Om at forbedre en (klassisk) opskrift?

Vil lige høre, om der er andre, der kan finde på at “strikke” om på klassiske retter:?

Jeg synes, at det er sjovt at gøre noget ved noget gammelkendt, erstatte ingredienser med noget sundere og/eller mere lækkert.
Især, hvis man kan “hekse” lidt med traditionel mad.

F eks ville jeg gerne lære at lave sushi selv, for så kunne jeg eksperimentere med noget bedre end hvid ris. Det kunne være diverse klistrede fuldkornsversioner af bulgur, upoleret ris, vilde ris, eller måske boghvede :?

En tidl. veninde, der går (gik?) ufattelig meget op i madlavning, og ejede et hav af kogebøger om de nyeste køkkentrends, kendte til gengæld ikke til portobellosvampe, og da jeg forærede hende en bollesprøjte, anede hun ikke, hvad det var :uha: OK, det gammeldaws danske køkken er måske ikke verdens mest interessante - er det ikke mest mænd, der jubler over tidens trend med “mormor-mad” - men der er da sjove elementer, man kunne lege med?

Jeg kunne selv finde på at lege med de klassiske melboller, med mindre fedt, flere krydderier, fuldkorn - måske ligefrem med linser, for proteinernes skyld.

Faktisk synes jeg, at jeg så et glimt af en reklame netop for “melboller with a twist” - så helt utrendy er jeg så ikke :tihi:

Ligeså med klassikeren knödl, de tjekkiske knedliky
dansk-tjekkisk.dk
Hvor der netop beskrives, at man kan putte alt muligt i og variere klassikeren. De holder ligefrem kurser - jeg skal med næste gang, stol på det :ok:

Da jeg googlede knödel, kom denne sjove beretning frem:
http://trinesferie.blogspot.com/2006/02/kndel.html
-LOL
Og jeg syntes nok, at jeg genkendte navnet, hun har været aktiv i den go’e gamle NG, og nej, den er altså ikke helt død endnu :slight_smile:
Forresten har jeg set spätzle, som hun hegler ned, anvendt bedre i moderne kogekunst på højt plan - så det kan altså smage godt :slight_smile:

Der er flere retter, hvor jeg har “pillet ved” opskriften.
Jeg er godt klar over, at det for nogen er helligbrøde, og at der er dem, der mener, at det er en uskik at forsøge at gøre noget sundere, mere økonomisk.
Imidlertid er mit ærinde blot at få tingene til at smage bedre. Og så synes jeg, at det er sjovt at eksperimentere.

Hvad med jer?
Eksperimenterer I, ændrer på retter mere eller mindre systematisk?

Knödeln, Spätelsn, og hvad den slags ellers hedder, smager ikke spor bedre bare fordi det er en eller anden societykok, der bruger det i en eller anden fancy ret!
Samtidig er der tale om kogte boller lavet på mel… hvidt mel…
Så lige gyldigt hvor mange andre ting, man putter i, vil der stadig være tale om melboller i overstørrelse! Det er bare ikke spor sund mad! Og det bliver det heller aldrig!

At begynde at bruge andre ingredienser, fatter jeg ikke nødvendigheden af!
Så er det ikke længere samme ret… og jeg personligt vil blive ked, af at få en helt forkert smag, hvis jeg havde ventet “den sædvanlige”!
Jeg har ingen problemer med at ekperimentere i mit køkken, men jeg ser ingen grund til at lave om på gamle klassiske retter…
Lav noget andet, brug andre ingredienser, find opskrifter fra fremmede lande, som måske giver mindelser om den klassiske ret… Men lad være med at kalde noget for fx forloren skildpadde, hvis ikke også det er forloren skildpadde!

Fx har jeg opskriften på en ris a la mande lignende dessert - med bulgur… den smager forrygende - men ikke spor af ris a la mande, trods altså at princippet er næsten det samme og reelt der kun skiftes ris til bulgur :wink:

Andre retter har næsten tradition for at man kan bruge praktisk talt hvad som helst som ingredienser… det var sådan noget jeg ville gå efter… Salad Niscoise fx er traditionelt en salat, hvor man bruger, hvad der er i sæson, sammen med æg og tun…
Eller måske simpelthen bare finde opskrifter med de alternative ingredienser… fx en god Dal lavet på røde linser, en lækker bulgursalat m chilli, og minestrone m (urghh) melboller…

Jeg er fx begyndt meget at bruge diverse rodfrugter - primært som mos… det smager vældig godt… men det er ikke kartoffelmos og det smager heller ikke spor i den retning!
Fidusen er at jeg får flere forskellige sporstoffer og mineraler end med kartofler - og det er sundt og godt :slight_smile: Men hvad angår kulhydrater er der altså ikke den store forskel…

Meget af det med at lave maden “sundere” betyder reelt blot at man fx udskifter en kulhydratkilde med en anden… som man så tror er sundere!
Fx er Bulgur altså ikke spor bedre end ris! heller ikke selv om der er tale om brune ris…

Linser har dog den store fordel at de foruden kulhydrater også giver lidt til protein delen af ens kost, så man kan sige at det er bedre at spise linser fremfor kartofler… men mængden skal dog stadig begrænses!
Det samme gælder kikærter…

Bønner er gode! De indeholder oftest store mængder proteiner foruden kulhydrat… og så er der så mange forskellige slags bønner, at man får et reelt valg…
MEN man skal altså ikke tro at bønner kan erstatte smagen af de traditionelle ingredienser i de forskellige retter! Tværtimod giver de retten en helt anden ny smag…

Jeg har opskriften på god gammeldags bearnaisesauce… og jeg har opskriften på en udgave, der er både fedt- og kaloriefattig…
Den sidste kaldes her i huset for slankebaddernæse - trods at den altså smager udmærket… men bearnaise er det dælme ikke og derfor bliver det heller ikke kaldt sådan! :slight_smile:

[quote=Ann K;490789]Knödeln, Spätelsn, og hvad den slags ellers hedder, smager ikke spor bedre bare fordi det er en eller anden societykok, der bruger det i en eller anden fancy ret!

At begynde at bruge andre ingredienser, fatter jeg ikke nødvendigheden af!
Så er det ikke længere samme ret… og jeg personligt vil blive ked, af at få en helt forkert smag, hvis jeg havde ventet “den sædvanlige”!
Jeg har ingen problemer med at ekperimentere i mit køkken, men jeg ser ingen grund til at lave om på gamle klassiske retter…
:)[/quote]

Jamen Ann, jeg kender jo dine synspunkter - det er lidt sjovt, som trolden op af æsken :slight_smile:
Og modsat ved jeg da, at du “hekser” for at få hjerterigtige ingredienser i “mormor-mad”-elskende Jan :slight_smile:
Samt for at lave lækre vege-versioner af kødmad :tak:

Selvfølgelig skal man ikke bruge det helt klassiske navn på en ret, man har “pillet ved”, men nævne det på en eller anden måde.
Men mange moderne kokke laver da deres eget “take” af klassikerne - og at en meget dygtig kok kan få noget exceptionelt ud af noget, der ellers er kedeligt, det er vel netop beviset på talent for kogekunst.

Men der kan jo være andre, der synes, at det er sjovt at “hekse” med maden :?

Selv blev jeg inspireret af en opskrift på sønderjydske trilleboller i danablu-sauce :savle:

Det er da ikke ret længe siden jeg så en reklame for sushi med sorte ris, så der bliver altså udviklet.

Forresten Ann, fik du lavet stegte saltsild?

Nej… jeg har jo været på udstilling hele weekenden. :slight_smile:
Men jeg har tænkt mig at lave dem som speciel overraskelse til Jan 1’ste juledag… Vi giver ikke julegaver, men derfor kan man jo godt glæde hinanden på anden måde :thumbup:
Jul er det første tidspunkt, hvor jeg har tid og Jan er hjemme i mere end en formiddag… så derfor må jeg vente…

[quote=Ann K;490813]Nej… jeg har jo været på udstilling hele weekenden. :slight_smile:
Men jeg har tænkt mig at lave dem som speciel overraskelse til Jan 1’ste juledag… Vi giver ikke julegaver, men derfor kan man jo godt glæde hinanden på anden måde :thumbup:
Jul er det første tidspunkt, hvor jeg har tid og Jan er hjemme i mere end en formiddag… så derfor må jeg vente…[/quote]

Nøj, dét er en god overraskelse!!

Jamen Mirea, det kan da godt tænkes at du mener det er som Trold af en æske… men jeg kan simpelthen ikke klare, at man kalder tingene noget de ikke er!

Jeg har intet imod at spise fx “Kødsovs” til pasta… det smager faktisk godt (hvis man er til kød :wink: ) og det kan laves på noget nær utallige måder, hvor det kun er fantasien, som sætter grænser… men jeg bliver irriteret, hvis et eller andet miskmask med hakket stegt kød, ærter, gulerødder majs og flåede tomater bliver kaldt Spaghetti Bolognese! For de to ting har intet med hinanden at gøre!
KLIK for originalopskrift på Bolognese (meget overraskende fundet på dansk!) eller denne meget lignende godkendt i 1982 af Accademia Italiana della Cucina som værende den originale opskrift på Ragû Bolognese…

Jeg laver en meget lignende kødsovsvariant… hvor skinken er udskiftet med bacon… simpelthen fordi det i min barndom var meget svært og meget dyrt at skaffe parmaskinke… I mit hjem blev denne variant aldrig kaldt bolognese!!!
Det var og blev kødsovs…

Jamen, så gentager jeg lige mig selv - helt kort :slight_smile:

Et eksempel: Selvom jeg ikke selv spiser animalske produkter, så lavede jeg f eks lakse-lasagne til en travl veninde med familie. De meldte positivt tilbage om, at det funkede med lidt dijonnaise i saucen, ærter og champignons lagvis med tynde lakseskiver og “grøn” pasta.

Hvor jeg ville hen, er, at når tjekkerne f eks laver knedliky, så gør de det allerede med adskillige forskellige ingredienser.

Da jeg forsøgte at lære mere om sushi, lånte jeg 4-5 kogebøger om japansk mad. De former for sushi lignede ikke altid det, vi kender fra “vores” sushisteder. Det kan gøres anderledes - japanerne gør det :slight_smile:

Ser dansk mad ikke forskellig ud forskellige steder i landet :?

Nja… det kan vel ikke undre, når nu den korte definition på Sushi er “oftest kogte ris tilført riseddike og serveret med forskellige slags tilbehør”…
En meget åben definition på en ret!!! :slight_smile: Som jo reelt betyder at du kan lave den af hvad som helst…

Ser dansk mad ikke forskellig ud forskellige steder i landet :?

Det burde det ikke… men man skal huske, at det, som man normalt kalder “dansk husmandskost”, ofte er retter, som har været lavet indenfor familien og derfor har forskellige variationer… Fx er jeg stensikker på, at du vil kunne få mindst ti forskellige opskrifter på frikadeller, hvis du spurgte :wink: og ikke en eneste af dem ville være forkert…

Kan også huske en tråd på et andet forum, hvor der blev talt om Brunsviger…, som er noget helt, helt andet på Fyn (hvor kagen stammer fra) end hos min ellers udmærkede bager på Islev Torv :slight_smile:

Og det er faktisk ikke spor forkert at kalde den ret for lakseLASAGNE, da lasagne reelt kun betyder en ret med pastaplader …
Det er med andre ord ikke retten, der hedder lasagne - men pastapladerne… ligesom der findes Fusilli, tagliatelle, spaghetti osv osv…

:besvimer:

-surrender

:smutter:

:)Må give Ann ret… Man piller ikke ved klassikere…
Dermed ikke være sagt at der ikke er meget nyt lækkert tilbehør eller nye måder at tilberede på… men her i huset blir der ikke pillet ved det klassiske…:thumbdown:
Når jeg så “ekspermintere” er det jo netop nyt og kan sagtens være bedre end en gammel opskrift… men det ændre jo ikke på den gamle opskrift… :?