Opkast efter vådfoder?

Mine to katte får for tiden vådfoder morgen + aften og så tørfoder som “godnat mad”. Det har de gjort et stykke tid og det er egentlig gået meget fint.

I dag har min ene kat Shiva dog kastet op. Han fik morgenmad kl 7.30 og indtil kl 13 ca. nåede han at kaste op tre gange. Det var kun vådfoderets kødklumper og brunlig væske/sovs han kastede op - altså ingen hår eller rester af tørfoder.
Han har været på toilettet og lavet både det ene og det andet. Han har drukket vand og spist lidt godbidder og tørfoder jeg gav ham. Han havde lidt problemer med at han tabte godbidderne ud af munden, men ellers virker han nogenlunde normal. Han har sunget opera fordi han ikke gider være lukket inde med mig på kontoret og han har leget, dog måske ikke med helt så meget entusiasme som han plejer. Jeg har snakket med dyrlægen som mente jeg skulle vente og se tiden lidt an og jeg kunne altid få fat på ham senere sagde han.

Kl 17.30 fik han så sin vådfoder aftensmad og jeg troede egentlig han var frisk igen da der jo ikke havde været noget siden kl 13, men nu har han igen kastet op 1-2 gange. Selvom han kastede sig over vådfoderet da det blev serveret nåede han ikke at spise ret meget før han hoppede sådan halv forskrækket væk så han har mest kastet brunlig sovseagtig væske op. Det tørfoder han fik tidligere var ikke at se så nu har givet ham en portion tørfoder bare for at se om han også vil kaste det op. Han spiste det med stor glæde, men igen virkede han lidt klodset med at han tabte pillerne ud af munden.

Min anden kat har slet ikke kastet op, men kan det alligevel tænkes at det er noget i deres vådfoder som han ikke kan have (Lux fra Aldi)? Eller har I nogen andre bud på hvad der kan være med ham?

hvor hurtigt spiser han ? for en af mine kaster op hvis hun spiser FOR hurtigt… det kan hun ikke rigtig klare…

hold øje med om det bliver ved - og hold ISÆR øje med at han får vand nok… katte der har diarre/brækker sig kan hurtigt dehydrere…

og er det ikke ovre i morgen -så skal han forbi dr dyr

[quote=Maja R;447721]
før han hoppede sådan halv forskrækket væk så han har mest kastet brunlig sovseagtig væske op[/quote]

Gad vide, hvorfor han hopper væk fra sin mad, mens han spiser den? hoppede han væk for at kaste op?

Jeg ville nok fjerne al mad (våd som tør) - lad vandet stå - i 24 timer for at give maven ro. Hvis han kaster op på tom mave, skal han til dyrlægen. Efter de 24 timers faste ville jeg stille tørfoderet frem igen og fodre vådfoder i mindre portioner - hvis han kaster op igen, skal han til dyrlægen.

[quote=Battlestar;447909]hvor hurtigt spiser han ? for en af mine kaster op hvis hun spiser FOR hurtigt… det kan hun ikke rigtig klare…
[/quote]

Han spiser ret hurtigt og han får det også direkte fra køleskabet, men det har aldrig været et problem før og der gik nok i hvert fald en time fra han havde spist til at det kom op igen. Jeg har fået det indtryk at hvis de har problemer med overspisning/kold mad så ryger det op igen mere eller mindre med det samme?

[quote=dkkorat;447990]Gad vide, hvorfor han hopper væk fra sin mad, mens han spiser den? hoppede han væk for at kaste op?

Jeg ville nok fjerne al mad (våd som tør) - lad vandet stå - i 24 timer for at give maven ro. Hvis han kaster op på tom mave, skal han til dyrlægen. Efter de 24 timers faste ville jeg stille tørfoderet frem igen og fodre vådfoder i mindre portioner - hvis han kaster op igen, skal han til dyrlægen.[/quote]

Han hoppede ikke væk for at kaste op, det kom først op senere. Min egen teori er at han kunne genkende smagen og forbandt det med noget dårligt, men det kan godt være jeg tillægger min ikke super kvikke hankastrat lidt for meget :slight_smile:

Han fik tørfoder to gange i går aftes og igen her til morges og der er heldigvis ikke kommet noget af det op endnu - han ville være ulidelig at være i rum med skulle han faste! Vi holder os fra vådfoderet i dag og prøver med en lille, ikke kold portion af noget andet i morgen og ser om det også ryger op. Jeg er heldigvis hjemme hele dagen i dag og i morgen og kan holde øje med ham.