Opdrættere!

Som nogle af jer ved har jeg i sinde at købe en dejlig ragdoll efter sommerferien, og jeg har kigget på killingelisten og skrevet til dem, der havde relevans. Men hvordan kan jeg vide hvem jeg trygt kan købe en killing af? Nu er her jo en tråd om CK, og jeg er jo blevet helt bange for at købe en kat! Det gør det ikke bedre at der er en begrænset mængde af opdrættere af ragdoll i Danmark, og jeg allerede nu er advaret om 3 af dem!!!
Nogle gode råd om kattekøb?
Hvordan henvender man sig bedst til en opdrætter? - Jeg vil jo ikke være pinlig!
Nu gik det nemt at købe Mufti, fordi jeg intet vidste om kattekøb -hammerhead
Hvad man ikke ved har man ikke ondt af - indtil ens kat dør af FIP eller en tarmsygdom eller bliver agressiv/sky af dårlig opvækst! -bleg

[bigloony]
Hey som udgangs opunkt, er at kigge.
Tage ud til opdrætterne, og ki9gge spørge.
Se hvordan killingerne ser ud, sunde og raske, og de virker sky, om forældrene virker sunde og raske. Om de virker interesseret i mennesker.
Hvordan er miljøet de vokser på i, er kattebakkerne møgbeskidte, hvad fodre de med.
Kan du få ordentlig vejledning, af opdrætter. osv.
Jeg syntes ikke det er så svært, af finde en god opdrætter.
Bare men har sin sunde fornuft, med i stedet for et blødende hjerte.
Som mange sikkert vil skrive, køb kun en killing fra ordentlige forhold hvor du selv ville være kat.
rigtig god jagt.
Og lige hvis du mailer, til opdrætteren.
Så er en kontakt form ikke
Hey søde killinger på de hjemmeside, hvad koster de.
Disser henvendelser havner i min skraldespand.
Hvis du skal tages seriøst, så kommer du til at fortælle lidt om dig selv, dit kattehold, dine forventninger.
Dette åbner døre til et kig, hos mange opdrættere.
Håber du finder den rigtige
Hilse Pia -engel

Snus fornuft er hvad der skal til. Hvis du har mulighed for det så besøg flere opdreættere. Gode opdrættere viser gerne med stolthed hele deres katteri frem. Du må kæle og lege med misser og killinger, se hvordan de lever o.s.v. Jeg er sikker på når du træder ind hos en opdrætter at du kan se føle om det er et godt sted. Er der rent, kommer kattene hen til dig af nysgerrighed, må du kæle med dem eller løber de med halen mellem benene, er de rene, er der rent eller lugter der fælt af kat. Hvad spiser de. Hvordan er det med læge besøg inden killingen bliver solgt o.s.v. o.s.v. Hvis du besøger flere opdrættere vil du hurtigt kunne se/føle forskellen fra sted til sted.

Det du hentyder til er også en kattehandler og der er himmel vd forskel på opdrættere og handlere og jeg er sikker på at du med det samme kan spotte en kattehandler, med mindre du køber den over telefonen uden at ha set den eller sælger og så får killingen udleveret i en papkasse på en p-plads. Men også her burde alarm klokkerne ringe.

God fornøjelse med at finde den helt rigtige lille killing.

Med hensyn til at henvende dig til opdrætter så start med en mail (hvis ikke du vil ringe første gang). Fortæl hvem du er og hvad du vil. Så skriver opdrætter garenteret tilbage og fortælle lidt om sig selv og sine katte. Det hele kan også gøres over telefonen, ring og sig hvem du er og at du har set opdrætters skønne katte på nettet (hvis det selvfølgelig forholder sig sådan) og at du måske er intereseret i en killing. Du vil så sikkert blive inviteret på et besøg så i kan lære hinanden bedre at kende.
Opdrættere er som regelt meget interesseret i at høre fra dig og er meget villig til at hjælpe dig videre.

I forbindelse med at jeg gik og overvejede om jeg skulle ha skov kat kontaktede jeg opdrætter via mail for at spørge om råd, det vil sige jeg kontaktede dem uden at skulle købe killing og alle var mere en glad for at hjælpe mig flere af dem hendviste mig endda videre til andre opdrættere som skulle ha killinger senere på året.

Et andet godt sted at komme i kontakt med opdrættere er på udstillnger.

Du må bare vide at CK jo ikke er opdrætter. Hun er noget andet - ved ikke hvad jeg skal kalde det. Har hun ikke også været politianmeldt…?

Hvis det kommer til at du er i tvivl om, om nogen er registreret kan du altid slå deres opdrætsnavn op i denne database http://www.fifeweb.org/wp/catnames/cattery.asp

Men tag udgangspunkt i de opdrættere, du allerede nu har talt med, og spørg dem om de kender nogle steder med killinger snart eller sådan. Indenfor racerne har opdrættere næsten altid en mening om hinanden, så lyt til dem, du synes lyder fornuftige. Og køb aldrig en kat fordi du vil redde den, køb den kun fordi den ser ud til at have fået en rigtig super start på livet og er en lækkersak og en kælepotte. -love

Held og lykke.

Tak for rådene! Jeg har allerede kontakt til 2 opdrættere der har en killing der tilsyneladende passer mine ønsker :wink: Og de virker ikke negative, så noget må jeg have skrevet rigtigt [smilie=hate-smile.gif]

Du kan jo også kontakte opdrættere der ikke har killinger, det kunne jo sagtens være at de havde planlagt kuld - og den rigtige killing er jo værd at vente på :slight_smile:
Tag hjem og besøg opdrætterene. Køb aldrig kat af en, hvor du ikke kan komme på besøg.

Derudover så husk på at ikke ALT hvad du får at vide om en opdrætter nødvendigvis er sandt. Der findes desværre nogle der elsker rygter og især ondsindede rygter. Jeg ved ikke noget om ragdollopdrættere, så jeg kan ikke sige om det er rigtigt det du har hørt - jeg kender kun schwartz/kjær http://www.schwartzkjaer.dk/ og de er rigtig søde og deres killinger/katte ser dejlige ud på billeder.
Da jeg skulle have en birma besøgte jeg forskellige opdrætter - også nogle der ikke havde killinger. Jeg blev efterfølgende advaret imod nogle af de opdrættere jeg havde besøgt, men da jeg var der fik jeg kun et rigtig godt indtryk og personerne har efterfølgende heller ikke skuffet mig. Det jeg mener er bare at det jo er meget subjektivt om man kan lide en opdrætter eller ej og det kan jo være at du har snakket med en, som ikke bryder sig om en opdrætter, men at det faktisk er en opdrætter der lige præcis passer til dig og vedkommendes katte er helt perfekte i dine øjne. Jeg synes du skal danne dig din egen mening om opdrætterne og det gør du bedst ved at besøge dem. Jeg er sikker på din mavefornemmelse nok skal fortælle dig, hvis det er helt galt -thumbs