Opfedning af kat

Hvilken mad ville i give en norsk skovkat, hvis den skulle fedes lidt op???

Min Lucifer er noget mager i det… så ville jo godt give ham noget mad, som giver lidt extra sul på sidebenene :slight_smile:

Men hvad er godt og hvad må man give:?:?:?

Kød, fisk, kylling…råt eller kogt.

Kaffefløde.

Og tørfoder som supplement.

Nu ved jeg ikke hvad katten får nu, men hvis den evt. kun får tørfoder, så vær obs. på hvor meget vand den drikker.

En del katte som eks. kun får tørfoder døjer med at holde vægten oppe, men det er sådan set ikke bare tørfoderets skyld (altså forstået sådan at det ikke er manglende/dårlig ernæring) , men fordi katte ofte drikker for lidt og at dem manglende tyngde/vægt, simpelthen skyldes mangel på væske

Okay :slight_smile:
Lige pt får han kun tørfoder, bla Royal canin -maincoon 31… hvilket han spiser med velbehag :slight_smile: og jeg synes nu også han drikker vand, når han har spist.
Men jeg må prøve noget af det du foreslog, og se om han vil spise det :slight_smile:

Du kan give A/D det er godt hvis katten er lidt tynd. Der er også det nye British shorthair foder fra RC og der er 22 % fedt i.

Men er han for tynd? Er du sikker på det?

Kattedyr er jo meget slanke - med mindre det er mine du ser på:-) I dag går vi og ser på katte, som faktisk er halvfede og det betyder, at vi kan få et forkert billede af, hvordan en kat skal se ud…

Jeg ville gerne se et foto fx…

Vi havde en overgang i sommeren 2007, at vores Bluebella ikke rigtig havde body

Vi prövede alt muligt fodder… Hun er desvärre utrolig kräsen og det var nästen ligegyldigt hvad vi stillede for näsen af hende.

Vi fik noget oksefedt-pulver (fra Golden Animal care) til at blande under daasemadet… -dette Tip fik jeg af en MCO opdrätter!! :thumbup:
-Det ville hun ikke äde til en start, men da jeg dryssede vitaminpulver (fra Gimpet) over madet, gik det fint.
Hun tog godt paa og pelsen blev flottere og flottere.

a/d dåsefoder :slight_smile:

Det gik stærkt her, da jeg serverede et aftensmåltid bestående af lidt kvalitets-dåsemad, lidt killingefoder og en spiseske creme fraiche. Min Amira får løs mave af kaffefløde; der er mindre laktose i surmælksprodukter (og creme fraiche kan jo fås i op til 38%).

Han bliver 1år i morgen -høhø, og vejer ca. 3,2kg…
Jeg synes han virker tynd, når jeg kæler ham… man kan mærke rygraden og nogen af knoglerne…
Han har meget pels, hvilket gør at han ikke ser tynd ud, men jeg mener bare ikke, at man skal kunne mærke rygraden og bla hofterne…

Han fik ikke særlig godt mad, der hvor han kommer fra. Så tror det er derfor…

Vi har ikke ville give ham dåsemad, da jeg før har oplevet katte der fiser utrolig meget af det. Og vel at mærke væmmelige lugte fiser :stuck_out_tongue:
Så derfor har vi ikke ville give ham det… men er der noget dåsemad, de ikke vil gøre det af…:?:?

3,2 kg er ikke meget… men jeg tænker jo MCO i alt:-)

Hvad siger skovkattefolkene?

Er han fertil eller kastrat?

Han er kastereret…

En lidt mager kastrat, ville jeg sørge for fik fri adgang til noget godt killingetørfoder. Derudover tilbyde ham, hvad han hun kan lide af lækkerier - vådmad, fersk kød, fisk og hvad du ellers kan finde på.
Hills a/d indeholder meget energi og de fleste katte elsker det.

Jeg ville passe på med killingefoderet til en kastrat især da pH værdien i killinge foder kan være så det kan give problemer med nyresten pga. magnesium-indholdet

Hvis man ser på magnesium indholdet af Hill´s killingefoder og Hill´s neutered cat(young cat) så er det det samme. 0.09%.

Det er det høje proteinindhold i killingefoder som kan give problemer for en kastrat da det kræver mere arbejde af nyren. Men han er jo en ung lidt for let kat der trænger til noget ekstra i en periode.
Hvis han har været fejlernæret der hvor han kommer fra ville jeg foreslå lidt ekstra vitamintilskud i en periode(Kanavit 37). Det kan evt. rette op på og støtte optagelsen i tarmsystemet. Evt. en undersøgelse for tarmparasitter for at være sikker på der ikke er noget der giver dårlig optagelse af føden siden han er tynd selvom han har normal appetit.

Marina

a/d er et boosterfoder - det skal der ikke fodres uhæmmet med - ej heller med killingfoder.

Giv noget råt kød - det giver muskelmasse - og masser af dåsemad af god kvalitet

Marina - Ok, men pH værdien skal man også holde øje med da en forkert pH værdi kan give nyresten selv i små koncentrationer og ved en korrekt pH værdi (6-6,5) kan de tåle højere koncentrationer af magnesium :slight_smile:

Julle - Det er ikke indholdet af magnesium, det er pH værdien.

Jeg ville ikke fede ham op med fedt tørfoder - men med gode proteiner - og derved give ham tyngde via muskelmasse. Derfor ville jeg give ham vådfodre uden vegetabilsk kulhydrat og uden sukker men godt med proteiner som feks;

Feline Porta (kan købes hos Zooplus eller www.mysterycoons.dk)
Lux (kan købes hos Aldi)
Cosma, Carny, Schmusy, Bozita, Smilla (kan købes hos www.zooplus.de)

Og ellers lave feks kogt kylling til ham og servere hver dag, hvid fisk indimellem osv.

Kan du få ham til at spise det, så kan du også give ham råt kød - helst fjerkræ, lam eller kanin :ok: