Min kat, Neo, er nu 8 måneder gammel og det er første gang jeg har min egen kat. Han er så utrolig destruktiv og vild at jeg slet ikke ved hvad jeg skal gøre. Han ødelægger dørkarme og vindueskarme og angriber hunden og mig, og er den største ballademager jeg kender. Hver dag finder han noget nyt at ødelægge. Jeg ved udfra hans kropsprog at han bare vil lege og keder sig, men jeg leger med ham mindst 20 gange om dagen og han har massere af legetøj, men det er slet ikke nok for ham! Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre mere, har forsøgt så meget for at underholde ham, men er der nogen der ude der ved hvad jeg kan gøre?
Er det fordi han mangler en ven eller måske slet ikke egner sig som indekat? Eller noget helt tredje?
Har han et godt kradsetræ? For han har brug for steder hvor han godt må kradse… Hvor og hvordan har han boet før han flyttede hjem til dig?
Umiddelbart kunne en legekammerat lyde som en god idé. Det har de fleste katte gavn af. Det hjalp også mig gevaldigt med min Delle, som rigtig gerne ville lege slåskamp, og helst med min arm. Hun har fået en legekammerat og hun har ikke forsøgt at lege slåskamp med mig siden.
Er han kastreret? Hvis nej, så er det første punkt på din dagsorden
Derudover vil jeg helt klart sige, at han trænger til en slåsseven, dvs. en anden hankat, som han kan brænde noget krudt af sammen med
Han har ét stort kattetræ og to lidt mindre kattetræer som han bruger dagligt, tænker jeg må få kigget efter en ven😅
Han blev kastreret ved 16 ugers alderen så det er lidt tid siden nu, men der har været ingen ændring i hans adfærd siden. Tror jeg vil satse på en slåsseven så mig og hunden får en slapper😅
Ja, så burde der bestemt ikke være noget hormonelt, der kan forstyrre
Som allerede skrevet - en ligesindet legekammerat kan formentlig gøre en forskel.
Det sagt, så er der katte, der ikke kommer til at trives som indekatte - vi overtog en, der havde terroriseret tidligere ejere i en grad, så de kastede håndklædet da han var knap 5 mdr. og indleverede ham til aflivning.
Hos os fortsatte han - til trods for at jeg hentede ham direkte fra kastration - i samme gear, og efter 3 døgn, hvor både vi og vores gamle kat var på randen af desperation, valgte jeg at lade ham komme ud, så måtte det briste eller bære…
Fra det sekund havde vi en helt fantastisk kat, stadig fuld knald på det meste af døgnet, men altid kælen, kærlig - og ikke mindst afslappet når han var inde.
Ville slet ikke være overrakset hvis min kat Neo ville trives godt med at komme ud for at blive stimuleret, jeg har bare altid synes det var dårligt for katte at gå ude, men kan være det alligevel skulle afprøves
Træn ham i at gå i sele, så kan du tage ham id og snuse til verden
Du skal ikke prøve… du skal bestemme om han må eller ikke må. Har han fået smag for udelivet, er det svært at lukke inde igen, fordi du bliver pludselig bekymret En sele er en mulighed, et voliere kan også være et bud, men en makker er nok det Aller bedste bud
Jeg skal måske tilføje, at han netop kom her netop for at skulle være udekat - vi bor på en hesteejendom, og har udelukkende haft fritløbere.
Under normale forhold ville jeg dog aldrig ha’ lukket en 5 mdr. kat ud, og slet ikke efter så kort tid - men Buster satte altid sin egen agenda, og det var det eneste der fungerede for ham.
Udetid i sele, som @MorTilKatja foreslår, kan sikkert være et alternativt - i hvert fald som en start, og en langt sikrere ide end bare lukke ud - og krydse fingre…
Præcis - det er helt givet et point of no return…
Vi har indtil videre besluttet os for han skal have en ven. Så må gåtur i haven med sele også blive en mulighed. Der er ihvertfald ingen tvivl om at en ekstra kat slet ikke er et problem😍
Hvis I bor med egen have, er kattesikret indhegning af den i min optik den bedste løsning - for alle parter, incl. ejer…
100% enig! Og en indhegning kan gøres stor eller lille, alt efter pengepung, evner og havens generelle indretning (hvis der f.eks. står træer tæt på skel, skal man sikre, at katten ikke kan klatre højt nok op til at komme den vej ud)
En ven kan virkelig gøre en forskel. Som ung havde jeg også en der hærgede tapet, nappede og alt det der. Han fik en kammilegerat og det var det bedste valg ever for os.
Missen bliver ved med at tisse i sofaen, kan slet ikke få ham til at stoppe😔 nogen gode råd eller tips?
Jeg ville få ham tjekket for blærebetændelse
Helt klart få samlet en urinprøve og få den testet. Et urinopsamlingskit koster ca 50 kr. Sørg for bakken er vasket inden, så den ikke er kontamineret. Urinen skal helst være så frisk som muligt. Luk katten inde med bakken - væk fra sofaen indtil du har en prøve og så til dyrlægen.
Åh ja det havde jeg ikke lige tænkt over, tak for det😊
Hvad sagde dyrlægen?