Om hittekillinger, mælk og prægning

Hvis man har killinger man flasker op, ville det så ikke være en fordel hvis man havde en kat der lod dem sutte hos sig, altså så de stadig får lov at sutte og pumpe i pelsen på en anden kat???

Hvis man har hittekillinger, som der er en anden voksen kat i hustanden der adopterer, så er det da det optimale for killingerne, er det ikke?,
Også selv om det er en hankat.

Altså en hankat som reservemor der lader dem sutte på sig, og holder numserne rene, men de får mælk på flaske??

Hvis en hunkat er neutraliseret før den blev kønsmoden, kan den så lægge mælk til, hvis den “adopterer” killinger og lader dem sutte hos sig?

Hvilken modermælkserstatning er bedst til killinger (i jeres erfaring), og hvorfor??

Det ville jeg da helt klart synes var en forbedring i stedet for “kun” menneskekontakt :slight_smile: Uanset kønnet, så kan katte altså noget, vi andre ikke kan og hvis man har en hankat/kastrat, der vil være med til at passe hittekillinger på den måde, er man helt klart godt stillet :thumbup:

Omsorgen fra en anden kat kan man aldrig erstatte som menneske… så jo - det vil være det bedste at lade killingerne være hos en surrogatmor…

Hvis man har hittekillinger, som der er en anden voksen kat i hustanden der adopterer, så er det da det optimale for killingerne, er det ikke?,
Også selv om det er en hankat.

Så er det en hankat… skidt! Det væsentligste er samværet og omsorgen - og på sigt oplæringen og afvisningen. Det er det som giver godt prægede katte…

Altså en hankat som reservemor der lader dem sutte på sig, og holder numserne rene, men de får mælk på flaske??

Jeg undrer mig ikke over at en anden kat vil tage killingerne til sig… snarere over at det er en hankat… de plejer godt at ville de små, når først de er blevet lidt mobile - men alt det der væmmelige med at rense numser og så’n plejer de at overlade til andre :slight_smile:

Hvis en hunkat er neutraliseret før den blev kønsmoden, kan den så lægge mælk til, hvis den “adopterer” killinger og lader dem sutte hos sig?

Jeg har hørt om kastratpiger som har lagt mælk ned… kan ikke lige huske om det kun er tidligere avlshunner…

Hvilken modermælkserstatning er bedst til killinger (i jeres erfaring), og hvorfor??

KMR på dåse, alternativt gedemælk… flydende, fordi det mindsker risikoen for forstoppelse hos de små… den risiko er langt større ved pulveropblandinger.

Lige præcis samme spørgsmål har jeg gået og funderet over de sidste par dage.

I fredags fik jeg 12 uger gamle Demolissa hjem :slight_smile: Sammenføringen med den allerede residerende steriliserede hunkat Noni på 8 mdr. er gået over alt forventning. Faktisk er det gået så godt, at Demolissa søger Nonis dutter og sutter. Noni lader hende gøre det - alt imens hun vasker Demolissa blidt. Så derfor har jeg tænkt præcis samme tanke.

Der er ingen tvivl om at Noni udviser en form for moderinstinkt, men nu er der så gået 3½ dag og der er ikke tegn på anløb til mælk i baren på trods af tiltider intens sutten fra Demolissa. Og jeg begynder også, at tvivle på at der kommer mælk.

For god ordens skyld skal jeg nævne at Noni blev steriliseret da hun var 12 uger gammel.

Knus Gitte

Min hittekat Tip havde to “mødre” - Elins steriliserede hunkatte Pippi og Lilli samt nogle gode onkler i Leopold og Hans otto - og så var de 2 i kuldet plus der var en anden lidt ældre killing også at lege med

MVH

Jeg har en kastarat pige som ligger mælk ned og hun har ikke haft killinger

Min kastrat pige har også mælk kan jeg se.
Killingerne har nemlig lidt i mundvigene når de har suttet ved hende.

Men skal jeg så lade killingerne tage det hun har, og så fodre til, eller skal jeg fodre fuldt og forsøge at de ikke tager ved hende?

Hendes mælk er vel ikke skadelig, så det er vel bedst at de tager hendes mælk, så hun ikke får yverbetændelse?

Hvor meget mælk kan de mon producere?

Hun kommer vel ikke til at kunne give andet end et par dråber?

Hun er begyndt at hvæse af de andre katte, hvis de vil kigge ened i kassen, og hun viger næsten ikke fra de små.

Hun opfører sig faktisk helt som sin egen mor gjorde sidste år.

Men jeg er lidt bange for at det kan give en eller anden uheldig virkning at hun leger så meget “mor”.
Harald må godt være i kassen også, men kun ham. Killingerne sutter også på ham, men søger mere hende nu.
Til gengæld er det mest ham der “sutter numser”.
Tror i jeg behøver at vaske dem i numsen, når han gør det?
Er der en måde man kan se om de kommer af med alt det de skal, for det kan man jo ikke se når han slikker dem rene, men er så bange for at de ikke kommer af med det hele.

NU har jeg en hittekat…fundet 2½ uge gammel i en hulmur…flasket …og hun er sgu anderledes…hun er sød, kærlig og rar …men alligevel anderledes… hun er min blå bengal…hun kan ikke miave…hun skriger som en bengal…og selv om hun er voksen…så hopper jeg stadig af og til når hun skriger som om hun er i klemme…
men alt andet lige så elsker jeg hende jo stadig…her er hun så
Tami

Tara har haft ladet Tip/Maggie patte - jeg husker ikke hvilken af dem. Hun har aldrig haft killinger - joh Malik og Milo, men de var jo adopteret og Eddie var far:tihi:

Jeg er i tvivl om hun lagde mælk ned eller om de bare hyggede:-)

[quote=haneben;383358]NU har jeg en hittekat…fundet 2½ uge gammel i en hulmur…flasket …og hun er sgu anderledes…hun er sød, kærlig og rar …men alligevel anderledes… hun er min blå bengal…hun kan ikke miave…hun skriger som en bengal…og selv om hun er voksen…så hopper jeg stadig af og til når hun skriger som om hun er i klemme…
men alt andet lige så elsker jeg hende jo stadig…her er hun så
Tami
[/quote]

Sikke en skøn kat! Ligner min Tip lidt - og han er også anderledes:-)

men det gør ikke noget Helle…søde er de jo…alt andet lige…

ups glemte…til nyfødte hvis mormis ikke kan/vil…bruger jeg KMR
til killinger over 2 uger vil jeg bruge RC baby mælk…(pulver)

[quote=alleos7;383355]
Men skal jeg så lade killingerne tage det hun har, og så fodre til, eller skal jeg fodre fuldt og forsøge at de ikke tager ved hende?

Hendes mælk er vel ikke skadelig, så det er vel bedst at de tager hendes mælk, så hun ikke får yverbetændelse?

Hvor meget mælk kan de mon producere?

Hun er begyndt at hvæse af de andre katte, hvis de vil kigge ened i kassen, og hun viger næsten ikke fra de små.

Hun opfører sig faktisk helt som sin egen mor gjorde sidste år.

Men jeg er lidt bange for at det kan give en eller anden uheldig virkning at hun leger så meget “mor”.
Harald må godt være i kassen også, men kun ham. Killingerne sutter også på ham, men søger mere hende nu.
Til gengæld er det mest ham der “sutter numser”.
Tror i jeg behøver at vaske dem i numsen, når han gør det?
Er der en måde man kan se om de kommer af med alt det de skal, for det kan man jo ikke se når han slikker dem rene, men er så bange for at de ikke kommer af med det hele.[/quote]

Jamen det er jo helt perfekt :slight_smile:
Killingerne har fået et par perfekte plejemødre - og jo mindre du blander dig, desto bedrer vil det være for killingerne på sigt.
Var jeg dig ville jeg veje killingerne et par gange i døgnet - tager de på skal du ikke støttemade.
Jeg tror nemlig ikke, der som sådan er grænser for, hvad hunkatten kan lægge til at mælk - er mælken der, så er den der.

Så der er lånt en vægt der kan veje med 1 grams intervaller.

Så nu prøver jeg at veje dem et par gange idag, og så ser jeg om de får nok, ved Ingeborg.

Jeg er bare så nervøs, for om de skulle sulte, da de jo er så små.

Men de siger slet ikke noget, og de ville vel hyle hvis de var sultne?

Hvor meget skal de helst tage på om dagen?

Jeg er i tvivl om hvor gamle de er, for jeg ved jo ikke hvornår de er født.
Jeg ved bare at torsdag aften var deres mor stadig rumle tyk, og søndag morgen var hun slank igen. I de mellemliggende døgn, så vi hende slet ikke.

Men det er vel heller ikke så vigtigt om de er født torsdag, fredag eller lørdag???

De er bare ikke ret store synes jeg, så jeg tror de er født lørdag, men de kan jo sagtens være født før.

Men de er godt nok søde. Og de mosler rundt, når de ikke lige sutter.

Det er en dreng og en pige, for der er stor forskel på afstanden mellem hullerne bagi. (den med den store afstand er da dreng og den anden pige, eller er det omvendt???)

Når de nu begge er røde, så må deres far vel også have været rød???
Det undrer mig bare, da jeg ikke rigtigt har set nogen røde fertile hankatte, her i nabolaget, de er faktisk alle sort/hvide, men de kan vel ikke være far?

[quote=alleos7;383538]Så der er lånt en vægt der kan veje med 1 grams intervaller.

Så nu prøver jeg at veje dem et par gange idag, og så ser jeg om de får nok, ved Ingeborg.[/quote]

fint med vægten… hvad vejer de så? Og tager de på?
(Synes det vil være så fint, hvis virkelig de kan f´deres helt egen reservemor komplet med mælkebar og det hele :slight_smile: )

Jeg er bare så nervøs, for om de skulle sulte, da de jo er så små.

Men de siger slet ikke noget, og de ville vel hyle hvis de var sultne?

Det vil de nemlig… og de vil også vrikke og vride sig, når du tager dem op…
Det er først når der er helt stille og killingerne virker apatiske at du skal panikke… og så er der grund til det som jeg har forstået det. Der er killingerne nemlig ved at være dehydrerede og det kan vise sig meget svært at “vende” dem igen…

Hvor meget skal de helst tage på om dagen?

Jeg ved ikke om dagen… men har hørt den gyldne regel om at de skal fordoble deres fødselsvægt indenfor den første uge…
Jeg vil tro at huskattekillinger har en fødselsvægt omkring de ca 90 g… så kan du måske regne videre fra det…

Jeg er i tvivl om hvor gamle de er, for jeg ved jo ikke hvornår de er født.
Jeg ved bare at torsdag aften var deres mor stadig rumle tyk, og søndag morgen var hun slank igen. I de mellemliggende døgn, så vi hende slet ikke.

Men det er vel heller ikke så vigtigt om de er født torsdag, fredag eller lørdag???

Ikke udover at det jo så ville lettere at beregne en vægt sm udgangspunkt…
For at være meget kynisk så kan man jo også sige at de enten klarer sig eller ej… og ved sygdom kan en dag fra eller til muligvis spille en rolle

De er bare ikke ret store synes jeg, så jeg tror de er født lørdag, men de kan jo sagtens være født før.

Men de er godt nok søde. Og de mosler rundt, når de ikke lige sutter.

Nåehhh… :inlove:

Det er en dreng og en pige, for der er stor forskel på afstanden mellem hullerne bagi. (den med den store afstand er da dreng og den anden pige, eller er det omvendt???)

Øhdøhh… kan ikke huske det :slight_smile:

Når de nu begge er røde, så må deres far vel også have været rød???
Det undrer mig bare, da jeg ikke rigtigt har set nogen røde fertile hankatte, her i nabolaget, de er faktisk alle sort/hvide, men de kan vel ikke være far?

Det spørgsmål overleder helt til genetiknørderne… så kommer jeg ikke til at sige noget forkert :slight_smile:

Held og lykke med de små… de ser vel nok fine ud :wehuu:

Det går bare super fint med de små.

De tager på, og vejer lige nu: 157g. og 129g.

De er rolige søde og siger ikke meget, undtaget når jeg har dem oppe og blive vejet.

De tager fint på, og de har ikke fået flaske siden igår.

Ingeborg passer dem som om hun selv havde født dem.

Jeg har tit hørt om fertile katte der “adopterede” andres killinger, men jeg har godt nok aldrig oplevet det med neutraliserede killinger.

Min dyrlæge har dog hørt om det én gang før, og siger at jeg skal blande mig så lidt som muligt, for det er jo det mest optimale for killingerne.

Så nu har jeg altså hittekillinger på den nemme måde.

Og som Anna sagde:
–Mor tror du ikke det er fordi at vores 2 blev kørt ned, så var der jo lige plads til 2 mere i flokken?–

Det vælger vi at tro på, så nu er vi igang med den helt store navne hittepå leg.

Så fik vi lige fanget et billede af de små og deres “mor”.

Min veninde var lige på besøg, og da hun så killingerne blev hun helt underlig i ansigtet.
Så kiggede hun på mig og sagde:
Hvordan er det gået til??? Det der er da den ene af de killinger vi var nede og få fixet sidste år?

Hun troede jo at den havde født de små, så hun var sikker på vi skulle være berømte her i huset.

Så måtte jeg jo gå til bekendelse og indrømme at det var hittebørn.

Men hendes ansigtsudtryk, ville jeg godt nok gerne have haft et billede af. :tihi:

Tager de på, kan du være helt rolig. Killinger, der ikke får næring, taber sig lynhurtigt - og begynder netop at være urolige, hyle osv.

Typisk bør de nok tage 15-20 gram på i døgnet, men de kan sagtens overleve på mindre.

Nå, men træerne vokser så alligevel ikke ind i himlen.

Den mindste af killingerne, begynder at “falde fra”.

Den tager ikke så godt på, og vil ikke rigtigt sutte. Ingeborg virker som om hun ikke rigtigt gider den, så dyrlægen mener at den ikke klarer det.

Men den er jo også noget mindre end den anden.

Vi har prøvet med flaske, men den vægrer sig og vil ikke.

Så nu ser vi lige an et par timer, og så afliver vi den, hvis den ikke gør tegn til at ville kæmpe for det.

Så er jeg bare lidt i tvivl om jeg skal finde en killing mere, så den tilbageværende ikke skal være ene, for det er vidst ikke helt optimalt???

Den store af killingerne virker meget frisk, og spiser fint, og den vil Ingeborg gerne have, så den tror vi på. (dyrlægen siger dog at vi skal vente til søndag med at tage for givet at den overlever)

Du gør alt, hvad du kan - og mere til. :wehuu:

Dejligt at der findes mennesker som dig. :hjerte:

Husk den skal have kropstemperatur inden du støttemader den.

Killinger der falder “fra” gør det normalt indenfor den første leveuge.