoder og pris