Online fødsel - Fiona - Første kuld til DK ChiCha

Jeg tænkte lige jeg ville dele en lille video af den duvende Fiona.
Hun har dag 63 d. 14. juli så stadig omkring 3 uger til hun skal føde.

Jeg har checket mødrene linjer og både mor og mormor og oldemor giver “normale” kuld på 4-6 killinger.
Så jeg forventer Fiona holder den tradition vedlige :wink:

Alt går sin gang og hun er blevet noget så sød og kærlig og vil meget gerne vise sin tykke mawse. Men kærlig eller ej, så er hun jo en lille gimpe og hvis hun ikke har tid til at snakke, så kan jeg rende og hoppe. Damen slår med halen og duver væk i vinden… :hjerte:

Hun har taget ca. 1,5 kg på - det passer meget godt med standard vægtøgning.

10 Synes om

Det bliver spændende at følge smukke Fiona og hendes børn - for du kan vel overtales til at lægge et par billeder ind af dem i ny og næ? :grin:

1 Synes om

Hmmm, 14. juli - så er vi vel ude i noget fransk Bastilledags-navnetema? :slight_smile:

2 Synes om

Det er også kronprinsesse Victorias fødselsdag :smile:

2 Synes om

@Eva jeg skal nok sørge for at spame med dem :slight_smile:

Navnetema bliver 'de første immigranter til staten Maine" :wink:

Forventede farver bliver sorte og røde drenge. Pigerne bliver sorte eller sort tortie. De bliver formodentlig alle med striber; enten blotched eller makrel.

Fiona bærer fortynding og farmis kan teoretisk bære fortynding men har ikke lavet fortynder killinger, så sandsynligheden for at der kommer fortynder (blå, creme, blå tortie) killinger er minimal.

Der er også hvid i deres tavler men så skal der springes mange generationer så heller ikke særlig sandsynligt.

2 Synes om

Skrev noget vrøvl :slight_smile:

ja det så jeg godt, men lidt har du dog ret :slight_smile:

Fiona har dag 63 lørdag d. 14 juli og denne video er lavet i mandags, dvs. det var 3 uger før dag 65.

Maine Coons føder vist meget normalt indenfor 63-67 dage. Har dog hørt om en del som bager længe på dem så både 70 og 71 dage sker. Mange fortæller mig at 65-67 dage er mere normalt.

Så tjaa bom bom :wink:

Fiona er en overordentlig bestemt dame så jeg følger damen og lader hende tro hun bestemmer alt og ved alt :joy:

Du er vist under poten :wink::paw_prints:

2 Synes om

nej da mig - ikke det mindste :joy::joy:

1 Synes om

Nej lige så lidt som mig :wink::innocent:

Pjat der er da ingen af os der er under poten :wink:

Hvor er det spændende… glæder du dig ikke vanvittigt meget? Jeg er så træt af at alting er gået i stå her. Er lidt grøn af den der misundelse ting på den gode måde… hvis man overhovedet kan være det :thinking::grin::wink:

3 Synes om

Jeg har jo sagt i 30 år “når jeg bliver voksen vil jeg opdrætte Maine Coons” - dette er verdens mest gennemtænkte beslutning :smile:

Nu er jeg her så næsten omsider endelig og så er der stadig 3 uger til.

Så jow jeg er spændt og glæder mig og er pissenervøs for om der er et eller andet jeg ikke har tænkt over eller taget i betragtning eller eller… :joy:

Men lige om lidt så :grin::grin:

2 Synes om

Heldigvis kender du jo 117 mennesker, der ved alt, hvad der er værd at vide om katteopdræt, så mon ikke det går :slight_smile:

2 Synes om

Både de 117 mennesker og jeg har to dygtige mentorer der villigt deler gode råd og erfaringer.

Så det skal nok gå :smile:

3 Synes om

Mentorer er deres vægt værd i guld!

1 Synes om

Det bliver så spændende! Glæder mig til at se hvad hun og hendes udkårne kan lave :slight_smile:

Hvor vil du få det makrel fra? :p:

Og hvordan er det nu lige arvegangen er for hvid (plettethed)? :hoho:

Jeg havde en opgave på G2 hvor to classic tabby blev parret og der fik jeg hug for at sige kun classic; der fik jeg at vide at de også kunne lave makrel.
Samme med hvid og hvidplettethed - at det kunne springe generationer over.

Jeg er måske blevet lært noget forkert?

Hvide pletter styres af piebald-genet

Hvis der er få og op til en mellem mængde af hvide pletter på katten er den heterozygot, dvs den har en kopi af “piebald” genet. Hvis der er fra mellem mængde til meget hvidt på katten er den homozygot på piebald-genet.
Genotyperne er SS, Ss og ss . SS homozygoter har den største del af hvid. Men jeg er nu ret sikker på at så homozygoter til gengæld er helt uden hvid. Ja, og Ss heterozygot meget varierende mængde af hvidt

Når man skriver få hvide pletter så kan det i virkeligheden være bare et par hvide hår der måske slet ikke ses. Så hvis katten er heterozygot med et par få hvide hår så kan det vel i princippet godt se ud som om det har sprunget nogle generationer over hvor der er virkeligheden har været et par hvide hår som måske bare ikke er til at finde.

@Eva_K plejer at være ret skrap til det her, så lad os se om hun er enig :wink: Genetik på det her udkrydsningsniveau er ikke min stærke side :wink:

1 Synes om

Tak for dine fine forklaring!

Vi jan jo håbe Eva kommer sig over sin barnlige rækken tungen af min uvidenhed og bidrager konstruktivt til det jeg har skrevet.

Joy har muligvis nogle hvide pletter og muligvis er det smoke der gør hende meget lys nogle steder. Der er dog ikke skyggen af hvidt i Joys tavle så hun burde ikke være hvid. Men så er der noget med pigment forandringer som typisk kommer i midterlinjen dvs hals, navle mv. Om det er det piebald gen du beskriver ved jeg så ikke.

Jeg er godt nok lidt ked af at du vælger at tolke mit indlæg som barnligt og ukonstruktivt :sur: Jeg driller dig ganske rigtig med min måde at spørge på, men det er jo da kun fordi at jeg VED at du kan det her, og faktisk har styr på genetikken! Og derfor i min optik bare havde lavet en tanketorsk (som jeg gjorde til Britta forleden, hvor jeg kommer til at sige at hun kan få en chokolade brite, ved at parre en lilla hankat til sin blå pige, der bærer lilla - fordi jeg alene tænke i chokolade-allelen og ikke lige huskede på at de begge var fortyndede også).

Ja, det er du, hvis de på kurset har sagt, at der kan komme makrel tabby efter to klassisk tabby. Klassisk tabby er recessiv i forhold til makrel/spottet, så når du parrer to klassisk tabby er det eneste mønster du får klassisk tabby :slight_smile: Så du havde helt ret i dit svar dengang.

Mht hvid og hvidplettethed så kommer det nok an på hvordan man tænker det. Når der normalt skrives hvidt og med hvidt, så menes der allele-serien hvor vi har W (hvid) Ws (hvidplettethed, endnu ikke helt enighed om det skal betegnes Ws eller noget andet) og w (ikke-hvid og ikke-hvidplettet). Begge disse to er dominante, med en arvegang der hedder W>Ws<w (bevist af UC Davis). Tidligere troede man at hvid og hvidplettethed (piebald) var to forskellige allel-serier (og betegnet hvidplettethed for S/s), men nu ved man pga UC Davis at det er én allelserie på samme locus (gen).
Så er der noget “småtteri hvidt” som nok er polygenetisk, der kan give hvide pletter i midterlinjen og ekstremiteterne. Det er ikke “rigtig med hvidt”, og er generelt noget folk avler sig væk fra (eller i nogle race gemmer under hvidplettethed, hvis ikke de ønsker at avle sig væk fra det). Det har ikke noget at gøre med hvidplettethedsallelen (piebald allelen). Det dukker fra tid til anden op i racer som er fuldstændigt uønskede med hvidt (burmeser, abyssinier etc.), så man ved at det ikke har noget at gøre med hvidplettetheds-allelen.

1 Synes om