Vil lige høre, om der er andre, der kan finde på at “strikke” om på klassiske retter:?
Jeg synes, at det er sjovt at gøre noget ved noget gammelkendt, erstatte ingredienser med noget sundere og/eller mere lækkert.
Især, hvis man kan “hekse” lidt med traditionel mad.
F eks ville jeg gerne lære at lave sushi selv, for så kunne jeg eksperimentere med noget bedre end hvid ris. Det kunne være diverse klistrede fuldkornsversioner af bulgur, upoleret ris, vilde ris, eller måske boghvede :?
En tidl. veninde, der går (gik?) ufattelig meget op i madlavning, og ejede et hav af kogebøger om de nyeste køkkentrends, kendte til gengæld ikke til portobellosvampe, og da jeg forærede hende en bollesprøjte, anede hun ikke, hvad det var OK, det gammeldaws danske køkken er måske ikke verdens mest interessante - er det ikke mest mænd, der jubler over tidens trend med “mormor-mad” - men der er da sjove elementer, man kunne lege med?
Jeg kunne selv finde på at lege med de klassiske melboller, med mindre fedt, flere krydderier, fuldkorn - måske ligefrem med linser, for proteinernes skyld.
Faktisk synes jeg, at jeg så et glimt af en reklame netop for “melboller with a twist” - så helt utrendy er jeg så ikke
Ligeså med klassikeren knödl, de tjekkiske knedliky
dansk-tjekkisk.dk
Hvor der netop beskrives, at man kan putte alt muligt i og variere klassikeren. De holder ligefrem kurser - jeg skal med næste gang, stol på det
Da jeg googlede knödel, kom denne sjove beretning frem:
http://trinesferie.blogspot.com/2006/02/kndel.html
-LOL
Og jeg syntes nok, at jeg genkendte navnet, hun har været aktiv i den go’e gamle NG, og nej, den er altså ikke helt død endnu
Forresten har jeg set spätzle, som hun hegler ned, anvendt bedre i moderne kogekunst på højt plan - så det kan altså smage godt
Der er flere retter, hvor jeg har “pillet ved” opskriften.
Jeg er godt klar over, at det for nogen er helligbrøde, og at der er dem, der mener, at det er en uskik at forsøge at gøre noget sundere, mere økonomisk.
Imidlertid er mit ærinde blot at få tingene til at smage bedre. Og så synes jeg, at det er sjovt at eksperimentere.
Hvad med jer?
Eksperimenterer I, ændrer på retter mere eller mindre systematisk?