Jeg har en Scottish Fold, som er ca. 12 uger. Den er meget velopdragen og bider ikke hårdt eller andet ubehageligt. Lige nu vil jeg gerne vide om jeg glemmer noget i min opdragelse af den.
Jeg har besluttet at give den et bad samt trimning en gang om ugen. Det er lidt svært i starten, specielt med vand. Jeg bruger godbidder til at belønne den, som den er meget glad for. Lige nu synes den ikke om vandet, men den kan godt lide at blive tørret. Trimning går sådan okay. De steder der er svære at trimme gider den ikke
Ellers så hvis den gør noget jeg ikke vil have, så siger jeg NO og banker i gulvet eller flytter den. Den er meget legesyg og kan godt lide ledninger og den slags.
Jeg har købt et stort kradsetræ til den og legetøj fra catit, som den bruger flittigt… Og så har den en raditorseng, som den bruger om natten.
Jeg prøver også at træne den til at komme når jeg siger Madame Miauw (dens navn), hvor jeg har noget mad. Det er dog næsten umuligt at holde dens fokus når den er oppe at køre.
Er der noget jeg mangler, eller skal være opmærksom på?
På grund af at det er en Scottish Fold regner jeg også med at købe noget til at rense dens ører.
Jeg har en Scottish Fold, som er ca. 12 uger. Den er meget velopdragen og bider ikke hårdt eller andet ubehageligt. Lige nu vil jeg gerne vide om jeg glemmer noget i min opdragelse af den.
Jeg har besluttet at give den et bad samt trimning en gang om ugen. Det er lidt svært i starten, specielt med vand. Jeg bruger godbidder til at belønne den, som den er meget glad for. Lige nu synes den ikke om vandet, men den kan godt lide at blive tørret. Trimning går sådan okay. De steder der er svære at trimme gider den ikke
Ellers så hvis den gør noget jeg ikke vil have, så siger jeg NO og banker i gulvet eller flytter den. Den er meget legesyg og kan godt lide ledninger og den slags.
Jeg har købt et stort kradsetræ til den og legetøj fra catit, som den bruger flittigt… Og så har den en raditorseng, som den bruger om natten.
Jeg prøver også at træne den til at komme når jeg siger Madame Miauw (dens navn), hvor jeg har noget mad. Det er dog næsten umuligt at holde dens fokus når den er oppe at køre.
Er der noget jeg mangler, eller skal være opmærksom på?
På grund af at det er en Scottish Fold regner jeg også med at købe noget til at rense dens ører.[/QUOTE]
okay, så holder vi en pause med det. Havde bare en anden kat, som slet ikke skulle i bad. Den var nærmest ved at dø da den skulle have loppevask. Og den her tager det ikke så slemt… Skal også siges at jeg ikke vasker den helt rigtig endnu. Viser den vandet og prøver at lege lidt med det, hvor den så bliver våd.
Jeg synes også bad en gang om ugen lyder af meget. Jeg har lige fået en MCO-killing ham regner jeg med at putte i bad en gang om måneden til han er vant til det. Vi startede lidt ufrivilligt idag med et halvt bad pga tynd mave:(
En kat skal nok lære at blive vasket uden man gør det en gang om ugen
Jeg har altid vasket min russer to gange om året (pelsskifte) og så til udstillingerne, men det var først her da han blev ældre det rigtig er startet.
men han var i bad 4 gange på sit første år og han lærte det allerede efter de 4 gange Eller han lærte at “finde sig i det” - tror da helst han ville være fri
og det var ikke ved at gøre det “lidt af gangen”, men at få igennem et bad, og så han lærte at det døde han heldigvis ikke af - allerhøjest lidt såret på stoltheden
Jeg har jo Maine Coon og har aldrig haft problemer med dem og vand - heller ikke vask.
Men jeg har altid ladet håndbruseren løbe lidt, før jeg begyndte at vaske, så katten ikke blev bange for lyden.
Endvidere har jeg aldrig sat en kat ned i vand, men haft den stående på et bord og så ladet den bruse over bagfra med svag stråle.
Vandet må ikke være for varmt.
Du kan også vænne den til vand ved at lade din vandhane løbe en smule eller komme en bordtennisbold i et fad med vand.
En så lille killing ville jeg IKKE vaske så tit.
Du opnår kun, at fedtproduktionen i huden øges for at kompensere for udtørringen og så er det skruen uden ende
Desuden har katte et enzym i deres spyt, som virker som sæbe, når den selv vasker sig.
Og så kan jeg regne ud, at du næsten lige har fået den, eftersom den kun er ca. 12 uger.
Vent med de større udfoldelser, til den er faldet helt til og er helt tryg ved dig.
Undgå også for mange forbud og irettesættelser - Den skulle nødig tro, at dens navn er NEJ.
PS: Smør kamferolie eller -creme på ledningerne. Katte hader lugten og skal nok holde sig væk.
Lige nu tror jeg ikke den ved hvad dens navn er. Vil gerne lære den det og kender kun metoden med mad, hvor jeg siger dens navn og viser noget mad (i håb om at den så kommer). Måske i kender nogle bedre metoder, så den kommer når man kalder eller lign.
Jeg kan forstå på det hele, at den ikke skal i bad. Så den kamp venter vi med til det er nødvendigt. Det var som tidligere nævn også baseret på min tidligere kat, som gik fuldstændig amok da den skulle have loppebad.
I forhold til irettesættelser, er det er svært område. Den laver ikke meget ballade, men når den gør så træder jeg ind og gør den opmærksom på, at det er uønsket. Fx stod den lige på spisebordet og spiste nogle krummer. Så sagde jeg højt NO og tog den ned på gulvet… Så bagefter var den ved at gøre det igen (så den på en stol, klar til hop) Så råbte jeg NO, hvorefter den løb sin vej.
Det er desuden en kat der har brugt for meget kærlighed, den kommer tit og siger miauw når den vil ligge ved en. Ligesom den om natten sover i sin radiatorseng. Den er dog begyndt at sove en del i sit palmehus (kradsetræ).
Loppebad - det er vist ikke noget, man giver katte længere. Hvis den skulle få lopper, kan du få nogle små pipetter til at dryppe i nakken på den. Der er ingen grund til at bade den.
Er der andre regler for, hvornår katte må tages fra deres mødre, der hvor du har købt katten? I Danmark skal de nemlig være 12 uger, og det er faktisk også ulovligt at indføre dem til Danmark, hvis de er under 12 uger. Ikke at der er så meget at gøre ved det nu. Men så ved du det i hvert fald en anden gang, hvis det skulle blive aktuelt.
[QUOTE=Minetti;946110]Lige nu tror jeg ikke den ved hvad dens navn er. Vil gerne lære den det og kender kun metoden med mad, hvor jeg siger dens navn og viser noget mad (i håb om at den så kommer). Måske i kender nogle bedre metoder, så den kommer når man kalder eller lign.
Jeg kan forstå på det hele, at den ikke skal i bad. Så den kamp venter vi med til det er nødvendigt. Det var som tidligere nævn også baseret på min tidligere kat, som gik fuldstændig amok da den skulle have loppebad.
I forhold til irettesættelser, er det er svært område. Den laver ikke meget ballade, men når den gør så træder jeg ind og gør den opmærksom på, at det er uønsket. Fx stod den lige på spisebordet og spiste nogle krummer. Så sagde jeg højt NO og tog den ned på gulvet… Så bagefter var den ved at gøre det igen (så den på en stol, klar til hop) Så råbte jeg NO, hvorefter den løb sin vej.
Det er desuden en kat der har brugt for meget kærlighed, den kommer tit og siger miauw når den vil ligge ved en. Ligesom den om natten sover i sin radiatorseng. Den er dog begyndt at sove en del i sit palmehus (kradsetræ).
Har haft den snart 2 uger nu[/QUOTE]
Jeg vil altså ikke håbe den er 12 uger og du har haft den 2 uger
Vi har fået den lidt før de 12 uger. Og det vidste vi godt vi fik den.
Pga. at min kæreste skulle til Hambord og kunne tage den med der, så gjorde vi det. Dem vi fik dem af fortalte os inden, at vi godt kunne gøre det med lige præcis denne kat (5 i kult), da det var den som havde lært mest af moderen og kunne klare sig mest selv.
og det var opdrættere, som passede meget på deres dyr. Vi har haft et forløb hvor vi har snakket om det i 1+ måned og vi snakker stadig med dem.
Selve katten har ikke haft nogen problemer med omjusteringen. Den brugte kattebakke og spiste/drak fra første dag. Vi har så også været meget sammen med det første tid, da vi havde planlagt at få den i længere tid.
Det med at de skal være 12 uger fandt jeg først ud af, kort tid før den skulle hentes… Og taget i betragtningen af at vi har haft så fin en kommunikation med sælgerene, valgte vi at hente den.
Men … jeg er godt nok ked af, at du ikke har sat dig mere ind i tingene, eller fået mere hjælp fra opdrætter til at få din kat hjem, for det er bestemt ikke godt det du har gjort. Udover at der er en grund til at killinger skal blive hos deres mor til de er MINDST 12 uger, så er der et helt regelværk omkring det at hente en kat i udlandet. Jeg har tilladt mig at gå udfra at hun ikke er rabiesvaccineret pga sin alder, og har sat det ind i det skema på Fødevarestyrelsen som man kan udfylde for at vide hvad man skal gøre.
Sket er sket, det kan ikke ændres nu. Men som du kan se, så er det ikke bare at hente en killing, heller ikke selvom den er “klar” og transporten mulig.
Jeg har british shorthair som er tæt beslægtet med din race …Et af deres fællestræk er bla. pelsen, og da de har en del underuld i pelsen er det en god ide, at vænne dem til børste / kam, men bad ??? …Briter og Scotter HADER vand. Mine briter hvoraf den ældste snart er 8 år, har aldrig i deres liv været i bad, jeg kunne ikke drømme om at udsætte dem for det …Ej heller op til en udstilling, hvor jeg ‘nøjes’ med at rede dem godt igennem.
Nu elsker jeg jo katte, og min facination går nok mest på deres selvstændighed, og derfor skurer det i mine ører når man taler opdragelse contra katte - En hund kan opdrages, en kat kan osse opdrages men det skal gøres på en helt anderledes måde. Jeg har ikke opdraget mine katte, jeg har derimod indrettet vores hjem til kattene, dvs. vi har ikke mange katte-forbud. Vores ledninger og andre farlige ting er gemt væk eller sikret på andre måder …Det er meget lettere end at opdrage
Ærgeligt at du ikke var klar over 12 ugers reglen …fra 11 til 12 uger lyder ikke af meget, men jeg kan love den sidste uge har STOR betydning for killingens udvikling. Når jeg har haft killinger har jeg netop bemærket at killingen fra 10 - 12/13 uger bliver gjort klar af missemor til at flytte hjemmefra, og den fase er utrolig vigtig - Held og lykke med din lille pige misling, vær MEGET opmærksom på hendes små fold-ører, de kan komme til at volde stor besvær.
Ud fra det link du henviser til En forhenværende bruger, kan jeg godt se vi skulle være opmærksom på flere ting. Den har nemlig ikke chip endnu. Det får den dog når den er vokset lidt og vi kan komme forbi en god dyrlæge. Den har dog fået nogle vacciner og ormekur i Tyskland. Min kæreste har ordnet det meste kommunikation med dem da hun snakkede flydende tysk.
Hvad er det jeg skal være opmærksom på omkring de ører? Jeg har set at man kan få noget specielt til at vaske dens ører, er det bedst?
ps: Jeg går selvfølgelig også op i at katten skal være selvstændig og ikke løftes mere end nødvendigt. Jeg har dog nogle områder jeg ikke kan sikre og som den selv skal vide er forbudt.
[QUOTE=Minetti;946200]Ud fra det link du henviser til En forhenværende bruger, kan jeg godt se vi skulle være opmærksom på flere ting. Den har nemlig ikke chip endnu. Det får den dog når den er vokset lidt og vi kan komme forbi en god dyrlæge. Den har dog fået nogle vacciner og ormekur i Tyskland. Min kæreste har ordnet det meste kommunikation med dem da hun snakkede flydende tysk.
Hvad er det jeg skal være opmærksom på omkring de ører? Jeg har set at man kan få noget specielt til at vaske dens ører, er det bedst?[/QUOTE]
Hun behøver nu ikke at 'vokse til for at blive chippet - Det kan gøres i alle størrelser og aldre, mine killinger er alle blevet chippet samtidig med deres første vaccination ( ca 9 uger )
Hvad angår ørene, en scottish fold’s ører har brusk-fejl, derfor folder de - Mange ( desværre nok de fleste ) scottish fold har problemer med deres brusk i hele kroppen, som kan medføre det vi i menneskesprog kalder ledgigt, og give katten smerter i deres led. Desuden skal man være opmærksom på eksem/hudløshed i ørene, da ‘flappen’ lukker for øret, så de bliver udsatte - Og derfor er det især slet ikke en god ide med at bade jeres missepige - Hendes ører skal holdes tørre og ikke udsættes for vand/bade.
Tillykke med din kat - jeg håber du bliver glad for den.
Men jeg er ærlig talt forarget over en opdrætter, der sælger en kat til udlandet - uden chip, uden at sætte sig ind i reglerne om indførsel - og så før den er 12 uger gammel.
Eftersom det er en Scottish Fold, kan jeg gå ud fra at det ikke er en FIFe-registreret kat, så det er ikke sikkert opdrætters forbund har regler for alderen, men det har Danmark altså.
Jeg bader aldrig mine katte - og kunne ikke drømme om at gøre det “bare fordi”.
okay, det må jeg lige læse op på. Dem med ledgigt burde ikke have så høj sandsynlighed da den er mix af straight og fold og derfor kun burde have fået et gen med den øre-defekt. Jeg kigger selvfølgelig altid efter om den eventuelt har ondt. Den bruger det meste af sin tid på at lege med dens legetøj og kradsetræ (som en killing nu gør).
De siger lidt om den her også: http://animal.discovery.com/tv-shows/cats-101/videos/scottish-fold.htm