Mon der er have-entusiaster herinde - som har tjek på, hvornår man planter eller potter om?:øhmm:
Min ret store altans planter har lidt under vinteren, og der trænger helt klart til ompotning af de planter, der har klaret den.
Hvornår er rette tid til det for klematis?:?
Og for roser?:?
[quote=MiSi;366884]Mon der er have-entusiaster herinde - som har tjek på, hvornår man planter eller potter om?:øhmm:
Min ret store altans planter har lidt under vinteren, og der trænger helt klart til ompotning af de planter, der har klaret den.
Hvornår er rette tid til det for klematis?:?
Og for roser?:?
Råd om tid for beskæring vil jeg også gerne høre [/quote]
omplantning af roser er nu og beskæring ligeså, dog ville jeg i dit tilfælde måske ikke beskærer roserne før de har fået “fodfæste” der hvor de bliver plantet.
Altså, roser siger man jo, at man beskærer i maj, når man er sikker på, at
nattefrosten er forbi. Afhængig af hvor grundigt, du går til værks, så sker
der altså ikke det store, hvis der alligevel kommer en gang frost - mine
har i hvert fald klaret sig (i år er de altså ikke beskåret endnu).
Problemet med at vente er jo, at så er de begyndt at skyde, og så nænner
man næsten ikke at klippe dem tilbage igen.
Men ellers er det ved at være tid for omplantning, nu hvor planterne
vågner og skal til at skyde igen - måske jeg ville prøve, om jeg kunne
vente 14 dage, men hvis det bliver alt for godt vejr i Bededagsferien, så er
det umuligt at holde sig væk fra haven
Vi har lige plantet to blåbærbuske, som jeg købte i Netto i sidste uge. Der
er ingen problemer med at plante buske og træer med klump - det kan man
stort set gøre, så længe man kan komme i jorden.
Jeg har plantet et par planter ud nu her (en ribes og et par hindbær), men mine klematis og dahlia osv. venter jeg lige med da jeg kan se at der er mulighed for nattefrost i løbet af de næste par uger.
Jeg er ikke den store have ekspert, da jeg netop er lige ved at lære det hele for første gang nu. Hehe. Men her i løbet af maj (foråret er sent ude i år) burde være et godt tidspunkt så vidt jeg kan læse mig til.
[quote=Eife;366939]Jeg har plantet et par planter ud nu her (en ribes og et par hindbær), men mine klematis og dahlia osv. venter jeg lige med da jeg kan se at der er mulighed for nattefrost i løbet af de næste par uger.
Jeg er ikke den store have ekspert, da jeg netop er lige ved at lære det hele for første gang nu. Hehe. Men her i løbet af maj (foråret er sent ude i år) burde være et godt tidspunkt så vidt jeg kan læse mig til.[/quote]
Når dine klematiser først er sat, så overvintrer de ude - det gør dahlia
ikke, de skal graves op og opbevares frostfrit
Ih, hvor er det dejligt at få gode råd så hurtigt! Tak
Jeg har vist været lidt hurtig med rosensaksen, men det er mest døde kviste, der røg forleden.
Så venter jeg roligt til flyvedagsferien med ompotning
Orker heller ikke lige nu
Til min store glæde har min Arkitektens trøst klaret skærene, og den er nu fuld af små lysegrønne blade… Måske skulle man have een mere til at sikre privatlivets fred (og missernes eventyrlyst).
2 nye klematis, indkøbt i efteråret, skyder store, lange skud på ½m allerede - og jeg skal have sået baldrianfrø og klokkeranke (også en dejlig “altan-skjuler”) m fl.
Vores nye varmemester - 2m høj og 1 m bred, bijob som vagtmand - siger, at jeg har ejendommens grimmeste altan. Javel ja, tak for kaffe.
Og det er da rigtigt, at jeg ikke hører til dem, der køber 4 små altankasser med helt ens pelargonier og sætter dem op - så det lige så godt kunne være plasticblomster.
Jeg har have. En lille altanhave. Tingene gror, eller også gør de ikke. Jeg gør, hvad jeg kan, for at pleje på bedste vis. Nogle gange lykkes det, og nogle gange kreperer planten (de dyreste kradsede af først!).
Man kan købe sig til meget: En pæn (og IMHO småkedelig) altan, et rent hjem, dyr indretning etc.
Her gør jeg godt med ret lidt, og så ser det lidt hjemmestrikket ud.
Men jeg har da en rem af familie-huden: Jeg er flov, når det bliver for slemt.
Så jeg er super-glad for jeres gode have-råd, mine ører blafrer stadig
[quote=Charlotte Oeh.;366942]Når dine klematiser først er sat, så overvintrer de ude - det gør dahlia
ikke, de skal graves op og opbevares frostfrit :)[/quote]
Åh ja. Well I remember. En af min mors “evigheds-opgaver” (a la sangen om Husmoderens Heksedans, hvis nogen herinde husker Raquel Rastenni) var opgravning og overvintring af dahlia/georgine-knolde og 117 fuchsia-arter - og at få de alpevioler, hun fik foræret, i blomst igen…
En af fuchsierne havde, hvad min biologilærer kaldte en genetisk umulighed: På samme plante var der blomster med samme røde yderkåbe, men med enten blålilla eller rødlilla “underskørt”. Lidt som humlebien (selvom den myte er officielt aflivet).
Selv foretrækker jeg mindre plejekrævende planter - jeg er ikke bare et bade-dyr, men også et dovendyr
[quote=Charlotte Oeh.;366942]Når dine klematiser først er sat, så overvintrer de ude - det gør dahlia
ikke, de skal graves op og opbevares frostfrit :)[/quote]
Jeg ved det. Men har jo først lige fået haven fra oktober, og jeg vil lige vente et par uger før jeg laver omvæltningen til udflytning for klematiserne
[quote=MiSi;366967]Åh ja. Well I remember. En af min mors “evigheds-opgaver” (a la sangen om Husmoderens Heksedans, hvis nogen herinde husker Raquel Rastenni) var opgravning og overvintring af dahlia/georgine-knolde og 117 fuchsia-arter - og at få de alpevioler, hun fik foræret, i blomst igen…
En af fuchsierne havde, hvad min biologilærer kaldte en genetisk umulighed: På samme plante var der blomster med samme røde yderkåbe, men med enten blålilla eller rødlilla “underskørt”. Lidt som humlebien (selvom den myte er officielt aflivet).
Selv foretrækker jeg mindre plejekrævende planter - jeg er ikke bare et bade-dyr, men også et dovendyr :)[/quote]
Altså jeg har det jo lidt på samme måde. Elsker min have, men den må godt
sådan mest passe sig selv.
Og indenfor - ja der er jo det med orkideerne, som man jo nu om dage får
smidt i nakken, så når de er færdige med at blomstre, så ud med dem og
så køber man en ny orkide, som kan blomstre i måneder. Da min gamle
mormor døde for tre år siden, nænnede jeg ikke at smide hendes orkideer
ud, som hun havde haft i mange år, og som hun troligt passede til de kom i
blomst igen - så dem arvede jeg, og det er blevet sådan lidt tvangsagtigt,
for jeg hader altså orkideer, når de ikke blomstrer, så er de nemlig bare tre
grønne blade :S, men når nu min mormor sådan har passet og plejet, så
kan jeg da ikke smide dem ud [ved ikke helt hvilken smiley, der passer her]
Johnny, jeg ville gerne vise dig det - jeg fandt det flotteste oversigtsfoto på Microsofts version af Google-earth.
Men nu har de lavet det hele om til bing, buzz, og endnu mere ubrugeligt fuss - desværre.
If it ain’t broke, don’t fix it, er vist et ordsprog, som hverken Eniro, Microsoft-in-the-head, eller google har forstået eller hørt om.
Træls er det…
Tro mig, det vil du ikke: Svinebørste-kort hår og bittesmå griseøjne - du skal snarere tænke i tegneserie-Frankensteins-uhyre i blond vikinge-version.
Hvad tror du, at han sagde, da jeg stod med Leise i boksen og ventede på Falck (til tjek efter tand-op.)?
“Det kan da ikke koste alverden at få det bette kræ aflivet” Spøg? I så fald meget dårlig smag!
Hvor har jeg den der klassiske tegneserie-version af Frankensteins uhyre fra :?
Og skal jeg være ærlig, så er han ikke værre. Han har selv haft kat og jeg har indtryk af, at han tog sig godt af den.
Men hans humor!
Han synes, at dette klip er vældig sjovt:
Stakkels mis! Den må være rædselsslagen! Ikke spor sjovt.
Nå, imorgen skal “haven” vist have et morgen-eftersyn
MiSi - Ja, jeg kan love for at det kripler i mine fingre, men har haft et par planter ude der er blevet frostskadet
Så jeg venter altså lige et par uger mere før jeg laver mere i haven… Ville ellers gerne…