Kan det passe, at man ikke kan ændre farven i Dansk Katteregister…?
Har været inde og “omregistrere” - overraskende nok kan man, bare ved tro- og love-erklæring, overføre katte til eget navn - og tilrettede i den forbindelse flere oplysninger uden problemer.
Peter’s farve står så opført som “Brunlig stribet/hvid” (det første kan jeg leve med, hvidt knap så meget…) - jeg kan fint rette teksten, men efter at have gemt opdateringen, er den tilbage ved den oprindelige værdi…
Det lyder da ikke særligt betryggende, så kan alle med kenskab til en bestem kat, gå ind og ændre oplysningerne.
Nope, det var også min tanke - de gør dog opmærksom på, at det er strafbart med mindre man reelt er ejer, ref. tro- og love-erklæring, og jeg vælger at tro, at opdateringerne logges i et eller andet omfang.
Desuden sker det via MitId, så man kan vanskeligt løbe fra handlingen…
Okay det hjælper selvfølgelig på det at det skal gøres med MitID, men stadigvæk med en vis risiko for misbrug.
Dansk katteregister https://dansk-katteregister.dk/ er nedlagt, o der vil ændringer ikke træde i kraft.
Alle katte kan overflyttes til Det danske katteregister, som nu hedder Dansk katteregister Login MitID.
Du går ind her Søg efter kat og søger katten frem via chip eller øremærke. Når den kommer frem, så omregistrere du den til dig via mitid. og farverne kan nemt ændres, men deres farver har virkelig nogle sjove betegnelser. og ikkke alle korrekte farver kan findes.
Det er der, jeg har rettet - forvirringen bliver så ikke mindre af, at det der hedder Dansk Katteregister…
De er som sagt nu overført til mig, diverse andre oplysninger er rettet - men lige netop farven gemmer den bare ikke:
Og ja, Manse er her stadig
Min eks har fået hans kat af hans kammerats stedfar .
Jeg gjorde ham opmærksom på det med mitID og jeg hjalp ham med at få hans kat registreret i det nye…
Jeg (eller dvs ham, for han stod lige ved siden af, men jeg styrrede mus osv ) loggede ham først ind i registeret, da han var i tvivl om hans kat VAR registreret deri…
Det var det ikke, så søgte jeg på øremærket og katten kom op som stående i Inges.
Den var registreret til tidligere ejer.
Vi trykkede på det der med mitID og trykkede ja til det der tro og love halløj.
Og så var katten i Katteregisteret og alle oplysninger var “automatisk” ændret til min eks’ oplysninger…
Så hvis man har en andens mitID vil man nemt kunne overføre katte fra inges til katteregisteret uden problemer…
Men altså, hvem skulle få noget ud af at gøre det?
Par der er gået fra hinanden, og enten ikke er enige om hvem der skal have katten, eller som bare prøver at ramme sin x gennem katten.
Eller en forhenværende ejer og ny ejer, som er blevet uvenner/uenige og dermed prøver at holde på det de mener er rigtig, eller igen, prøver at ramme den anden gennem katten. Og ja, den slags mennesker findes jo.
Men de får jo ikke noget ud af det… At katten er registreret til en beviser desværre ikke at man ER ejeren.
Men hvis fx. personen har katten, har papirerne på katten og har registreret sig selv som ejer, hvordan vil du så bevise at det ikke er ejeren?
Du kan ikke selv skrive farven, men skal vælge en af de mulighedder der kommer.
Og ja, de er mærkelige prøv evt at starte med at skrive sort og se om ikke der dukker en passende op blande valgmulighederne.
Og ja deres farvesystem er mærkeligt
Deres farvesystem er håbløst.
Enten sortsølvtabby eller sortsilverblotchedtabby er nok de to mest præcise for Diesels farve. Og spørg mig ikke hvorfor de synes det skal skrives i en køre…
Jeg var personligt meget glad for tro- og love erklæringen, den betød at jeg endeligt, efter SEKS år, fik Hermann registreret rigtigt og i mit navn.
Jeg kan ikke få lov at bladre i deres kalender, så mine er ikke reg. med rigtig fødselsdag. Det er måneder siden jeg gjorde opmærksom på det. Intet er sket
Der kommer bare ingen valgmuligheder op, uanset hvad jeg skriver:
Det var nu altså mit eget MitID jeg anvendte…
Omvendt er der vel for de fleste kattes vedkommende heller ikke andet, der beviser ejerforholdet - heste skal f. eks. ejerskiftes via ejercertifikat, der registreres hos Seges, men jeg er ikke bekendt med at der findes tilsvarende for katte?
Pas så. Jeg er nødt til at skrive mere end sort for at få det rigtige frem, men så kommer der også forslag. Gælder det også i anden browser/andet device?
Deres system er håbløst. Jeg skal nogle gange nyregistrere katte, som et del af mit arbejde. Der er så mange mærkelige farvekombinationer, men de skal skrives præcis, som de vil have det. Nu kan jeg selvfølgelig ikke komme på et eneste eksempel, men jeg hader at skulle registrere katte ene og alene pga deres farvesystem.
Jeg tænker farverne mere er for at “almindelige” danskere vil kunne genkende dem…
Jeg har fx bare skrevet sort med hvid.
Men hvis man feks vil registrere rød m hvid kan det skrives: rød m hvid, rød med hvid, rød og hvid. Nogle af kombinationerne kommer ikke frem, når man bare skriver rød. Det er rædsomt (og desuden lige så skrækkeligt at registrere hunde ) Man skal nogle gange scrolle mange minutter for at finde det, der passer. Og her tænker jeg ikke engang de lidt mere fancy betegnelser (så en hvalp beskrevet som cherry isabella og to ord mere i sin sundhedsbog. Jeg gav nærmest op på forhånd. Må jeg ikke bare kalde den blå?
Kunne ikke være mere enig og den trænger i den grad til en opdatering