Oliver slikker stadig pelsen af sig selv

Hej alle

Jeg kom hertil i vinters, fordi Oliver slikkede pelsen af sig selv og havde dårlig mave, og dyrlægerne kunne ikke finde en forklaring. Jeg blev herfra rådet til at anskaffe en ekstra kat, da folk mente det kunne være kedsomhed, og så skulle jeg prøve Feliway i stikkontakten.

Nu har Oliver så fået en skøn legekammerat, men det ser faktisk ud til at han slikker pelsen af sig selv mere end før. Det bare område i pelsen er blevet ret stort i forhold til før, og det strækker sig ned ad benet nu. Det er kun i højre side. I dag havde han også sår fra slikningen.

Dyrlægerne kunne som sagt ikke finde en årsag, fordi huden så rigtig fin ud. Og det gør den stadig (undtagen de få sår, selvfølgelig).

Det pudsige er så, at jeg har et marsvin, som også begynde at pleje sig ekstra meget. Hun har også fået store bare pletter i pelsen, og andre steder er hun meget tyndpelset. Jeg havde hende til dyrlægen for nylig, og han kunne ingen forklaring finde på det overhovedet. Huden så nemlig også rigtig fin ud på hende. Han gav alligevel både hende og hendes burkammerat et skud mod rovmider. Men det har overhovedet ikke hjulpet.

Derfor ville jeg høre om der er nogen, som kan se hvad hulen det er de fejler? :?

Marsvinets burkammerat fejler intet. Både pels og hud er som det skal være. Det “syge” marsvin og Oliver er begge friske, drikker og spiser normalt. Olivers mave er også i orden.

En anden sjov ting er at jeg i sin tid også købte Feliway, og på et tidspunkt var pelsen vokset ud på både kat og marsvin igen. Jeg stoppede senere med Feliway, fordi jeg troede jeg havde fundet årsagen til det. Nu står jeg og skal bestille foder og grus, så jeg snupper lige en Feliway med, men jeg ville virkelig ønske jeg havde en fornuftig forklaring på deres hypersoginering, eller hvad det nu end er…

Hvad er det for nogle marsvin? F.eks. de langhårede kan jo godt have pelsproblemer med bare pletter. Det er en problematik med genet. Jeg husker ikke, hvordan det er med de andre specielle pelstyper.

Nej, hun er ikke langhåret. Hun er sådan en hvirvelkrydsning/rosettemarsvin. Jeg har haft en del af hendes slags, og der har aldrig været noget lignende. Det er kun teddy-marsvin jeg har haft problemer med…

Dit marsvin kan jeg ikke hjælpe dig med :slight_smile:

Men Olivers slikken kan være stressbetinget. Det er oplagt at stille det som spørgsmål til klikkerarrangementet, dog med det forbehold at Ayoe siger at det muligvis ikke er noget hun kan give et kort svar på… men det er et forsøg værd!

Jeg tænker, at sådan en adfærd godt kan blive en dårlig vane. Det kan godt være, den oprindeligt har været stressbetinget, men hvis han har brugt adfærden til at berolige sig selv, kan det være, han fortsætter, fordi han er kommet til at forbinde det med at føle sig godt tilpas.

Hvordan man så kan vænne ham af med det, ved jeg ikke. Men det kunne da sagtens tænkes, at Ayoe ville have et godt bud på det.

Jeg havde selv en kat for mange, mange år siden, som havde for vane at sutte på sin pels på maven, så hun altid fik store knuder, som måtte klippes af. Der er ingen tvivl om, at det skyldtes, hun var taget for tidligt fra moren. Dengang vidste vi jo ikke bedre. Men hun blev ved med at gøre det, selv da hun var voksen, og vi kendte ikke midlerne til at få hende til at holde op. Det gør Ayoe sikkert :slight_smile:

Mit bud mht din kat er klart stressbetinget - det ved jeg ville være første forslag hos min dyrlæge - og første forslag ville være at sætte en Feliway op (jeg har nemlig været der med en veninde i samme situation).

Du skriver Feliway hjalp? Så er det jo det, der er løsningen - i hvert fald lige pt.

Måske din kat er lidt følsom og derfor vil have brug for Feliway i længere tid? Det er jo kun en symptombehandling, der ikke fjerner årsagen til problemet.

Det er jo ikke så længe siden at der kom en lille ny til - og selvom det kommer godt ud af det med hinanden så kan det jo godt give lidt stress…

Op med feliwayen igen - løser det problemet ville jeg umiddelbart forsætte i en periode for at være sikker på at have brudt den dårlige vane…

Tak for jeres svar, alle sammen :slight_smile:

Der er nu bestilt en Feliway, og så må jeg håbe, at det kan hjælpe med at bryde vanen, hvis det er fordi det er blevet en vanesag.
Jeg har også tænkt, at han måskede stressede over at Alfie var kommet til, men jeg mente at slikningen så ville aftage stille og roligt, men det gør den åbenbart ikke.

Jeg prøver også at spørge Ayoe. Så må jeg håbe hun har tid til at give mig et råd med på vejen :slight_smile:

Et pip herfra.:slight_smile: I sommerhalvåret, hvor vinduerne tit er åbne, har jeg haft bedre effekt af Feliway spray - altså den slags man går rundt og sprayer på stoleben og dørkarme osv. Feliway til stikkontakterne har jeg en fornemmelse af at jeg omgående lufter direkte ud af vinduet og altandøren om sommeren :gruble:

Og ellers er der jo også Zylkene (kan købes hos dyrlægen og på nettet), som kan prøves, og Dr. Bach’s Blomstermedicin Special Blend, købes hos www.proff-pet.dk. Hvis ikke Feliway virker denne gang.

Jeg har selv haft samme problem med Mille og der var det Zylkene og Blomster medicinen sammen der virkede.

Der har du vist fat i en god pointe. Det tænkte jeg slet ikke på, og nu nåede jeg selvfølgelig at bestille refill’en :frowning:
Kunne godt være jeg skulle overveje at købe en spray, når der tikker løn ind på kontoen næste gang…

[QUOTE=Milles mor;923307]Og ellers er der jo også Zylkene (kan købes hos dyrlægen og på nettet), som kan prøves, og Dr. Bach’s Blomstermedicin Special Blend, købes hos www.proff-pet.dk. Hvis ikke Feliway virker denne gang.

Jeg har selv haft samme problem med Mille og der var det Zylkene og Blomster medicinen sammen der virkede.[/QUOTE]

Tak for rådet! Vil helt sikkert prøve det, hvis Feliway ikke hjælper :slight_smile: