Selvom vi ikke skal have en kat mere lige nu, er jeg og min kæreste dybt betaget af abyssinieren, men vi har kun mødt dem på en udstilling.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig allerede nu at begynde at opsøge opdrættere - også dem på sjælland og jylland når muligheden byder sig - men i første omgang er fyn nemmest for os at komme rundt (som studerende uden bil).
Jeg vil meget gerne at vi ser flere opdræt, både for at vurdere hvor vi gerne vil købe en kommende kat fra en dag, men også for at lære mere om racen og være helt sikre i vores sag inden vi kaster os ud i det
Dvs jeg føler mig ganske sikker - men jeg skal være sikker på min kæreste har forstået hvor meget gang der kan være i en aby - han blev overrasket da vi fik vores to huskatte, Lilly kan til tider løbe på væggene og har derfor brug for en ligesindet :). Faktisk tror jeg godt vi kunne tænke os at finde en kastrat, som måske ikke er helt ung ved overtagelse, da killingeræset var en mundfuld for min kæreste, men jeg ved ikke om sammenføringen da vil blive for vanskelig… Det ser vi på til den tid.
Så nu, for den uvidende som kun har haft huskatte og kun ved hvor man finder dem, ligger der nogle opdræt af racen på Fyn, som I der kender racen kan anbefale? Er der et sted jeg kan finde den slags informationer uden at skulle spørge herinde?
Og er der nogen der er hjemme på søndag ?
Hej Sussie
Prøv at kontakte Helle Andersen www.tick-tag.dk - der er jeg sikker på I kan få lov at komme og kigge på racen og få en god snak. Og så kan I tage den derfra om det skal være en kastrat eller en killing.
Killinger er jo generelt klart lettere at sammenføre.
Kommer I til Sjælland er I meget velkomne til at komme og kigge her
Hvis du vil se både somali og abyssinier i et opdræt så har vi begge racer her men vi bor altså på Lolland - ikke på Fyn. Og så er vi ikke hjemme i denne weekend…
Der er så vidt jeg ved ingen somaliopdrættere på Fyn - men som Vivi siger, så kan vi anbefale at du kontakter Helle fra Tick-Tag abyssinier. Hun bor på Fyn og opdrætter Abyssinier - og hun kender lidt til Somali da hun har haft et par stykker ( en med pels og et par stykker uden )
Og vi tager da gerne imod invitationen Jeg stammer fra Køge, hvor min familie stadig bor, så vi kommer ofte til Sjælland, så én eller anden dag kombinerer vi det nok Jeg har aldrig prøvet at sammenføre katte - i min familie havde vi altid kun én kat ad gangen, men jeg tænker også at det nok er nemmest med en killing - den tid kommer hvor vi skal afgøre det, det afhænger jo af så meget.
Teresa - vi er skam også interesseret i somali, vi var på udstillingen i Strøby min køreste og jeg og mødte jeg tror Catika var stamnavnet. hun havde en lille flok somalikillinger med, og de var godt nok søde! Men for mig er det sindet (som jeg fik fortalt var lig abyen) der er det vigtigtste, farven og hårlængden kan komme i anden række Men! Vi vil gerne komme og se en dag, hvis vi kan komme til Lolland, det er lidt mere besværligt med det offentlige??
Og vi tager da gerne imod invitationen Jeg stammer fra Køge, hvor min familie stadig bor, så vi kommer ofte til Sjælland, så én eller anden dag kombinerer vi det nok Jeg har aldrig prøvet at sammenføre katte - i min familie havde vi altid kun én kat ad gangen, men jeg tænker også at det nok er nemmest med en killing - den tid kommer hvor vi skal afgøre det, det afhænger jo af så meget.
Teresa - vi er skam også interesseret i somali, vi var på udstillingen i Strøby min køreste og jeg og mødte jeg tror Catika var stamnavnet. hun havde en lille flok somalikillinger med, og de var godt nok søde! Men for mig er det sindet (som jeg fik fortalt var lig abyen) der er det vigtigtste, farven og hårlængden kan komme i anden række Men! Vi vil gerne komme og se en dag, hvis vi kan komme til Lolland, det er lidt mere besværligt med det offentlige??[/QUOTE]
Fra Fyn går der en bus til Nykøbing Falster - over færgen. Jeg kan hente jer i Nykøbing - men ellers går der også en bus fra Nykøbing som stopper lige hvor vi bor.
Men det kan vi altid tale om hvis det bliver aktuelt.
Om det skal være en killing eller en voksen afhænger mest af JER som mennesker og jeres tålmodighed og hvor meget tid og arbejde I vil sætte i det ? Så så lidt
af jeres to katte. Der er katte der ret nemt tager imod andre voksne katte og andre der bare hader andre katte. Når det gælder vores voksne katte så er de ikke
bare vant til andre voksne katte - men også til at møde andre voksne katte med jævne mellemrum. Vi har voksne vi ikke anbefaler at flytte ud til andre voksne
og andre hvor vi ingen problemer ser i det. Siden du har to hunkastrater i forvejen så vil jeg anbefale dig en hankat hvis du ender med at vælge en voksen kat. Og den voksne skal
selvfølgelig være kastreret inden du får den ud - helst have været kastreret i mindst 1 mdr hvis den var rigtig fertil inden kastrationen.
Hvis det er en killing er det mindre vigtigt hvad køn den har - blot bør den være kastreret inden du får den ( eller i hvert fald inden den bliver 6 mdr) sådan
at dens hormoner ikke skaber problemer for de to andre katte.
Tror mit net er langsomt
Men jeg takker også Andreas og Lis - Jeg har skrevet en mail til Helle så må vi se hvornår hun har tid.
Roskilde området er heller ikke uoverskueligt, killinger er pt ikke en nødvendighed, det vigtigste er at opleve racen, killing er de dog kun i en begrænset periode.
[QUOTE=Teresa Guldager;771937]Fra Fyn går der en bus til Nykøbing Falster - over færgen. Jeg kan hente jer i Nykøbing - men ellers går der også en bus fra Nykøbing som stopper lige hvor vi bor.
Men det kan vi altid tale om hvis det bliver aktuelt.
Om det skal være en killing eller en voksen afhænger mest af JER som mennesker og jeres tålmodighed og hvor meget tid og arbejde I vil sætte i det ? Så så lidt
af jeres to katte. Der er katte der ret nemt tager imod andre voksne katte og andre der bare hader andre katte. Når det gælder vores voksne katte så er de ikke
bare vant til andre voksne katte - men også til at møde andre voksne katte med jævne mellemrum. Vi har voksne vi ikke anbefaler at flytte ud til andre voksne
og andre hvor vi ingen problemer ser i det. Siden du har to hunkastrater i forvejen så vil jeg anbefale dig en hankat hvis du ender med at vælge en voksen kat. Og den voksne skal
selvfølgelig være kastreret inden du får den ud - helst have været kastreret i mindst 1 mdr hvis den var rigtig fertil inden kastrationen.
Hvis det er en killing er det mindre vigtigt hvad køn den har - blot bør den være kastreret inden du får den ( eller i hvert fald inden den bliver 6 mdr) sådan
at dens hormoner ikke skaber problemer for de to andre katte.
Held og lykke med projektet.[/QUOTE]
Tak tak Nu må vi se - Men jeg har faktisk en af hver en hankat og en hunkat - et søskendepar, så de er vokset op sammen - uden en mor faktisk. De var 5 uger da Inges kattehjem fik dem ind. Har været i plejefamilie med en gammel hankat og kom til os som 9 uger, da den gamle hankat ikke var særlig begejstret for dem.
Jeg læste Tine M s tråd og blev helt nervøs for om mine kunne få samme problemer, men de har jo været vandt til at dele eftersom de er to?
[QUOTE=Sussi;772026]Tak tak Nu må vi se - Men jeg har faktisk en af hver en hankat og en hunkat - et søskendepar, så de er vokset op sammen - uden en mor faktisk. De var 5 uger da Inges kattehjem fik dem ind. Har været i plejefamilie med en gammel hankat og kom til os som 9 uger, da den gamle hankat ikke var særlig begejstret for dem.
Jeg læste Tine M s tråd og blev helt nervøs for om mine kunne få samme problemer, men de har jo været vandt til at dele eftersom de er to?[/QUOTE]
Tine’s Tarzan var jo enekat i mange år, hvilket nok gjorde sammenføringen lidt mere kompliceret. Dine to katte er jo helt unge endnu, så de burde sagtens kunne finde ud af det. Både med en killing eller med en voksen onkel eller tante med det rette sind. Tag du bare lidt rundt og kig på mulighederne.
Det der, som Finn skriver, er en stor forskel, er at dine katte har set andre katte (hinanden). Har man en kat, der slet ikke har set en anden kat i mange år, kan det give problemer - ellers plejer en killing blot at gå lige ind.
Besøger du en fornuftig opdrætter, tager du snakken der. Fortæl endelig om dine bekymringer osv, for så vil du få den bedste rådgivning.
Hvis du er meget nervøs for sammenføringen, vil jeg anbefale dig en killing. Voksne katte skal man kun tage ind, hvis man har viljen og tålmodigheden til at det skal lykkes, for det kan godt tage et stykke tid.
[QUOTE=Vivi_Fletcher;772155]Hvor gamle er dine katte nu :?
Det der, som Finn skriver, er en stor forskel, er at dine katte har set andre katte (hinanden). Har man en kat, der slet ikke har set en anden kat i mange år, kan det give problemer - ellers plejer en killing blot at gå lige ind.
Besøger du en fornuftig opdrætter, tager du snakken der. Fortæl endelig om dine bekymringer osv, for så vil du få den bedste rådgivning.
Hvis du er meget nervøs for sammenføringen, vil jeg anbefale dig en killing. Voksne katte skal man kun tage ind, hvis man har viljen og tålmodigheden til at det skal lykkes, for det kan godt tage et stykke tid.[/QUOTE]
Mine to er 10 mdr nu. Sparta (hankat) er lidt forsigtig kat og ikke særlig glad for fremmede mennesker, men det arbejder vi på, han er blevet bedre. Selvom han er hankatten kunne jeg ikke forestille mig at han skulle volde problemer ved en sammenførding. Lilly (hunkatten) er nok mere strid, kunne jeg forestille mig. Men der kommer til at gå i et års tid endnu, før vi endelig køber en kat - Min kæreste og jeg skal være færdige med studierne inden det sker, men der er de jo stadig unge katte de to. Vi finder nok ud af det hele med opdrætter.