? om light foder

Min Nuka pige har iegn taget på, å hun nu vejer ca. 1,2 kilo for meget. Sidste gang hun var på slank for 1½ år siden tabte hun sig ved at spise Hills r/d.

http://www.hillspet.dk/adult/products/product.aspx?pid=67&packform=Bag&sc_lang=da-DK

Jeg vil nu høre i foder kyndige om i tror vægt tabet kan blige lige så succes fuld hvis jeg i stedet vælger JW light?

http://www.wellbeloved.com/products/cat_food/turkey__rice/senior_light.aspx

Har du prøvet at fodre med vådfoder? Det er der nogen, der har succes med. Den store mængde væske skulle gøre, at katten samlet set får lidt mindre nærring. Jeg må så dertil erkende, at det ikke virker på min tyksak - kun på tyndsakken, det skal ikke være nemt :smiley:

Tørfoder med store mængder kulhydrater kan nemlig have andre kedelige indvirkninger på kattens sundhed i form af større svingninger i blodsukkeret, hvilket ikke er sundt - og kattens organisme er endnu dårligere til det end andre væsner. Dertil har det ikke altid den ønskede effekt. Men selvfølgelig har du jo så allerede god erfaring med r/d, og det taler selvfølgelig for. Protein-indholdet er også ganske flot i r/d - trods ret store mængder majs.
Jeg bruger selv JamesW - ikke lige senior/light kalkun, men andre varianter. Det er super godt til allergi, men jeg trooor ikke, at jeg ellers ville bruge det. Jeg synes, at 26% ris plus majs og andre ikke-kød-ingredienser er jævnt meget.
(optimalt set skal fedt-indholdet erstattes af protein - ikke kulhydrat).

God fornøjelse med projektet :slight_smile:

Nå ja - har du prøvet foderkugler eller andet aktiveringslegetøj? Jeg ‘kom til’ at købe sådan en lille een her forleden sammen med selerne vist i en anden tråd: http://www.trenddog.dk/shop/leo-genius-aktiveringslegetoej-3417p.html Den er pænt nice! Men der er jo også cuber, aktivitetboards osv.

Jeg har aldrig været begejstret for light-foder, man piller nogle af de gode nødvendige ting ud, og putter i stedet billige kulhydrater i, har man en meget aktiv kat kan det hjælpe, men alle disse kulhydrater, hvis de ikke bliver brændt af, så omdannes de til fedtceller, det er grunden til at man ofte ser en vægtøgning hos katte på light-foder, og det var jo ligesom ikke det der var planen.

RC’s Obesity som købes hos dyrlægen, er mere efektivt, hvis man altså overholder fodrings/mængde planen

Hvis du f.eks. gerne vil fortsætte med Hill’s ville jeg foreslå at bruge m/d istedet for r/d. Det er et foder baseret på et højt proteinindhold og med til at ændre kattens stofskifte til det bedre. Efter min mening en udvikling til en bedre holdning fra foderfirmaet om at katten har behov for protein og ikke kulhydrat. Det fåes også som vådmad.

Marina

Da jeg fik Gia, spurgte jeg en række opdrættere til råds om foder. De mente alle, at RC var OK, ligesom Hills - og det var stort set de mærker, jeg umiddelbart kunne købe da, udover Specific hos dyrlægen.
Jeg lagde ud med at give dem Persian, som Gia var super-glad for (hun havde udelukkende fået Hills Anti-hairball før da), og så tog hun på.
Siden har jeg mest kørt med RC Sterilised og Fit32, som de begge vældig godt kan lide. Vægten er nu stabil på et passende niveau.
De får også RC Obesity, simpelthen fordi jeg havde en rabatkupon, der skulle bruges, og det foder kan de også lide. Så vidt jeg ved, er der ret meget protein i og mindre fedt.
Jeg tjekker deklarationer for kalorietal og fedtindhold, og overlader det til andre at gå op i flere detaljer. Men mine katte har så heller ikke de store foder-relaterede problemer/sygdomme.
De har fri adgang til foder, så de kan spise lidt og tit, og ikke går og bliver gammelsultne (så man grovæder, når der endelig kommer mad). Foderskåle placeret rundt om på klatrehylder er det mest spændende, de “går på jagt” og får motion af det også.

Vi har Kai - som jævnligt må på LIGHT.

Vi har fra start prøvet forskelligt.
Det eneste, der virker for os er Hills Light.

[quote=pivnu;373094]Har du prøvet at fodre med vådfoder? Det er der nogen, der har succes med. Den store mængde væske skulle gøre, at katten samlet set får lidt mindre nærring. Jeg må så dertil erkende, at det ikke virker på min tyksak - kun på tyndsakken, det skal ikke være nemt :smiley:

Tørfoder med store mængder kulhydrater kan nemlig have andre kedelige indvirkninger på kattens sundhed i form af større svingninger i blodsukkeret, hvilket ikke er sundt - og kattens organisme er endnu dårligere til det end andre væsner. Dertil har det ikke altid den ønskede effekt. Men selvfølgelig har du jo så allerede god erfaring med r/d, og det taler selvfølgelig for. Protein-indholdet er også ganske flot i r/d - trods ret store mængder majs.
Jeg bruger selv JamesW - ikke lige senior/light kalkun, men andre varianter. Det er super godt til allergi, men jeg trooor ikke, at jeg ellers ville bruge det. Jeg synes, at 26% ris plus majs og andre ikke-kød-ingredienser er jævnt meget.
(optimalt set skal fedt-indholdet erstattes af protein - ikke kulhydrat).

God fornøjelse med projektet :slight_smile:

Nå ja - har du prøvet foderkugler eller andet aktiveringslegetøj? Jeg ‘kom til’ at købe sådan en lille een her forleden sammen med selerne vist i en anden tråd: http://www.trenddog.dk/shop/leo-genius-aktiveringslegetoej-3417p.html Den er pænt nice! Men der er jo også cuber, aktivitetboards osv.[/quote]

Tak for svar.

Hun får vådfoder morgen og aften men gider ikke rigtigt at spise op. Hvis jeg servere midt på dagen gider hun ikke spise det. Også selv om jeg fjerne hendes tørfoder.

Tak for dit svar om indholdet af ingredienser det var lige det jeg var ude efter - har ikke selv meget forstand på mængde og hvad der er godt og skidt.

Foderkugler og aktiveringsbræt osv gider hun bare ikke, jeg tror simpelhen hun er for doven til at ville lege med.:tihi::tihi::tihi:

[quote=Marianne H;373101]Jeg har aldrig været begejstret for light-foder, man piller nogle af de gode nødvendige ting ud, og putter i stedet billige kulhydrater i, har man en meget aktiv kat kan det hjælpe, men alle disse kulhydrater, hvis de ikke bliver brændt af, så omdannes de til fedtceller, det er grunden til at man ofte ser en vægtøgning hos katte på light-foder, og det var jo ligesom ikke det der var planen.

RC’s Obesity som købes hos dyrlægen, er mere efektivt, hvis man altså overholder fodrings/mængde planen[/quote]

Tak for svar.

Jeg var simpelhen ikke klar over at man kom flere kulhydrater i light foder, det ligesom den omvendte verden.

Hvad er forskellen RC Obesity og light foder?

[quote=Marina;373131]Hvis du f.eks. gerne vil fortsætte med Hill’s ville jeg foreslå at bruge m/d istedet for r/d. Det er et foder baseret på et højt proteinindhold og med til at ændre kattens stofskifte til det bedre. Efter min mening en udvikling til en bedre holdning fra foderfirmaet om at katten har behov for protein og ikke kulhydrat. Det fåes også som vådmad.

Marina[/quote]

Tak for svar.

Jeg vil helt klart kigge på m/d. Hvorfor jeg brugte r/d før var fordi dyrlægen anbefalede det.

[quote=MiSi;373135]Da jeg fik Gia, spurgte jeg en række opdrættere til råds om foder. De mente alle, at RC var OK, ligesom Hills - og det var stort set de mærker, jeg umiddelbart kunne købe da, udover Specific hos dyrlægen.
Jeg lagde ud med at give dem Persian, som Gia var super-glad for (hun havde udelukkende fået Hills Anti-hairball før da), og så tog hun på.
Siden har jeg mest kørt med RC Sterilised og Fit32, som de begge vældig godt kan lide. Vægten er nu stabil på et passende niveau.
De får også RC Obesity, simpelthen fordi jeg havde en rabatkupon, der skulle bruges, og det foder kan de også lide. Så vidt jeg ved, er der ret meget protein i og mindre fedt.
Jeg tjekker deklarationer for kalorietal og fedtindhold, og overlader det til andre at gå op i flere detaljer. Men mine katte har så heller ikke de store foder-relaterede problemer/sygdomme.
De har fri adgang til foder, så de kan spise lidt og tit, og ikke går og bliver gammelsultne (så man grovæder, når der endelig kommer mad). Foderskåle placeret rundt om på klatrehylder er det mest spændende, de “går på jagt” og får motion af det også.[/quote]

Tak for svar.

Her står foderet også fremme hele tiden. Sidste gang Nuka skulle tabe sig måtte jeg fodre alle katte på tidspunkter, altså kl 8, 11, 14, 17 og kl 20. R… irreterende og 2 af mine andre katte gad ikke rigtigt at komme hver gang der blev fodret så jeg måtte hånd fodre dem ved siden af. Det var et være rod. Desværre ser jeg ikke andre måder at fodre på nu iegen da de normalt bygget katte jo nok ikke har godt af at få “slanke” fodret.

Sult lærer blind høne at finde korn - er det ikke det, man siger?
Jeg har netop modtaget aktivitetsboardet herhjemme i dag. Kattene havde lidt forskellig strategi, men begge fik noget at æde. Deena var tilmed lyn hurtig til også at finde ud af kuglerne.
Men hvordan man får opfedet een kat, og en anden til at tabe sig, det er stadig lidt et mysterie for mig. Hvis ikke fodringen skal opdeles (men det holder ikke, når man tager hjemmefra i flere timer). Lige nu deler de 300 g. vådfoder i løbet af dagen, så må jeg jo se, hvad der sker ved det over sigt.