Om min hellige birma

[quote=Con Meo;492556]Smil Mette - jeg er jo kattegallerikvinden…og jeg skrev lillatabby…smiler…og her på computeren er han endnu tydligere lillatabby en på min lille 4.3 tommer HTC skærm…

så afsted til opdrætteren, for en farveændring, hvis det er vigtigt for dig - skal han ikke bruges til show/avl, er det “ligemeget” - men ellers skal han farvebedømmes på et show desværre - måsk kan man stadig på nogle fra bestyrelsen af en klub/eller konsulent ud og farvebedømme, men det er jeg ikke lige klar over

Hilsen Heidi

PS det ER en regning som din opdrætter skal betale - fejlen har været der fra købsdatoen af[/quote]

Hej, Ja det var nemlig dig :slight_smile:

Og jeg mener selvfølgelig også at du skrev lilla tabby, det er en fejl fra min side :ups:

Og tusind tak fordi du sagde det, sendte også nogen billeder til Lisette igår, og hun mente jo også du havde ret, ligesom alle de andre kvinder herinde…

Men hvad koster det at få det ændret? For synes da det er lidt synd for hende, hun er jo en ældre dame… :?
Og jeg tror godt jeg vil have den ændret, for jeg kunne godt tænke mig at få ham udstillet, men jeg ved jo ikke om han kan og må udstilles?

[quote=Metiela;492563]Hej, Ja det var nemlig dig :slight_smile:

Og jeg mener selvfølgelig også at du skrev lilla tabby, det er en fejl fra min side :ups:

Og tusind tak fordi du sagde det, sendte også nogen billeder til Lisette igår, og hun mente jo også du havde ret, ligesom alle de andre kvinder herinde…

Men hvad koster det at få det ændret? For synes da det er lidt synd for hende, hun er jo en ældre dame… :?
Og jeg tror godt jeg vil have den ændret, for jeg kunne godt tænke mig at få ham udstillet, men jeg ved jo ikke om han kan og må udstilles?[/quote]

Du må altid udstille din kat :0) Hvordan er hans aftegninger…hvis du kan se dem. Prøv evt at tage fotos af handsker og kiler og sæt dem herind.

Metiela - Har han en stamtavle? Så kan han :wink: (retorisk spørgsmål) Om han må, tjaeh, hvad har opdrætter sagt der? Normalt plejer man hellere end gerne at må.

Mht pris. Hmm, prisen for en farvebedømmelse på udstilling, og for en ny stamtavle. 100 kr. for det første, og 125 for farveændringen på stamtavlen :slight_smile: Så det er ikke så galt.

[quote=Eife;492571]Metiela - Har han en stamtavle? Så kan han :wink: (retorisk spørgsmål) Om han må, tjaeh, hvad har opdrætter sagt der? Normalt plejer man hellere end gerne at må.

Mht pris. Hmm, prisen for en farvebedømmelse på udstilling, og for en ny stamtavle. 100 kr. for det første, og 125 for farveændringen på stamtavlen :slight_smile: Så det er ikke så galt.[/quote]

Nej Eife, han har ingen stamtavle :uha: Han er jo en blanding af alt mulig godt fra kvarteret :tihi:

Men nu skal i lige høre noget pinligt :ups::ups::ups:
Det er vidst mig der har lavet en kæmpe tanketorsk… Der står minsandten på hans stamtavle at han er LILLA TABBY :ups:
Jeg ved ikke lige hvor jeg har fået det blå tabby fra :argh:
Måske det står på købskontrakten…

:sorry::sorry::sorry:

Men bortset fra det, så har hun ikke sagt noget om udstilling?
Så det må jeg vel godt , hvis han altså er udstillingsegnet…
Og hvor finder jeg så ud af om han er det?

Metiela - Haha, men så ved du da hvad du skal gøre hvis du en dag får en hvor der er sket en fejl :smiley: :smiley:

Mht udstilling, så er jeg sikker på at du godt må. Det skal stå i kontrakten hvis det er du ikke må :slight_smile: (og har jeg kun hørt om en gang, hvor opdrætter synes katten var så dårligt typet at hun helst ikke ville se den på udstilling)
Mht om han er egnet, jamen tag ham med og find ud af det? Eller få en erfaren opdrætter på besøg. Det er mest det der med de bimser og deres handsker, at de skal se ud på en bestemt måde for at det er en god udstillingskat :slight_smile:

[quote=Eife;492589]Metiela - Haha, men så ved du da hvad du skal gøre hvis du en dag får en hvor der er sket en fejl :smiley: :smiley:

Mht udstilling, så er jeg sikker på at du godt må. Det skal stå i kontrakten hvis det er du ikke må :slight_smile: (og har jeg kun hørt om en gang, hvor opdrætter synes katten var så dårligt typet at hun helst ikke ville se den på udstilling)
Mht om han er egnet, jamen tag ham med og find ud af det? Eller få en erfaren opdrætter på besøg. Det er mest det der med de bimser og deres handsker, at de skal se ud på en bestemt måde for at det er en god udstillingskat :)[/quote]

Eife, jamen hvor er det pinligt :ups:
Og okey du er jo erfaren opdrætter, så du kan da lige komme et smut forbi :stuck_out_tongue: Det kunne være jeg skulle høre Lisette om hun ville hjælpe mig igang med det udstilling, tror det kunne være rigtig hyggeligt :slight_smile:

[quote=Metiela;492600]Eife, jamen hvor er det pinligt :ups:
Og okey du er jo erfaren opdrætter, så du kan da lige komme et smut forbi :stuck_out_tongue: Det kunne være jeg skulle høre Lisette om hun ville hjælpe mig igang med det udstilling, tror det kunne være rigtig hyggeligt :)[/quote]

Hvis du går ind på birma.dk - så finde du her http://birma.dk/konsulenter.htm

Konsulenter som gerne rådgiver dig og hjælper med at blive udstillingsklar.

[quote=Chicabee;492602]Hvis du går ind på birma.dk - så finde du her http://birma.dk/konsulenter.htm

Konsulenter som gerne rådgiver dig og hjælper med at blive udstillingsklar.[/quote]

Super, mange tak :slight_smile:

Men vi andre herinde vil nu også gerne se billeder af handsker og kiler :thumbup:

Ókey, men synes nemlig ikke at hans handsker og kiler, er særlig tydelige da hans pels er meget lys…

Man ser det bedst i halvmørke eller gennem en fotolinse. Prøv at tage fotos, så kan vi lave noget kontrasthalløj og se om de er ok eller hvordan de nu ser ud.

Okey det vil jeg gøre i aften, skal lige sætte kameraet i opladeren.
Men bortset fra det Chicabee, kender du noget til linieavl/indavl?

[quote=Metiela;492656]Okey det vil jeg gøre i aften, skal lige sætte kameraet i opladeren.
Men bortset fra det Chicabee, kender du noget til linieavl/indavl?[/quote]

Uha linieavl/ eller indavl er et meget stort emne - men som udgangspunkt kan man vel sige at de allerfleste racekatte er opstået ved brugen af ovennævnte. Hvad tænker du da på ?

Jamen jeg sad og skrev sammen med en, som havde killinger til salg, vi snakkede bare lidt frem og tilbage om avlskatte, foder værter, hovedklubber osv. Hvorefter hun sagde at hendes birma killinger var fra far/datter paring… Nu har jeg så sidde og læst lidt om linieavl, og til at starte med synes jeg det lød helt forkert, nu har jeg så fået en større forståelse for det… Men jeg forstod bare ikke helt meningen med at lave en far/datter paring, når killingerne derfra kun bliver solgt som kælekatte? Mon det var et ups kuld? Eller giver det mening for dig at lave et far/datter paring, og så sælge killingerne som kælekatte? Jeg troede jo netop at hvis man lavede en tæt parring, at det var for at fremhæve de gode linier, og så bagefter avle ud - hvis man kan kalde det, det?

Og en anden ting, hvis man nu laver en tæt parring som f.eks far/datter eller mor/søn, er det så en chance man tager for at kuldet bliver sunde og raske? Eller skal der være en større indavls procent, for at killinger skulle blive… ja hvad kan man kalde det, usunde og syge :slight_smile:

Hvis man laver en far/datter-parring og vælger at sælge alt ud til kæl, så er der sikkert tale om en ups-parring.
Jeg kan heller ikke rigtig se formålet med sådan en tæt parring i en race som birmaen…

At man parrer tæt skal man ikke være så nervæs for endda… det betyder så blot, at man som opdrætter skal huske at parre ud i de følgende generationer…
Min ene kat er en planlagt halvsøskende-parring… og nok den af mine katte som er allermest uforskammet sund! :smiley:

[quote=Metiela;492600]Eife, jamen hvor er det pinligt :ups:
Og okey du er jo erfaren opdrætter, så du kan da lige komme et smut forbi :stuck_out_tongue: Det kunne være jeg skulle høre Lisette om hun ville hjælpe mig igang med det udstilling, tror det kunne være rigtig hyggeligt :)[/quote]

Haha, mange tak. Men det er jeg nu slet ikke :smiley: Jeg har kun lige fået min første avlskat nu her (hun er 4½ månede) og har endnu mit første kuld til gode :slight_smile: Jeg har bare brugt de sidste 4-5 år på at sætte mig ind i udstilling, opdræt osv., så den teoretiske viden har jeg langt hen af vejen.
Men mht handkser så er det birma opdrættere du skal spørge, som du jo allerede er igang med. Jeg kender ikke deres standard :wink: Men god idé at spørge din opdrætter, jeg er selv “bidt af en gal udstiller” og synes at det er fantastisk morsomt og lærerigt.

[quote=Metiela;492656]
Men bortset fra det Chicabee, kender du noget til linieavl/indavl?[/quote]

Uh, det er et bredt emne. Generelt skal en race/population have en vis mængde genetisk variation for at være sund. Laver man for mange tætte parringer så formindsker man den genetiske variation. Men at lave en er ikke noget problem, så længe man bare, som Ann K siger, parrer ud i de næste generationer :slight_smile:
Mister en race for meget genetisk variation, så får den det som man kalder en indavlsdepression, og noget af det der er herunder er mangle fertilitet, mindre kuld, højere dødelighed, dårligere immunforsvar osv. :slight_smile:

[quote=Ann K;492753]Hvis man laver en far/datter-parring og vælger at sælge alt ud til kæl, så er der sikkert tale om en ups-parring.
Jeg kan heller ikke rigtig se formålet med sådan en tæt parring i en race som birmaen…

At man parrer tæt skal man ikke være så nervæs for endda… det betyder så blot, at man som opdrætter skal huske at parre ud i de følgende generationer…
Min ene kat er en planlagt halvsøskende-parring… og nok den af mine katte som er allermest uforskammet sund! :D[/quote]

Hej Ann

NEJ det kan jeg altså ikke give dig ret i - at du måske tænker, at så må det være ups parring, fordi alt sælges til kæl, er jo din hypotese. Jeg har lavet bevist tæt parring og solgt til kælekat - og det har jo intet med upskuld at gøre, som jeg da heldigvis har tilgode endnu her…

der er mange vinkler på, hvordan vi forskellige sælger og ønsker at opdrætter - formål, you know

KH Heidi

Hej Heidi.

Kunne godt tænke mig at vide hvorfor man laver en tæt parring, og så sælger dem alle som kælekatte? Jeg spørg af ren nysgerrighed… Jeg troede nemlig at hvis man lavede en tæt parring, eks far/datter parring, at man gjorde det for at avle videre på nogen gener?

[quote=Eife;492835]Haha, mange tak. Men det er jeg nu slet ikke :smiley: Jeg har kun lige fået min første avlskat nu her (hun er 4½ månede) og har endnu mit første kuld til gode :slight_smile: Jeg har bare brugt de sidste 4-5 år på at sætte mig ind i udstilling, opdræt osv., så den teoretiske viden har jeg langt hen af vejen.
Men mht handkser så er det birma opdrættere du skal spørge, som du jo allerede er igang med. Jeg kender ikke deres standard :wink: Men god idé at spørge din opdrætter, jeg er selv “bidt af en gal udstiller” og synes at det er fantastisk morsomt og lærerigt.

Uh, det er et bredt emne. Generelt skal en race/population have en vis mængde genetisk variation for at være sund. Laver man for mange tætte parringer så formindsker man den genetiske variation. Men at lave en er ikke noget problem, så længe man bare, som Ann K siger, parrer ud i de næste generationer :slight_smile:
Mister en race for meget genetisk variation, så får den det som man kalder en indavlsdepression, og noget af det der er herunder er mangle fertilitet, mindre kuld, højere dødelighed, dårligere immunforsvar osv. :)[/quote]

Nå det bliver da enormt spændende med dit første kuld killinger. Jeg vil også rigtig gerne prøve at få et kuld killinger, men nu må vi se hvad fremtiden bringer :slight_smile: