Opera

Hvad er jeres ynglings opera?

Giv gerne et link hvis der findes en video eller anden optagelse.

Min er nok Aida. Jeg så den på Bolchoy Teateret i Moskva da jeg blev 40 år.

Det var et helt specielt valg taget af min mand fordi vi tidligere boede i Egypten og har været der hvor operaen udspilles :kindkys:

[ame=“- YouTube”]YouTube - TRIUMPHAL MARCH, FROM VERDI´S “AIDA”[/ame]

Jeg ser/hører ikke opera. Det siger mig ikke noget og forstår ikke hvad de synger :tihi:
Til gengæld elsker jeg musicals og teater og der har jeg mange favoritter :thumbup:

Kan ikke vælge mellem Madame Butterfly (kan jeg synge med på fra A-Z) - La Boheme og Tosca.
Holder MEGET af opera!

[quote=Celina;263161]Jeg ser/hører ikke opera. Det siger mig ikke noget og forstår ikke hvad de synger :tihi:
Til gengæld elsker jeg musicals og teater og der har jeg mange favoritter :thumbup:[/quote]

Jeg elsker skam også musicals, teater og ballet.

Jeg må indrømme at jeg har det noget svære med det nymoderne musik, standup og rap :S

Min favorit er nok Madame Butterfly eller Tosca.

Jeg er fuldstændig vild med Maria Callas. Hendes stemme var intet mindre end guddommelig. Min favorit med hende er nok denne:

[ame=“- YouTube”]YouTube - Maria Callas is “La Wally” (w. text)[/ame]

Min er Figaros bryllup :slight_smile: tror jeg…

[ame=“Rinat Shaham: "Voi che sapete" from Mozart opera Figaro - YouTube”]YouTube - Rinat Shaham: “Voi che sapete” from Mozart opera Figaro[/ame]

Jeg aldrig set en opera men vil rigtig gerne.

Jeg har talt med nogen studiekammerater om det så jeg regner med at det bliver til noget på et eller andet tidspunkt.

[quote=Marsini;263169]Min favorit er nok Madame Butterfly eller Tosca.

Jeg er fuldstændig vild med Maria Callas. Hendes stemme var intet mindre end guddommelig. Min favorit med hende er nok denne:

YouTube - Maria Callas is “La Wally” (w. text)[/quote]

Diana, Maria Callas er utrolig dygtig og har som ud siger en guddommelig stemme.

Gitze, jeg får error på dit klip, men elsker de to operaer du nævner :slight_smile:

Ulla, Vælg en let opera første gang. De tunge kan nogle gange være svære at fordøje :slight_smile:

jeg ved ikke helt hvordan jeg har det med opera, som sådan er det ikke noget jeg lytter til, MEN alligevel syntes jeg der er noget tiltrækkende ved opera, men hvad og hvorfor??? dont know nothing:)

jeg aner ikke hvad opraen hedder, men den opera richard gere spiller i limoen sidst i pretty woman syntes jeg er total flot og meget iørefaldende og det gyser i mig hver gang jeg hører den.
det er forresten osse den opera som de er inde og opleve/se i filmen.
jeg kunne nok godt overtales til at at se en opera engang.

jo forresten jeg er da helt vild med nessum dorma både med paul potts og de tre tenorer.
den er bare flot og jeg får gåsehud hver gang jeg hører den

[ame=“- YouTube”]YouTube - The3tenors-Carreras-Domingo-Pavarotti–Nessun Dorma[/ame]

er det forresten ikke osse den de bruger i pretty woman:?

Min favorit er TOSCA…
Jeg er vild med opera. :wehuu:

Jeg tror at den hedder sådanne her ‘‘mi si sono aggrovigliate le budella’’ Det jeg tror du holder af kommer sidst i klippet :slight_smile:

[ame=“Pretty woman - mi si sono aggrovigliate le budella - YouTube”]YouTube - Pretty woman - mi si sono aggrovigliate le budella[/ame]

Jeg er ikke helt sikker på hvad opera den er fra :?

[quote=Marsini;263169]Min favorit er nok Madame Butterfly eller Tosca.

Jeg er fuldstændig vild med Maria Callas. Hendes stemme var intet mindre end guddommelig. [/quote]
Hmmm! Jeg foretrækker Elisabeth Schwarzkopf.
Hendes stemme er ikke så skarp/skinger som Maria Callas’ og har lige så megen fylde.

Har M. Butterfly med dem begge.

Jeg kan godt lide noget opera, men jeg kan aldrig huske hvad sangene hedder. De spiller et stykke i filmen “En verden udenfor”, og det var bare så smuk. Men jeg ved ikke hvad det er for en sang - eller hvem, der synger, andet end at det er en kvinde.

[quote=birtheras;263166]Jeg elsker skam også musicals, teater og ballet.

Jeg må indrømme at jeg har det noget svære med det nymoderne musik, standup og rap :S[/quote]

For mig har det noget at gøre med, hvad man lytter efter:)…Jeg kan godt lide opera og klassisk musik og har også en del CD’er…men jeg fatter ikke en meter af, hvad de synger i en opera:øhmm: men musikken og sangen glider let henover min sjæl, stryger og kæler…ren nydelse:rock:

Men jeg holder endnu mere af Hip Hop/Rap…jeg elsker historierne de fortæller om (ofte) livets barske realiteter…det er mini fortællinger om deres liv…opvækst og oplevelser…jeg kan bruge timer på, at nærlytte en sang for at få (forstå) det hele med…ofte er en hel serie sange/numre forbundet med hinanden…(ligesom i en opera)…og fortæller en fortløbende historie…de får mig til at tænke over, hvor barsk verden kan være og forholde mig til problemstillinger, såsom racisme, misbrug, våbenlovgivning osv…

Anne - Jeg har skam prøvet at lytte, men i Hip Hop/Rap er det (for mig) kun teksten, der kan være fængslende, og den kan man lige så godt læse.
Selve “melodien” er monoton og umelodiøs og har (igen for mig) intet med musik at gøre.

[quote=Mega;263208]Anne - Jeg har skam prøvet at lytte, men i Hip Hop/Rap er det (for mig) kun teksten, der kan være fængslende, og den kan man lige så godt læse.
Selve “melodien” er monoton og umelodiøs og har (igen for mig) intet med musik at gøre.[/quote]

Jeg vil tildels give dig ret:høhø:…men Rap er ikke sang…det kan nærmere sammenlignes lidt med en digter, der læser et værk op…der er en grundrytme…(beatet)…som teksten skal ligge henover og ja, det kan være meget monoton…nogle rap’ere er virkelig elendige til at variere beatet…de kørere så at sige i samme rille:tihi:…andre, mener jeg, er rimlig dygtig til at få en smuk melodi lagt hen over grundbeatet.

Jeg kan desværre ikke finde ud af at ligge youtube ind i indlægget…men jeg kan foreslå, at søge på Obie Trice og hans numre Snitch, All of my life eller Ballad of Obie Trice, hvor jeg mener beatet stadig er der (skal det også være ellers er det ikke rap:rock:)men der er også melodi…

Jeg har flere ynglings men Madamme Butterfly ligger klart i toppen.

Da jeg havde fødselsdag fik jeg af mine kollegaer på afdelingen en kurv med lækker kaffe og chokolade (Summerbird) og den fantastiske dejlige dobbelt CD med Maria Callas hvor hun synger alle de store sange:wehu:

Maria Callas er helt klart favoritten hos mig af operasangerinder:)

Jeg er ikke så meget til hele operaer - med mindre det er live for det er en stor oplevelse.

Til gengæld er der mange arier og duetter fra forskellige operaer som jeg kan høre igen og igen - ofte for selv at synge med (lidt træning skal mit “instrument” jo have :ups:)

Et par af favoritterne:

Gounod: Faust - Anges Purs
[ame=“Faust's Final Scene : Jean Dupouy - YouTube”]YouTube - Faust’s Final Scene : Jean Dupouy[/ame]

• for øvrigt i den udgave hvor jeg hørte den første gang og faldt pladask…

Mozart: Tryllefløjten - Nattens Dronnings Arie
[ame=“Diana Damrau as Queen of the Night II - YouTube”]YouTube - Diana Damrau as Queen of the Night II[/ame]

Léo Delibes: Lakmé - Blomsterduetten
[ame=“The Flower Duet (Lakmé) - YouTube”]YouTube - The Flower Duet (Lakmé)[/ame]