Opdragelse af killing

[QUOTE=Minetti;946258]okay, det må jeg lige læse op på. Dem med ledgigt burde ikke have så høj sandsynlighed da den er mix af straight og fold og derfor kun burde have fået et gen med den øre-defekt. Jeg kigger selvfølgelig altid efter om den eventuelt har ondt. Den bruger det meste af sin tid på at lege med dens legetøj og kradsetræ (som en killing nu gør).
De siger lidt om den her også:
http://animal.discovery.com/tv-shows/cats-101/videos/scottish-fold.htm

Jeg har fundet der her: http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattebakke_kattepleje/oejenpleje_oerepleje/oerepleje/187056
Tænker det kan bruges til at hjælpe på eventuelle problemer med ørerne.[/QUOTE]

Så vidt jeg ved er alle scottish killinger et mix mellem straight og fold, da det så vidt jeg ved er forbudt at parre fold til fold. De fleste parrer scottish med briter - Derfor er der mange ligheder mellem din og min race ( lige bortset fra ørene ) Og du må ikke opfatte mig kværulantisk, men man kan IKKE bortforklare at der er brusk problemer hos en scottish, hvis ikke der var problemer med brusken ville ørene ikke kunne fode på den måde. Hvad angår ørene, så ville jeg vælge ikke at ‘rode’ for meget med dem - Kun observere at de er rene og tørre, hvis der begynder at komme rødme eller udflåd, så ville jeg søge dyrlæge til at kikke på det…Men lad os nu ikke tage sorgerne på forskud, din lille killing er død-charmerende, og dejlig livlig og uartig som en rigtig killing SKAL være :slight_smile:

Mht bad, så kan det altså være MEGET praktisk at have en kat der fra ung har lært at det er fint at komme i bad. Det behøver dog ikke være den store seance med sæbe og alt muligt, og bare lige nogle gange mens katten vokser op.
Grunden til at jeg siger det, er at jeg har prøvet at stå med en voksen hunkat, der havde fået hele bagkroppen smurt ind i motorolie! Jeg har aldrig oplevet en kat, der bare SKREG som hun gjorde under badet… Og det tog jo mange omgange før det hele var væk! :frowning: Havde hun nu været vant til at blive badet, så havde det hele nok været det mindre traumatisk…

Minetti- Hvorfor er det at du ikke vil løfte hende unødigt? Jeg løfter da rask væk på mine hele tiden? :slight_smile: I øvrigt behøver du heller ikke klippe kløer så ofte. Det kan fint klares med bare at nusse med poterne når man ellers hygger, og så lige få kloen frem og tjekke den, men uden at klippe :slight_smile:

[QUOTE=Eife;946315]Mht bad, så kan det altså være MEGET praktisk at have en kat der fra ung har lært at det er fint at komme i bad. Det behøver dog ikke være den store seance med sæbe og alt muligt, og bare lige nogle gange mens katten vokser op.
Grunden til at jeg siger det, er at jeg har prøvet at stå med en voksen hunkat, der havde fået hele bagkroppen smurt ind i motorolie! Jeg har aldrig oplevet en kat, der bare SKREG som hun gjorde under badet… Og det tog jo mange omgange før det hele var væk! :frowning: Havde hun nu været vant til at blive badet, så havde det hele nok været det mindre traumatisk…[/QUOTE]

Nu er det nok de færreste indekatte som bliver indsmurt i motorolie Eva :-). Mine har som sagt aldrig været udsat for et bad …Meget vænner jeg dem til fra killing - at få klippet kløer / kikke ører og mund og i det hele taget blive håndteret Men at vænne en brite, som er ‘kendt’ for at have vandskræk, har jeg aldrig skænket en tanke, og egentlig føler dybt unødvendig. Hvis det skulle ske at en af mine tøzer bliver smurt ind i noget på områder af kroppen som skal fjernes. Så ville jeg gribe det an på samme måde, som de ugentlige soignerings-ture - Sætte dem op på køkkenbordet, på deres tæppe, og så ville jeg forsigtig vaske snasket af med en klud - Mine striber ville da mene jeg var blevet bindegal hvis jeg enten satte bruseren over dem, eller placerede dem i en balje eller vask.

her fik Yasha sit første bad 14 dage efter jeg fik ham hjem :S
Hvis ikke han var blå, så blev han det da han på magisk vis fik åbnet wc-brættet og røg i toilettet som jeg lige havde hældt blåt wc rens i…

han var da heldigvis bare en lille spirrevip, så et bad var “hurtigt og nemt” overstået, men var da glad for at han ikke var velvoksen 5 kg hankat inden han det første bad :slight_smile:
jeg er også “med på” den med, at det er helt ok at en kat lærer det som ungkat - bare lige 1-2 både det første år, så de lærer at de ikke dør af det :slight_smile: man må bare aldrig sige aldrig når det kommer til katte, selvom de bor inde i trygge rammer…

Ja, lige motorolie er sandsynligheden jo langt fra så stor for. Men man ved altså aldrig hvad der ellers kan ske. Jeg husker f.eks. også Ann K’s historie om en af sine, der måtte igennem sådan en omgang, hvor hun også ville ønske at katten havde lært det fra bette…
Og som jeg husker det er f.eks. et af midlerne mod ringorm at vaske katten i en shampoo til formålet :slight_smile:

[QUOTE=Eife;946322]Ja, lige motorolie er sandsynligheden jo langt fra så stor for. Men man ved altså aldrig hvad der ellers kan ske. Jeg husker f.eks. også Ann K’s historie om en af sine, der måtte igennem sådan en omgang, hvor hun også ville ønske at katten havde lært det fra bette…
Og som jeg husker det er f.eks. et af midlerne mod ringorm at vaske katten i en shampoo til formålet :)[/QUOTE]

Mine abyer behøver heller ikke komme i bad, men dengang Asani havde skidt i sin transportkasse og så i øvrigt skøjtet rundt i det, så det var smurt ud over hele kassen og ikke mindst ham selv, havde det været meget rart, hvis han ikke havde panikket, da han nødvendigvis måtte en tur under bruseren. Sikke et cirkus det var! Så det er i hvert fald en god idé at vænne dem til vand.

Jeg har måske bare været heldig, for i mine 25+ år som katteejer har det ikke været nødvendig for mig at skulle bade nogle af mine katte - Bevares jeg har da måtte ‘plet-rense’ et par gange, men det er sket helt uden dramatik :-). Og nu lige med den lille scottish som tråden her handler om, vil jeg slet slet ikke tilråde det, da det er uhyre vigtig at dens små foldører holdes rene og tørre.

Jeg stemmer med de andre i at det er godt at lære en hvilken som helst kat, at blive vasket.
Jeg har stadig arrene efter den første og eneste gang jeg vaskede Aske - fuldvoksen, bomstærk bragende dominant skovkattehankastrat på ca 6.5 kilo… Jeg lignede stribet flæsk efter den omgang - og jeg manglede stadig at skylle shampooen ud, da han havde flænset mig første gang :S ALDRIG nogensinde igen en kat, der ikke kan vaskes!
Selv min yderst korthårede aby er vant til et bad - hun havde en fabelagtig evne til at dratte i tønden, da hun var killing og idag holder jeg vanen ved lige ved at skylle hende over, når hun er i fæld - at hun kan bades uden problemer var virkelig en god ting, da jeg stod med hele banden, som havde fået en omgang smitsom “dårlig mave”… For mens at alt det ulækre hang fast i pelsen på de langhårede, så løb det ned af bagdelen og bagbenene på min lille korthårede pige bvadr

Når man har valgt en race med så specielle behov, så må man nødvendigvis også være villig til at passe på ørerne… og man må kunne kontakte opdrætter og høre, hvad denne gør for dels at undgå at der kommer vand i ørerne og dels, hvordan ørerne holdes rene og tørre…

Det er vel muligt at vænne missen til vand på kroppen men undgå vand i hovedet og specielt ørene?
Jeg har IKKE forstand på vask af kat, men Tino har været i bad, og da var han kun våd på kroppen. :slight_smile: At han så frivilligt går all in, hvis jeg ikke lukker døren under mit bad, det er en anden snak :slight_smile:

:tihi:

Ja, men at den måske to gange om året lige bliver vasket på kroppen/bagkroppen, det kunne jeg ikke forestille mig var en katastrofe? Det er jo ikke hovedet/ørerne, der skal vaskes… :slight_smile:

Altså, her er jeg bare stået helt af :ups:, hvorfor er det sjovt :?
Hvad er det jeg ikke kan se på billedet?

:slight_smile:

Jamen det kan jeg sagtens være enig i …Og det synes jeg er vigtig at tilføje her, hvor det jo er en scottish fold som der er tale om her. - Måske er det en helt ny katteejer ? - Måske endda en ejer som ikke har gjort sig klar, at der skal tages ekstra omhu for ørene hos den valgte race. Lad os antage …Og jeg understreger at det kun er en antagelse fra min side, stopper den lille killing ind under bruseren og vasker den godt og grundig over HELE kroppen, isåfald vil det ikke kunne undgås at der vil komme vand og fugt til ørene, og at denne fugtighed er svært at fjerne da vi som bekendt ved, at ørene/folden går ned og holder på fugtigheden, og det kan give problemer for killingen - Iøvrigt mener jeg slet ikke at man bør/skal udsætte en ny killing for bad før den er faldet helt til - Det er en meget stressende oplevelse for en lille killing på KUN 11 uger at flytte væk fra mor og søskende - Jo mindre man kan stresse den med nye oplevelser, des bedre og hurtigere falder killingen til i dens nye hjem.

Hej igen,

Min killing er faldet rigtig godt til, og det gjorde den allerede fra start af. Den er selvstændig og kan sagtens være selv i sit palmehus og slappe af. Den virker på ingen måde urolig over de nye omgivelser. Når jeg har haft lidt vand på den, har den ikke været specielt urolig over det, den har sagt miauw 1 eller 2 gange… Den er som udgangspunkt utrolig nem at have med at gøre, er faktisk overrasket hvor fint den har klaret det.

• Netop som andre nævner, så har jeg erfaring med min tidligere kat, der gik helt amok ved vand. Den skreg og forsøgte at komme væk som en tosset. Det er blot det jeg vil undgå her… Kan godt se det med ørerne, som ikke skal have vand eller i hvert fald holdes tørre. Nu får jeg snart en bog om scottish fold, kan være der er nogle råd der.

Skal en kats negle virkelig klippes? Den har jo kradsetræ.

Jeg løfter den helst ikke, da jeg synes det er magtmisbrug der undergraver dens selvstændighed.

[QUOTE=Minetti;946464]Skal en kats negle virkelig klippes? Den har jo kradsetræ.

Jeg løfter den helst ikke, da jeg synes det er magtmisbrug der undergraver dens selvstændighed.[/QUOTE]

Magtmisbrug?!?!?! Det var godt nok et underligt ordvalg :S

Jeg har ikke meget forstand på at skulle vaske katte, så det har jeg ikke rigtig nogen holdning til, men til dit spørgsmål om kloklipning kan jeg fortælle, at kradsetræet ikke bliver brugt til at “klippe” kløer - det bliver brugt til at duftmærke og til at fjerne kloskaller i stil med, at dine negle sikkert også flækker lidt engang imellem. Kløer, der ikke bliver klippet, bliver kun skarpere med tiden.

Dine andre indlæg tyder på, at vi har vidt forskellig tilgang til det at have killing, så dine andre spørgsmål kan jeg ikke give dig råd omkring.

[QUOTE=Minetti;946464]
Jeg løfter den helst ikke, da jeg synes det er magtmisbrug der undergraver dens selvstændighed.[/QUOTE]

:slight_smile: Det er du simpelthen NØD til at vænne den til :slight_smile:
Når hun skal til dyrlæge og kigges i hoved og mås, kan det ikke nytte noget at hun vrider sig om en ål :slight_smile: Du gør hende en bjørnetjeneste ved ikke at gøre hende vant til at det er ok at blive løftet, holdt fast og kigget i øre, øjne, mund osv :slight_smile:

Jeg holder den også når jeg trimmer den, eller løfter den når den er på bordet e.lign. Jeg synes blot ikke den skal løftes mere end nødvendigt. Synes nemlig det er en dominerende handling.

Troede den brugte kradsetræet til at “ordne” neglene.

[QUOTE=Minetti;946471]Jeg holder den også når jeg trimmer den, eller løfter den når den er på bordet e.lign. Jeg synes blot ikke den skal løftes mere end nødvendigt. Synes nemlig det er en dominerende handling.
.[/QUOTE]

:slight_smile: Men i bund og grund handler det jo ikke om hvad DU synes, men hvad katten synes :slight_smile: Og jeg er ikke enig i at katten ser, det at blive løftet, som noget dominerende :slight_smile: Mange vil, i fald de er vænnet til det, forbinde det med noget rart, kæl og nus :slight_smile:

[QUOTE=Minetti;946464]

Hvad kalder du så det at bade den :?

Det er selvfølgelig også dominerende… Men det jeg tænker er, at hvis en kat fx er på vej et sted hen og man så løfter den. Så stopper du den i dens aktive handling og derved på en måde fortæller at den ikke bestemmer hvor den skal hen. Hvis den ligger og sover og du så løfter den, så stopper du dens også i dens søvn og “forlanger” den skal være en kælekat. Det er ikke for at gå i yderligheder, men kun en tanke om at støtte dens selvstændighed så vidt man nu kat.