Opdrætter af American Shorthair

[QUOTE=Alice;1240938]Du har ret, den er en forskel på øjnene - En brite skal meget gerne ha’ det jeg kalder runde øjne
Og så er der osse ørene, som sidder højere / tættere end hos briter - Men der findes såmæn osse mange briter med for ‘høje’ ører.

Men siden du linker til, er der en smuk rød AMS (Omega Red ) Han kunne godt snyde mig[/QUOTE]

Hæ… han har ellers det med øjnene som jeg synes er så typisk for racen :smiley:
men jo, et ret bredt ansigt og måske ørerne lidt for lavt, eller også er de for små??? noget er der…
Ja, ja - det der med at diskutere en race, som man dybest set intet ved om…

(Og så kom jeg til at se at Pil har killing… oh boy om ikke hun har killing… til salg… shhhh!)

De tre racer minder om hinanden, på samme måde som norsk skovkat, Sibirer og Maine Coon minder om hinanden. Men der er også store forskelle.

Hvis man nu forestiller sig en slags “forædletheds-skala”, så ville jeg sige, at Europeen er den “mindst racekattede”, så ASH og så briten som den “mest racekattede”.

Jeg er ikke så meget inde i europeens standard, men i forhold til en brite har en ASH:

• firkantet snudeparti
  • større ører
  • knap så runde øjne (ASH har øjne, hvor den nederste kant er rund, den øverste mandelformet)
  • knap så cobby i kroppen
  • anderledes vægtfordeling (ved ikke, hvordan jeg skal beskrive det, men en brite ser tung ud. En ASH ser ikke så tung ud, men det er den, så de overrasker, når man tager dem op, lidt ligesom en burmeser)
  • helt anderledes pelsstruktur (længere, stridere hår end en brite)
  • helt anderledes temperament (mere “allemandskatte” end de fleste briter)

Jeg har set enkelte ASH, som lignede briter og enkelte, som lignede exotic. Det må de selvfølgelig ikke, ligesom fx en Maine Coon nødigt skal ligne en norsk skovkat. :wink: Men når man googler racerne, er det ikke altid de mest racetypiske eksemplarer, der kommer først frem. :wink:

Jeg sidder lige på min iPad, men når jeg kommer til min computer, skal jeg poste nogle billeder af Grisling og Ruby. De ligner efter min mening hverken Europe, briter, exotic eller huskatte, men noget helt fjerde (som de jo også er) :slight_smile:

Jeg er enig med Ann i det med ‘pandebuen’…

For mig husker jeg Grisling som, tjo tja, bredere end EUR og mere firkantet end BRI… Sådan sagt lidt hurtigt :slight_smile:

Tusind tak for PB, jeg går ind og kigger på det :smiley:

og for den gode forklaring på hvad forskellen på en AMS er.

Når jeg ser en ams ser jeg lidt en eur der er blev trykket lidt flad set forfra :ups: så den netop bliver bredere end den er høj, hvor eur for mig er mere lige høj som bred. :ups:

men selvom jeg har en eur gående herhjemme, så ved jeg stadig tilpas lidt om standarden til bare, at sige
‘ååååhhh den er nuttet! Og den er nuttet!!! Og den - og den!’ mens jeg peger og elsker :inlove: alle tre racer. For uanset om man er bri, eur eller ams - så er der en nuttethedsfaktor ved dem :wehuu:

Jeg er helt enig, Pia :slight_smile: De er bare fine - lisson EUR og BRI!

Det er så lige gået op for mig, at jeg da mangler en til samlingen :uha:

Nu har jeg kun mødt én AMS i virkeligheden, men som jeg har forstået det så er han et godt eksemplar for racen, og resten har jeg set på billeder, men jeg synes der er ret stor forskel på racerne og det indtryk man får når man ser dem :slight_smile:
Briten er rund, kort og kompakt. Hovedet er rundt og med små ekstremiteter stikkende ud fra det runde hovede, i.e. små runde ører, kort snudeparti etc.
Européen er er rundet, stærk og harmonisk. Hovedet er rundet, men med større ekstremiteter, medium ører og et lidt længere snudeparti, der ikke så meget går sammen med resten af hovedet.
Amerikaneren er sådan lige som strukket lidt længere på lederne end en europé, og hovedet har en lille smule større ekstremiteter stikkende ud end européen, bortset fra at snudepartiets længde er kortere. Derudover er den ret flad i hovedet set fra siden, især underdelen af hovedet og snudepartiet.
Og så er der selvfølgelig flere detaljeforskelle, størrelse, placering, form på øjne, ører etc. :slight_smile: