Opdeling af farver i kategori 3

Hvordan er det nu man kører efter farve i kategori III? I kat. II (i hvert fald for maine coon) er det jo de farvegrupper der. Men har indtryk af at det er noget andet i kat. III?
Jeg har lige været ved at kigge i udstillingsreglerne, men jeg synes ikke jeg kan finde noget om det.

Altså på udstillinger :slight_smile:

De fleste racer i kat III har fuld farveopdeling. Umiddelbart kan jeg kun komme på rex-kattene, som opdeles i grupper :slight_smile:

Det er kun meget få racer, der er opdelt i grupper. De udstilles efter EMS-koden.
Rexkattene og Burmillaen er - sikkert et par enkelte andre, som jeg heller ikke kan komme i tanke om.

[quote=Vivi_Fletcher;315567]Det er kun meget få racer, der er opdelt i grupper. De udstilles efter EMS-koden.
Rexkattene og Burmillaen er - sikkert et par enkelte andre, som jeg heller ikke kan komme i tanke om.[/quote]

Burmilla er nu opdelt i farve:)
Sphynx og Rex er opdelt i grupper.
Det normale i KAT.3 er opdeling efter EMS koderne.

Marina

[quote=Marina;315580]Burmilla er nu opdelt i farve:)
[/quote]

Nope - Burmilla er opdelt i grupper :slight_smile:

Group I non orange
Black or Seal/Blue/Chocolate/Lilac/Cinnamon/Fawn silver shaded/shell BML n/a/b/c/o/p s 11/12
Group II orange
Red/Cream/Tortie silver shaded/shell BML d/e/f/g/h/j/q/r s 11/12

Vivi - Tak, det vil sige at f.eks. en blå tabby og en sort tabby ikke konkurrer mod hinanden? :slight_smile:

Ja, hvis du spørger om de racer, der ikke er gruppeinddelt (fx EUR) :slight_smile:

Vivi - Lige præcis det jeg spørger om :slight_smile: Tak.

Baydana og Marina - tak for svarene :slight_smile:

Men nu i siger at det er EMS kode.
Konkurrer en n 22 så mod en n 23 eller er de også hver for sig? (nu skrev jeg jo bare tabby før, og skelnede ikke mellem hvilken slags tabby)

De er hver for sig. Hvis du f.eks. ser sølvvarianterne indenfor Bri er selv øjenfarve opdelt i 64(grønne øjne) og 65(orange).
Det kan være lidt irriterende i de farver der ikke er stærkt repræsenteret, at det aldrig eller sjældent er mulighed for et BIV.

Marina

Marina - Wow, okay :slight_smile: Så må man dog være selvskrevet et certifikat ret ofte? (hvis katten har god nok type til at opnå antal point krævet)

Ja, jeg kender til en burmeser, der gik hele vejen til det daværende Europa Premier uden konkurrence på certifikatet. Der var på det tidspunkt to katte i farven, der blev udstillet i Danmark - men de ramte aldrig samme udstillinger - og i udlandet har der så slet ikke været nogen konkurrence.

Det er lidt ØV, men man må “trøste” sig med, at katten ikke bør få certifikatet, medmindre den er kvalificeret til det og man kan jo ikke gøre for, at der ikke er andre katte i samme farve, der er mødt op.

F.eks. havde jeg udelukkende tilmeldt Galliano til juleudstillingen, fordi der med de tilsagn, jeg havde hørt, var chance for BIV kastrat. Jeg valgte så at lade Galliano blive hjemme pga. hans tandkød - og det viste sig, at ingen af de andre var tilmeldt. Så hvis han var kommet, var han trods den næstmest almindelige burmeserfarve blevet Premier uden at have mødt konkurrence :slight_smile:

Mette - Ja okay, men jeg vil så også sige at Diego er blevet GIP uden at have haft konkurrence om certifikatet mere end en lille håndfuld gange :slight_smile: Og maine coon er da trods alt DK’s pt mest populære katte race :slight_smile:
Men ja, det trøster jeg mig også med. At katten trods alt ikke bør få certifikatet, hvis den ikke er god nok i typen.